Neliela velte ir ļoti vērtīgais Antona Rupaiņa
pētījums par senvalodām "Arheolingvistika", kas paver jaunu redzējumu pieņemtajam
vēstures skaidrojumam un dainu senumam.
http://issuu.com/maras_loks/docs/arheolingvistika
Ieejot internetsaitē lasiet pētījumu pilnā apjomā
(nospiežot uz attēla) vai izmantojiet zemāk novietotās ikonas, lai drukātu vai
lejuplādētu failu.
Antona Rupaņa SĀKVARDS no grāmatas "ARCHEOLIGVISTIKA".
Antona Rupaņa SĀKVARDS no grāmatas "ARCHEOLIGVISTIKA".
Archeolingvistika ir jauna zinātne par cilvēces primitīvas valodas
sākumiem. Āriešu pirmvalodas attīstību un iziršanu dialektos, no kuriem veidojās
sanskrita, grieķu un citas valodas. Līdzās senvalodu problēmām,
archeolingvistika risina metodi cilvēces aizvēsturisko laiku pētīšanai ar
valodas palīdzību. Šī metode ir dibināta uz fonoloģijas attīstības šēmas un
senākās pasaules folkloras, kas uzglabājusies senajos rakstos.
Archeolingvistika ir pārāk moderns nosaukums sensenās valodas
pētniecības apzīmēšanai. Āriešu pirmvalodas gaisotnē Archeolingvistika būtu
jāsauc par sukrunu, kas iekļautos tādu senvārdu sērijā kā sukra
(sākara), sukrums (mājas sienas bez jumta), u.t.t. Bet par nezināmām
lietām jārunā zināmos termiņos, un saprotamāks senās lingvistikas apzīmējums
būs, kad to lietosim paralēli archeoloģijas jēdzienam.
Pateicība par jaunas zinātnes rašanos nākas visiem, kas cauri gadu
simtiem un tūkstošiem ir cilājuši senatnes pētniecības problēmas un ir
apstājušies pie robežas, kur sākas cilvēces tālās pagātnes neizdibināmā tumsa.
Pa to laiku ir attīstījusies apbrīnojama technoloģija, ar kuras palīdzību var
rakties dziļi zemē, nirt jūru dzelmēs un lidot pasaules telpā, tomēr tā nespēj
atklāt tālās pagātnes noslēpumus. Šis apstāklis nostiprināja domu, ka senatni
var pētīt tikai ar senatnes līdzekļiem un ka sensenās tradīcijas ir taciņas uz
tālo pagātni.
Valodas ir galvenās, toties visvairāk aizaugušās takas. Jo senākas
valodas, jo tās mazāk saskatāmas starp plati iemītām vēlāko valodu tekām. Šis
apstāklis prasīt prasīja atrast valodu vecuma pazīmes, un aizveda līdz cilvēces
bērnības laikiem, kad pirmatnējais cilvēks sāka kā bērns izrunāt pirmās skaņas.
Pirmatnējo skaņu un to attīstību pētniecība nodibināja archeolingvistikas
pamatus.
Šīs pētniecības lauka liela atziņa nākas manai dzimtajai latviešu
valodai un īpaši veco latgaļu runai, kas atbalso senseno PURU, KURU, BORUSKU,
TOLOVU, LATAVU un SOLONU dialektus ar daudzām izloksnēm. Šie dialekti un
izloksnes uzrāda fonoloģijas attīstības kāpnes un liek tās meklēt arī citās
valodās.
Veco dialektu iznīcināšana steidzināja izmantot dzīvā runā dzirdamos
senvārdus un gramatiskās formas.
Jaunās ēras centieni radīt valstu robežās viengabalainas nācijas,
simtiem gadu klusināja daudzus senos dialektus. Vācu romantisko filozofu Hēgela
un Šellinga mācības par kultūras misiju, kas 19. g. s, sakumā tika lasītas no
augstskolu katedrām un dzīvi tika diskutētas Eiropas lielvalstīs, radīja
kustību, kas sāka pārtautot ciltis. Piemēram, no dzimtniecības atbrīvotie Balti
iejūsmojās savas kultūras veidošana, bet atdūrās uz ierobežojumiem. Lietuvjiem
un latgaliem tika noliegti raksti latīņu burtiem no 1865. līdz 1904. gadam.
Dekrētus parakstīja vācu izcelsmes Viļņas ģenerālgubernators K. Fon Kaufmans
1865. gadā.
Ar šiem dekrētiem kā ar zārku segām tika pārklātas senās baltu
ciltis laikā, kad tika intensīvi pētītas Vedas un Zend-Avesta, kad vecās
izloksnes varētu veicināt senrakstu pareizu izpratni. Filologi Baltus uzskatīja
par iznīkstošiem un nelietoja viņu dialektus un senvārdu jēdzienus idiomu
skaidrojumos. To vietā lietoja klasiskās valodas, tad Persiešu, Zenda, Pazanda,
Palavu un Teutoņu dialektus, kas bija jaunāki par Baltu dialektiem.
Zinātnieki sāk plašos apmēros lietot „mirušo cilšu” nosaukumus
dažādām terminoloģijām. Gramatisti un leksikonu sastādītāji pārveidoja vārdu
formas un piedeva tiem citas nozīmes. Tā zinātnes vārdā tika izskaustas liecības
par tālo senatni. Senatnes pētniecība tika uzticēta tikai nedaudzu vēsturnieku
kompetencē, kuri tikai pa retam atraka kādu senatnes pieminekli. Tāpēc rodas
prasība pasteidzināt senatnes pētīšanu ar senvalodas palīdzību.
Šinī apcerē galvenā vērība tiek piegriezta seno Indiešu leģendām un
tradīcijām, jo pēc prof. P. Šmita un daudzu citu senās folkloras un mitoloģijas
pētnieku atzinumiem Indiešu tradīcijas ir vissenākās, un to ir tik pat daudz,
cik visām parējām pasaules tautām kopā. Vedisko un Puranisko rakstu liecības ir
konfrontētas ar Zend-Avestas, Meksikāņu un Peruāņu tradīcijām un citiem seniem
rakstiem, kas atspoguļo senākos laikus.
Ievads Archeolingvistikā nav domāts kā sistemātisks zinātnes
traktāts, bet tikai spalvas pieskāriens dažiem senvalodas pētīšanas principiem,
kas prasa milzu darbu un sola grāmatu kaudzes. Simtiem problēmu nav iespējams
komentēt dažās lappusēs, tāpēc šajā ievadā ir vairāk jautājumu pacelts, nekā
atbildēts, vai atbildēts ar īsu piemēru, lai lasītājs pats piedomā secinājumus
un definējumus. Un lai patura prātā arī to, ka senvaloda ir mūža mežs, kurā nav
spērusi modernā cilvēka kāja.
Fonoloģijas šēma ir pirmais izgudrotais rīks, ar ko var sākt
taustīties seno dialektu un izlokšņu krēslainajā biezoknī. Šo rīku es atvēlu
visiem, kas ies meklēt tālā pagātnē nozudušās pirmsenču pēdas.
Autors