Konference ''BALTU SAKRĀLAIS MANTOJUMS''
13.un 14.aprīlī, Islande Hotel, Rīgā
Uzsākam reģistrēšanos jau trešajai
konferencei ''Baltu sakrālais mantojums'', kas notiks 13. un 14.aprīlī, Islande
Hotel Rīgā.
”Patriotisms sākas ar zināšanām”
Ir svarīgi meklēt gaismu savā iekšienē – zināšanu un gara gaismu. Šodien, kad vairāk kā citkārt aizdomājamies par to, kas ir īstenā latvietība, kur ir mūsu saknes, no kurienes nāk mūsu zināšanas un mūsu spēks... Daudzi cilvēki sajūt, ka atkal ir atmodas laiks, tikai šoreiz nevis politiskās, bet garīgās atmodas laiks, kas pamazām liek pievērst uzmanību mūsu pašu vērtībām – esam izskrējušies pa pasauli, pamēģinājuši, izgaršojuši citu kultūru vērtības, meklējuši Rietumos un Austrumos, bet tagad, kā Sprīdīši, pamazām atgriežamies Mājās... Par to liecina kaut vai tas, ka arvien vairāk svinam īstos Saulgriežus, vēlamies uzvilkt tautastērpu, apmeklēt Latvijas svētvietas, uzzināt par dainām, baltu zīmju spēku un nozīmi.
Trešās konferences tēmas:
Janīna Kursīte ''Dzintars un baltu sakrālais
mantojums''
Anglijas latviete Sarmīte Ērenpreisa-Janovska
stāstīja, ka reiz ar meitu abas devušās uz kādu latviešu sarīkojumu Londonā,
bet vienā vietā apjukušas, kurā mājā jāiet iekšā. Meita devusi padomu:''Mamm,
seko tām, kas apkrāvušās dzintariem, ka klinkšķ vien..." Taisnība - sievietes
dzintarā novedušas pareizajā mājā un pareizajā sarīkojumā.
Pateicoties Baltijas jūras dzintaram, pasaulē
uzzināja par baltu tautām, kas to vāc, un ievēroja tās. Sengrieķu filozofs
Taless apgalvoja, ka dzintaram esot dvēsele. Varbūt dzintarā, ko esam
piemirsuši, slēpjas mūsu tautas dvēseles spēks, un viens no garīgās atdzimšanas
ceļiem iet no dzintara un uz dzintaru?!
Lekcijā būs saruna par dzintaru senatnē, par to, kā
baltu tautas lietojušas dzintaru, ko dzintars nozīmēja trimdā un mums Latvijā -
okupācijas gados, ko dzintars nozīmē šodien. Par dzintara muzejiem Eiropā, par
seno dzintara ceļu un tā iespējamo atjaunošanu mūsdienās. Par dzintara maģisko
dabu un vēl citām ar Baltijas jūras dzintaru saistītām lietām.
Juris Urtāns- ‘’Latvijas pilskalni’’
Pilskalni ir unikāli Latvijas kultūrvēsturiskā
mantojuma objekti – gan kā vēstures liecinieki, gan kā skaistas un īpašas vietas
ainavā. Pilskalns – tā ir materiāla liecība kādreizējās koka pils pastāvēšanai.
Latvijas pilskalniem raksturīgas vairākas pazīmes. Parasti pilskalnam ir īpaši
nostāvinātas vai terasētas nogāzes un mākslīgi izlīdzināta virsma jeb plakums,
kur celt dzīvojamās, saimniecības un aizsardzības būves. Lielāko Latvijas
pilskalnu plakums ir līdz 2 ha liels. Pilskalnu nogāžu augstums ir dažāds.
Svarīgi bija, lai kalna dabiskās nogāzes būtu pēc iespējas stāvākas. Lielākie
nocietinājumu vaļņi var būt līdz desmit metru augsti. Pie daudziem pilskalniem
konstatētās apmetnes. Par pilskalnu liecina arī kalna atrašanās pilskalnam
izdevīgā vietā, aku vai ūdens uzkrāšanas vietu paliekas, raksturīgi nosaukumi un
teikas. Mūsdienās liktos, ka Latvijas pilskalni būtu tikai fons ikdienas dzīvei,
pārpalikums no pagātnes, tomēr, dziļāk paskatoties, redzam, ka pilskalni arī
mūsdienās ieņem savu vietu ļaužu ikdienas dzīvē.
Rūta Muktupāvela ''Priekšstati par ļauno aci latviešu
un lietuviešu tradicionālajā un mūsdienu kultūrā''
1. Fenomena raksturojums starpkultūru
kontekstā;
2. 19. gs. latviešu etnologu datu un folkloras tekstu
analīze;
3. Psihoanalīzes teorijas un fenomena ģenēzes
interpretācijas;
4. Priekšstati par ļauno aci mūsdienu kultūrā.
Saskaņā ar 19. gs. etnoloģijas datiem, latviešu un
lietuviešu tradicionālajā zemnieku kultūrā bija plaši sastopami dažādi ticējumi
un nostāsti par to, kā cilvēki iegūst spēju noskaust jeb tā saukto ļauno aci, kā
pret to aizsargāties, kā atpazīt tos, kam tāda piemīt un kā izturēties pret
viņiem. Mūsdienās – zināšanu un informācijas tehnoloģiju laikmetā – ir
mainījusies pasaules uztvere, par to nav šaubu. Mainījušās arī interpretācijas
un viedokļi par to, var vai nevar acs būt ļauna, ir vai nav iespējams kaitēt ar
izteiktu vārdu vai vārdu formulu, vērīgu skatienu, vai tieši otrādi –
izvairoties no tieša acu kontakta. Taču, kā liecina lauka pētījumu materiāls un
statistikas dati, priekšstati par ļauno aci Latvijā joprojam ir ļoti
dzīvotspējīgi, tie sastopami ne tikai Latgales lauku sētā, bet arī pilsētvidē –
ofisos, lielveikalos, sabiedriskajā transportā un arī, lai cik tas nebūtu
pārsteidzoši, virtuālajā telpā.
Ivars Strautnieks ''Latvijas reljefs un tā
uzbūve''
Latvijas reljefa veidošanās īpatnības, formu dažādība
un veidošanās apstākļu atšķirības.
Reljefs kā Latvijas pilskalnu un svētvietu
pamats.
Pokaiņu kompleksa un citu sakrālo vietu saistība ar
reljefu.
Inese Krūmiņa ''Rituāla garīgie aspekti''
Mēs esam pieraduši ikdienā lietot vārdu "rituāls",
pat īpaši neaizdomājoties par šī vārda nozīmi. Taču, ja vēlamies kādu rituālu
vadīt, ir svarīgi noskaidrot, kas ir rituāls, kā tas saistīts ar tradīciju, un,
kas to atšķir no ieraduma. Kāpēc rituāli pastāv? Ar ko īpaši ir latviešu riti -
gadskārta un mūža godi, kas tos saista un šķir no mūsdienu rituāliem? Kas atšķir
vienkāršu mazgāšanos pirtī no pirts rituāla? Tikpat nozīmīgi ir izprast, kādas
ir rituāla sastāvdaļas un uzbūve, un, kā to vadīt. Ar šīm pārdomām, kas
izveidojušās vairāk kā 20 gadu praksē, esmu gatava iepazīstināt
klausītājus.
Solvita Lodiņa "Senlatviešu sadzīves
sakralizācija."
Dabas tēli, kas simbolizē sakrālās parādības cilvēkā
un Visumā.
Dārzeņu, augu, dzīvnieku un priekšmetu sakrālās
nozīmes dainās.
Ieskats moderno garīgo prakšu sērijā: "Vingro ar
dainām" - dzīvnieku un augu tūres.
''Kāpostā mammas atrod savus bērnus....
Burkāns+2sīpoli = steberes tēma....
Pupas un zirņi = darbs ar iekšējo enerģiju (zelta
zirnis un garā pupa)
Magones (Dieva dēli lūkojās caur magoņu
lapiņām)...
Odziņas(Aiz upītes kalniņā, tur sarkanas ogas
auga..)
5Zelta ābolīši - (divus devu brālīšam, trīs es pati
paturēju-par to vienu zemi pirku, par to otru kumeliņu, par trešo ābolīti - sev
diženu arājiņu...) + Saules Zelta ābolītis..utt.''
Dainis Ozoliņš ''Latvijas svētvietas''
Tradicionālā dzīves veida latvietim dabas pasaule
deva garīgo atklāsmi. Tie bija putni, dzīvnieki, augi, debess ķermeņi un dabas
ainavu objekti. Daudzi apkārtējās vides dabas objekti tika iekļauti rituālos un
gara dzīves norisēs. Tomēr senās svētvietas bieži ir atstātas novērtā un pat
apgānītas un iznīcinātas. Svētkalni norakti ceļa būvēm, svētbirzis izcirstas,
akmeņi saskaldīti. Tomēr zīmīgas dabas vietas vēl ir saglabājušās. Tās ir
piemērotas dabas enerģijas uzņemšanai un dabas procesu nozīmīguma apjaušanai.
Tradicionālajā kultūrā dabas objekti un cilvēks veidoja vienotu pasauli –
zvaigznes, planētas, Saule un Mēness, kalni un upes, akmeņi un alas, avoti un
dižkoki veidoja saskaņotu kosmoloģisko pasauli. Zīmīgajās dabas vietās varēja
uzturēt saikni starp dzimtu un dievišķo gara pasauli.
Alas, klintis un petroglifiem klātās smilšakmens
kraujas iemieso Zemes spēku un pazemes enerģiju. Avoti, strauti, ezeri, upes un
jūra izstaro ūdens plūstošo dzīvinošo enerģiju. Pakalni ietver gaisa simbolismu.
Diženie koki savieno zemes, ūdens un gaisa pirmelementu radīto dzīvības
enerģiju. Svētvietās iededzot svētos ugunskurus piemelementu enerģijas tiek
transformētas un nodotas apkārtējās vides auglībai.
Es piedzimu blakus svētvietai un agro bērnību
pavadīju aizmirstā svētvietā. Pusaudža gadus pavadīju Mazajos Kangaru kalnos.
Mans tēvs bija mežsargs un iemācīja mani mīlēt dabas harmoniju. Es sapratu, ka
dabā nekas nav lieks, bet viss ir harmoniski saistīts. Kopā ar tēvu mežā un
pļavās izjutu dabas nozīmīgumu. No agras bērnības, vērojot apkārtnes ainavas un
dabas objektus, mēģināju saprast sakarības, kuras parādās dabā.
Ceļojot ar laivu, velosipēdu vai staigājot mēģināju
nojaust sakarības starp skaistām vietām. Mani novērojumi pamazām izveidoja
zināmu sistēmu. Esmu iespaidojies no citiem meklētājiem, bet esmu centies palikt
Es Pats. Es pastāstīšu Jums savu meklējumu un pārdomu stāstu no savas dzīves par
dabas objektiem un to savstarpējo saistību.
Es lietošu vārdu savienojumu - skaists dabas
objekts, jo tas nes sevī visu pirmelementu enerģiju. Varbūt dažreiz manis
pieminētie skaistie dabas objekti būs saistīti ar biolokācijas anomālijām,
„enerģētiskām spēka” vietām, Indras tīkla mezglu punktiem, „kulta” vietām vai
senām „observatorijām”. Mana atklāsme ir skaisto dabas objektu savstarpējā
saistība.
Sarmīte Krišmane ''Dainu praktiskais pielietojums
ikdienā''
Tautasdziesmu lasīšanas metodes, to šifrēšana.
Dainās esošo kodu atpazīšana.
Tautasdziesmu praktiskā izmantošana dažādās dzīves
situācijās.
Psiholoģijas konsultante, pašattīstības grupu un
latvisko ritu vadītāja, dabas dziedniecības un latviskās dzīves ziņas zinātāja.
Stāstīs par Dainu praktisko pielietojumu, šifrēs dainās esošos kodus un senās
zināšanas.
Valdis Celms ''Baltu zīme telpā un laikā''
Dažiem ir priekšstats, ka zīmes ir tikai tādas kā
redzamas, uzzīmētas, ieadītas, tātad plakanas, bet tās patiesībā ir gan
kustīgas, gan telpiskas. Vēl dziļāk par baltu simboliem šajā lekcijā.
Pirmās dienas noslēguma diskusiju vadīs rakstnieks un
publicists Otto Ozols.
Par muzikālo noskaņu, kā allaž rūpēsies Vītolu
ģimene.
Latvisko lietu tirdziņā, pārtraukumos- amatnieku
izstrādājumi, rotas, grāmatas, mūzikas ieraksti un šoreiz arī mūzikas
instrumenti.
Informācija par reģistrēšanās kārtību www.baltumantojums.lv