Nosūtu dokumentu, kurā ir izklāstīta
cilvēces paš-apmācība
ne vairs pēc vecās sistēmas.
Laiks mainīties ! (pārvērsties)
Dace
HUMĀNĀS PEDAGOĢIJAS MANIFESTS
Preambula
Pirms 25 gadiem skolotāju novatoru grupa pasludināja
“Sadarbības pedagoģijas” manifestu (Peredelkino, 1986. gads). Nākamajos
gados tika publicētas skolotāju novatoru atskaites, kurās aplūkoti dažādi
sadarbības pedagoģijas aspekti: “Personības demokratizācija” (Cinandali, Telavi
rajons, Gruzija, 1987. gads), “Atjaunošanas metodika” (Maskava, 1988. gads),
“Ieiesim jaunā skolā” (Krasnodaras apgabals, 1988. gads).
Sadarbības pedagoģijas idejas ar iedvesmu uztvēra
simtiem tūkstošu skolotāju, kuru radošais darbs atjaunoja izglītošanas praksi
un virzīja uz priekšu zinātnisko domu – sadarbības princips kļuva par
pedagoģijas teorijas vērtību.
Mēs godinām “Skolotāju Avīzes” galvenā redaktora V.
F. Matvejeva gaišo piemiņu, kā arī izcilo pedagogu domātāju S. Soloveičiku, kas
bija šo tikšanos iedvesmotāji.
Kopš tā laika dzīve ir krasi pārvērtusies: izmaiņas,
kuras notikušas pasaulē pēdējos gadu desmitos, vieš dziļu satraukumu un bažas
par bērnu un izglītības likteni, par cilvēces augšupejas likteni, par dzīvības
saglabāšanu uz planētas Zeme.
Rodas nepieciešamība pieņemt klasiskās pedagoģijas
vērtības ar tās pamatjēdzieniem: garīgumu un humānismu, mīlestību un labestību,
mieru un labumu. Tikai uz šo zināšanu pamata mainot pedagoģisko apziņu, būs
iespējams pārvarēt pedagoģijas “lāstu” – autoritārismu un tā sekas – garīguma
pagrimumu un netikumības vairošanu mūsdienu sabiedrībā. Cerību atjaunot
pedagoģisko apziņu rosina, no vienas puses, sabiedrības pieaugošais satraukums
par izglītības likteni, un, no otras, – radošā potenciāla attīstība
pedagoģiskajā sabiedrībā.
Šie iemesli un motīvi mudina mūs – humānās
pedagoģijas atbalstītājus, humānās pedagoģijas organizāciju dažāda līmeņa
vadītājus, dažādu tautību un ticību cilvēkus, dažādu valstu pārstāvjus,
skolotājus, audzinātājus, vecākus, sabiedriskos darbiniekus un zinātnes
pārstāvjus – pasludināt HUMĀNĀS PEDAGOĢIJAS MANIFESTU.
Ar šādu mērķi pēc Starptautiskā Humānās pedagoģijas
centra prezidenta Š. Amonašvili ielūguma mēs sapulcējāmies viņa mītnē Bušetijā
(Telavi rajons, Gruzija).
2011. gada 17. jūlijs – diena, kad mēs pasludinām
HUMĀNĀS PEDAGOĢIJAS MANIFESTU.
Uzsaukums
Mēs, Humānās pedagoģijas manifesta līdzautori,
vēršamies pie pasaules sabiedrības – cilvēkiem, kuri
ir norūpējušies par jaunās paaudzes audzināšanas un izglītošanas stāvokli
mūsdienās, vēršamies pie katra skolotāja, audzinātāja, pedagoga, vadītāja un
izglītības darbinieka, pie katra vecāka, pie katra pedagoģijas un nepedagoģijas
augstskolas un koledžas studenta, pie katra skolēna, pie visiem cilvēkiem,
kuriem nav vienaldzīga mūsu planētas nākotne.
Piedāvājam Humānās pedagoģijas manifestu,
kura idejas kalpo jaunās paaudzes garīgi tikumiskās izaugsmes mērķiem, humānas
un personīgas pieejas Bērniem gaisotnē.
Aicinām jūs vienoties ap Manifestu un
sadarboties izglītības pasaules atveseļošanā un atjaunošanā, lai katrs Bērns
tiktu audzināts par Cildenu un Cēlsirdīgu Cilvēku,
tiktu attīstīts garīgi un tikumiski,
gūtu apziņu paplašinošas zināšanas, kas vērstas uz
radošumu un labā radīšanu,
iemācītos paust, sargāt un dzīvē apliecināt savu
brīvo gribu,
mīlētu Dzimteni, novērtētu un saudzīgi attiektos
pret savas tautas un visas cilvēces gadsimtos krāto kultūru.
Lai atjaunotu izglītības pasauli uz Humānās
pedagoģijas ideju pamatiem, mums būs jāņem vērā un jāpārvar šķēršļi, kas
radīsies gan ārējā, gan mūsu iekšējā pasaulē.
Jaunatne tiek novērsta no dzīves jēgas meklējumiem
Pasaule tiecas mainīties, taču to maina ne jau
kultūra un tieksme uz Gaismu, bet gan zinātniski tehniskais progress ar savu
sociālo uzstādījumu “ņem no dzīves visu, ko vari”. Daudzi zinātnes un tehnikas
sasniegumi mūs, protams, bagātina, paplašina cilvēces izziņas horizontus. Taču
līdzās ir arī tādi „sasniegumi” kā superslepeni masu iznīcināšanas ieroči, totāla
kontrole ar vispārējas “čipizācijas” palīdzību, manipulēšana ar cilvēka un
veselu sabiedrību apziņu un zemapziņu.
Tiek stiprināta jauniešu tieksme pēc mantām,
kurināta kaisle uz baudām, tiek ļodzīti ģimenes pamati, garīguma, reliģiskie un
tautu nacionālie pamati. Pastiprināti tiek veikta seksa un dīkas dzīves
propaganda. Tiek gāztas valdības, izraisīti kari un iznīcinātas valstis.
Kā cilvēku garīgi
tikumiskā pagrimuma atbalss ir uztverama aizvien pieaugošā, biedējošā stihisko
nelaimju pastiprināšanās: zemestrīces, cunami, plūdi, mežu ugunsgrēki, jaunu
slimību epidēmijas, katastrofas atomelektrostacijās un sprādzieni munīcijas
glabātuvēs, lidmašīnu, kuģu un vilcienu avārijas. Vienā paņēmienā tiek
iznīcinātas veselas pilsētas, iet bojā tūkstošiem, simtiem tūkstošu cilvēku.
Šīs globālās pārmaiņas, kuru liecinieki esam,
atspoguļojas izglītības pasaulē. Dažādās valstīs tiek veiktas reformas, kuras
sabiedrība uztver kā prettautiskas: tās neizbēgamai noved pie izglītības līmeņa
pazemināšanās un rosina cilvēkos tieksmi pēc baudām, materiāliem labumiem,
savas dzīves labiekārtošanas, pat, ja tas tiek darīts, kaitējot citiem. Tādu
cilvēku kopienu viegli vadīt un manipulēt.
Izglītības procesā jaunatne uzstājīgi tiek novērsta
no augstiem pasaules uzskatiem, no dzīves jēgas un misijas meklējumiem, no
izpratnes par kalpošanu ideāliem, no garīgām prasībām, no sirdsapziņas,
pienākuma un atbildības jūtām. Apmācības procesi un to formālie rezultāti tiek
stādīti augstāk par audzināšanu. No izglītības pasaules tiek izspiesti jauno
cilvēku izaugsmes garīgi tikumiskie uzdevumi. Par tukšu skaņu pārvēršas tādi
jēdzieni kā augstsirdība un cildenums, labestība un skaistums, kopējais labums
un garīga pilnveidošanās, mīlestība un uzticība, dzimtene un vispārcilvēcīgas
vērtības. Ar plašsaziņas līdzekļiem, ar internetu, ar izglītības satura
standartizāciju, ar maldinošiem pedagoģiskiem priekšrakstiem jaunā paaudze tiek
gatavota egoistiskai dzīvei, nevis pašas dzīves aizsardzībai un attīstībai,
savas garīgi tikumiskās pasaules pilnveidošanai un kopējā labuma stiprināšanai.
Kas nav no mīlestības pret Bērnu, tas ir no ļauna
Bērni jāsargā no plašsaziņas līdzekļu degradējošā
iespaida, no netikumīgu datorspēļu un izklaides spiediena, no sliktām izrādēm,
sliktas mūzikas, no pieaugušo uzmācības, no varas politiskajām ambīcijām.
Vai var uzskatīt, ka tirgus principa, vai, kā teicis
K. Ušinskis, “veikalnieciskuma, kurš no sadzīves sāk iekļūt skolā” ieviešana
izglītībā ir valsts rūpes par bērniem?
Vai var apgalvot, ka, ar varu ieviešot izglītības
pasaulē vienoto valsts eksāmenu, tā ir valsts uzticamākā mīlestība pret
bērniem?
Vai var ticēt, ka, ieviešot juvenālo justīciju, kas
bērnu tiesību aizsardzības veidolā jau simtiem tūkstošiem bērnu atņēmusi
iespēju būt laimīgiem ģimenē un mīlēt savus vecākus, vai tas ir apliecinājums
valsts rūpēm un gādībai par bērniem?
Ko var teikt par tā saukto tiesībsarga dienesta
ieviešanu skolās, par tā bezierunu spriedumiem un nosūdzēšanas veicināšanu
starp skolēniem un skolotājiem – vai tas arī ir bērnu mīlestības vārdā?
Šādi pasākumi ir
rupjš mēģinājums regulēt tikumību izglītības telpā nevis ar audzināšanas spēku,
bet ar “juvenālajiem” likumiem, kas sagrauj jebkuru audzināšanu. Bet mēs taču
zinām, ka neviens krimināllikuma, civillikuma, administratīvā likuma pants un
vēl jo vairāk juvenālā justīcija nevar būt taisnīgāka, stiprāka un augstāka par
tikuma un sirdsapziņas likumu.
Ja audzināšanas pasaulē kaut kas tiek darīts bez
mīlestības pret bērniem, bez iejūtīgām rūpēm par tiem, tas viss būs meli, kas
rada ļaunumu, tas būs no ļauna.
Lūk, notiek nelaimes.
Nekad vēl nav bijis tāda šausminoša daudzuma bērnu –
ubagu, bērnu – bezpajumtnieku, bērnu – likumpārkāpēju, bet tagad ir.
Nekad nav bijis tik ārkārtīgi daudz bērnu pašnāvību
un pieaugušo agresijas pret bērniem, bet tagad ir.
Nekad starp bērniem un jauniešiem nav bijis tik
daudz narkomānu, smēķētāju, alkoholiķu, bet tagad ir.
Nekad netika pieļauta bērnu saskarsme ar
pornogrāfiju, un nebija tādas bērnu prostitūcijas izplatības, bet tagad ir.
Nekad nav bijis pagrīdes bērnu tirdzniecības
biznesa, bet tagad ir.
Nekad nav bijis jauniešu fašisma, netika kurināts
nacionālais un reliģiskais naids starp jauniešiem, bet tagad tā notiek.
Sabiedrība un plašsaziņas līdzekļi nežēlīgi piesārņo
bērnu valodu ar lamuvārdiem, rupjību, bezkaunību, aizkaitināmību, neiecietību
un necieņu.
Sirds sažņaudzas no kultūras trūkuma un bērnu
cietsirdības, kura nezina robežas, no cinisma un savas tautas svētumu
apgānīšanas.
Mums tikai šķiet, ka spēki ar kuriem saduramies, ir
neuzveicami
Mēs nevaram distancēties no šīs realitātes, kura
lauž jaunās paaudzes likteņus un grauj izglītības pasauli, nevaram nodarboties
tikai ar vienu uzdevumu – apbruņot jauno paaudzi ar zināšanām, iemaņām un
prasmēm, precīzāk, sagatavot skolēnus vienoto valsts eksāmenu nokārtošanai,
pielāgojot tos dzīvei, iepotējot viņiem apšaubāmo “konkurētspēju”.
Bērni jāsargā no agresīvas vides, no tumsas spēku
tīkojumiem.
Bet kā mums to darīt?
Redzamie un apslēptie spēki, ar kuriem mums
jāsaskaras, mums liekas nepārvarami.
Bet tā nav tiesa: mūsu iespējas ir daudz
pamatīgākas, nekā ārējo spēku varenība; un tās mīt mūsu audzināšanas mākslā,
tajā viedumā, uzticībā, pacietībā un mīlestībā, ar kuru mēs piepildām mūsu
attieksmi pret katru Bērnu.
Mūsu audzināšana kļūs varena, ja sapratīsim, ka citu
ieroču cīņai ar tumsu mums nav.
Audzināšana kļūs aizsargājoša, ja
kopā ar Bērnu turēsimies Gaismā un Gaismas darbos.
Audzināšana kļūs uzvaroša, ja tā būs vērsta uz Bērna
garīgo bagātību atklāšanu.
Šajā laikā, kas nav gaišs, audzināšana ir jauno
cilvēku dvēseļu glābšana.
Ir stingri jāzina, ka šajā kalpošanā nav atelpas un
nedrīkst zaudēt modrību.
Izglītības inerciālais autoritārisms
Izcilais domātājs V. Vernadskis rakstīja: “Mūsdienu
sabiedriskajā un sociālajā konstrukcijā cilvēci lielākoties vada idejas, kuras
vairs neatbilst realitātei un pauž senatnē izzudušu paaudžu prāta stāvokli un
zinātniskās atziņas.”
Tāda savu laiku nodzīvojusi ideja mūsu sabiedriskajā
un sociālajā konstrukcijā ir pedagoģiskais autoritārisms.
Izglītības pasaulē valda inerciālais autoritārisms.
Mūsdienu inerciālais autoritārisms ir gadsimtos izveidojusies audzināšanas un
apmācības prakse, kas balstīta uz piespiešanu un vardarbību, tā saukto “pātagas
un burkāna” principu, kas zinātniskots pedagoģijas teorijā, atspoguļots
pedagoģijas mācību grāmatās un metodiskajos līdzekļos. To uzskata par oficiālo
pedagoģiju – pēc šī principa tiek izstrādāts izglītības saturs un metodes,
skolu mācību grāmatas, kā arī stundas. Šis princips valda visā izglītības
sistēmā, tajā skaitā arī varas institūciju pavēlēs, instrukcijās un viņu
veiktajās reformās. Autoritārās pedagoģijas apziņas filozofijas pamatā ir
materiālistiskais pasaules uzskats. Tas arī nosaka galveno uzdevumu: apbruņot
jauno paaudzi ar dažu formālu, tā saukto “izglītības standartu” komplektu. Ar
to būtībā saprot jaunās paaudzes sagatavošanu dzīvei. Bet, tā kā pastāv
uzskats, ka Bērns pēc savas dabas pretojas gādīgo pieaugušo nolūkiem, tad par
pedagoģisku normu kļūst viņa piespiešana pakļauties savu audzinātāju un
skolotāju gribai.
Autoritārā pedagoģiskā domāšana raksturīga
lielākajam vairākumam skolotāju, audzinātāju, metodiķu, izglītības darbinieku,
skolu psihologu un vecāku. Plašās izplatības un noturības dēļ autoritārisms
tiek atzīts par acīmredzamu “pedagoģisku patiesību”, kaut gan pastāv fakts, ka
šī “patiesība” rada dziļu krīzi izglītībā, kļūst par konfliktu avotu starp
audzināmajiem un audzinātājiem, skolēniem un skolotājiem, bērniem un
pieaugušajiem. Kā teicis psihologs D. Feldšteins, bērni ir ar mums, bet ne
mūsos iekšā, mēs esam viņiem blakus, bet viņi mūs sevī neielaiž.
Mums jāsarga bērni ne tikai no ārpasaules
varmācības, bet arī no sevis, ja esam autoritāri noskaņoti skolotāji,
audzinātāji, vecāki. Mums nepieciešams sevi attālināt no autoritārās pieejas
maldīgās patiesības.
Autoritārajā procesā skolēni, protams, saņem zināmu
audzinātības un attīstības līmeni, daudzi no viņiem tiešām apbruņojas ar
stabilām zināšanām, izpauž talantus un var kļūt slaveni. Bet vai tas ir
Patiesības triumfs?
Mūsu audzēkņi un skolēni varētu nodzīvot savu skolas
laiku, savu bērnību, savus jaunības gadus daudz priecīgāk un saturīgāk. Viņi
varētu kļūt par daudz pilnīgākiem pilsoņiem un vispusīgāk atklāt savu
daudzšķautnaini bagāto garīgo un fizisko dabu. Un šī laime skartu gandrīz
visus, ja viņu izglītības pasaule būtu piepildīta ar garīgu humānismu.
Uzvarēt sevi
Lielākā pretestība humānas izglītības pasaules
radīšanai mīt mūsos pašos. Tas var būt mūsu kūtrums un konservatīvisms,
pieķeršanās autoritārajai pedagoģiskajai domāšanai, mūsu apziņas
materiālistiskais stingums, ticība, ka autoritārisms ir pareizs pedagoģijas
ceļš, slinkums nodarboties ar kaut ko jaunu, aizbildināšanās ar gadu nastu utt.
Tiem, kuriem maz mīlestības pret bērniem, kuriem
autoritārisms un varaskāre kļuvusi par rakstura īpašību, grūtības sevis
pārveidošanā, protams, pieaugs. Piebildīsim, ka daudzi skolotāji un
audzinātāji, bīstoties no savas priekšniecības, baidās izrādīt aktivitāti.
Bailes sevī ir jāuzvar, jāveic varoņdarbs – jākļūst
par gara varoņiem. Tāds gribas lēmums nav atkarīgs no ārējiem apstākļiem, tas
ir atkarīgs tikai no mums pašiem. Personība rodas pašai sevi pārvarot. Šī cīņa
nav viegla, taču ir cienījama. Lai kļūtu par humānas izglītības pasaules
radītāju, lai mūsu subjektīvajā izglītošanas laukā audzēkņi un skolēni justu
prieku, mums vajadzēs:
pieņemt mūsu apziņā garīgo dimensiju un domāt
saskaņā ar to;
pilnveidot sava rakstura cildenumu, izsmalcināt savu
attieksmi pret bērniem un apkārtni;
vairot sevī radošu pacietību;
pilnveidot sevī mākslu mīlēt bērnus, mīlēt tuvāko,
priecāties par visu daiļo un apgaroto;
pedagoģiskos uzdevumus risināt viedi;
tiekties lasīt pedagoģijas klasiķu darbus.
Tikai tādā cīņā var pārvarēt un izskaust sevī visu,
kas saista mūs ar autoritāru domāšanu un praksi. Šajā izaugsmes procesā mūs
pastāvīgi veicinās arvien pieaugoša savstarpēja mīlestība un uzticība mūsu
audzēkņiem un skolēniem, aizvien pieaugoša garīga kopība ar ikvienu no viņiem.
Katrs spēs pacelties sev pāri, ja stingri sekos trim
baušļiem:
Ticēs bezgalībai katrā Bērnā.
Ticēs savai Dieva Dzirkstij.
Ticēs humānās pedagoģijas
pārvērtību spēkam.
Bērns ir Debesu un Zemes, Gara un Matērijas
savienība
Manifestā nav iespējams ietilpināt visu humānās pedagoģijas
gammu. Tāpēc mēs pieskarsimies tikai tās galvenajiem aspektiem, pirmām kārtām
garīgi filosofiskajiem, kā arī tam, kā uztvert Bērnu.
Materiālistiskā filosofija domāšanas pamatā ir
pieņēmusi trīs dimensijas – laiku, matēriju un telpu. Taču paplašināta apziņa
pieņem vēl vienu dimensiju, proti, garīgumu, un izvirza to kā galveno. Garīgās
dimensijas kodols ir ticība Dievišķajam pirmsākumam. Šo dimensiju kopums nosaka
klasiskās pedagoģijas mantojuma sistēmiskumu; garīguma dimensija piepilda to ar
viedumu un vērš nākotnē.
Klasiskās pedagoģijas garīgās dimensijas jēga ir
reliģisko mācību pamati, kultūra un tikumība. Taču tas nepadara klasiskās
pedagoģijas mācības par reliģiskām, tās saglabā spilgti izteiktu laicīgu
ievirzi.
Humānā pedagoģija tajā veidolā, kādā mēs to
piedāvājam, ir klasiskās pedagoģijas lolojums. Tā pieņem klasiskās pedagoģijas
pamatu ar piebildi, ka atstāj iespēju garīguma jēdzienā līdztekus citām
sastāvdaļām iekļaut tās vai citas pasaules klasiskās reliģiskās mācības būtību.
Tāpēc par garīguma nozīmi mēs pieņemam triju aksiomātisku postulātu pieļāvumu:
• Augstākās Pasaules, Dieva Augstākās Apziņas
esamība.
• Cilvēka gara nemirstība un tā tieksme mūžīgi
pilnveidoties.
• Izpratne par Zemes dzīvi, kā garīgās
pilnveidošanās un izaugsmes ceļa posmu.
No šiem pieļāvumiem izdarīsim secinājumus par Bērna
filosofisku uztveršanu:
mūsu zemes dzīvē viņš ir parādība (gara gribas
izpausme),
viņš ir savas sūtības, savas misijas nesējs,
viņā mīt milzīga gara enerģija, iespēja neierobežoti
garīgi pilnveidoties.
Bērna garīgo būtību papildina viņa vadošās laicīgās
psiholoģiskās īpašības:
• kaisme attīstīties,
• kaisme pieaugt,
• kaisme izzināt,
• kaisme pēc brīvības.
Tā mēs iegūstam izpratni par Bērna vienoto būtību:
viņš ir divu dabu – garīgās un materiālās – pilnība, un vadošā ir Garīgā Daba.
Saskaņā ar to rodas jauns fundamentāls princips, kurš noteic, ka visi
pedagoģiskie procesi jāveido atbilstoši Bērna vienotajai būtībai, nevis tikai
materiālajai dabai.
Autoritārā pedagoģija nespēj pieņemt un realizēt šo
principu tāpēc, ka tai ir sveša garīguma dimensija.
Humānajai pedagoģijai šis būtības atbilstības
princips ir tuvs; izglītošanas procesā tai piemīt visi šīs būtības pilnīgai
realizācijai nepieciešamie nosacījumi: ticība, mīlestība, prieks, uzticība,
pacietība, labestība, līdzcietība, uzticība, cildenums, cēlsirdība, garīga
dzīve.
Pedagoģisko vārdu zvaigznājs
Mums, skolotājiem un audzinātājiem, ir svēti vārdi,
tie ir kā Pedagoģijas Zvaigznājs, pēc kura var pārbaudīt domas virzienu un
pilnību un stiprināt radošo praksi. Šie vārdi paplašina un paceļ mūsu apziņu un
aicina uz pašaizliedzīgu rīcību. Šajā zvaigznājā ietilpst vārdi-jēdzieni: Skolotājs,
Skolēns, Skola, Audzināšana, Izglītība, Stunda, Bērns, Bērni, Rūpes, Garīgums,
Humānums. Tajos glabājas humānās pedagoģijas domāšanas patiesības.
Taču notika nelaime – tumsonība pasteidzās un no
svētajiem vārdiem izstūma tajos mītošo garīgo saturu un aizpildīja tos ar savu
nabadzīgo pieredzi. Tā mēs ieguvām bezdvēselisku, neapgarotu pedagoģiskās
apziņas skeletu, kas tiek izmantots autoritārajā pedagoģijā:
Skolotājs – persona, kas māca, pasniedzējs,
priekšmeta skolotājs.
Skola – mācību un audzināšanas iestāde.
Izglītība – apmācīšana, zināšanu nodošana.
Audzināšana – izaudzināt, dot izglītību, iemācīt
uzvedības noteikumus.
Mācību stunda – apmācīšanas pamatforma.
Humānums – cilvēcība sabiedriskajā darbībā; humāns –
cilvēcīgs, atsaucīgs, kulturāls u.tml.
Tādi jēdzieni var apkalpot tikai autoritāru
pedagoģisku domāšanu.
Garīguma dimensija palīdz mums izprast un atgriezt
šiem un citiem jēdzieniem to dziļāko jēgu, kā rezultātā mums paveras brīnišķi
humānās pedagoģijas apziņas horizonti.
Skolotājs – dvēsele, Gaismas nesējs un devējs.
Skolēns – Gaismu meklējoša (alkstoša) dvēsele.
Viņu tikšanās rada Stundu (pedagoģisku procesu) –
īpašu, kopīgu apgarotas dzīves joslu, kurā augošais cilvēks – skolēns –
piepildās ar Skolotāja Gaismu, iedvesmojas un dodas tālāk pasaulē izplatīt
savas gara dāvanas.
Audzināšana, kā vēsta pats vārds (krievu val. – в-ос-питание
– есть питание духовной оси), ir augošā cilvēka gara ass uzturēšana un
uztur to garīgais uzturs – tēli (no krievu образование – наполнить
образами).
Izglītošana ir Dievišķā Tēla noslēpuma
atklāšana cilvēkā. Dieva Tēls cilvēkā izpaužas apgarota skaistuma, mīlestības,
labestības un zināšanu tēlu plūsmās. Šo tēlu plūsmu avots ir Skolotājs,
Audzinātājs.
Skola (latīņu val. scalae) nozīmē kāpnes dvēseles
un cilvēka garīguma augšupejai. Šīs kāpnes atrodas Skolotājā, Audzinātājā, viņš
arī ir Skola.
Bērns – atdzimusi jauna esība.
Bērni – tauta, kura darbojas patiesībā.
Rūpes domātas kā sekošana dievišķajam noslēpumam.
Humānā pedagoģija par savām kategorijām uzskata
šādus jēdzienus: Mīlestība, Ticība, Cerība, Veiksmes Prieks, Sadarbība,
Apgarotība, Iedvesma utt.
Garīgums, humānums un humānā pedagoģija
Garīgums un Humānums ir fundamentāli jēdzieni, un, ja
tie kļūs par izglītības pasaules stūrakmeņiem, tad veicinās nepārtrauktu
cilvēka dabas uzlabošanās evolucionāro procesu. Tie ir personības balsti
grūtajā pilnveidošanās un augšupejas ceļā, dzīves un darba virzošais spēks
kopējam labumam.
Garīgums ir dziļi personīgs katra cilvēka iekšējās pasaules
stāvoklis. Uz gara un garīguma pamatiem pilnveidojas viņa garīgā dzīve –
iesaistot domas, jūtas, pārdzīvojumus, iespaidus, aizraušanos, gaumi,
attiecības, tieksmes, sapņus, fantāzijas, pasaules uzskatus, tikumību,
novērtējumus... Garīgums vieno visu, kas notiek gan cilvēka apziņas, gan
zemapziņas pasaulē. Savā iekšējā pasaulē cilvēks pagātni, tagadni un nākotni
var izdzīvot kā vienotu veselumu, dzīvot bez laika un telpas, veikt darbus un
rīkoties.
Daļu no tā, kas dzimst un nobriest iekšējā pasaulē,
cilvēks atkarībā no apstākļiem, mērķtiecīguma un brīvās gribas rīcības,
attīstīs un apstiprinās ārējā pasaulē, dzīvē starp cilvēkiem.
Garīguma jēga kļūs pilnīgāka ar Humānuma jēdzienu.
Ar humānumu tiek domāts cilvēka nemirstīgās dabas – gara – meklēšanas process,
savas saiknes ar Radītāju meklēšana un šīs saiknes uzturēšana. Tas ir ticības
iegūšanas process un dzīve ticībā. Humānums garīgajā dzīvē ienes īpašu kārtību:
šajā iekšējā meklēšanas procesā un ticības iegūšanā sakārtojas un harmonizējas
garīgā dzīve, tā kļūst par mērķtiecīgu radošuma un radīšanas plūsmu.
Ticība apvelta cilvēku ar brīvu gribu un padara viņu
garīgi stipru, veicina pilnīgāku iekšējās pasaules izpausmi un apliecinājumu
ārējā pasaulē. Cilvēks kļūst par ārējās materiālās pasaules pārveidotāju,
dzīves radītāju. Tādējādi humānums nosaka meklējumu un garīgās dzīves kustības
virzienu un veicina šīs dzīves izpausmi ārējā pasaulē saskaņā ar mīlestības,
skaistuma un tikumības, un kopumā – ar gara kultūras likumiem.
Garīguma un
Humānuma jēdziens caurvij viens otru kā jēga un veids, kā saturs un forma. Kopā
tie veido humānās pedagoģijas būtību: humānā pedagoģija ir teorija un radoša
prakse augoša cilvēka personības veidošanā ar satura un līdzekļu sistēmu, kas
izstrādāta, pamatojoties uz garīgā humānisma jēdzieniem.
Mēs neapgalvojam, ka pilnīgi un absolūti precīzi
esam atklājuši Garīguma un Humānuma jēgu, kā arī visus pārējos
vārdus-jēdzienus, kuri veido Pedagoģijas Zvaigznāju. Padziļināti meklējot
atkāpes, mēs atklāsim ne mazāk svarīgas to satura šķautnes. Taču jau izprasto
jēdzienu summa ļauj noteikt gan Cilvēka sociālo, gan personības ievirzi: radīt
ap sevi skaistumu un dzīves harmoniju, radot skaistumu un dzīves harmoniju sevī.
Tam jākļūst par cilvēka dabisku stāvokli.
Starp humāno un autoritāro pedagoģiju nav zelta
vidusceļa
Humānā pedagoģija nav mūsu izgudrojums, tās avots ir
klasiskās pedagoģijas mantojums. Jēdzieni “klasiskā” un “tradicionālā” dažreiz
tiek aplūkoti kā identiski vai tuvu radniecīgi: tradicionālā pedagoģija it kā
esot klasiskās pedagoģijas dzīvs atspulgs. Diemžēl tas ne pavisam tā nav.
Jēdziens “tradicionālā pedagoģija” (“tradicionālā prakse”, “tradicionālā
metode”) varētu iemiesot cienījamu saturu, ja atspoguļotu klasisko ideju līmeņa
īstenošanos konkrētos vēsturiskos dzīves apstākļos. Patiesībā mums ir darīšana
ar diviem dažādiem pedagoģiskās domāšanas un prakses virzieniem:
tradicionālajai teorijai un praksei noteicošā iezīme ir autoritārisms, bet
klasiskajai – humānums. Tās ir divas diametrāli pretējas pieejas izglītošanas
praksē. Kaut gan jāatzīmē, ka dažādās tradicionālās pedagoģijas variācijās ir
ne mazums vērtīgu apkopojumu, kuri satur pedagoģiskās domas sasniegumus. Taču
atšķirības ir tik dziļas, ka zelta vidusceļa meklējumi starp klasisko un
tradicionālo pedagoģiju nevar vainagoties ar panākumiem. Atliek tikai
izvēlēties vienu vai otru domāšanas veidu un izglītošanas praksi.
Pati galvenā klasiskās pedagoģijas domāšanas
īpatnība atšķirībā no tradicionālās pedagoģijas ir tās daudzdimensiju daba.
Tās pamatu veido garīgā un materiālā, iracionālā un racionālā, reliģiskā un
zinātniskā, kosmiskā un zemes sintētisks veselums. Tā pieņem gara mūžības
postulātu un iedvesmo cilvēku tādai zemes dzīvei, kura ir garīgas attīstības un
pilnveidošanās ceļš. Klasiskā pedagoģija nedeklarē sevi par zinātni, tā drīzāk
sevi uzskata par visu zinātņu mēru, par pašas dzīves mēru, vispārcilvēciskas
domāšanas kultūru.
Klasiskās pedagoģijas milži ir tādi klasiķi kā:
Marks Fābijs Kvintiliāns
Jans Amoss Komenskis
Žans Žaks Ruso
Johans Heinrihs Pestalocijs
Konstantīns Ušinskis
Ādolfs Distervegs
Marija Montesori
Antons Makarenko
Janušs Korčaks
Vasilijs Suhomļinskis
Ap viņiem veidojas brīnišķīgi pedagogu domātāju zvaigznāji,
kuri humānisma ideju lāpas izglītībā nes tālāk.
Garīgi filosofisko pamatu humānajai pedagoģijai mēs
gūstam Konfūcija, Laoczi, Sokrāta, Platona, Aristoteļa, G. Skovorodas, N.
Berdjajeva, I. Iļjina, P. Florenska, Rērihu ģimenes darbos... Atbalstu un
iedvesmu rodam Pasaules Reliģiju – Budisma, Jūdaisma, Kristietības, Islāma –
Svētajos Rakstos.
Autoritārās un humānās pedagoģijas atšķirīgās
iezīmes
Lai atvieglotu izvēli, nosauksim vēl vairāk
atšķirību starp autoritāro un humāno pedagoģisko pieeju.
Autoritārā pedagoģija savas attiecības ar bērniem –
audzēkņiem, skolēniem – veido, izmantojot veicināšanas un sodīšanas sistēmu,
proti, ar piespiešanu.
Humānā pedagoģija pamatojas uz garīgas vienotības
ideju, sadarbību un kopīgu radošu darbību, plūstot no sirds uz sirdi.
Autoritārā pedagoģija ir vērsta uz zināšanu, iemaņu
un prasmju veidošanu, tā izceļ apmācības procesu.
Humānā pedagoģija ir vērsta uz to, lai Bērna
dvēseli, sirdi un apziņu padarītu cildenu, un zināšanas izmanto kā ceļu uz
mērķi.
Autoritārajai pedagoģijai pietiek ar bērnu
psiholoģisko īpatnību uzskaiti.
Humānā pedagoģija uzņem Bērnu pilnībā, un tādu, kāds
viņš ir.
Autoritārā pedagoģija sludina postulātu par jaunās
paaudzes sagatavošanu dzīvei.
Humānā pedagoģija audzina Bērnus dzīvei ar pašas
dzīves palīdzību.
Autoritārā pedagoģija pielāgo bērnu dzīvei.
Humānā pedagoģija audzina dzīves pārveidotājus.
Autoritārā pedagoģija saskarsmē ar bērniem ir
monoloģiska.
Humānā pedagoģija ar viņiem pastāvīgi uztur dialogu.
Autoritārajā pedagoģijā izglītošanas procesi ir
formāli un oficiāli, stingri reglamentēti, pilni ar mentorisku toni, kas aicina
audzēkņus un skolēnus pildīt pienākumu, saistības, būt vērīgiem, paklausīgiem,
atbildīgiem, nerunāt pretī...
Humānās pedagoģijas izglītošanas
procesi rit saskaņā ar sadarbības principiem, garīgu kopību, savstarpēju
sapratni, uzticību, radošu pacietību, brīvu izvēli, izziņas
prieku un mīlestību.
Autoritārā pedagoģija pieņem šādas aksiomas: ļaunums
tiek sodīts, labestība tiek veicināta; slinkums tiek nosodīts, uzcītība tiek
apsveikta...
Humānā pedagoģija tiek balstīta uz šādām aksiomām:
mīlestību audzina ar mīlestību, labestību – ar labestību, veiksmi veicina ar
veiksmi, cēlsirdību audzina ar cēlsirdību...
Autoritārā pedagoģija ir konservatīva.
Humānā pedagoģija ir inovatīva.
Autoritārā pedagoģija kaitē bērnu veselībai,
provocējot skolotājus, audzinātājus un vecākus uz aizkaitināmību, rupjību,
draudiem, kliedzieniem, pazemošanu, sodiem...
Humānā pedagoģija ir profilaktiska un dziedējoša, jo
katrs Bērns atrodas saskaņas, garīgas kopības, mīlestības un cieņas stāvoklī.
Pedagoģiskā Vieduma Kauss
Klasiskais pedagoģijas mantojums nes Pedagoģiskā
Vieduma Kausu, kura saturs ir nevis vēstures, bet gan tagadnes un nākotnes
mantojums. Mūsdienu realitātē Pedagoģiskā Vieduma Kauss tiek mums –
šodienas skolotāju un audzinātāju paaudzei. Mēs no tā varam paņemt tik, cik
spējam, un varam bagātināt to tik, cik jaunu vārtu mūsu radošums spēj atvērt
pedagoģiskajā pasaulē.
Šī Kausa viedums mūs – humānās pedagoģijas piekritējus
– iedvesmo radošam darbam un jaunā meklējumiem, dod virzienu mūsu
pedagoģiskajai domāšanai un praksei, palīdz sajust Pedagoģiskās Patiesības
diženumu. Lūk, daļa no viedā ceļveža – šī brīnišķā klasiskās pedagoģijas Kausa:
• Mūsu dvēselei ir debesu izcelsme.
• Cilvēka pēdējais mērķis atrodas aiz šīs dzīves
robežas.
• Garīgums ir jebkuras esības – mūžīgas un nemirstīgas
– pamats.
• Bērns ir mikrokosms, kas spēj aptvert makrokosmu.
• Izglītības, tikumības un godaprāta sēklas ir
ieliktas mūsos no dabas.
• Bērnā jau sākotnēji ir iesētas viņa nākotnes
personības sēklas.
• Bērni negatavojas dzīvei, viņi jau dzīvo.
• Bērna Kausā mirdz Kultūras grauda aizmetnis.
• Patiesa Bērna audzināšana ir sevis paša
audzināšana.
• Skolā jābūt saprātīgai reliģiozitātei.
• Mīlestībā Bērns rod divreiz lielāku izaugsmes
avotu.
• Bez gara kopības audzināšana
nenotiks.
• Lai dāvātu Bērnam zināšanu dzirksti, skolotājam
sevī jāuzņem Gaismas jūra.
• Ar humānās izglītības vārdu jāsaprot cilvēka gara
attīstība, nevis tikai formāla attīstība.
• Mūsu spēka patiesais humānais gars mīt ticībā un
mīlestībā.
• Apmācībai jāapsteidz attīstība un jāved tā aiz
sevis.
• Gara un tikuma audzināšana ir visas izglītības
pamats.
• Sadarbība ir visas cilvēces kronis.
• Savā intelektuālajā darbībā Bērns daudz spēcīgāks
kļūst sadarbībā ar pieaugušo, nekā patstāvīgā darbā.
Pedagoģija Gaismas bērniem
Pasaule sākusi runāt par Jaunas Paaudzes Bērnu
nākšanu uz Zemes. Tiek apgalvots, ka mūsdienu bērni ir īpaši. Viņu misija ir
augstāka par jebkuru iepriekšējās paaudzes misiju. Jaunā Paaudze, kura dzimst,
ar savu dzīves veidu un tieksmēm krasi atšķirsies no visu iepriekšējo paaudžu
dzīvesveida, kuras pašreiz dzīvo uz Zemes. Atšķirības būs šādas:
Galvenais mūsdienu paaudzēm ir piederēt un sagrābt.
Galvenais Jaunajām Paaudzēm ir dot un dāvināt.
Mūsdienu paaudžu galvenais lozungs – sacensties un
konkurēt.
Jaunajām Paaudzēm lozungs būs sadarboties un
apvienoties.
Mūsdienu paaudzes ir postošas.
Jaunās Paaudzes būs radošas.
Zinātnes sasniegumu gūšana ir mūsdienu paaudžu
lepnums un gods.
Jaunajām Paaudzēm viedums būs augstāk par visu.
Mūsdienu paaudzes vada intelekts.
Jaunās Paaudzes vadīs intuīcija.
Mūsdienu paaudzes sevi ieskauj ar kroplām formām.
Jaunās Paaudzes sevi ieskaus ar skaistumu.
Mūsdienu paaudzes liecas zem ciešanu smaguma.
Jaunās Paaudzes būs Gaismas un prieka nesējas.
Mūsdienu paaudzes ir sasaistītas.
Jaunās Paaudzes dzīvos brīvībā.
Pirmais Jauno Paaudžu vilnis jau nāk. Tiek apgalvots
arī, ka gandrīz visi bērni ir šī viļņa pārstāvji. Viņus dēvē dažādi: Gaismas
Bērni, Zvaigžņu Bērni, Bērni ar Kosmisku apziņu.
Šie bērni ir viedi, vispusīgi talantīgi, agri
attīstās, daļai no viņiem ir neparastas spējas. Mazi bērni dažreiz runā mūsu
izpratnē dīvainas lietas. Viņi ir atklāti un pārliecināti par sevi.
Taču viņus viegli ievaino brutalitāte un vardarbība.
Pieaugušo rupjība un neuzticība padara viņus neaizsargātus. Viņus pārņem
garlaicība vidē, kurā viņus nesaprot, viņiem ir ļoti garlaicīgi skolā.
Autoritārā vidē, kurā valda dvēseles tukšums un vienaldzība, kur viņiem netic,
viņi lūst, sāk dvēseliski slimot, noslēdzas sevī, krīt izmisumā, neievēro
kārtību, kļūst “hiperaktīvi”, iemanto nelāgas tieksmes, bēg no ģimenes, dažreiz
beidz dzīvi pašnāvībā.
Taču savstarpējas sapratnes, mīlestības un cieņas
pilnā vidē viņu spējas ātri atveras, viņiem viss izdodas, viņi labprāt
draudzējas un sadarbojas.
Ko mums darīt?
Pieņemt apgalvojumu par Jaunās Paaudzes, Indigo
Bērnu atnākšanu, piekrist tam, ka viņiem ir sava misija un jauns dzīves veids
cilvēces evolucionārās attīstības paātrināšanai, vai arī izteikt neuzticību
tādam apgalvojumam?
Mēs, humānās pedagoģijas piekritēji, pieņemam pašreizējos
bērnus par Gaismas pārstāvjiem un secinām: Gaismas bērniem vajadzīgi tādi
vecāki, skolotāji un audzinātāji, kuri arī tiecas uz Gaismu.
Kāda pedagoģija vajadzīga Gaismas bērniem?
Viņiem vajadzīga mīlestības, labestības, sapratnes,
sadarbības, dvēseliskuma, iedvesmas, līdzcietības un aizsardzības pedagoģija.
Vajadzīga pedagoģija, kura viņos audzinās garīgumu, cildenumu, augstsirdību,
kura paplašinās viņu dedzību izzināt, virzīs uz savas sūtības meklējumiem.
Tā ir humānā pedagoģija.
Kas ir atkarīgs no mums
Neviens no mums – nedz skolotājs, nedz audzinātājs,
nedz vecāki – nav mazs cilvēks, no kura maz kas atkarīgs. Nevajag sevi
noniecināt, jo no mums ir atkarīgs ļoti daudz: mēs esam izglītības pasaules
galvenais spēks, un tāpēc mūsu bērnu liktenis ir mūsu rokās.
Mums tikai ir jāapzinās, ka “darbs, kas šķiet
pieticīgs no ārpuses, ir viens no vēstures lielākajiem darbiem... Šis darbs
rada valstības, un ar to dzīvo veselas paaudzes”.
Pasaulei vajadzīgi uzticami Patiesības un Labuma
atbalstītāji.
Pasaulei vajadzīgi vitāli, darbīgi Gaismas nesēji,
kuri cīnās pret cilvēces tumsonību un netikumiem.
Pasaulei vajadzīgi vīrišķīgi savas misijas un
pienākuma pildītāji.
Mēs nevaram atdot izglītību kā atpirkumu šodienai,
kā atpirkumu tumsonībai. Diemžēl pie varas ne vienmēr nonāk viedi cilvēki, kas
rūpētos par Mūžīgo. Daudzi no viņiem ir norūpējušies nevis par dziļām jaunās
paaudzes izglītības problēmām, bet par sīkiem, ārējiem politiskiem jautājumiem.
Vara brīžiem rūgti maldās, uzspiežot izglītības pasaulei savus
politiskos, un tāpēc netālredzīgos, lēmumus.
Mums jāizvairās no izglītības reformu maldiem, mums
tiem nav jāpadodas, citādi paši kļūsim par izglītības kaitniekiem, precīzāk,
kaitēsim Gaismas Bērnu Paaudzes liktenim, katra Bērna liktenim, tātad arī savam
liktenim.
Laiks saprast, ka mēs sen vairs neesam kaut kādu
partiju ģenerāļu kareivji.
Ja zinām, uz ko esam aicināti un cik milzīga ir mūsu
atbildība, mūs vadīs tikai mūsu pedagoģiskā sirdsapziņa.
Humānā pedagoģija ir domas un prakses augstākais
līmenis. Jaukt to ar autoritāro pedagoģiju nav iespējams. Tāpēc no mūsu izvēles
ir atkarīgs – vai izglītības pasaule kļūs humāna, vai paliks autoritāra. Katrs
no mums ap sevi rada subjektīvo izglītības lauku. Šis lauks bez mūsu personības
neeksistē, tas ir tāds, kādi esam mēs paši, mūsu uzskati un tieksmes, mūsu
personības raksturs un tikumi.
Izglītības pasaulē vienmēr ir bijuši un ir skolotāji
un audzinātāji ar bagātu garīgo pasauli un augstu tikumu, dedzīgi, mērķtiecīgi,
uzticīgi un cēlsirdīgi cilvēki. Viņi nonāk pie humānās pedagoģijas prakses sava
iekšējā aicinājuma vadīti, un skolēni un audzēkņi iemīl viņus, skolēni jūtas
labi viņiem blakus, un panākumi izzināšanā un izaugsmē kļūst par šīs parādības
dabiskām sekām.
Taču daudziem, kuri izvēlējušies humānās pedagoģijas
ceļu, ir jānodarbojas un būs jānodarbojas ar sarežģīto pārtapšanas darbu, lai
izglītības praksē paceltu sevi līdz humānās pedagoģijas ideju izpratnes un
radošas iemiesošanas līmenim.
Mums vajadzēs:
paplašināt savu apziņu un mācīties domāt un darboties
saskaņā ar garīguma jēdzienu;
audzēt sevī mīlestību pret bērniem un mācīties to
nest skaisti;
aizrauties ar pedagoģiskā vieduma avotiem;
nepārtraukti pilnveidot savu pedagoģisko mākslu,
piepildot to ar dziļu saturu un virtuozu izpildījumu;
audzēt sevī sapratni, pacietību, cildenumu un
cēlsirdību, iekšējo kultūru;
un, protams, jātiek vaļā no nelāgiem ieradumiem un
tieksmēm, ja sevī tādas konstatējam.
Mēs, Manifesta autori, ejam šo ceļu, kuram,
kā radošam procesam, nav un nebūs gala. Mēs jūtam dziļu gandarījumu par katru
sasniegumu. Redzam un priecājamies par mūsu skolēnu un audzēkņu panākumiem, par
to, kā sadarbojoties bagātinās un paplašinās mūsu personīgā dzīve, mūsu
darbošanās sabiedrībā.
Jūsu līdzdalība šajā cildenajā izglītības pasaules apgarošanā
ar humānās pedagoģijas idejām stiprinās Gaismu izglītībā.
Uz ko vērst mūsu radošo enerģiju
Humānā pedagoģija nav iemīta taka, pa kuru mums
atliek vien cienīgi soļot. Katram būs jāatklāj sava taciņa, katram tajā būs
jāievirza sava radošā enerģija to problēmu risināšanā, kuras akcentē humānā
pedagoģija.
Savu radošo meklējumu panākumi kļūs, pirmkārt, par
mūsu izaugsmes pakāpieniem; otrkārt, par avotu, kas subjektīvo izglītības lauku
piesātina ar dzīves jēgu, kas vērsta uz Gaismu un kas ir kopīga ar bērniem;
treškārt, par mūsu gara dāvanām uz kopējā humānās pedagoģijas tapšanas altāra.
Ieskicēsim daļu šo jautājumu, kuri mums katram
teorētiski un praktiski ir jārisina:
1. Garīga dzīve
Tas ir gara izaugsmes iekšējais avots, tā ir arī
avots cilvēka darbībai ārējā pasaulē.
Ar kādiem gaišiem un radošiem tēliem mēs varam
bagātināt katra Bērna garīgo pasauli, kā ikvienā audzināt garīgu personību,
prasmi dzīvot garīgā pasaulē un nest ārpasaulē savas gara dāvanas? Kā pašam
dzīvot daudzšķautnainu garīgu dzīvi un būt par paraugu apgarotam darbam?
2. Cildenums un Augstsirdība
Tās ir cilvēka augstvērtīgākās īpašības, kuru
ieaudzināšana ir humānās izglītības procesa mērķis.
Kā mums tās izkopt katrā Bērnā – ar kādiem piemēriem
un kāda satura materiāliem? Kā pašiem būt Cildeniem un Augstsirdīgiem mūsu
pastāvīgajā saskarsmē ar bērniem, ar katru Bērnu?
3. Atbildība par savām domām un vārdiem
Doma un vārds ir varena enerģija – gan radoša, ja tā
ir gaiša, gan postoša, ja tā ir tumša.
Mums katrā Bērnā nepieciešams ieaudzināt atbildību
par savām domām un vārdiem, audzināt labu domāšanu, skaidru domāšanu, skaistu
domāšanu un, protams, labestīgu valodu, viedu valodu, skaistu valodu. Kā to
izdarīt? Kā mums pašiem nosargāt savu domu tīrību?
4. Cēloņu un seku likums
Tas ir universāls dzīves likums: cilvēks
nepārtraukti gūst sekas no agrāk sētiem cēloņiem un sēj cēloņus, kuriem
noteikti būs sekas tuvākā vai tālākā nākotnē. Citiem vārdiem sakot, viņš pats
veido savu likteni un tajā izpaužas viņa iekšējā brīvība.
Kā palīdzēt bērniem apzināt šī likuma neizbēgamību?
Kā pieradināt katru Bērnu būt uzmanīgam savu cēloņu “sēšanā” tagadnē un iemācīt
viņam analizēt un izdarīt secinājumus no dažādām sekām, kuras viņa dzīvē rodas?
Kā mēs paši ievērojam cēloņu un seku likumu?
5. Mīlestības likums
Mīlestība ir visas izglītības pasaules visvarens un
visaptverošs spēks.
Kā bērniem un katram atsevišķam Bērnam sniegt
mīlestību, lai viņi to pieņemtu un pakļautos tās audzinošajam iespaidam? Kā
veicināt viņos atbildes mīlestību pret mums? Kā audzināt mīlestību pret tuvāko
un visu esošo? Kā pilnveidot savu mākslu mīlēt bērnus un katru Bērnu?
6. Garīgās kopības likums
Tas ir audzināšanas pamats un nepieciešams
noteikums.
Kā audzināt šo kopību ar mūsu audzēkņiem un
skolēniem, ar katru Bērnu? Kā to saudzēt? Kā to izmantot? Kādai jābūt jēgai,
saturam, mūsu attiecību īpašībām ar bērniem un katru atsevišķo Bērnu? Kā
audzināt garīgo kopību savā apziņas plūdumā?
7. Pašpilnveidošanās
Katrs no mums ir sava subjektīvā pedagoģijas lauka
radītājs, kurā iesaistām bērnus vai atsevišķu Bērnu. Šī lauka spēks un
kvalitāte ir atkarīga no mūsu personības un mūsu kultūras: rakstura, tikumiem,
jūtām, domām, zināšanām, tieksmēm, pasaules uzskata. Mūsu izglītības lauks ir
mūsu būtības atspulgs. No šejienes izriet arī humānās pedagoģijas
fundamentālākā problēma, proti, pašpilnveidošanās.
Kā to darīt? Kā un kas pilnveidojams? Kā panākt, lai
mūsu vārdi atbilstu darbiem? Kā paplašināt savu apziņu? Kurš mums palīdzēs? Kā
vadīt bērnus pa pilnveidošanās ceļu?
Humānās pedagoģijas akcentoloģija meklē atbildes arī
uz šādiem jautājumiem: ticības attīstīšana, Sirds audzināšana, dzīves jēgas
izprašana, pašizziņas spējas attīstīšana, varoņu audzināšana, zinātnes
horizonti izglītības saturā, izglītības kursu veidošana saskaņā ar humānās
pedagoģijas principiem utt.
Atsevišķi ir jautājumi: kā zināšanas padarīt
cildenas, kā mēs varam tās mācīt “sirds valodā”, kādās skaistuma formās tās
pasniegt bērniem, kādos garīgi tikumiskos dialogos tās sēt bērnu dvēselēs.
Humānās pedagoģijas manifests ir dzīvs lolojums
Humānā pedagoģija skolotāju radošajā praksē un
teorētiskajos pētījumos ar laiku atvērsies, paplašināsies un padziļināsies.
Izsmalcināsies jēdzieni un principi, pilnveidosies vadošās idejas, atvērsies
jaunas formas un metodiskie ceļi. Kustība uz priekšu laiku pa laikam izsauks
nepieciešamību papildināt, pilnveidot, atjaunot Manifesta tekstu, attīstīt to
tālāk. Katram būs iespēja dzīvās pedagoģijas radīšanā ieguldīt savu artavu,
skrupulozi studēt jauno pieredzi un jaunās domas, tādējādi pilnveidojot un
bagātinot humānās pedagoģijas idejas. Tāds darbs tiks veikts balstoties uz
humānajai pedagoģijai fundamentālo un nemainīgo garīgā humānisma jēdzienu.
Varas attieksme pret humāno pedagoģiju
Mūs stimulē varas un zinātniskās vides sniegtais
humānās pedagoģijas ideju pozitīvais vērtējums.
Krievijas Federācijas Valsts Domes Izglītības un
zinātnes komitejas 22.10.1998. lēmumā rakstīts:
“1. Atbalstīt Maskavas pilsētas Pedagoģijas
universitātes Humānās pedagoģijas laboratorijas izstrādāto humānas un
personīgas pieejas bērniem pamatideju bērnu audzināšanai vispārizglītojošās
skolās kā vienu no mūsdienu izglītības procesu attīstības virzieniem.
Komiteja atzīmē Š. Amonašvili izdevniecības nama
pozitīvo lomu šajā darbībā, radot “Humānās pedagoģijas antoloģiju”, kuras
misija ir kļūt par svarīgu instrumentu skolotāju personības sagatavošanai un
pilnveidošanai.
2. Komiteja uzskata par mērķtiecīgu piedāvāt
Krievijas Federācijas Vispārīgās un profesionālās izglītības ministrijai
iepazīties ar humānas un personīgas pieejas bērniem koncepciju bērnu
audzināšanas procesā”.
Krievijas Federācijas Vispārīgās un profesionālās
izglītības ministrijas 30.03.1999. vēstulē varas iestāžu vadītājiem rakstīts:
“Nosakot vispārizglītojošo skolu attīstības virzienus, Krievijas Federācijas
Vispārīgās un profesionālās izglītības ministrija vērš jūsu uzmanību uz
nepieciešamību veikt mērķtiecīgu darbu, veidojot divdesmit pirmā gadsimta
skolotāja humāni pedagoģisko domāšanu, kura sakņojas Krievijas un pasaules
klasiskās pedagoģijas mantojuma dzīlēs.
Noklausoties ziņojumu “Humānā pedagoģija: teorija un
prakse”, Krievijas Izglītības akadēmijas Prezidijs 25.09.2002. nolēma: “Darba
virziens atbilst pasaules tendencei attīstīt uz cilvēka personību vērstos
zinātniskos pētījumus, tas tiek veikts augstā profesionālā līmenī un var kalpot
par mūsdienu bērnu audzināšanas un apmācības sistēmas veidošanas teorētisko un
praktisko jautājumu risināšanas bāzi.”
Vērtējot humānās pedagoģijas ideju ieviešanu skolās,
Dagestānas Izglītības, zinātnes un jaunatnes politikas ministrija savā
02.04.2007. pavēlē atzīmēja: “Atbalstīt Humānās pedagoģijas laboratoriju darbu
tajās republikas izglītības iestādēs, kuras piedalās Humānās pedagoģijas
programmu aprobācijas eksperimentā,” un pieņēma lēmumu paplašināt
eksperimentālo platformu skaitu.
Hakasijas Republikas Izglītības un zinātnes
ministrija 25.10.2007. noslēdza Vienošanos ar Hakasijas Humānās pedagoģijas
centru par kopēja ilgtermiņa projekta “Izglītības telpas humanizācija Hakasijas
Republikā” realizāciju.
Latvijas Republikas Saeimas Izglītības, kultūras un
zinātnes komisija un Rīgas pilsētas
Izglītības, kultūras un sporta departaments
31.05.2011. un 07.06.2011. oficiālajās vēstulēs izsaka pateicību par
Starptautiskā Humānās pedagoģijas centra milzīgo darbu skolotāju kvalifikācijas
paaugstināšanā humānajā pedagoģijā un par garīgā humānisma ideju attīstīšanu un
to ieviešanu pedagoģijas teorijā un praksē Latvijā.
Par Starptautisko humānās pedagoģijas sekotāju
kustību
Pēdējos 10-15 gados humānās pedagoģijas ideju
sekotāju kļūs aizvien vairāk un vairāk. Šīs idejas apvieno skolotājus,
audzinātājus, izglītības iestāžu vadītājus, vecākus, ārstus, kultūras
darbiniekus, zinātniekus, studentus un skolu jauniešus. Viņi ir no dažādām
valstīm, viņu ir tūkstošiem.
Starptautiskajā telpā dzimst jauns veids, kā
sabiedrība ietekmē izglītības attīstību – Starptautiskā humānās pedagoģijas
kustība.
Reģistrētās organizācijas:
Starptautiskā sabiedrisko organizāciju apvienība
“Starptautiskais humānās pedagoģijas centrs”;
Krievijas sabiedriskā organizācija “Humānās
pedagoģijas centrs”;
Ukrainas kultūrizglītojošā Humānās pedagoģijas
asociācija;
Latvijas Humānās pedagoģijas asociācija;
Lietuvas Humānās pedagoģijas asociācija;
Igaunijas Humānas un personīgas pedagoģijas
asociācija;
Igaunijas sabiedriskais Humānās pedagoģijas centrs;
Republikāniskā sabiedriskā organizācija “Hakasijas
Humānās pedagoģijas centrs Š.Amonašvili “Dzīves skola””;
Dagestānas Republikāniskais Humānās pedagoģijas
centrs;
Čečenijas Republikāniskais Humānās pedagoģijas
centrs;
Starptautiskā sabiedriskā kustība “Vecāku rūpes”;
Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs aktīvi
sadarbojas ar dažādu valstu valstiskām un nevalstiskām organizācijām:
Maskavas pilsētas Pedagoģijas universitāti;
Sofijas Sv. Orhidas Klimenta universitāti;
Gruzijas Sv. Andreja Pirmsauktā Universitātes UNESCO
Starptautisko miera kultūras un demokratizācijas katedru;
Hmeļnickas Nacionālo universitāti Ukrainā;
Dragomānova Nacionālo universitāti Ukrainā;
Krievijas Bērnu fondu;
Novosibirskas Valsts Pedagoģijas universitāti;
Starptautisko Rērihu centru Maskavā;
Dienvidukrainas K. Ušinska Nacionālo Pedagoģijas
universitāti;
Hakasijas Izglītības un zinātnes ministriju;
N. Katanova Hakasijas Valsts universitāti;
Viļņas Pedagoģijas universitāti;
Dagestānas Republikas Izglītības un zinātnes
ministriju;
Dagestānas Pedagoģiskā personāla kvalifikācijas
paaugstināšanas institūtu u.c.
Šo organizāciju ietvaros plešas plašumā vērienīga un
daudzpusēja humānās pedagoģijas ideju izplatīšana.
Maskavā ik gadu notiek Starptautiskie
Pedagoģiskie Lasījumi, kuros līdzdarbojas vairāk nekā seši simti cilvēku,
bet reģionālajos un republikāniskajos pedagoģiskajos lasījumos piedalās
tūkstoši.
Starptautisko Lasījumu tēmas palīdz dalībniekiem
pakāpeniski iedziļināties humānās pedagoģijas būtībā.
Pirmie Lasījumi (2002. g.) – “Humānā Pedagoģija
un izglītības telpas garīgums”.
Otrie Lasījumi (2003. g.) – “Kur tu esi, mans
smaids?”
Trešie Lasījumi (2004. g.) – “Kāpēc mums dzīvi
nenodzīvot kā gara varoņiem?”
Ceturtie Lasījumi (2005. g.) – “Ko sapratīsim bez
Sirds?”
Piektie Lasījumi (2006. g.) – “Steidzieties,
bērni, mācīsimies lidot!”
Sestie Lasījumi (2007. g.) – “Skolas patiesība”.
Septītie Lasījumi (2008.g.) – “Bērna Kausā mirdz
Kultūras grauda aizmetnis”.
Astotie Lasījumi (2009. g.) – “Patiesā bērna
audzināšana ir sevis paša audzināšana”.
Devītie Lasījumi (2010. g.) – “Lai dāvātu Bērnam
zināšanu dzirksti, skolotājam sevī jāuzņem Gaismas jūra”.
Desmitie Lasījumi (2011. g.) – “Kā mīlēt bērnus?”
Vienpadsmitie Lasījumi (notiks 2012. g.) –
“Skolotāj, iedvesmo mani radošam darbam!”
Lasījumos tiek organizēti apaļie galdi,
laboratorijas, meistarklases, tikšanās ar humānās pedagoģijas līderiem, kā arī
notiek apspriedes.
Darbojas daudzas laboratorijas un apvienības, kurās
rit radošs un zinātnisks darbs metodisko līdzekļu, autorprogrammu, izglītības
eksperimentālo kursu izstrādē. Tiek izdoti zinātnisko darbu apkopojumi, notiek
zinātniski praktiskas konferences, tiek aizstāvētas disertācijas.
Darbojas eksperimentālās skolas un bērnudārzi.
Darbojas vecāku universitātes un lektoriji.
Katru gadu notiek kustības “Vecāku rūpes”
starptautiskie un reģionālie lasījumi vecākiem.
Darbojas humānās pedagoģijas kvalifikācijas celšanas
kursi. Pēdējo desmit gadu laikā kvalifikācijas celšanas kursu sertifikātus ir
saņēmuši vairāk nekā 28 tūkstoši skolotāju, audzinātāju un vecāku no dažādām
valstīm.
Daudzās pedagoģijas koledžās un universitātēs tiek
praktizēti speciāli kursi par humānās pedagoģijas pamatiem, izdotas atbilstošas
programmas un darbu izlases, tiek rīkoti studentu darbu konkursi par humānās
pedagoģijas tematiem, veidojas studentu apvienības.
Tiek izdota mērķtiecīga literatūra; galvenā grāmatu
sērija ir “Humānās pedagoģijas antoloģija” (izdoti 55 sējumi).
Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs katru
gadu izdod žurnālu “Trīs Atslēgas”, kurš atspoguļo Starptautisko pedagoģisko
lasījumu materiālus. Tiek izdots laikraksts “Humānā Pedagoģija”, žurnāls
“Humānās Pedagoģijas Pasaule”, materiālu izlases par meistarklasēm un
Starptautiskajiem lasījumiem vecākiem.
Kustības simbols ir gulbis uz sirds fona –
vienotības, mīlestības un vieduma simbols (autortiesības reģistrētas).
Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs ir
nodibinājis goda nosaukumu “Humānās Pedagoģijas Bruņinieks” un
izveidojis zelta krūšu zīmi “Sirds un Gulbis”. Starptautiskā sabiedriskā
žūrija 10 gadu laikā 130 darbīgiem īpaši izciliem humānās pedagoģijas
piekritējiem ir piešķīrusi nosaukumu “Humānās Pedagoģijas Bruņinieks” un
zelta krūšu zīmi “Sirds un Gulbis”.
Ir radīta Humānās pedagoģijas himna, kuru
atskaņo svinīgās sanāksmēs.
Darbojas sabiedriskā Š. Amonašvili Pedagoģiskās
mākslas un socializācijas akadēmija, kurā notiek kvalifikācijas celšanas
kursi ar interneta starpniecību.
Tiek plānots izglītības praksē ieviest jaunas
starptautiskas tradīcijas: regulāri rīkot “Starptautisko Mācību stundas
dienu”, kura būtu veltīta bērnu garīgi tikumiskajai audzināšanai; panākt
starptautisku statusu “Humānās Pedagoģijas Skolai”, “Humānas
audzināšanas bērnudārzam”; izveidot vietni “Humānās pedagoģijas
interneta muzejs”; kā arī attīstīt humānās pedagoģijas kustības jauniešu
spārna darbību.
Mēs esam atvērti sadarbībai ar personām un
organizācijām, kuras aktīvi nodarbojas ar sevis pilnveidošanu un pieņem šo Manifestu.
Noslēgums
Humānās pedagoģijas manifestā mēs centāmies izklāstīt
pamatidejas un virzienus, kas
kalpo par sākumu starptautiskai sabiedriskai
kustībai, kuras mērķis ir piesātināt izglītības pasauli ar garīgumu, mīlestību,
viedumu, un, vienu visaptverošu vārdu sakot, – ar Gaismu.
Mēs nesatricināmi ticam humānās pedagoģijas
nenovēršamībai. Izglītības pasaule var kļūt Jaunās Paaudzes Bērnu cienīga,
tikai paaugstinot un paplašinot mūsu pedagoģisko apziņu un radošo praksi.
Tāpēc mēs patiesi dziļā pārliecībā aicinām jūs sekot
humānās pedagoģijas idejām, kuras mēs, mūsdienu skolotāji, esam mantojuši no
lielākajiem pasaules domātājiem.
Mēs vēršamies pie katra no jums:
Mūsu izglītības pasaulei trūkst tieši Jūsu Sirds un
Prāta Gaismas.
Novēlam Jums izprast Jūsu augsto pienākumu, kā arī
novēlam iedvesmu un radošu garu, kalpojot Bērnībai.
Humānās pedagoģijas manifesta autori
1. Š. Amonašvili – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs” prezidents,
Humānās Pedagoģijas Bruņinieks, Bērnības Bruņinieks, psiholoģijas zinātņu
doktors, Maskavas Valsts Pedagoģijas universitātes profesors, Krievijas Zinātņu
Akadēmijas akadēmiķis, Krievijas Federācijas Valdības prēmijas laureāts.
2. D. Mallajevs – Krievijas sabiedriskās
organizācijas “Humānās pedagoģijas centrs” prezidents, Dagestānas Pedagoģijas
Universitātes rektors, profesors, Krievijas Izglītības akadēmijas
korespondētājloceklis, pedagoģijas zinātņu doktors, Humānās Pedagoģijas
Bruņinieks, Mahačkala, Krievija.
3. S. Kruks – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs”
viceprezidents, Ukrainas kultūrizglītojošās Humānās pedagoģijas asociācijas
prezidents, Inovatīvās pedagoģijas un psiholoģijas centra direktors,
pedagoģijas zinātņu kandidāts, Hmeļņickas Nacionālās universitātes docents,
Humānās Pedagoģijas Bruņinieks, Ukraina.
4. K. Mansurova – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs”
koordinācijas padomes locekle, Starptautiskās sabiedriskās kustības “Vecāku
rūpes” vadītāja, ķīmijas zinātņu kandidāte, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece,
Maskava, Krievija.
5. K. Molčanova – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs”
koordinācijas padomes locekle, Igaunijas Humānas un personīgas pedagoģijas
asociācijas valdes priekšsēdētāja, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Tallina,
Igaunija.
6. I. Pogrebņaka – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs”
koordinācijas padomes locekle, Latvijas Humānās Pedagoģijas asociācijas valdes
priekšsēdētāja, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Rīga, Latvija.
7. I. Stulpiniene – Starptautiskās
sabiedrisko organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas
centrs” koordinācijas padomes locekle, Lietuvas Humānās pedagoģijas asociācijas
priekšsēdētāja, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, grāmatas “Fizika ar sirds
valodā” autore, skolotāja, Klaipēda, Lietuva.
8. H. Sultanova – Čečenijas Humānās
pedagoģijas republikāniskā centra vadītāja, Čečenijas Republikas Izglītības un
zinātnes ministrijas Inovatīvās un nacionālās izglītības politikas nodaļas
vadītāja, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Groznija, Krievija.
9. K. Sultanovs – Dagestānas Republikas
Humānās pedagoģijas centra vadītājs, “Pasaules kultūras” ģimnāzijas vadītājs,
Dagestānas Nopelniem bagātais skolotājs, Humānās Pedagoģijas Bruņinieks,
Derbenta, Krievija.
10. T. Šurtina – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs”
koordinācijas padomes locekle, republikāniskās sabiedriskās organizācijas
“Hakasijas Republikas Š. Amonašvili Humānās pedagoģijas centra “Dzīves skola””
priekšsēdētāja, Hakasijas Republikas Sabiedriskās palātas locekle, Krievijas
Federācijas Nopelniem bagātā izglītības darbiniece, Humānās Pedagoģijas
Bruņiniece, Abakana, Krievija.
11. M. Abramova – Akademičeskojes pašvaldības
Izglītības pārvaldes priekšnieka vietniece, Krievijas Federācijas Vispārējās
izglītības goda darbiniece, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Maskava, Krievija.
12. V. Aleksandrova – Starptautiskās
sabiedrisko organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas
centrs” koordinācijas padomes locekle, pedagoģijas zinātņu doktore, Maskavas
Valsts Pedagoģijas universitātes profesore, monogrāfijas “Humānās pedagoģijas
kristīgā izcelsme” autore, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Maskava, Krievija.
13. I. Aleksejenko – M. Gorkija
papildizglītojošās skolas pedagoģe, kultūrizglītojošā centra “Harmonija” valdes
locekle, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Klaipēda, Lietuva.
14. N. Amonašvili – Tbilisi pirmās publiskās
eksperimentālās skolas skolotāja, pedagoģijas zinātņu doktore, 1.-4. klases
didaktisko mācību līdzekļu autore, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Tbilisi,
Gruzija.
15. M. Amonašvili – Tbilisi pirmās publiskās
eksperimentālās skolas direktora vietnieks, Tbilisi, Gruzija.
16. P. Amonašvili – rakstnieks, bērnu
mākslinieciskā centra “Basti – Bubu” prezidents, Tbilisi, Gruzija.
17. V. Baka – Ukrainas kultūrizglītojošās
Humānās pedagoģijas asociācijas viceprezidente, skolotāja metodiste, Ukrainas
Izglītības Teicamniece, grāmatas “Bioloģija sirds valodā” autore, Humānās
Pedagoģijas Bruņiniece, Artemovska, Ukraina.
18. M. Baraņuka – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs”
koordinācijas padomes locekle, Igaunijas Humānas un personīgas pedagoģijas
asociācijas valdes locekle, Igaunijas Humānās pedagoģijas sabiedriskā centra
vadītāja, Lasnamē Bērnu centra vadītāja, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece,
Tallina, Igaunija.
19. M. Boguslavskis – laikraksta “Pedagoģijas
Vēstnesis” galvenais redaktors, Krievijas Izglītības Akadēmijas profesors un
korespondētājloceklis, Humānās Pedagoģijas Bruņinieks, Maskava, Krievija.
20. M. Gvilava – Tbilisi pirmās publiskās
eksperimentālās skolas skolotājs, Humānās Pedagoģijas Bruņinieks, Tbilisi,
Gruzija.
21. S. Gorodovičs – Krievijas sabiedriskās
organizācijas “Humānās pedagoģijas centrs” Blagoveščenskas nodaļas vadītājs,
nevalstiskās organizācijas “Mūsu mājas” direktors, Humānās Pedagoģijas
Bruņinieks, Krievija.
22. Z. Grigalašvili – Tbilisi pirmās
publiskās eksperimentālās skolas direktors, Tbilisi, Gruzija.
23. J. Jevdokimova – Krievijas sabiedriskās
organizācijas “Humānās pedagoģijas centrs” Volgogradas nodaļas vadītāja,
pedagoģijas zinātņu kandidāte, profesore, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece,
Krievija.
24. D. Zujevs – “Humānās pedagoģijas
antoloģijas” galvenais redaktors, Krievijas Izglītības Akadēmijas profesors un
korespondētājloceklis, Maskava, Krievija.
25. V. Gulivatijs – Humānās Pedagoģijas
Akadēmijas prezidents, Humānās Pedagoģijas Bruņinieks, Viņņica, Ukraina.
26. I. Kiršins – Krievijas sabiedriskās
organizācijas “Humānās pedagoģijas centrs” Kaļiņingradas nodaļas vadītājs,
liceja Nr. 49 studijas “Saulainais dārzs” vadītājs, pedagoģijas zinātņu
kandidāts, Humānās Pedagoģijas Bruņinieks, Maskava, Krievija.
27. V. Kučerovskis – Ukrainas sabiedriskās
organizācijas “Humānās pedagoģijas
centrs” Odesas nodaļas vadītājs, laikraksta “Humānā
Pedagoģija” galvenais redaktors, Humānās Pedagoģijas Bruņinieks, Dņestras
Belgoroda, Ukraina.
28. E. Mihailovs – Ukrainas sabiedriskās
organizācijas “Humānās pedagoģijas centrs” valdes loceklis, Černovcu apgabala
Humānās Pedagoģijas centra vadītājs, Černovci, Ukraina.
29. T. Nadtočija – Ukrainas sabiedriskās
organizācijas “Humānās pedagoģijas centrs” valdes locekle, Harkovas apgabala
Humānās pedagoģijas centra vadītāja, radošās apvienības “Ukrainas literātu
kongress” locekle, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Harkova, Ukraina.
30. V. Ņikitins – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs”
koordinācijas padomes loceklis, starptautiskās sabiedriskās žūrijas “Sirds un
Gulbis” priekšsēdētājs, vadošās apvienības SIA “Rostenergokomplekss”
ģenerāldirektors, Humānās Pedagoģijas Bruņinieks, Rostova pie Donas, Krievija.
31. V. Nioradze – skolotāja, Pedagoģijas
Zinātņu Akadēmijas akadēmiķe, Maskavas Valsts Pedagoģijas universitātes profesore,
rakstu valodas veicināšanas pedagoģiskās sistēmas autore, Humānās Pedagoģijas
Bruņiniece.
32. D. Ozols – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs”
viceprezidents, Latvijas Humānās pedagoģijas asociācijas valdes loceklis,
Humānās Pedagoģijas Bruņinieks, Rīga, Latvija.
33. M. Ozoliņa – sabiedriskā darbiniece,
dzejniece, Sv. Pētera baznīcas direktore Rīgā, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece,
Rīga, Latvija.
34. T. Pavlova – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs”
koordinācijas padomes locekle, Krievijas sabiedriskās organizācijas “Humānās
pedagoģijas centrs” Novosibirskas nodaļas vadītāja, profesore, Novosibirskas
Valsts Pedagoģijas universitātes Pedagoģijas katedras vadītāja, pedagoģijas
zinātņu kandidāte, Krievijas Federācijas Augstākās profesionālās izglītības
goda darbiniece, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Krievija.
35. T. Rumjanceva – Starptautiskās
sabiedrisko organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas
centrs” koordinācijas padomes locekle, Starptautiskā Rērihu Centra Humānās
pedagoģijas centra referente, Maskava, Krievija.
36. N. Salijenko – Ukrainas
kultūrizglītojošās Humānās pedagoģijas asociācijas valdes locekle, Ukrainas
kultūrizglītojošās Humānās pedagoģijas asociācijas
Dņepropetrovskas nodaļas vadītāja, Pilsētas
veselības centra ārste metodiste, Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Ukraina.
37. V Sartanija – ekonomisko zinātņu doktore,
profesore, Gruzijas Patriarhāta Sv. Andreja Pirmsauktā Universitātes Ekonomikas
vadības un biznesa fakultātes dekāne, Pedagoģijas Zinātņu Akadēmijas akadēmiķe,
Tbilisi, Gruzija.
38. T. Svitaridze – Bērnu mākslinieciskā
centra “Basti – Bubu” dibinātājs un producents, ansambļa mākslinieciskais
vadītājs, bērnu raidījumu vadītājs Gruzijas televīzijā, Tbilisi, Gruzija.
39. H. Černozemova – Starptautiskās
sabiedrisko organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas
centrs” viceprezidente, Krievijas sabiedriskās organizācijas “Humānās
pedagoģijas centrs” viceprezidente, filoloģijas zinātņu doktore, profesore,
Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Maskava, Krievija.
40. M. Šišova – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs” viceprezidente,
Krievijas sabiedriskās organizācijas “Humānās pedagoģijas centrs”
viceprezidente, Maskavas 200. skolas direktore, Krievijas Federācijas
Vispārējās izglītības goda darbiniece, Maskavas Domes prēmijas laureāte,
Humānās Pedagoģijas Bruņiniece, Maskava, Krievija.
41. Z. Cuckiridze – žurnālists, pedagoģijas
doktors, profesors, Čavčavadzes Universitātes Pedagoģijas institūta pētnieciskā
darba koordinators, Tbilisi, Gruzija.
42. I. Ermetovs – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs”
viceprezidents, Ukrainas kultūrizglītojošās Humānās pedagoģijas asociācijas
viceprezidents, Kijevas “Humānās pedagoģijas centra” vadītājs, Ukrainas
Ministru Kabineta prēmijas laureāts.
43. T. Jaunzemis – Starptautiskās sabiedrisko
organizāciju asociācijas “Starptautiskais Humānās pedagoģijas centrs”
koordinācijas padomes loceklis, Latvijas Humānās pedagoģijas asociācijas valdes
loceklis, Smiltenes novada Izglītības pārvaldes vadītājs, Humānās Pedagoģijas
Bruņinieks, Latvija.
Bušetija, Gruzija
17.07.2011.
Rēriha biedrības mājaslapā - manifests no 17.07.2011.