ceturtdiena, 2013. gada 18. aprīlis

Došas - organisma tipi


Došas - organisma tipi
 
DESMIT ORGANISMA TIPI
 
Vienas došas tipi:
 
Vata = Gaiss/Telpa
Pitta = Uguns/Ūdens
Kapha = Ūdens/Zeme
 
Dubultās došas tipi:
 
  1. Vata-pitta = 1. Gaiss/Telpa 2. Uguns/Ūdens
  2. Pitta-vata = 1. Uguns/Ūdens 2. Gaiss/Telpa
  3. Pitta-kapha = 1. Uguns/Ūdens 2. Ūdens/Zeme
  4. Kapha—pitta = 1. Udens/Zeme 2. Uguns/Ūdens
  5. Kapha-vata = 1. Ūdens/Zeme 2. Gaiss/Telpa
  6. Vata-kapha = 1. Gaiss/Telpa . 2. Ūdens/Zeme
 
Samas došas tips:
Vata—pitta—kapha
Visas stihijas ir vienādās daļās.
 
 
Kad atbildēsit uz piedāvātajiem jautājumiem, varēsit noskaid­rot, kādas īpašības jums ir visraksturīgākās. Tādējādi jūs sapratīsit, kāpēc ikvienam no mums ir atšķirīgas vajadzības un kas tieši jums vajadzīgs to apmierināšanai. Visupirms atbildiet uz jautājumiem par došām. Tad saskaitiet punktus, uzmanīgi izlasiet informāciju par to došu, attiecībā uz kuru jums ir visvairāk punktu. Atcerieties, ka jūsu pašreizējā diēta, dzīvesveids un fiziskās problēmas var ietekmēt vērtējumu. Tāpēc, lai vērtējums būtu maksimāli precīzs, pacentieties ņemt vērā tos ieradumus un raksturojumus, kādus esat iemantojuši pēdējo 10-20 gadu laikā. Varat uz šiem jautājumiem atbildēt at­kārtoti pusgadu pēc ājurvēdiskās veselības programmas lietojuma. Atkārtotā vērtējuma rezultāti būs tuvāki jūsu psihofizioloģiskajai konstitūcijai.
 
Organisma tipa noteikšanas anketa
 
Vata
 
  1. Kopumā esmu ļoti aktīvs cilvēks, mana ķermeņa kustības ir diezgan straujas.
  2. Man ir slikta atmiņa.
  3. Es ātri apgūstu jaunas zināšanas.
  4. Esmu entuziasts, optimists un dzīvespriecīgs cilvēks.
  5. Esmu diezgan liela auguma (vai ļoti maza), kalsns, slikti pieņemos svarā.
  6. Man ir uz āru izvirzītas locītavas un cīpslas; vēnas uz rokām un atslēgas kauli ir labi redzami.
  7. Man ir sausi, cieti, smalki, reti mati.
  8. Esmu neizlēmīgs, un man visai bieži ir grūti pieņemt lēmumu.
  9. Man ir bieži aizcietējumi, cenšos neēst to, kas veicina gāzu veidošanos, piemēram, zirņus.
  10. Es bieži pārdzīvoju, pat bez īpaša iemesla.
  11. Stresa stāvoklī es nervozēju, ātri uzbudinos, nerodu sev vietu vai krītu panikā.
  12. Man ir aukstas rokas un kājas pat tad, kad ir silts, piemēram, vasarā.
  13. Man patīk silts laiks, kad var sauļoties.
  14. Man ir sausa, tumša, raupja āda.
  15. Man ir šauras, mazas, neizteiksmīgas acis; reizumis rodas vēlēšanās paberzēt tās.
  16. Man bieži ir nemierīgs un trausls miegs, aizmiegu ar grū­tībām.
  17. Runāju ātri, mani var dēvēt par runātīgu.
  18. Kad esmu viens, ēdu neregulāri un dodos gulēt dažādā laikā.
  19. Man ir mierīgs raksturs, esmu laimīgs un aizmirstu visas nepatikšanas.
  20. Es būtu labs padomu devējs vai skolotājs.
Punktu skaits attiecībā uz vatu _______
 
Pitta
 
  1. Visumā esmu akurāts un organizēts cilvēks.
  2. Man ir nosliece uz svīšanu, reizumis no mana ķermeņa plūst nepatīkams aromāts.
  3. Man labāk patīk auksts ēdiens un dzēriens; karsts mani uzbudina.
  4. Reizumis man pietūkst seja un acis.
  5. Esmu viegli aizkaitināms un spēju būt nikns, cinisks un ass izteicienos.
  6. Ātri aizsvilstos dusmās, bet tikpat ātri nomierinos.
  7. Man ir laba ēstgriba, bieži apēdu vairāk, nekā nepieciešams.
  8. Nejūtos labi, ja neizdodas paēst brokastis, pusdienas vai va­kariņas vai aizkavējas ēdienreize.
  9. Man regulāri iziet vēders, bet man biežāk ir šķidra vēdera izeja nekā aizcietējumi.
  10. Esmu nepacietīgs, un tas ir viens no maniem lielākajiem trūkumiem.
  11. Man ir laba miesasbūve un vidējs augums.
  12. Mana āda ir dzeltenīga/rūsgana, man ir vasarraibumi, dzi­mumzīmes, pinnes un apdegumi.
  13. Man negaršo ass un sāļš ēdiens, tomēr stresa stāvoklī manī rodas tieksme pēc tā, kā arī pēc alkohola.
  14. Man raksturīgs agrs sirmums un matu izkrišana; man ir reti, plāni un taisni mati, tie ir rudi vai gaiši.
  15. Man ir mandeļveida acis, zaļas vai tumšbrūnas. Manu acu baltumi reizumis kļūst dzelteni un/vai pieplūst ar asinīm.
  16. Esmu apzinīgs, uz veiksmi orientēts un samērā ietiepīgs cilvēks.
  17. Es guļu 6-8 stundas un sapņos bieži redzu vardarbību.
  18. Stresa stāvoklī man iespējama čūlu attīstība, bezmiegs, caureja un svara zaudēšana.
  19. Man ir nosliece daudz prasīt no citiem un pašam no sevis.
  20. Uzskatu, ka esmu apveltīts ar prātu un pat retu talantu, esmu pievilcīgs un uzticams. Es lieliski jūtos vadītāja lomā un uzskatu, ka labi tieku galā ar saviem pienākumiem.
Punktu skaits attiecībā uz pittu _____
 
Kapha
 
  1. Man ir spēcīga miesasbūve, esmu drukns un platiem ple­ciem. Man ir plati gurni, lielas rokas, sēža, krūtis un gūžas.
  2. Man patīk visu darīt lēnām un metodiski.
  3. Lai gan man ir paklusa, maiga un melodiska balss, nereti man runāt traucē pārliekas gļotas rīklē.
  4. Draugi uzskata mani par mierīgu, klusu, inertu un pat at­svešinātu cilvēku.
  5. Es labi guļu dziļā miegā un nemostos, man nepieciešamas 8-12 stundas miega, lai es justos komfortabli.
  6. Man ir bieza, elastīga, samtaina, gluda, tīra, vēsa, bāla āda.
  7. Es jūtos labāk, ja neēdu brokastis, pusdienas vai vakariņas.
  8. Man patīk karsts laiks un saulainas dienas. Auksts un mitrs laiks man ir netīkams.
  9. Man ir apaļas, lielas, skaidras zilas vai brūnas acis ar biezām skropstām.
  10. Es eju lēnām, man ir ritmiska gaita.
  11. Esmu labsirdīgs, mīlošs un piedodošs cilvēks.
  12. Man ir biezi un vijīgi mati, gaiši vai tumši.
  13. Esmu fiziski spēcīgs, izturīgs, ilgi saglabāju enerģiju.
  14. Stresa situācijā man ir nosliece uz pārēšanos, pārāk ilgu miegu, pēc pamošanās jūtos kā salauzts, rītu uzsāku ļoti lēni.
  15. Gremošana un vielmaiņa, manuprāt, ir pārāk lēna, pēc maltītes jūtu smagumu kuņģī.
  16. Man ir nosliece uz iesnām, problēmām ar deguna dobumu un astmu.
  17. Es ne pārāk ātri apgūstu jaunu materiālu, tomēr viss, ko esmu uzzinājis vai sapratis, atmiņā saglabājas ļoti ilgi.
  18. Kad man ir nelāga oma, es kļūstu ietiepīgs, neuzmanīgs, manī mostas īpašnieciski instinkti vai pieķeršanās kaut kam.
  19. Es labprāt neko nedarītu, bet man ir lemts smags darbs.
  20. Mani interesē daudzas lietas, to skaitā nauda, attiecības ar cilvēkiem un mans paša svars.
Punktu skaits attiecībā uz kaphu _____
 
 
Saskaitījis punktus, salīdziniet iegūtos rezultātus attiecībā uz vatu, pittu un kaphu. Ja, piemēram, attiecībā uz vatu jums ir 15, pittu 12 un kaphu 4 punkti, jūs piederat vatas—pittas tipam (vata ir pārsvarā). Ja savukārt vata būtu 6, pitta — 4, kapha 11, tad jūs varētu sevi uzskatīt par kaphas tipu. Ja punktu summa vatai būtu 10, pittai — 19 un kaphai — 10, nebūtu īsti skaidrs, kāda ir jūsu otrā doša. Jums vajadzētu pieskaitīt sevi pie pittas tipa un atkārtot testu pēc pusgada. Tai laikā vai nu vata, vai kapha izpaudīsies daudz skaidrāk, pateicoties organisma attīrīšanai. Retos gadījumos, kad punkti sa­dalās aptuveni šādi: vata — 13, pitta — 14 un kapha — 14, jūsu organismu var pieskaitīt pie samas tipa.
 
Jāņem vērā, ka neviens tips nekādā ziņā nav labāks par citiem. Tā, piemēram, samas vai kaphas tipam ir spēcīgāka fiziskā konstitū­cija, un kāds to var uzskatīt par priekšrocību, tomēr šāda tipa cilvēks ne vienmēr apzinās, kad savā rīcībā pārkāpj kādas robežas. Izjaukta līdzsvara apstākļos viņiem lēnāk atjaunojas veselība. Vājākas konsti­tūcijas tipa cilvēki, piemēram, vatas tipa, parasti dzīvē pieļauj mazāk kļūdu — tikai piesardzības dēļ, ka tas varētu nodarīt viņiem sāpes, ciešanas vai diskomfortu.
Svarīgākais ir tas, lai ikviens tips censtos sasniegt pilnīgu līdzsvaru un lai, gūstot lielāku labumu sev, izmantotu visas savas spēcīgās rakstura iezīmes. Vata, pitta un kapha atšķirīgās proporcijās un savstarpējā saiknē veido cilvēku kā neatkārtojamu indivīdu. Lai jūs labi iztēlotos tipu galvenās iezīmes, kuras dominē vatā, pittā vai kaphā, piedāvāju ikvienam tipam piemītošo īpašību pārskatu ar ko­mentāriem. Tomēr nekad neaizmirstiet, ka ikvienā no jums ir visas trīs došas.
 
ORGANISMA TIPU RAKSTUROJUMI
 
Vatas tips
 
  • Smalka un slaida ķermeņa uzbūve; deguns ar kuprīti vai nepareizas formas
  • Straujas kustības un augsta aktivitāte
  • Sausa, raupja, vēsa un tumsnēja āda
  • Auksta laika nepanesīha
  • Neregulāra izsalkuma sajūta, slikta gremošana
  • Virspusējs, trauksmains miegs, bezmiegs
  • Entuziasms, dzīves mīlestība, laba iztēle, augstas uztveres
  • spējas, tieksme uz garīgumu
  • Uzbudināmība, garastāvokļa svārstības, neparedzamība
  • Ātra jauna materiāla apgūšana, bet tikpat ātra aizmiršana
  • Tieksme dramatizēt, pārlieku uztraukties
  • Nosliece uz gāzu uzkrāšanos un aizcietējumiem
  • Ātrs nogurums, nosliece uz fizisku pārslodzi
  • Mentālās un fiziskās enerģijas pieplūdumi
  • Augsts jutīgums pret sāpēm, trokšņiem, spilgtu gaismu
 
Vatas tipa galvenais raksturojums — mainīgums. Tā kā vata sa­stāv no tādiem elementiem kā gaiss un telpa, kustība un pārmaiņas ir šā tipa dabiskās iezīmes. Vata nevar ciest status quo. Vatas tipa cil­vēkiem patīk izklaides un pastāvīgas pārmaiņas. Ja tādas nenotiek, viņi izvēlas nepareizu dzīves veidu — dodas gulēt dažādos laikos, nepaēd brokastis vai pusdienas. Pateicoties neparedzamībai, viņiem vismazāk draud stereotipa domāšana un rīcība.
 
Vatas tipa cilvēki nereti jūtas neērti, pat samulst kapha tipa pie­zemēto vai pittas tipa uzstājīgo cilvēku klātbūtnē. Savukārt viņu gaisīgi vieglais raksturs, kustīgums un dzīvesprieks nereti savaldzina pittas un kaphas tipa cilvēkus, kuriem šo īpašību pietrūkst. Perfekti apģērbtie vatas tipa cilvēki izskatās ārkārtīgi eleganti.
 
Ar grezno apģērbu viņi cenšas noslēpt pašpārliecinātības trūkumu. Slaidi, kalsni, reizumis pat stiegraini, vatas tipa cilvēki ir lieliski piemē­roti tērpu demonstrēšanai, tieši tāpēc vairākums modeļu pieder pie vatas tipa. Vatas tipa cilvēkiem ir visslaidākā figūra no visiem tipiem, viņiem ir šauri pleci un gurni. Daudziem no tiem svars ir zem nor­mas, un, neraugoties uz to, ka var ēst ļoti daudz, gandrīz nemaz neuzbarojas. Dažiem vatas tipa cilvēkiem jaunībā ir mazs svars, bet vidējā vecumā tas sāk palielināties.
No visiem tipiem vatas cilvēki visvairāk pa­kļauti fiziskiem traucējumiem. Dažiem plaukstas un pēdas var būt neproporcionāli lielas salīdzinā­jumā ar viņu trauslo ķermeni. Gadās arī tā, ka viņu pēdas un plaukstas ir pārāk mazas. Viņiem nereti ir nelīdzeni vai pārāk sīki zobi. Daudziem vatas tipa cilvēkiem ir smalkas ķermeņa formas, tomēr stresa stāvoklī vai aizcietējuma gadījumos viņi vairāk nekā citi ir pakļauti mugurkaula krop­ļojumiem (skoliozei). Dažiem vatas tipa cil­vēkiem ir ļoti viegli kauli, citiem, gluži pretēji, smagi, bet gari. Vatas tipa cilvēku var viegli pazīt pēc izvirzītām locītavām un cīpslām un saska­tāmām vēnām. To var izskaidrot ar zemu zem- ādas tauku saturu. Otra tipiska vatas tipa cilvēka fizioloģiska pazīme ir locītavu krakšķēšana.
 
Cilvēku ar līdzsvarotu vatas tipu raksturo tādas pamatiezīmes kā entuziasms, enerģiskums un pacilāts noskaņojums. Skaidrs prāts un augstas uztveres spējas piešķir šiem cilvēkiem spējas garīgi attīs­tīties. Vatas cilvēkus vada(tāuste un dzirde) Viņi satausta un sadzird vairāk, nekā saredz, tāpēc viņiem ir svarīgi uzmundrinoši vārdi un pieskārieni. Sekss kā tāds vatas tipam nav tik svarīgs, bet šiem cil­vēkiem ir jāsajūt, ka viņus mīl un par viņiem rūpējas. Viņi bez grū­tībām ilgāku laiku iztiek bez seksa, bet, atraduši saprotošu un mīlošu partneri, kļūst par kaislīgiem mīlētājiem. Visciešākā saikne vatām veidojas ar izteikta kaphas-pittas vai pittas-kaphas tipa cilvēkiem.
 
Tā kā vata ir galvenais virzītājspēks organismā, tā pārvalda zarnu trakta darbību, pārtikas pārstrādāšanu, elpošanu, runu, asins­riti, limfu un nervu impulsus. Vatai ir svarīga nozīme nervu sistēmas nodrošināšanā. Tāpēc vatas disbalanss bieži vien izpaužas nervu dar­bības traucējumos, to skaitā kā drebuļi, spazmas, lēkmes, trauksme un depresija. Pēc tam, kad atjaunots vatas līdzsvars, šie traucējumi, kurus ar parastajām metodēm izārstēt nevar, parasti izzūd paši.
 
Vatām, kuriem organismā ir izjaukts līdzsvars, ir nosliece pār­dzīvot pat tad, ja nav īpaša iemesla. Tas var izraisīt bezmiegu, bet tālākā perspektīvā — arī hronisku trauksmi un bailes. Bailes, kas ir vistipiskākā vatas tipa cilvēka emocija, ietekmē gremošanu un īpaši dzīvības norišu sārņu izvadīšanas efektivitāti. Vatas galvenais centrs izvietots resnajā zarnā. Līdzsvaru zaudējusi vata izraisa aizcietējumus un gāzu uzkrāšanos, kas savukārt rada satraukumu un nervozumu. Ja ir problēmas ar vatu, iespējamas kuņģa vai zarnu spazmas: uz­krājies gaiss spēcīgi saspiež kuņģa un zarnu trakta, kā arī vēdera do­buma orgānu sieniņas. Neregulāras menstruācijas, saspringums un sāpes menstruāciju laikā visbiežāk vērojamas vatas tipa sievietēm.
 
Vatas ļoti viegli izjauc organisma līdzsvaru, ja neļauj tam pietiekami atpūsties un izgulēties, paliekot nomodā līdz pusnaktij. Daudz strādājot un neievērojot sakārtotu dienas režīmu, šie cilvēki ātri nogurst un ir pakļauti gan fiziskiem, gan garīgiem traucēju­miem. Vatas līdzsvara sakārtošanas galvenais nosacījums — visur un visā ievērot regularitāti.
 
Faktori, kuri kaitīgi ietekmē vatas tipa cilvēkus:
 
Fizkultūras nodarbības un smags fizisks darbs
Slikts miegs (īpaši palikšana nomodā līdz pusnaktij)
Kritieni
Neregulāras brokastis, pusdienas un vakariņas
Ilgstoša sēdēšana vienā vietā
Tuberkuloze
Dabisko vajadzību ignorēšana
Auksts klimats
Auksts ēdiens un dzērieni
Jebkuras stimulējošas vielas
Skaļš troksnis
Bailes un bēdas
Badošanās
Ass, sīvs urn rūgts ēdiens
 
 
Pittas tips
 
  • Vidēja miesasbūve
  • Diezgan spēcīgi un izturīgi cilvēki
  • Laba ēstgriba, spēcīgas slāpes, normāla gremošana
  • Nosliece uz niknumu un uzbudināmību stresa stāvoklī
  • Augstprātība un egoisms
  • Prasme pielāgoties apstākļiem; gudri, talantīgi cilvēki Nereti ir sārta āda un rudi mati, pinnes, vasarraibumi Izjaukta līdzsvara dēļ organismā agri zaudē matus un/vai no­sirmo
  • Smails deguns
  • Caururbjošs skatiens
  • Nemīl sauli, karstu laiku
  • Izvēlas aukstus ēdienus un dzērienus
  • Uzņēmīgi, patīk grūtības, labi organizatori
  • Attīstīts intelekts
  • Prot sakarīgi un izteiksmīgi runāt
  • Nespēj iztikt bez brokastīm, pusdienām vai vakariņām
  • Diezgan laba atmiņa
  • Veiksmīgi vadītāji
 
Vārds, kas vislabāk raksturo pittas tipa cilvēkus, ir uzstājīgums. Viņus vada uguns. Uguns ir viens no dinamiskākajiem dabas spē­kiem, tā atbildīga par visiem transformācijas procesiem ķermenī un prātā. Mūsu mentalitāte, ko veido domas, jūtas un emocijas, ir pittas funkcija. Pittas enerģija ir sakoncentrēta ķermeņa vidusdaļā, proti, saules pinumā. Saules pinums ir savdabīga fizioloģisko un psiho­loģisko procesu “vadības pults”. Sestais prāts, kas reizumis izpaužas saskarsmē ar kādu cilvēku vai kādā situācijā, ir tieši saistīts ar pittu. Runa ir par dabisko instinktu, kas mūs vada veselīga uztura, svaiga gaisa un tīra ūdens meklējumos, lai vienmēr saglabātu fizisko, men­tālo un emocionālo līdzsvaru.
 
Doša pitta palīdz arī ievērot mērenību ēšanā, alkohola lietošanā, dzimumdzīvē. Ideāli līdzsvarotas pittas tips ir īpaši dāsni apveltīts ar šādiem instinktiem, un tas padara to par satva iemiesojumu, kas nozīmē ‘cilvēks ar tīriem nodomiem’. Pittas līdzsvara zaudēšana liedz spējas atšķirt, kas ir labi un piedienīgi, bet kas nav. Tā rezul­tātā notiek pārmērīga aizraušanās ar stimulatoriem — alkoholu, tabaku, narkotikām, kā arī izpaužas tieksme pēc varas un ietekmes. Tamlīdzīgas lietas maina žults sastāvdaļas aknu izvados un veidojas nierakmeņi. Pitta tulkojumā nozīmē ‘žults’. Ja tiek izjaukts līdzsvars pittas enerģētikā, jebkurš no minētajiem faktoriem veicina “žultaina” cilvēka rakstura veidošanos.
 
Mums visiem ir nepieciešama pittas enerģija, lai idejas tiktu kon­krēti, reāli īstenotas. Tā kā ar šādu enerģiju visvairāk apveltīti pittas tipa cilvēki, viņus var raksturot kā ļoti dinamiskas, godkārīgas un, iespējams, pat agresīvas personības. Pittas cilvēki tiecas uz konkrētu rezultātu. Uguns viņiem piešķīrusi spējas paredzēt situācijas. Tomēr, ja pittas tipa cilvēks nepareizi izmanto šo talantu, līdzsvars izjūk un vi­ņam problēmas sagādā redze un nespēja izprast viņā pašā notiekošo.
 
Doša pitta atrodas mūsu organisma centrā un ir pārāka par vatu un kaphu. Tas izpaužas arī pittas tipa cilvēka raksturā: viņš vienmēr tiecas kontrolēt situāciju. Kad šāda cilvēka doša pitta ir līdzsvarota, viņš — bez pārspīlējuma var sacīt — ir visveiksmīgākais no visiem tipiem. Viņa mērķtiecīgums un asais prāts ļauj rast risinājumu fak­tiski jebkuram uzdevumam, un nav tāda darba, kurā viņš nespētu gūt panākumus. Pittas cilvēku talants izpaužas mentālās darbības jomā, un šeit viņi iekaro īstu autoritāti un sasniedz augstu meis­tarību. Šie cilvēki kļūst par lieliskiem oratoriem un sabiedriskajiem darbiniekiem.
 
Pateicoties pittas labajam stratēģiskajam iz­vietojumam organismā, pittas tipa cilvēki dzīvē spēlē galvenās lomas. Tās viņiem labi padodas.
Saules pinums ir saistīts ar Saules enerģiju, kas vada visu planētas dzīvi. Pittas cilvēki apzinās viņiem piešķirto varu, tāpēc pēc dabas ir paš­pārliecināti. Kad viņiem izdodas atteikties no pārmērībām un izdabāšanas savām vājībām un augstprātībai, viņiem atklājas cilvēces esības no­slēpumi. Pittas cilvēki prot arī citiem cilvēkiem iemācīt visu to, ko apguvuši, pateicoties savām nereti pārsteidzošajām prāta spējām.
 
 
 
 
 
 
 
Tomēr situācija mainās pašos pamatos, kad pittas enerģija iziet ārpus saules pinuma un sasniedz citas ķermeņa daļas. Tad pittas tipa cilvēks pēkšņi kļūst ļauns, greizsirdīgs, cinisks, uzbudināts un egoistisks. Viņš krasi zaudē kontroli pār sevi, gluži kā meža uguns­grēks, kas ar vēju strauji izplatās. Kad šādu cilvēku paša “es” kļūst pārmērīgi liels, viņi var mēģināt apspiest sevī jebkādas kaphas un vatas izpausmes, īpaši seksualitātes jomā. Visaptverošā pittas tieksme panākt līdera pozīcijas ikvienā jomā beidzas ar to, ka laimīgs sekss gluži vienkārši vairs nav iespējams. Šādiem cilvēkiem var nepietikt pacietības un piekāpības, kas ir ļoti nepieciešama visintīmākajos brīžos. Cilvēks ar izjauktu pittas enerģētiku darīs visu iespējamo, lai tikai neatzītu savu sakāvi. Vispiemērotākie partneri pittas cilvēkam ir spēcīgi kaphas vai arī kaphas—vatas un vatas—kaphas cilvēki.
 
Pittas pārmērīgās enerģijas izplatīšanās pa visu organismu fizis­kajā līmenī izpaužas kā dedzināšana kuņģī, kuņģa čūla, dedzinoša sajūta zarnās un hemoroīdi. Postošā pitta šādos gadījumos spēj ne­gatīvi ietekmēt ādas stāvokli, kā rezultātā parādās izsitumi, pinnes, iekaisumi un aknes. Uz ādas, īpaši sejas un krūšu apvidū, nereti vei­dojas dedzinoši apsarkumi. Karstuma uzplūdi un svīšana ir tipiskas pazīmes - pittas enerģētikai ar izjauktu līdzsvaru. Sievietei, kurai izjaukts pittas līdzsvars, šādi simptomi vērojami, kad iestājas menopauze.
 
Pittas cilvēku acis ātri apsarkst un asaro, nereti tās ir ārkārtīgi jutīgas pret saules gaismu. Šīs īpatnības ir galvenie cēloņi tam, kāpēc pittas cilvēkiem ar izjauktu došu līdzsvaru piemīt vājība valkāt sau­lesbrilles. Viņiem piemītošā iekšējā uguns tos nepadara par kaismī­giem saules vannu cienītājiem. Viņi izvēlas vēsas ēnainas vietas, vēsu dušu siltajā gadalaikā. Ja, par spīti savam dabiskajam instinktam, šie cilvēki pārāk daudz laika pavada saulē, viņi ātri apdeg un nogurst no pārkaršanas.
 
Pittas cilvēki parasti ir labi noauguši, nereti viņiem ir atlētiska figūra, vidējs augums. Pittas cilvēkiem ir parasta lieluma acis, reizumis ar caururbjošu skatienu. Cilvēku vidū, kuriem ir balta āda, pittas cilvēku var viegli pazīt pēc rudajiem vai gaišajiem matiem. Pittas agrāk par citiem tipiem nosirmo un zaudē matus. Viņiem reti salst, pat ziemā. Kad laiks kļūst siltāks, viņi pirmie sūrojas par to, ka kļu­vis pārlieku karsts. Viņiem ir gaiša, silta un mīksta āda, viņiem bieži ir pinnes, aknes un citi ādas defekti (piebildīsim, ka daži no šiem pittas raksturojumiem neattiecas uz tumšmatainajām un tumšādai­najām rasēm).
 
No pārmērīgas fiziskās slodzes pittas spēj izvairīties, pateico­ties viņu labajai fiziskās enerģijas rezervei. Viņi neizceļas ar lielu izturību, bet gremošanas enerģijas gan viņiem ir pārpārēm. Taču pārēšanās var izraisīt pēkšņas zarnu problēmas. Tieši tādēļ pittām lielāko labumu dod sabalansēts uzturs un sakārtots dzīvesveids. Lai izvairītos no gremošanas problēmām, pittām nav ieteicams vienā ēdienreizē apēst vairāk pārtikas, nekā tās var ielikt divās saujās. Nekvalitatīvs ēdiens, piesārņots gaiss un ūdens, alkohols, cigaretes, saldi gāzēti dzērieni pittas cilvēkiem ir kaitīgi, jo tie var izraisīt akū­tas reakcijas, kas izpaužas kā izsitumi uz ādas, kuņģa problēmu vai emocionāli traucējumi. Pittām nav ieteicams valkāt sintētiska ma­teriāla apģērbu. Galvenais rādītājs, kas liecina par līdzsvara zudumu pittas cilvēkam, ir viņa dusmas. Tad aktivizējas viņa iekšējās uguns enerģijas, un tas savukārt var paaugstināt toksīnu līmeni un vairot kaites. Galvenais ceļš uz pittas līdzsvarošanu — mērenība.
 
Faktori, kas kaitīgi ietekmē pittas tipa cilvēkus:
 
Dusmas
Miega trūkums
Karsta saule
Badošanās
Sezams un produkti ar sezamu
Vīns un citi alkoholiskie dzērieni
Kafija un citi stimulējošie dzērieni
Etiķis
Nekvalitatīvs ēdiens
Nenobrieduši augļi
Linsēklas
Jogurts
Vircoti, sāļi un skābi produkti
Vēla vasara un rudens
 
 
Kaphas tips
 
  • Ne pārāk liela auguma, bet lieliskas miesasbūves cilvēki
  • Veselas locītavas
  • Liels fizisks spēks un izturība
  • Mati var būt melni, gaiši, tumšbrūni, biezi un vijīgi
  • Noturīgs temperaments, uzticamība darbos
  • Stabils enerģijas pieplūdums, nesteidzīga rīcība
  • Mierīgs raksturs, lēna pāreja dusmu stāvoklī
  • Vēsa, gluda, bāla, mirdzoša āda
  • Neizspiedušās vēnas un cīpslas
  • Lēni apgūst jaunu materiālu, bet ilgi saglabā atmiņā
  • Dziļš un ilgs miegs
  • Nosliece uz lieko svaru, aptaukošanos
  • Lēna gremošana, viduvēja apetīte
  • Pārlieku liela vajadzība pēc miega
  • Mierīgs, līdzcietīgs, iecietīgs, piedodošs, gādīgs
  • Nosliece uz mantrausību, ietiepību, ātri pieķeras cilvēkiem, zināmā mērā “šaurpierība”
 
Kaphas tipu pārvalda ūdens stihija un zemes stihija, kas pa­dara to par vispiezemētāko un stabilāko no visiem tipiem. Šāda tipa cilvēku vislabāk raksturo vārds “lēns”. Kaphas spēks ir noteicošais gremošanas jomā, un tās galvenais centrs organismā ir krūškurvja augšdaļa. Kaphas darbība koncentrējas kuņģī un plaušās. Organisma veselības uzturēšanā liela nozīme ir gļotādas stāvoklim, par ko arī ir atbildīga kapha.
 
Tā kā kaphas cilvēki iemieso tikai tādas materiālās stihijas kā zeme un ūdens, viņi vislabāk ir piemēroti dzīvošanai uz mūsu planē­tas. Tāpēc nepārsteidz fakts, ka vidēji viņi dzīvo ilgāk nekā pārējo divu tipu cilvēki. Zināmā mērā viņi iemieso arī pašu Zemi, īpaši attiecībā uz pārtikas sagādi, dzīvības spēku un stabilitāti.
 
Kaphas cilvēki, kuriem dominē gremošanas spēks, ir pilnīgs pretstats vatas cilvēkiem, kurus vada kustības spēks. Starp viņiem atrodas pitta — dinamiskais spēks. Kaphas tipa cilvēks prot līdzpārdzīvot, viņš ir smalkjūtīgs un mierīgs, kā arī ātri piedod pāridarī­jumu. Šie cilvēki ir lieliski vecāki, jo apveltīti ar lielu pacietību un nekad nezaudē savaldību, pat tad, kad apkārt valda troksnis un ju­ceklis. Kaphas cilvēki dzīvo galvenokārt fiziskajā un astrālajā plaknē. Viņi uz planētas Zeme jūtas daudz labāk nekā vatas un pittas cil­vēki, jo zemes stihija un ūdens stihija viņu ķer­menī ir visaugstākajā koncentrācijā. Noteicošās no piecām maņām viņiem ir oža un garša, tāpēc ēdiens kaphas tipa cilvēkiem ir viena no mīļā­kajām lietām pasaulē. Viņiem ir dabas dots ta­lants gatavot gardus ēdienus, kas nav raksturīgi, piemēram, vatas tipa cilvēkiem.
 
Fiziski kaphas cilvēki ir spēcīgi un izturīgi.
Vairākums smagatlētu pieder tieši pie šā tipa, kas spēj izmantot organisma milzīgās enerģijas rezerves. Šiem cilvēkiem ir spēcīgi kauli un locī­tavas, bieza āda ar zemādas tauku slāni. Kaphas tipa cilvēkiem ir plati gumi un pleci, kādi bieži mēdz būt regbistiem vai smagā svara bokseriem. Viņu spēcīgie augumi ir lieliski piemēroti atlētiskām nodarbībām. Viņi labprāt ķeras pie uzdevumiem, kas saistīti ar smagu fizisku darbu, jo tas pa­augstina viņu dzīvības tonusu.
 
Bet pārāk ilga bezdarbība un gulēšana padara kaphas cilvēkus miegainus un slinkus, tādēļ viņu jau tā lēnīgā vielmaiņa kļūst vēl lēnāka. Sēdošs dzīvesveids izraisa tādas sekas kā strauju pieņem­šanos svarā. Reizumis šādas sekas rada vienveidīgs uzturs. Kaphas tipa cilvēki bieži ēd tad, kad jūtas slikti, tādējādi pārvarot stresu, jo ēšanas process sagādā viņiem vislielāko baudījumu. Ēdiens viņiem palīdz uz laiku aizmirst kādu nepatīkamu situāciju. Liekais svars liecina par to, ka kapha ir zaudējusi līdzsvaru.
 
Kaphas tipa cilvēkiem ir lielas acis. Tumšbrūnās vai spilgti zilās zīlītes krasi kontrastē ar pienbalto acu baltumu, padarot skatienu ļoti valdzinošu. Arī āda kaphām atšķiras no pārējiem tipiem — tā ir zīdaina, gluda, vēsa, bieza un gaiša, bez vasarraibumiem un pinnēm. Pat gadiem ritot viņu āda saglabājas nevainojama, bez krunkām un nereti pat mazliet spīdīga.
 
Kaphas tipa cilvēki visu dara nesteidzīgi — gan ēd, gan pa­staigājas, gan sarunājas. Viņus grūti saniknot, viņu reakcija arī ir palēnināta. Viņi ir mierīgi un pašpietiekami, viņiem patīk klusums. Kaphas tips ir visromantiskākais no visiem aplūkotajiem tipiem, un vakariņas divatā ir viens no brīnišķīgākajiem notikumiem kaphām. Kaphas tipa cilvēki spēj nevainīgi flirtēt ar jebkuru, un vēlme nodo­ties mīlas priekiem padara viņus par brīnišķīgiem mīļākajiem. Viņu seksuālā enerģija šķiet neizsmeļama. Kaphas tipa cilvēki ir lieliski partneri faktiski jebkuram tipam, īpaši tiem, kuriem dzimumdzīve ir ļoti svarīga un kuri tiecas izveidot lielu ģimeni. Kaphas ir radīti, lai rūpētos par savu ģimeni. Kad kaphas tipa cilvēks nespēj tikt galā ar savām iekšējām problēmām, viņš to noklusē, atšķirībā no vatām, kas visas domas un emocijas izšļāc uz āru. Sevī apslēptās problēmas un pretrunas spēj izraisīt metabolismu, sastrēgumus un smagu depre­siju. Depresija un melanholija palīdz transformēt kaphas svarīgākās, vērtīgās īpašības diezgan postošos spēkos. Vairākumu vēža veidu iz­raisa došas kaphas traucējumi, un tieši kaphas tipa cilvēkus visbiežāk piemeklē šāds disbalanss. Šā iemesla dēļ kaphām ir lielākas iespējas saslimt ar vēzi nekā pārējo tipu pārstāvjiem.
 
Tā kā doša kapha pārvalda šķidrumus organisma audos, gļot­ādu stāvoklis ir pirmā pazīme, kas liecina par līdzsvara esamību vai neesamību organismā. Kad līdzsvara nav, kaphas nereti sūdzas par bronhītu, mitru klepu, astmu, iesnām, alerģiju un sāpēm locītavās, īpaši vēlā ziemā un pavasarī (kaphas laikā).
 
Citas kaphas līdzsvara zuduma pazīmes ir mantrausība, paaugs­tināta interese par pasaulīgiem labumiem, piemēram, stāvokli darbā, naudu, gardu ēdienu, mīlas attiecībām. Cilvēks tiecas panākt, lai viss paliktu, kā bijis, tāpēc viņš cenšas iztapt visiem, izņemot sevi pašu, kas savukārt palielina iespēju saslimt ar vēzi.
 
Izklaides dod lielu labumu kaphām. Vienveidīgums kaphas tipa cilvēku stabilitāti pārvērš inertumā, kas ir viņu ļaunākais ienaidnieks. Kaphas cilvēki fiziskā, emocionālā un garīgā jomā atplaukst, kad viņu dzīvē ir pietiekami daudz stimulu. Rīta rosme, pastaigas svaigā gaisā, ceļojumi, dejas, dziesmas, muzicēšana uzmundrina viņus. Lai kaphas justos apmierināti paši ar sevi, viņiem nepieciešami panākumi dzīvē. Sēdēšana pie televizora padara viņus pasīvus un izraisa skumjas, tāpat kā fiziska darba trūkums, auksta un smaga barība, pārēšanās, vienveidīga dzīve. Tikai aktīvi darbojoties, viņi izjūt savu spēku un nozīmīgo iekšējo stingrumu. Tas viņus atjaunina un pozitīvi ietekmē veselību. Tādējādi ceļš uz līdzsvarotu kaphu ir stimulēšana.
 
Faktori, kas kaitīgi ietekmē kaphas tipa cilvēkus:
 
Miegs dienā
Smaga barība
Salds, skābs un sāļš ēdiens
Piena un skābpiena produkti
Aukstums un mitrums
Pavasaris un vasaras sākums
Cukurs un saldumi
Dīka laika pavadīšana
Nepietiekama fiziskā slodze
Pārmērīgi ilgs miegs
 
 
No grāmatas
Andreass Morics – Organisma attīrīšana (85.-103.lpp.)