piektdiena, 2011. gada 4. novembris

Sirds– Gaismas un Mīlestības centrs



Sirds nozīme jaunajā laikmetā.           
Pēc A. Klizovska
     
Vēsturniekam, kurš rakstīs mūsu pārdzīvojamā pārejas laika vēsturi, vajadzēs atzīmēt, ka kopsolī ar jauno laikmetu iet vienīgi tie cilvēki, kas vairāk vai mazāk ir attīstījuši sirdi. Kāpēc prātam sava vieta jāatdod sirdij?
Cilvēka prāts būtu absolūts tikai tādā gadījumā, ja visi tā secinājumi, atzinumi un spriedumi vienmēr būtu bijuši pareizi, bet mēs zinām, ka īstenībā ir daudz savādāk, gaidītos labos rezultātus prāts nedod.
Cilvēka prāts nevar izprast visas parādības un lietas, jo tā attīstībai ir robeža, kurai pāri tikt tas nespēj. Fiziskās smadzenes nevar pārsniegt fiziskās pasaules robežas.
Ir iestājas periods, kad viens dzīves faktors savā attīstībā aizgājis līdz robežai un, kaut arī sācis darboties cits, augstāks faktors, tomēr cilvēki to vēl nav izpratuši un pieņēmuši. Tāds savu attīstību pabeidzis faktors ir mūslaiku cilvēka prāts, kurš netiek galā ar tiem uzdevumiem, kurus izvirza cilvēce.
Protams, ar to nav sacīts, ka prāts tiek likvidēts, vairs nav vajadzīgs. Dzīves attīstības likumi liecina, ka viss vajadzīgs savā laikā. Ja kaut kas maksimāli attīstījies, tas nelikvidējas, bet turpina pildīt savas funkcijas un darboties savā sfērā tālāk, reizē dodot ceļu augstākam faktoram, kas paceļ cilvēci augstākā evolūcijas pakāpē.
Šis jaunais faktors ir cilvēka sirds. Prātam paliks tas, kas viņam piederējis un pieder, tas ir, fiziskā pasaule, sirds iesaistīs cilvēku Augstākajā Pasaulē.
“Tāpat kā prāts, sirds uguņu neizgaismots, tā arī sirds, prāta neatbalstīta, ir kroplīga parādība. Visā ir nepieciešams līdzsvars, sasniedzot visu cilvēka spēju un jūtu līdzsvaru jeb harmoniju. Mūsu laika nelaime ir tieši briesmīgā disharmonija, kas izveidojusies starp prātu un sirdi.“ ( H.Rēriha)
Kāda nozīme visā šajā procesā ir cilvēka prātam? Ir taču zināms, ka piedzimdams jaunai dzīvei, cilvēks vārda pilnā nozīmē, ir it kā no debesīm nokritis. Kur tad paliek viņa gadsimtiem ilgā pieredze? Tā kopā ar Augstāko Es ieiet cilvēkā dzimšanas laikā un mājo viņa sirdī. Tādejādi nekas nav zaudēts un atrodas pilnīgā rīcībā visā viņa dzīves gaitā. Taču cilvēks neprot izlietot pats savus iekšējos dārgumus. Viņa apziņas ceļvedis smadzenes, kas piedzimušas kopā ar ķermeni, iepriekšējās dzīvēs nav piedalījušās; neko par tām nezina, un nekādas dzīves pieredzes šīm smadzenēm nav.
Un, kaut arī iepriekšējo dzīvju pieredze cilvēkā atklājas, tomēr cilvēks, kas netic savai daudzkārtējai eksistencei, atņem sev jebkuru iespēju stāties kontaktos ar savu iekšējo augstāko apziņu. Viņam jāsāk katra jauna dzīve no paša sākuma, kamēr zinošs cilvēks var apzināti izlietot iepriekšējo dzīvju vērtīgos uzkrājumus.
Sirds cīņa ar prātu ir skumja cilvēces vēstures lappuse. No pirmo divu rasu svētlaimīgā stāvokļa, kad cilvēks, kam nebija vēl blīvā ķermeņa, tāpat nebija vēl smadzeņu, dzīvoja tikai ar garīgo apziņu līdz šodienai, kad cilvēka prāts ir sasniedzis augstu attīstību, radot sasniegumus zinātnē, mākslās, tehnikā, un pamazām izveidojis pārliecību, ka tās ir augstākās vērtības, cilvēka  mērķis un dzīves jēga. No šejienes attīstījās materiālisms un zemošanās cilvēka saprāta kā cilvēka būtības augstākās izpausmes priekšā.
Padarījis savu domāšanas aparātu par Dievu, cilvēks pazaudēja ceļu uz Dievu un uz ilgiem laikiem apturēja savu attīstību, jo pozitīvo garīgo īpašību vietā sāka attīstīt sliktākās īpašības. Tā kā fizisko smadzeņu darbības sfēra ir vienīgi redzamā fiziskā pasaule, tad visa smadzeņu domāšana izpaudās pašcildināšanā un materiālo, laicīgo labumu gūšanā.
Cilvēka prāts nav spējīgs risināt tās problēmas, kuras cilvēcei izvirza dzīves attīstība ar tās negrozāmiem likumiem, kas nosaka nepieciešamību griezties pie augstākā attīstības faktora – cilvēka sirds.
Cilvēks ir analoģisks Makrokosmosam jeb Visumam un viņa sirds –Visuma sirdij – Saulei. Tieši cilvēka sirds ir cilvēka organisma saule. Tā ir centrs visam, ne tikai fiziskajai dzīvei, bet dzīvei visā tās daudzveidībā. Sirds ritmiskie puksti nosaka fizisko dzīvi, tās atbildes  vibrācijas uz  Augstāko Pasauļu dzīvi – garīgo attīstību. Un tāpat kā Visuma Augstākais  Saprāts mājo Saulē, arī cilvēka augstākā apziņa mīt sirdī.
Senās mācības par sirdi akcentēja sirds ugunību un saulainību. “Vispirms jāizprot sirds galvenā loma, jāmāk sākt pētīt no tās, nevis uz to. Pats Saules pinums ir Sirds Svētnīcas priekšnams. Kundalīni ir sirds laboratorija. Smadzenes un visi centri ir sirds mājvietas, jo bez sirds nekas nespēj dzīvot. Pat smadzenes iespējams zināmā mērā atvietot. Kundalīni iespējams daļēji uzturēt ar elektrības palīdzību un saules pinumu spēcināt ar zilo gaismu. Bet sirds stāv kā cilvēces Templis. Nevar iedomāties cilvēces apvienošanos pēc smadzenēm un pēc Kundalinī, bet sirds mirdzums spēj satuvināt šķietami dažādus organismus – un pat lielos attālumos.(S.,339.)
“Var domāt ar smadzenēm vai ar sirdi. Varbūt bija laiks, kad cilvēki aizmirsa par sirds darbu, bet tagad ir sirds laiks. Mums jāievada sirds sfērā visa pasaule, jo sirds ir esības Mikrokosmoss. “ (S.,227.)
Sirds savā būtībā ir no augšienes iedarbināts devējorgāns, tāpēc sirdij raksturīga nesavtīga došana. Ikviena pozitīva Mācība sludina ziedošanu. Sirds nespēj dzīvot bez došanas. Tā, protams, jāsaprot taisnīguma aspektā, nevis kā naudas vai nevajadzīgu mantu došana. Patiesā došana ir garīgajā plānā. Lai ikviena sirds šķiež gara dāvanu straumes. Ne velti sacīts, ka ikviens sirds puksts ir smaids, asara un zelts. Visa dzīve norisinās caur sirdi. Vajag mācēt sirdij dot pastāvīgu darbu. Nekas tā nespēj pilnveidot sirdi kā neierobežota garīgā dāvināšana. Parasti garīgo došanu neciena, kā neciena visu neredzamo. Visu garīgo un arī materiālo bagātību avots ir sirds. Tikai prast to saistīt ar jebkuru gadījumu, kad no svara sirds pukstieni.” (S.,386.)
Par sirds ziedošanu jāsaka vairāk, jo nekur tik krasi kā došanas principā neatklājas atšķirība starp cilvēku, kas dzīvo ar sirdi, un cilvēku, kurš dzīvo ar prātu. Pirmajam došana ir prieks, jo vairāk dod, jo vairāk saņem – tādi ir garīgās dzīves likumi. Labākās cilvēciskās īpašības, tādas kā augstsirdība, devība, līdzjūtība, žēlsirdība, mīlestība, cilvēcīgums – tās visas ir brīnišķīga cilvēka veltes. Cilvēkam, kas dzīvo ar prātu, ir atņemtas visas brīnumjaukās sirsnības īpašības, to vietā ir savtība, egoisms, alkatība, neiecietība, cietsirdība, kā arī tieksme visu sagrābt sev un visu paturēt savam labumam. Viņam došana līdzinās lēnai nāvei.
Domā sirds, apstiprina sirds, apvieno sirds. Vienmēr vajag atcerēties sirds nozīmi, ko tik ilgi aizēnoja smadzenes. Sirds iedrebēsies pirmā, sirds atjaunosies pirmā, sirds izpratīs daudz ātrāk, iekams smadzeņu saprāts iedrīkstēsies atsaukties.” (S.,353.) Sirds ir iztēles templis, nevis elku pielūgšanas vieta. Sirds ir apziņas tronis. Sirds ir organisma Saule, un Visuma siržu sistēma, tālab Gaismas kults ir sirds kults. Sirdij ir tāda pati nozīme kā enkuram vētrā. Sirds brīdina par briesmām. Sirds ir vīrišķības un bezbailības avots. “Attīstīta sirds vispirms izskaudīs bailes un apjēgs ātrsirdības kaitīgumu. Sirds ir tas Gaismas ierocis, kas apkaunos tumsas viltības. Sirds vienmēr ir gatavībā satriekt tumsu un apvaldīt Haosu.  Sevišķi skumji, ka daudzi negrib apjēgt sirds spēku. Tādejādi viņi ne tikai pazudina paši sevi, bet kaitē arī saviem tuviniekiem. Katrs neapzināts dārgums nogrimst Haosā un spēcina tumsu.” (S.,558.)
  Vislielākā sirds nozīme ir tāda, ka tā savieno laicīgo ar kosmisko un pievieno cilvēku Augstākajai Pasaulei, bez kā nav iedomājama viņa pastāvēšana. Kad cilvēks griežas ar lūgšanu vai lūgumu pie Dieva, tad šajā darbībā piedalās cilvēka sirds, nevis prāts. Prāta lūgums savu mērķi nesasniegs.
“Vislabākais ir sevi pārliecināt par to, ka sirds nav mūsu orgāns, bet dota vienīgi augstākām attiecībām. Ja cilvēki uzskatīs sirdi par augstākas varas izraudzītu, varbūt viņi izturēsies pret to saudzīgāk.” (S.,389.)
“Jāiemācās izjust sirdi nevis kā savu, bet kā pasaules sastāvdaļu. Tikai šī izjūta palīdzēs atbrīvoties no egoisma, uzglabājot uzkrājumu individualitāti.” (S.,7.)
Pat vissirmākajā senatnē cilvēki izprata sirds nozīmi. Viņi uzskatīja sirdi par Dieva mājokli; viņi zvērēja, uzliekot roku uz sirds. Tā viņi parādīja sirds nozīmi. Tagad sirds ir noniecināta līdz fiziska orgāna stāvoklim.” (S.,73.) “Senatnē mācību iesāka ar rokas uzlikšanu uz sirds. Pie tam Skolotājs jautāja: ”Vai tu dzirdi?” Un māceklis atbildēja: ”Dzirdu.”– “Tur pukst tava sirds, bet tas ir tikai pirmais klauvējiens pie Dižās Sirds Vārtiem. Ja tu neuzklausīsi savus sirds pukstus, tevi darīs kurlu Dižās Sirds puksti.” (S.,460.)
“Sirds ir jūtu cietoksnis, bet daudzi cilvēki raugās uz savas sirds raidītajām jūtām kā uz solīdam cilvēkam necienīgu vājību, ar ko jācīnās ar rakstura stingrību, ja strīdā starp prātu un sirdi ir uzvarējis prāts. Prāta uzvara pār jūtām ir apsveicama, ja tām ir bijušas zemiskas īpašības.” (S.,486.)
Īstas jūtas vienmēr uzvarēs saprātu. To vajag pieņemt kā neapšaubāmu patiesību. Saprāts nespēj radīt, ja sirds tam nedod sēklu. Tālab, kad runājam par sirdi, mēs runājam par Daiļumu.” (S.,391.)
“Sirds , kas atdevusies labajam, izstaro mīlestību nemitīgi...” (S.,63.)
No sacītā par sirds nozīmi kļūst skaidrs, ka cilvēces kultūra ir tieši atkarīga no sirds kultūras.
Glābiņš no visām nelaimēm un ļaunuma ir cilvēka sirdī. Jāgriežas pie uzticīgās sirds gudrības, jāveltī visa pūles sirds atveseļošanai. Jāizveido sirds kults. Jāmaina savs uzskats par sirdi kā fizioloģisku orgānu, jo patiesībā tā ir visa pastāvošā centrs.
Sirds atveseļošanai jāsākas ar prāta atveseļošanu, ar domu sakārtošanu; ja domas vērsta uz ļauno, nevar būt runa par sirds atveseļošanu. Kad cilvēks sāks sirdi atveseļot, tad viņa pati pateiks priekšā, kas cilvēkam ir kaitīgs un kas derīgs.
Sirds audzināšanai jāsākas no bērnības, ar mātes pienu. Mātes piens satur psihisko enerģiju, citiem vārdiem sirds enerģiju.
Lai nekļūdītos savos lēmumos, jāiemācās paļauties savās domās uz sirds balsi. Jācenšas “sakatīt ar sirds redzi, saklausīt pasaules dunoņu ar sirds dzirdi, nojaust nākotni ar sirds izpratni, atcerēties pagātnē uzkrāto ar sirdi: tā strauji jāiet augšupejas ceļš.” (S.,1.) Par sirdi ir jāzina vairāk nekā cilvēki par to zina: jāizveido īpaša Mācība par Sirdi.
“Kas mīl puķes tas jau ir uz sirds ceļa. Kas šķīsti domā, tas jau ir uz sirds ceļa. Tas, kurš zina par Augstākajām Pasaulēm tas jau ir uz sirds ceļa. Kas nobriedis neaprobežots, tas jau ir uz sirds ceļa. Pasaules iespējams apjaust ar sirdi, nevis ar prātu. Gudrība gan ir prāta pretstats, bet nav liegts izdaiļot prātu ar gudrību.”(S.,390.)
“Ir liels likums pārveidot sirds ētiskās abstrakcijas stāvokli un padarīt to par zinātnisku virzītājspēku. Evolūcijai lielākā sirds izpratnē vajadzēja sākties Armagedona dienās kā cilvēces vienīgajam glābiņam. Kāpēc cilvēki negrib izjust savu sirdi? Tie gatavi meklēt visu tālo, neskaidro,  bet noliedz to, kas vistuvāk. Lai nosauc sirdi par mehānismu, kaut tikai novēro visas šī aparāta īpašības. Neakcentēsim sirds morālisko nozīmi, tā ir neapšaubāma. Tagad sirds vajadzīga kā glābējtilts uz  Smalko Pasauli. Sirds īpašību apjauta ir pasaules vissvarīgākā pakāpe. Nekad vēl tā nebija saukta par glābēju.  Jāsaprot, ka tagad arī pati cilvēka sirds dod neparastas iespējas novērošanai.” (S.,561.)
Visas stihiju un citas nelaimes iespējams mīkstināt, pilnveidojot sirdi, attīstot sirds audzināšanu. Sirds institūts būs nākotnes rases Templis.
Ar fiziskiem orgāniem var saprast tikai fiziskās pasaules fenomenus. Turpretim mēs dzīvojam trijās pasaulēs, mūsu emocijas un vēlēšanās ir Smalkās Pasaules joma, bet mūsu domas pieder Ugunīgajai Pasaulei. Šajās pasaulēs mīt saprātīgas būtnes, kas mūsu dzīvē ņem visaktīvāko līdzdalību. Ir pienācis kosmiskais termiņš, atbilstoši kuram mums apzināti jāpiedalās šo pasauļu un iemītnieku dzīvē. Tomēr ar prātu to izdarīt nevar.
Kad cilvēks iegūst zināšanas no iekšējās būtības kā apskaidrību, tas nozīmē, ka viņa apziņā parādās kosmiskās apziņas iedīgļi. Vienlaikus intuīcija jeb nojauta rāda to, to, ka cilvēks ir stājies kontaktos ar augstāko apziņu, kas atrodas cilvēka sirdī, ka no šīs dārgumu krātuves tas var smelt Kosmosa gudrību.
Radošā Spēka lielā gudrība ir par visu parūpējusies, apgādājot cilvēka organismu ar visu vajadzīgo viņa pilnīgai attīstībai līdz manifestēta Dieva stāvoklim. Cilvēkam tikai nevajag šajos gudrajos likumos izdarīt savus negudros labojumus.





Pēc A.Klizovska  darba “Jaunā laikmeta pasaules izpratne”

sagatavojusi
Ilze Liepiņa