Celies augšā, Gaismas
pils!
Mūsu senču Dievestības vērtībām jāmodina pasaule!
1915. gadā Rainis
rakstīja: "Nokaut latviešu tautu ir liels zaudējums cilvēcei, jo mēs tikko sākam dot pasaulei tās dvēseles
bagātības, kuras mums ir. Es zinu tikai
vienu – tautasdziesmās ir veca ticība, kura būs jauna". Savu vēstuli
Rainis lūdz uzglabāt, tāpēc viņa vārdi šodien ir sanieguši arī mūs. Tie ir
vārdi ar pravietisku vērtību.
Saruna veļu laikā ar
aizsaulē aizgājušo Robertu Mūku.
Latviskās Dievestības modeļa skaidrojums un augsts
vērtējums, salīdzinājumā ar citu ticību un filozofisko sistēmu modeļiem, dots
pasaulē pazīstamā latviešu rakstnieka, dzejnieka, izcilā domātāja un filozofa Roberta Mūka darbos ("Latvju velis Junga un arhetipiskās
psiholoģijas skatījumā" un "Ceļā uz Rietumu nirvānu caur
Latviju").
Roberts Mūks parāda, ka mūsu Dievestības dvēseliskās gudrības, ir unikālas enerģētiskās
sistēmas priekšrocības, kuras Latvijā vēl nav īsti apjaustas un novērtētas, ka
ceļā uz moderno Rietumu pasauli mums vislabāk var palīdzēt mūsu pašu senču
Dievestība, kura joprojām ir spēcīga aktuāla un mūsdienīga.
"Izcilā domātāja Mūka devums ir nezūdošs un īpaši
vērtīgs ar to, ka tas ir tilta cēlējs starp dažādām domāšanas tradīcijām,
savienojot latviskās dzīves izpratni ar pasaules filozofisko elpu. Šīs pasaules
prāts ar savu plašumu un dziļumu guva atbalsi dzimtajā Latvijā un daudzās citās
zemēs." (V. Vīķe Freiberga)
Roberta Mūka grāmatas par latviešu Dievestību tulkotas
daudzās pasaules tautu valodās!
Savos darbos R. Mūks parāda, ka latviešu cilvēks, ceļojot
uz nākotni – Rietumu nirvānu mierīgu prātu
var ņemt sev līdzi mītā pamatoto senču Dievestību, ka dainu un ticējumu
pasaule joprojām pieder šodienai, to ir iespējams atdzīvināt. ka dievi un
senatnes mīti ir dzīvi un tiem ir vieta arī moderna cilvēka apziņā. Mūsu senču pasaules aina bija
daudzcentriska, kuras pamatā bija doma
par visu lietu cirkulāciju, radīšana tajā notika nepārtraukti – bez
sākuma un beigām. Tā bija
nepātraukta norise, kurā piedalās labais un ļaunais. Iztēles spējas ietekmēja
daba, kura visa bija apgarota.
Cilvēks
nepārtraukti nojauc veco pasauli un rada jaunu. Tautasdziesmās vislabāk to
izsaka motīvs par kannas sasišanu gabalos. Kannu, kas šinī gadījumā simbolizē
pasauli, sadauza pats Dievs, vai Jānis
(vasaras saulgriežos). Pasaules radīšanu no jauna veic Māra:
Dieviņš kannu sadauzīja
Pa vienam gabalam;
Mīļā Māra sastīpoja
Ar sudraba stīpiņām.
Zīmīgi, ka Dievs un Māra šeit parādās kā pāris (debess un
zeme, vīrišķais un sievišķais). Pats
Dievs nevilcinās izjaukt pašradīto pasaules kārtību un harmoniju un ļauj to
rekonstruēt Mārai – sievietei. Pasaules radīšana latviešu, kā arī daudzu
citu tautu priekšstatos saistās ar ūdeņiem.
Latvieši nebija mistiski prātotāji un nevēlējas
apvienoties ar Dievu, tā vietā viņi dod priekšroku estētiskam skatījumam un
pietuvojās lietām ar bagātu fantāziju.
Dainu
pasaulē distances starp cilvēcisko un dievišķo nav. Visa pasaule ir dievišķā gara piesātināta (apdvēseļota) un
dievības tiek uzrunātas intīmā un familiārā stilā, gluži kā tuvi cilvēki vai
ģimenes locekļi.
Senlatviešu Mīļdieviņš ir personificēts bez mistikas,
majestātiskuma un bailēm. Mūsu senču Dievs ir sirsnīgs, dievišķs draugs.
Pirms
sagaidāmās Dieva sērsmes latvieši šķīstīja savu dvēseli, uzposa viensētu,
pušķoja māju un istabu puķēm un dzīvības koku zariem (egles, priedes u.c.) un
visur aizdedzināja gaišas gunis:
Dedziet gaišu guni,
Laidiet Dievu istabā:
Dieviņš brauca pa kalniņu
Sudrabotu mētelīti.
Pastāvēja
ticība, ka visu pasauli caurstrāvo pārdabisks spēks un apdvēseļo jeb atdzīvina
visas organiskās un neorganiskās dabas parādības. Sevišķi personificēja
dievības, kas spēlēja radoša darba aizsardzības lomu. Cilvēkiem vajadzīgās
lietas vai derīgos priekšmetus uzskatīja par kaut kādas varas apsēstiem,
respektīvi – par tēliem. Ne tikai cilvēka dzīve, bet visa apkārtne – birzs,
kalni, avots, koks, akmens u.c. izrādījās pakļauti šai varai, ko visur
ieraudzīja un godināja. Tātad toreiz visa
latviešu pasaule bija īpatnējs, pastāvīgs spēka pieblīvējums.
Senais cilvēks varēja uzaicināt dievību ciemos
("pavakarēt") un nejutās izbrīnījies, ka Māra vai Laima parādījās
čūskas (zalkša) vai vaboles izskatā.
Cilvēki ticēja, ka nedzīvas lietas var atdzīvoties,
dzīvās uz laiku pārvērsties nedzīvās.
Dvēsele vienmēr domā
un rada tēlos. Katra lieta ir tēls, ja vien uz to skatās iztēles acīm.
Radošā iztēle ir ne
tikai māksla avots, bet dzīvinošais spēks
un galvenais faktors; tā izārda, izkliedē, lai radītu no jauna un
apvienotu.
Latviskās personificēšanas nolūks ir glābt dvēseli no
iespējamā egocentrisma , lokalizējot apziņu
vai apzinīgumu daudzos centros un figūrās.
Latvietis ir induvidiālists, bet nekādā gadījumā – egoists. Senos laikos pastāvēja ticība, ka
dvēsele ir "pats".
Šāda vīzija neizslēdz centra ideju kā tādu, par to, starp
citu, liecina kosmiskā koka tēls; seno tautu mitoloģija stāsta par neparastu
pasaules centrā uzaugušu koku, kam saknes iesniedzas dziļi pazemē, bet galotne
– debesīs. Koka funkcija uzturēt sakarus starp dažādām kosmosa daļām. Latvietim
šo saiknes uzturēšanu veic garā pupa, un Jāņos kārts vai stabs. Latvietim šī
pasaule ir nirvāna.
Ne velti
tautasdziesmas sauktas par Dieva dziesmām. Tajās atklājas
senču "dievestīgā dzīvošana"; "Es Dieviņu pieminēju i rītā,
vakarā." Bet šādu dzīvošanu sevišķi neizdalīja, jo nebija vajadzības.
Latvietis par Dievu nevis runā, diskutē, bet dzied, jo viņu var izteikt tikai
tēlu valodā. Tāpat viņš nevelta Dievam īpašas svinības, vienkārši aicina būt
klāt godos un svinībās: dievkalpošana
nav tikai svētdienu un svētku nodarbe, tā ir daļa no ikdienas dzīves.
Latvietis pat nāvē dodas dziedādams:
Vedat mani dziedādami,
Nevedat raudādami:
Lai iet mana dvēselīte
Pie Dieviņa dziedādama.
Iespējams, nostāja skaidrojama ar to, ka senlatvieši
savus mirušos uzskatīja par sarggariem un tāpēc apglabāja svinīgi. Velis mūs sargā,
veļu kults bija senlatviešu dzīves
augstākais kāpinājums. Tas viņu ievadīja saskarē ar mirušajiem. Ar to ik gadus
atjaunoja, stiprināja un uzturēja divu pasauļu sakaru. Mirušais dzīvo citā veidā, tas visu dzird, redz, saprot,
zina un var darīt to, ko dzīvie nespēj.
Šādā nozīmē var teikt: velis kā cilvēka tēls, t.i., viņa īstā būtība,
viņsaulē ir dzīvāks par dzīvajiem. Cilvēks bez sava veļa, resp., t.i., cilvēks,
kurā iztēles spēks ir izplēnējis vai gandrīz pilnīgi izzudis (kā tas ir modernā
tehnoloģiski orientētā pasaules pilsoņa gadījumā), nav nekas daudz vairāk par
sagremotu barības konglomerātu, automāts, kura dzīvi nosaka griba pakļaut dabu
racionālā prāta iegribām. Pēc dzenbudisma mācības visu nelaimju cēlonis ir
delūzija, pārliecība, ka cilvēks var izolēties no visas pārējās pasaules,
ignorējot psihiskā faktora klātieni visā esošajā, ieskaitot racionālo
imperiālistisko prātu. Senlatvietim šādas delūzijas nav, tādēļ var teikt, ka
viņš praktizē dzen dabiski, neatsaucoties uz importētām Austrumu gudrībām, bet iespējams, tas ir tikai tāpēc,
ka viņš var spontāni un bez sevišķas piepūles pāriet no apziņas egocentriskās
bāzes uz poētisko bāzi. Budismā to dēvē par satori: stāvoklis, kurā garīgais un
materiālais, viņsaulīgais un šaisaulīgais savstarpēji mijiedarbojas un
papildinās.
Nāve
latvietim ir nevis beigu akts, bet jaunas dzīves ievadījums tēlu pasaulē.
Rietumnieku
aizraušanās ar Austrumu reliģijām un filozofijām, kuru nolūks ir transcendēt
cilvēka ego ilūziju ir iestrēgusi strupceļā. Austrumnieku gudrības daudziem
kļuva nevis par Rietumu "mentalitātes" transformācijas līdzekli, bet
tieši otrādi – tās intensificēja rietumu cilvēka neremdināmo tieksmi pēc
gaismas (visa gaišā un pacilājošā ), varas un kontroles. Šajā sakarā der
atcerēties ķīniešu teicienu: "Ja nepareizs cilvēks lieto pareizu metodi,
tad pareizā metode darbojas nepareizā veidā." Citiem vārdiem – par
strupceļu ir atbildīga rietumnieka neierobežotā ticība pareizai metodei.
Austrumu garīgo vērtību mehāniska pārstādīšana Rietumu
augsnē ir rezultējusi sava veida "garīgu materiālismu": cilvēki
piekopj "garīgumu", lai stiprinātu un vēl vairāk nostabilizētu ego.
Tādu nokontrolētu audzelīgumu var dēvēt kā hubris,
ko nepareizi tulko kā "lepnība". Grieķu vārds hubris
nozīmē "sacelties, dumpoties".
Šai gadījumā tas norāda uz fanātiskiem arvien jaunas
garīgās pieredzes meklējumiem, kas beidzas ego mānijā, nepārtrauktā riņķošanā
pašam ap savu centru. Plašākā kontekstā hubris
apzīmē groteski pārspīlētu vīrišķīgumu un racionālismu.
Mūsdienu cilvēku lielā mērā pamato fakts, ka
"garīgo" spirituālo sajauc ar prātu.
Viņš ir nodevies tam, ko dēvē par "taisnu
domāšanu" pretstatā fantāzijas domāšanai jeb poētiskai loģikai. Visspilgtāk
tas izpaužas zinātnē un tehnoloģijā. Šī tipa cilvēks ir gatavs darīt visu, lai
nevajadzētu nostāties vaigu vaigā ar savu dvēseli. Viņš praktizē jogu, piekopj
stingru diētu, mehāniski atkārto mistiskus tekstus tikai tāpēc, ka netic kaut kā laba un vērtīga esamībai paša
dvēseles dzīlēs. R. Mūks to pierāda ar K. G. Junga vārdiem : "Mums jāmeklē Austrumu vērtības mūsu
iekšienē ... mūsos pašos, zemapziņā. Aizņemoties tās no Austrumiem
rietumnieks lieku reizi pierāda, ka viss labais ir ārpusē un no turienes tas
ievadāms mūsu tukšajās dvēselēs."
K. G. Junga galvenais nopelns un viņa vēsturiskā loma –
viņš, atgriežoties pie dvēseles, atdzīvināja tēlu pasauli. K. G. Jungs apgrieza
otrādi procesu, kas 325. gadā Nīkajas koncilā reducēja dvēseli uz racionālu
garu. Tieši toreiz izveidojās modelis, pēc kura apollonisko garu un maskulīno (vīrišķo)
ego uzskata par svarīgākiem nekā konkrētā un feminīnā (sievišķā) iztēles
psiholoģiju.
Rietumu teoloģijas Dievs kā visaugstākā labestība ir ne
tikai neadekvāts, bet arī psihiski kropļojošs, jo Dievs vienādots tikai ar
garu.
Kaut gan
iztēle turpina plaukt arī Rietumu mākslā, tās sabiedrība tomēr ir izraidījusi
iztēli no savām kulturālām un reliģiskām vīzijām, kuras var raksturot kā divu
vēsturisku virzienu: apolloniskā ego un ebreju monoteiskā etosa (uzskats, normu kopums, ka eksistē tikai
viens Dievs) saplūdumu protestantiskā
versijā, kas pieņem, ka cilvēks vispilnvērtīgāk dzīvo, noliedzot visu to, ko
nevar pakļaut loģiskā prāta imperatīvam (pavēlēšanai).
Fantāzijai un
iztēlei cilvēks neuzticas tāpēc, ka tajā atklājas nekontrolējamais, spontānais
gars. Bailēs no dzīves un nāves viņš
uzceļ aizsargvaļņus, kas ļauj iedomāties, ka viņš var kontrolēt savu
dzīvošanu un miršanu, ka viņam ir unikāla paštaisīta personība – identitāte,
kurai viņš neiedrošinās uzkliegt: atšujies!
Starp mūsdienu psihologiem un filozofiem valda gandrīz
pilnīga vienprātība, ka Rietumu ebrejiski – protestantiskais apziņas tips cieš
no pārmērīgas lepnības jeb hybris.
Uzpūstais, pompozais ego ir sācis trakot un vairs nav valdāms. Bailes no tēliem
un iztēles ir rezultējušās apsēstībā ar cilvēka ideālu, kas nicina tēlus un
klausa tikai taures skaņām ceļā uz mūžīgās gaismas valstību. Rietumu
psiholoģija līdz šim ir skatījusies uz dvēseli ego gaismojumā, nevis uz ego –
dvēseles izgaismojumā.
Visa Rietumu filozofija un zinātne nav nekas vairāk kā
agresīvs mēģinājums pārtvērst visas lietas, ieskaitot psihi, par objektiem, kas
ir pakļauti cilvēka prāta kontrolei.
Savos darbos R. Mūks
uzsver, ka iztēle būtu jāuzskata par abu – Austrumu un Rietumu garīgo
disciplīnu kopējo pamatu, protams pieņemot, ka tās grib transcendēt visus
iespējamos duālismus, saredzot "mūžīgās vērtības", jo nav cita veida,
kādā cilvēks var kļūt patiesi cilvēcisks un brīvs.
R. Mūku nodarbina
provocējošs jautājums – kāpēc latviešiem nav ģēniju? Atbilde varētu būt gaužām vienkārša; mums nav ģēniju tāpēc, ka latviešu tauta kā tāda ir ģeniāla. Ģenialitāte inkarnējusies tautas
kolektīvajā dvēselē jeb zemapziņā,
un tā izpaužas dzejnieku un māsklinieku darbos tikai kā atsevišķi talantīgi
uzliesmojumi."
Tēlu pasaulē nav duālisma starp Dievu un cilvēku, garīgo
un miesīgo, vīrišķo un sievišķo.
Abstrakto
domāšanu var uzskatīt par sava veida deģenerācijas un visu lietu desakralizācijas produktu.
Poētiskā domāšana neatsvešina no dzīvās dzīves norisēm, kā tas notiek tīro
abstrakciju gadījumā. Tieši otrādi, tā
pietuvina dzīvei, kurā sakrālais (svētais) un profānais (laicīgais) līdzsvaro
un balsta viens otru un ļauj "turēt
Dievu", vienlaikus paturot spēju ar visu sirdi nodoties "zemes priekiem". Dvēsele ir lielā burve, pirmatnējā sieviete,
kas apbur vīrišķo prātu, lai tas atkal
atgrieztos mājās šķīstīts un apdvēseļots.
Galu galā tas nemaz nav slikti. Vai tad labāk nav būt
ģeniālai visai tautai? Gulties un
celties "zem Dieviņa kājiņām"? Un, ja Dievu neiedomājamies kā
burtiski divkājainu būtni, respektīvi, ja latviešu mitoloģija nav šķirama no
viņu psiholoģijas, tad var droši teikt: paliksim
vien turpat, kur esam bijuši kopš aizseniem laikiem, – latviskajā nirvānā vai
precīzāk, nepārtrauktā ceļā uz nirvānu. Atrodoties šai ceļā, nav jānorobežojas
no modernās pasaules, ieskaitot zinātniski tehnoloģiskā gara klejojumus, jo arī
tie ir daļa no ceļojuma un kā tādi sakņojas augšupejas un progresa fantāzijā.
Atgriezties pie savām saknēm un mainīt
apziņu, ir iespējams, to nenoniecinot!
Ar Mīlestību pieminot,
latviskās Dievestības vērtību
daudzinātājus, izcilos domātājus Raini
un R. Mūku!
Materiāls sagatavots pēc R. Mūka darbiem.
Ilze Liepiņa
|