www.e-misterija.lv
Trešdiena, 2013. gada 16. janvāris
10:48
Kur rodas doma? Vai miljardos šūnu mūsu smadzenēs?
Atbild ārsts reanimatologs Pēteris Kļava:Tas, iespējams, ir pats interesantākais
un grūtākais jautājums. Domas neizbēgami ir saistītas ar prātu, bet prātu
neviens nav redzējis. Tās zināšanas, kas mums ir, ļauj spriest, ka prāts ir
enerģijas veids, kas tiek izmantots kā juteklis. Prāts un domas varbūt ir kaut
kas līdzīgs radioviļņiem; tā, kā televizors atkodē viļņus, tā varbūt arī prāts
atkodē informāciju.
Zinātnieki uzskata, ka apziņa,
kas ir visaptverošs informācijas enerģijas veids, ir radījusi
smadzenes pēc hologrāfiskā principa. Ir pētījumi, kas pierāda, ka pašas
smadzenes ir tikai biokompjūters, kas skenē informāciju un uzrāda prātā kā
monitora attēlā «realitāti». Tā ir moderna teorija, kuru ir izstrādājis kvantu
fiziķis Deivis Boms un neirofiziologs Karls Pribrams.
Prāts būtībā ir enerģija, ko mēs
uztveram, un tā izdala savas porcijas - kvantus, tas ir,
domas. Kā Saule izstaro gaismu,
kas ir gan viļņi, gan daļiņas, tā prāts izstaro domas. Un domas savukārt ir
elektromagnētisks viļņu sakopojums. Jau tiek veikti eksperimenti, kas apliecina,
ka ar prāta palīdzību mēs varam sazināties ar datoru, piemēram, neirobioloģiski
pētījumi, kuros speciāli elektrodi no smadzenēm nolasa enerģijas formu, katra
forma tiek iekodēta attiecīgā spektrā, un notiek sazināšanās ar
datoru.
Pēdējo gadu neirofizioloģiskie pētījumi tomēr nedod
skaidru atbildi uz jautājumu «kas ir atmiņa?» – vai tā glabājas smadzenēs vai
informācijas telpā. Kad bērns piedzimst, viņam ir miljardiem smadzeņu šūnu;
katra smadzeņu šūna ir sasaistīta ar vismaz 15 000 sinapšu – sinapse ir līdzīga
izaugumam, kas kā kabelis sasaista ar citām šūnām. Iedomājieties, kāda
gigantiska informācijas apstrādes mašīna! Bet ar laiku smadzeņu šūnu savienojumu
skaits sāk samazināties, rezultātā samazinās šī biokompjūtera iespējas apstrādāt
informāciju.
Tas liecina par to, ka bērna
prāts ir ārkārtīgi atvērts un informāciju par pasauli apstrādā tādu, kāda tā ir,
bez priekšnosacījumiem un ierobežojumiem. Bērns uztver pasaules
tādējādību, un tas principā ir tuvu apskaidrībai. Tāpēc arī specifiskās
grāmatās, tajā skaitā Bībelē, ir teikts - «esiet kā bērni». Mēs bērnus esam
nozombējuši – kas ir pareizs, kas ir nepareizs, ko var un ko nevar... Dabā jau nav ētikas un morāles, to ir izveidojušas prāta konvencijas,
kas it kā ir nepieciešamas sabiedrības biokompjūteram, bet tajā pašā laikā tas ierobežo to informācijas
apstrādes potencialitāti, ko varētu izmantot bērns.
Bērna prāts nav tikai bērna prāts, tas ir prāts kā
tāds, kas sevī ietver bezgalīgu iespējamību. Ir ļoti daudz interesantu pētījumu
par to, ka bērni atceras savu iepriekšējo dzīvi; ir tūkstošiem konkrētu
gadījumu, kad ārsti, psihoterapeiti un juristi ir fiksējuši šādus datus. Kā tad
bērna prāts, ja tas ir tikai šī bērna prāts, saglabā šo informāciju? Tāpat ir
pazīstams fenomens, ka bērni atceras dažādas valodas un brīvi runā senu tautu
valodās, kuras pat augstskolās neviens īsti nemāca. Jautājums – no
kurienes?
To rezumējot, liekas, ka bērns piedzimst ar prātu un
domāšanu, bet mēs dzīves laikā nevis palīdzam to attīstīt, bet gan
sašaurinām?
Jā, varētu pat teikt tā, ka Saprāts ir radījis
jebkuru pasauli. Ir jābūt pietātei pret bērna prātu, kurš ir
ārkārtēji smalks, ārkārtēji jūtīgs un ātrs.
Jāatzīst, ka mūsu audzināšana un attieksme pret
bērnu līdzinās sniegpārsliņas preparēšanai ar cirvi, – es uzskatu, ka mēs to
darām tik rupji.
Piezīme: intervēja Sandra
Kropa, LR1 raidījums «Zināmais nezināmajā»
http://www.apollo.lv/zinas/petera-klavas-viedoklis-par-pratu/549417