Profesore: latvieši savos bērnos
izkopj bailes, kaunu, vainas sajūtu un bezierunu paklausību
http://www.mammamuntetiem.lv/articles/25…
No Marikitas Zīvertes (Kitas) d/grāmatas
Kāpēc latvieši biežāk netic saviem spēkiem, nekā tic? Kāpēc latviešiem ir tik daudz kompleksu? Kāpēc mēs tik bieži kaunāmies izpaust sevi un tik daudz vainojam citus..? Izklāsta asoc. profesore dr. Gunta Ancāne, Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras un klīnikas vadītāja.
No Marikitas Zīvertes (Kitas) d/grāmatas
Kāpēc latvieši biežāk netic saviem spēkiem, nekā tic? Kāpēc latviešiem ir tik daudz kompleksu? Kāpēc mēs tik bieži kaunāmies izpaust sevi un tik daudz vainojam citus..? Izklāsta asoc. profesore dr. Gunta Ancāne, Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras un klīnikas vadītāja.
Mūsu senči savus bērnus audzināja kā kalpus sev un
citiem cilvēkiem, un labam kalpam, kā zināms, paklausīgums ir vērtība. Un mēs šo
audzināšanas veidu esam paņēmuši līdzi uz mūsdienām.
Latvieši ir tauta, kura ilgāku vēstures periodu ir
vairāk nopūlējusies ar izdzīvošanas jautājumiem nekā veltījusi uzmanību
dzīvošanas un dzīves kvalitātes aspektiem. Tam ir gan emocionāli, gan fiziski,
gan sociāli, gan emocionāli, gan politiski, gan ekonomiski, gan ģeogrāfiski
cēloņi un tādas pat arī konsekvences.
No ārsta pozīcijas raugoties, gribētu uzsvērt
psihiskās veselības nozīmi, kuras viena no pamatiezīmēm ir personības pašcieņas
un pašvērtības izjūtas esamība (Ancāne, 2011). Pašcieņas traucējumu pamatā ir
drošas, emocionāli un sociāli atbalstošas vides trūkums personības attīstības
sākuma posmā. Pārāk bieži atkārtojošamies nedrošības, apdraudētības,
pāridarījuma emocijas šai periodā ir attīstību deformējošas.
Apdraudējums ir pastāvējis kā plašākā, sabiedrības
norišu, tā šaurākā, emocionālā gaisotnes ģimenē nozīmē. Šīs jūtas uztur gan
paaudžu vēsturiskā atmiņa, gan indivīda augšanas un personības attīstības vides
īpatnības.
Plašākā nozīmē indivīda apdraudējums latviešiem ir
bijis saistīts ar tēvu un iepriekšējo paaudžu tēvu nespēju nosargāt neatkarību
un brīvību, svešā valodā runājošu iekarotāju varu pār pašu cilvēkiem. Tas ir
nozīmīgs fakts - izjūta, ka "mans tēvs nav pietiekoši spēcīgs un potents, lai
mani aizsargātu, lai būtu "karalis", kādi citām tautām ir." Neapšaubāmi
personības identitātes veidošanās procesā tas atstāj būtiskus traucējumus, jo
objekts, ar kuru nākas identificēties, ir salīdzinoši vājš un nespēcīgs.
Vēsturiskā realitāte tāda bija - reāls spēcīga un gudra "tēva" jeb "karaļa"
trūkums, pie kā vajadzības gadījumā iet meklēt izpratni, palīdzību, un taisnību.
Tās reālās vēsturiskās personas, pie kurām latviešu cilvēki gāja, runāja citā
mēlē, jo bija citas tautas pārstāvji un ar tām runāt un izklāstīt faktus
dzimtajā valodā bija neiespējami. Tie nebija savējie". Tādejādi zemapziņas
līmenī tika ielikts psihisko funkcionēšanu bojājošs mazvērtības izjūtas
komponents - citas tautas spēj jeb var, mēs paši nespējam jeb
nevaram.
Vecāki, kuri paši nav kungi un
valdnieki pār savu dzīvi un valsti, nav spējīgi par tādiem izaudzināt savus
bērnus.
Tā veidojas cilvēku personības, kuri augstu nevērtē
ne sevi, ne piederību savai tautai. Tas izskaidro vēsturisko faktu, ka
19.gadsimtā, uzlabojoties materiālajam stāvoklim, iegūstot labāku izglītību un
uzlabojot dzīves kvalitāti, daudzi pārtikuši latvieši pārveidoja savus uzvārdus
vāciskā formā - piemēram, Stabiņš kļuva par Stabingi, Kārkliņš - par Karklingu
u.tml. Tādejādi tika izteikts noliegums savai izcelsmei un vēlme piederēt pie
citas tautas piederīgajiem. Ieguvums - drošības, pašcieņas un pašvērtības
izjūtas pieaugums.
Vārda šaurākā nozīmē indivīdu bieži vien ir
apdraudējušas pašu latviešu audzināšanas tradīcijas. Ilgu laiku latvieši ir
centušies izkopt savos bērnos tādas jūtas kā bailes, kauns un vaina. Gan
apzināti - audzināja taču kalpus sev un citiem cilvēkiem un labam kalpam, kā
zināms, paklausīgums ir vērtība. Gan neapzināti - komunicējot uz bērniem pašos
sakrājušās smagās jūtas, un attaisnojuma, pasludinot noteiktas paklausīgas
uzvedības formas kā ētiskas vērtības. Es gribētu apgalvot, ka vecāki, kuri paši
nav kungi un valdnieki pār savu dzīvi un valsti, nav spējīgi par tādiem
izaudzināt savus bērnus. Īpaši, ja sabiedrībā šādas personības ir noteiktā
pārsvarā.
Latvijā vecākus caurmērā maz interesējis, vai bērns
jūtas pietiekami priecīgs, bet daudz vairāk, vai viņš/a būs "kādu labumu
dodošs", viegli vadāms un kontrolējams, t.i. vai gatavs pietiekami nobīties,
nokaunēties, justies vainīgs, līdz ar to - paklausīgs. Tas, ko vecāki
vienlaicīgi gan izprata, gan neizprata, ka, panākot bērnu bezierunu paklausību
attiecībā pret sevi, viņi izveido personību, kura ir gatava bezierunu
paklausībai arī pret citiem.
Latvijā vecākus caurmērā maz
interesējis, vai bērns jūtas pietiekami priecīgs, bet daudz vairāk, vai viņš/a
būs "kādu labumu dodošs", viegli vadāms un kontrolējams, t.i. vai gatavs
pietiekami nobīties, nokaunēties, justies vainīgs, līdz ar to -
paklausīgs.
Cilvēks dabiskā veidā ir orientēts uz sadarbību, uz
attiecībām, tomēr, ja tajās ir saņemts pārāk liels sāpīgu jūtu apjoms (kā,
piemēram, notiek patstāvīgi vainojošu un kritizējošu un atstumjošu vecāku
gadījumā), sekas var būt psihiskās vai fiziskās veselības bojājums, kuru izsauc
hroniska pārāk smagu emociju virkne. Bez jau minētajām bailēm, kauna un vainas
izjūtām, jāmin arī bezpalīdzība un dusmas, arī naids. Šo pēdējo jūtu kombinācija
- bezspēcīgas dusmas - ir viena no personību postošākajām un ārdošākajām emociju
kombinācijām, jo dusmas bezpalīdzības gadījumā cilvēks neapzināti "pagriež" pats
pret sevi, kas klīniski var izpausties bezgala plašā amplitūdā. Vienā nogriežņa
galā var būt klīniska depresija ar grūti koriģējamu sava sliktuma un nevērtības
pārliecību, trauksmes un panikas lēkmes, ar raksturīgo somatisku simptomu
pavadošo virkni, otrā galā - hroniskas, ārējā izpausmē galvenokārt somatiskas,
slimības. Tālākā psihodinamika - hronisku nedrošības, baiļu, apdraudējuma izjūtu
veidošanās.
Viena no apdraudējuma izpausmēm ir - bailes, ka
pēkšņi atklāsies kas tāds par cilvēka personību, kas liks izjust vainu un/vai
kaunu. Bailes no vainas izjūtas pārdzīvošanas vai no nonākšanas situācijā, kur
pārdzīvojams kauns par sevi, ir bieži novērojamas gan klīniskajā praksē, gan
ikdienas dzīvē.
Ārēji bailes no kauna vai vainas izjūtas ikdienas
dzīvē mēdz izpausties kā nedrošība. Nedrošība izteikt sevi, savu personību,
uzsvērt savu atšķirību no citiem. Tie ir cilvēki, kuri izvairās ieskatīties
otram acīs, izteikt savu viedokli, nejūtas droši par to, ka viņiem vispār drīkst
viedoklis būt.
Nesens piemērs, māte lielveikalā jautā savam apmēram
gadu vecajam bērnam: "pirksim desiņu, vai ne"? Racionāli vērtējot, bērns ir
pārāk mazs, lai spētu dot mātei ieteikumus un palīdzētu izšķirties, ko
iegādāties; tātad tas ir tikai atspoguļojums mātes emocionālajai nepieciešamībai
iegūt atļauju nodomātajai darbībai no otra cilvēka.
Cits piemērs: runātājs radio raidījumā devalvē savu
teikto ar vārdiem "tas ir tikai mans personīgais jeb subjektīvais viedoklis".
Racionāli analizējot - cilvēka izteikts viedoklis, saprotams, ir viņa
personīgais viedoklis, bet nekādā gadījumā nepelna partikulu "tikai". No kā
cilvēks baidās, cenšas izvairīties, savu viedokli nodevalvējot ar vārda "tikai"
palīdzību?
Joprojām pārāk bieži ikdienā dzirdams, "ko citi
teiks, ja es darīšu, kā vēlos"? Racionāli vērtējot - "citu" teiktais nevar būt
izšķirošs arguments personas izvēlē. Neapšaubāmi, katram ir emocionāli nozīmīgi
cilvēki, kuri var ietekmēt lēmuma pieņemšanu, tomēr "citu teiktais" nevar spēlēt
darbības noteicēja lomu. Biežs piemērs mūsu klīnikas praksē ir sekojošais: es
taču nevaru darīt tā, kā vēlos un plānot savu nedēļu (dzīvi) kā vēlos, man taču
jārēķinās ar to, kā jutīsies citi cilvēki, piemēram, mani vecāki, ja es,
piemēram, atraidīšu viņu kārtējo ielūgumu uz sestdienas pusdienām, priekšroku
dodot paredzētajam jautrajam draugu tusiņam! Veselīgas psihiskās funkcionēšanas
gadījumā, cilvēkam ar labu pašcieņu, vecāku izjūtas liksies nozīmīgas, tieši
tikpat nozīmīgas, kā paša izjūtas un vēlmes. Pataloģijas gadījumā cilvēks tik
ļoti baidās kārtējo reizi tikt kauninātas un vainots, t.n. just kaunu un vainu,
ka, neanalizējot savas izjūtas un vēlmes, un, patiesībā negribot, piekrīt vecāku
ielūgumam un tādējādi izvairās no vecāku pārmetumiem par viņu vēlmju
neievērošanu. Cena, ko cilvēks par to maksā, ir augsta. Pirmkārt - savas
brīvības zaudēšana.
Šajā piemērā, patoloģiski liela kauna un/vai vainas
izjūta liek cilvēkam atkāpties no saviem mērķiem un uzskatiem, liek tos slēpt.
Lai kā to noracionalizētu, cilvēks ir kļuvis nespējīgs aktīvi rīkoties un
darboties. Tai skaitā nespējīgs sevi aizstāvēt. Šādam cilvēkam nav iespējams
aizsargāt ne sevi, ne citus cilvēkus sev apkārt. Ārēji šie cilvēki mēdz
izskatīties gan klusi un nomaļus stāvoši, gan arī diezgan aktīvi un enerģiski,
tomēr tā ir destruktīva aktivitāte, kura izpaužas trauksmainā
bažīgumā.
Šai pataloģijai psihodinamiski seko divas būtiskas
problēmas cilvēku dzīvē: atteikšanās (nespēja) uzņemties atbildību par savu
dzīvi, domām, lēmumiem, izvēlēm u.tml. un nemitīga vainošana - gan sevis, gan
citu vainošana.
Cilvēks pats atzīst "man ir
kompleksi, bet visiem jau ir" un mēģina turpmākā dzīvē ar tiem sadzīvot. Samērā
nedaudzi uzdod jautājumu, kā no šiem personības traucējumiem
atbrīvoties.
Atteikšanās uzņemties atbildību ir raksturīga
iekšējai nebrīvībai. Tās abas atrodas savstarpējā cēloņsakarībā. Šajā gadījumā,
nebrīvības būtība ir atkarība no otra cilvēka dotā novērtējuma. Tā kā pašcieņa
ir hroniski zema un paša
novērtējums par sevi nav vērtība, tad visiem spēkiem
jācenšas labu novērtējumu (atzīmi) saņemt no cita. Atsakoties uzņemties
atbildību, tiek samazināta iespēja saņemt sliktu novērtējumu, tikt vainotam/ai
un kritizētam/ai. Cilvēks kļūst par ideālu otra vēlmju nolasītāju, gribas
izpildītāju, kalpu. Tāds cilvēks dzīvo pēc principa "pasakiet, ko lai es daru,
un es izdarīšu." Lielisks kalps un atbilstoši nevarīgs savas dzīves noteicējs un
valdnieks. Ilgstošā laika periodā, nemitīgi darot, kā citi liek, šāds cilvēks
nonāk situācijā, kad ir sakrājušies iemesli vainot tos citus - pavēles, kuras
viņš/a tika saņēmis un izpildījis nav bijušas perfektas - nepārdomātas,
nepilnīgas, neizsvērtas, vai pat neizpildāmas. Katrā ziņā, par visām viņa/as
paša dzīves problēmām vainojami ir citi, tie, kuri deva pavēles. Cilvēks
pārvēršas par citu vainotāju, kas no malas lūkojoties parādās kā cilvēks ar
pastāvīgi īgnu, neapmierinātu ar visu un visiem, garastāvokli.
Tādas svārstības šo personības traucējumu gadījumā
arī novērojamas - no vienas puses nemitīga trauksmaina attaisnošanās,
paskaidrojumu sniegšana, no otras puses - citu vainošana. Cilvēks ir tā pārņemts
ar savām vētrainajām iekšējās pasaules izjūtām, kuru centrā ir bailes no kauna
un vainas, ka nav spējīgs adekvāti un veselīgi dzīvot dzīvi, adaptējoties
jauniem un jauniem izaicinājumiem un tos atrisinot. Faktiski cilvēka kā
personības attīstība apstājas, cilvēks pats atzīst "man ir kompleksi, bet visiem
jau ir" un mēģina turpmākā dzīvē ar tiem sadzīvot.
Samērā nedaudzi uzdod jautājumu, kā no šiem
personības traucējumiem atbrīvoties. Viens no veidiem - saslimstot ar somatisku
slimību, par to aizdomāties aicina ģimenes ārsts.
http://www.draugiem.lv/#/niluta/blog/?p=10230870