Latvju zīmēs ierakstītā
dzīvesziņa.
Saruna ar Mākslas zinātņu
maģistru, semiotiķi, Latvijas Dievturu Sadraudzes dižvadoni Valdi
Celmu.
Skaidrs, ka vienā sarunā šo
tēmu izsmelt nevar. Tas lai paliek plašāku izdevumu, publikāciju un
specializētas literatūras studijām. Taču par būtiskāko un aktuālo latviskās
dzīvesziņas pētnieku un kopēju Valdi Celmu iztaujāju laikā, kad Latvijas valsts
gadadiena iemirdzas svecīšu, lāpu, svētku salūta un arī „Staro Rīga” gaismās. Šo
svētku priekšvakarā gadu no gada uzvirmo diskusijas par to, ko nozīmē būt
latvietim, ko nozīmē būt patriotam. Šis ir arī laiks, kad pēc latviešu gadskārtu
kalendāra beidzas Veļu laiks un mēs sākam gaidīt Gaismas dzimšanu – Ziemas
Saulgriežus.
Ko Jums personīgi nozīmē
latvju zīmes?
Man zīmes nozīmē atslēgas – atslēgas uz tēliem,
atslēgas uz izpratni, kāds ir mūsu senču pasaules redzējums, un atslēgas uz
vērtībām, kādas tās pēc būtības ir kopjamas arī mums šodien. Jo zīmes runā par
tām vērtībām, kas nav saistītas tikai ar ikdienas praktiskām lietām. Tās runā
par sakrālām – pārlaicīgām vērtībām. Zīmes runā par to, kā ir iekārtota pasaule,
kādas ir cilvēka attiecības ar pasauli, ar pasaules galvenajiem spēkiem – Dievu,
Laimu, Māru, Pērkonu. Zīmes ir arī kā starpnieki, kas palīdz nodibināt
attiecības ar šiem spēkiem, uztvert informāciju.
Zīmes nav tikai rotājumi, kas bija vajadzīgi, lai
kādu priekšmetu padarītu skaistāku. Protams, viņām ir estētiska vērtība. Pasaule
kā tāda- Dieva radītā pasaule- ir skaista, tai ir sava norišu harmonija, kas
atklājas arī zīmēs. Taču pirmām kārtām zīmes ir simboli. Un šie simboli ir
daudznozīmīgi – zīmes var runāt par pasauli vienotībā un vienlaikus arī pretrunu
vienībā daudz labāk nekā gari teksti. Zīmes ir vizuāli tveramas lietas, tāpēc
ir vajadzīga vizuālā pieredze, iztēle, taču ir jāzina arī šo simbolu iedaba,
jāzina daudzas lietas par mūsu pašu dzīvesziņu, par mūsu dievībām.
Mēs esam ļoti atvērti un
naski uz citu kultūru ornamentu izmantošanu dizainā un citādi. Kāpēc pašu raksti
nav tik parocīgi vai varbūt latvju zīmes nav nemaz tik vienkārši ikdienā
”valkājamas”?
Jautājums nav tik vienkāršs. Ja tās sāk lietot kā
ornamentu, tas varētu būt ļoti pamatotā situācijā, kur tas arī vajadzīgs kā
rotājums. Savukārt, ja gribam attīstīt zīmes simboliskās funkcijas, tās
enerģētisko aspektu, tad viņas ir jālieto pārdomāti- tieši tur, kur tas ir
vajadzīgs. Ar izpratni par nozīmi un jēgu. Tas ir arī kļūdu ceļš. Tas ir arī
radošu meklējumu un atklāsmju ceļš. Svarīgi saprast, ja mēs to nekopsim, tad
nebūs veiksmīgu piemēru, kas attīstīs mūsu kultūru mūsdienu situācijā. Jautājums
ir par to, vai mēs turpinām attīstīt un pilnveidot savas vērtības, vai arī
atstājam tās iznīcībai. Bet kāpēc atstāt iznīcībai, ja tās runā par pārlaicīgām
vērtībām? Ir tikai jāsaista un jālieto šādā ievirzē. Saliekot sev pie krūtīm
zīmes tikai kā tādas, gudrāki nekļūsim. Ir jāsaprot, ka zīme ir simbols kaut kam
dziļākam un nozīmīgākam, un zīmes forma ir saistīta ar noteiktas parādības,
procesa vai objekta izpausmēm. Taču ir arī mūsdienās ļoti veiksmīgi piemēri, kur
parādās izpratne un radošums.
Kas būtu latviskās
dzīvesziņas esence, garīguma definīcija?
Garīgums ir mūsdienu leksikas termins. Parādības, ko
mēs šodien apzīmējam ar ļoti pazīstamiem vārdiem, senatnē tika apzīmētas citādi.
Latvietis aiz visa – aiz dabas norisēm, arī aiz tā, ko pats darīja, redzēja
augstāku spēku klātbūtni. Viņš spēja saskatīt aiz koka –dzīvību, aiz saules –
Dievu, aiz gadskārta norisēm – gaismas un auglības cikla izpausmes, kas dainās
apzīmēts ar vārdiem „Dieva dēli”. Tas jau ir tas garīgums – redzēt pasauli
dziļāk nekā tikai ar roku sataustāmā līmenī. Redzēt šo pasauli vienotībā.
Mūsdienās varam teikt, ka mūsu senčiem piemita Visuma apziņa. Varbūt viņi
neteica šādus vārdus. To visu apzīmēja vienkārši ar „Dieviņš”. Un kas ir Dievs?
– Simbols universālai pasaules sākotnei, no kā viss ir radies, caur kuru viss ir
izpaudies, caur kuru viss pastāv gan senatnē, gan tagadnē, gan nākotnē. Dievs ir
augstākā doma, pasaules radošā būtība un arī šīs domas, būtības izpausme. Ir
kāda daina: Dieviņš bija, Dievs palika,
Dievam gudrs padomiņš:
Dievs kokam lapas deva.
Dievs – vārpiņas tīrumā.
Arī mūsdienās, es domāju, garīgums būtu jābalsta,
pirmkārt, uz šo redzējumu, nevis uz to, ka garīgums ir kādā celtnē vai garīgums
ir kādā grāmatā, vai kādā īpašā darbībā. Garīgums ir redzēt pasauli šādā
kopsakarībā, nemitīgā, radošā pārveidē no viena stāvokļa uz otru, redzēt gara un
matērijas saistību un savstarpējo ietekmi.
Viena no Jūsu lekciju tēmām
ir latviskā dzīvesziņa mūsdienu situācijā… Kā šodien jūtas latvieša dvēsele, kas
viņai akūti pietrūkst?
Es domāju, ka latviešu dvēsele ir ļoti noslogota – ar
kavēkļiem, ar negācijām, ar apvainojumiem, ar nedrošību. Viņai, kas tik ļoti
izjūt saistību ar dabu, ir grūti tādā ziņā, ka mūsdienu tendence, vērojot
globālā mērogā, ir pretēja. Cilvēce attālinās no dabas, no izpratnes par dabu,
saistības ar dabu. Būtībā attālinās no garīguma, viņa attālinās no Dieva. Ja
agrāk cilvēki aiz dabas redzēja Dieva klātbūtni, tad mūsdienu praktiskais
cilvēks grib pelnīt, iekarot un pakļaut. Mūsdienu cilvēks dabu redz tikai kā
izejvielu avotu, kā izmantojamu lietu. Tā nav vairs ne dvēseliska, ne dievišķa.
Dievs mūsdienu cilvēkam ir vai nu vara, vai nauda, vai arī tehnoloģijas kā
tādas. Relatīvi pats dzīvesveids ir izmainījies. Cilvēks sev ir radījis
mākslīgās vides – pilsētas, no kurām daudzi cilvēki dzīves laikā nemaz neiziet
ārā. Vienīgā daba, ko viņi redz, ir puķe… Labi, ja arī tā nav mākslīga vai
fotogrāfijā. Ja cilvēks pats savā sākotnē ir dabas daļa, tad, pārvarēdams
sākotnējo pakļautību dabai, nu viņš ir aizgājis daudz par tālu. Šodien,
dzīvodams pilsētā, cilvēks ir arī šīs mākslīgas vides daļa. Un tā ir pretruna.
Pretruna ir pašā cilvēkā. Šī pretruna ir jārisina. To var risināt harmoniski un
to var risināt arī radikāli sev par sliktu. Tas ir izvēles jautājums.
Kāds būtu harmonisks
risinājums?
Problēma ir nevis vienkārši mehāniski atgriezties pie
kāda sena dzīvesveida, bet atgriezties pie tām vērtībām, lai šo dzīvesveidu
padarītu harmoniskāku. Tā nebūt nav atteikšanās no tehnoloģijām kā tādām. Tas to
nenozīmē. Tas nozīmē dzīvot saskaņā ar dabu. Tas ir ļoti plašs jautājums, un te
nelīdz vienkārši dabas aizsardzība. Ir jāmaina cilvēku domāšana, jo visas
ekoloģiskās krīzes, klimata sasilšana nav vienīgais, ko cilvēks ir radījis.
Pārtikas kvalitāte, izklaides industrija, medicīnas sistēma – mēs paši sevi
nīcinām, nīcinām savu vidi. Es šobrīd vispārinu, bet tā diemžēl ir. Tāpēc
dziļāks problēmu cēlonis ir jāmeklē cilvēka domāšanā. Domāšanā, kur cilvēks ir
pasludināts par dabas kungu – pār zemi, pār zvēriem, pār putniem, pār visu dzīvo
dabu. Ir jāmaina šī attieksme. Jāmaina pasaules sapratne un pasaules redzējums.
Tātad – jāmaina rietumu tipa cilvēka līdzšinējā judokristiānismā balstītā garīgā
satversme, reliģiskā pārliecība un praktiskā darbība.
Latviešu dvēsele ir izdevīgākā situācijā, jo mūsu
tradicionālajā kultūrā šis uzstādījums jau ir – būt saskaņā, būt harmonijā.
Latviešiem nav jāmeklē kāda jauna mācība, lai no kurienes tā arī nebūtu, bet
gluži otrādi – ir jāatgriežas pie dainu dzīves gudrības.
Varbūt tas ir tas „Sprīdīša
ceļš”, bet man šķiet, ka cilvēki arvien vairāk un vairāk tomēr atgriežas
„mājās”. Arī no daudziem, kas izmēģinājuši dažādas citu kultūru garīgas prakses,
dzirdēti ļoti dziļi iespaidi pēc piedalīšanās latviešu autentisko Saulgriežu
rituālos…
Es piekrītu. Cilvēki lēnām, bet tomēr nāk atpakaļ pie
savam saknēm. Jo nākt atpakaļ pie saknēm nenozīmē kopēt vai klonēt mūsu senču
pieredzi, bet tomēr izturēties ar cieņu un radošu attieksmi pret šīm vērtībām –
tai skaitā zīmēm un tradīcijām. Ieraudzīt, kas tad ir tas būtiskais,
pārlaicīgais. Vai tāpēc, ka parādās mobilais telefons un internets, bērni
piedzimst citādāk vai dzīvības norises ir citādas? Vai mīlestības nozīme ir
citāda? Vai saule pārvietojas un zāle aug citādāk? Vai mēs tik tiešām gribam
pilnīgi citas vērtības? Vai tikai mēs paši sevi nemānām? Ja paskatāmies, ko saka
mūsu tikumu dziesmas un rakstu zīmes – tad šīs izvēles arī agrāk ir bijušas. Ko
tu izvēlies? Kur tu saskati dzīves laimi? Kur tu saskati dzīves jēgu? Tas viss
arī agrāk ir bijis. Taču daudzi no mums ir tik ļoti iespaidoti no svešām
mācībām, ka savējās vairs neprot novērtēt.
Un par rituāliem runājot, tieši tā – tur ir
meditācija, kontemplācija, iegrimšana, pārdomas, jauni apziņas stāvokļi un
cilvēka garīgā sakārtošanās. Nupat arī radio raidījumā „Kā labāk dzīvot”, kur
galvenais runātājs bija Ziedonis Kārkliņš, runājām par to, ka mūsu tradīcijā
pirts rituāli nodrošina to, ko daudzi cilvēki ar grūtībām sasniedz, izmantojot
jogas metodes, meditācijas metodes vai citas metodes…
Taču sintēze ir iespējama,
vai ne?
Ja tas mūs bagātina, kāpēc ne? Ir lietas, kas
bagātina. Taču ir arī lietas, kas grauj. Tikai šķietami bagātina. Ir dažādas
tikumiskās sistēmas. Vienā tikumiskā sistēmā lepnums ir nosodāma lieta,
latviešiem lepnums ir goda lieta. Kā tad cilvēks bez sava lepnuma!
Lepnums, bet ne
lepnība?
Pareizi! Ja padomā, lepnība ir kaut kas pavisam cits.
Bet bieži vien visu saliekam vienā katlā… Vai arī – pazemība! Kāpēc jābūt
pazemīgam? – Vai tu esi kalps? Tu sevi audzini par kalpu, par vergu? Vai tomēr
tu gribi būt saimnieks un savus bērnus audzināt par saimniekiem? Tā ir
atšķirība.
Esam draugu lokā sprieduši,
vai latviešu dainas, rituāli kā garīgā prakse varētu būt arī
„eksportprece”?
Kāpēc ne? Taču visas lietas sākas no centra. No
tevis. Nevis jāgaida, kad nāks kāds japānis vai amerikānis un teiks – Vai, cik
labi! Es tagad to gribētu! – Mums pašiem vispirms tas ir jānovērtē. Ja jau mēs
paši sevi noliedzam, sevi ne par ko neturam, savas vērtības nekopjam, tad ko tad
cits tur var darīt! Jāsāk no pašnoteikšanās, no pašapziņas, no pašvērtējuma.
Mazs bērns kļūst par personību, kad saka: Es pats vilkšu apavus! Es pats
iešu!
Kā senču tradīcijas (zīmes
un citas simboliskās darbības) varam ienest mūsu sadzīvē ikdienā, ne tikai
atsevišķas reizes gadā – Saulgriežos?
Jāskatās ir reāli. Situācija tiem, kas dzīvo pilsētā,
būs viena, tiem, kas dzīvo laukos – cita, bet tiem, kam ir iespēja dzīvot gan
pilsētā, gan laukos – vēl cita. Uzskatu, ka jāsāk ir ar to, ka pašu pasauli mēs
izprotam, balstoties uz tēlu un simbolu bagātību, kas ir mūsu kultūrā – caur
Laimu, Māru, Dieviņu, Pērkonu. Kaut vai caur to pašu Velnu. Piemēram, cīņa ar
Velna māti. Ko mēs zinām? Katrs ir dzirdējis, bet vai atšķir kristīgo velnu no
latviešu velna?… Daudzas lietas, kas ir mūsu folklorā, turpina izpausties arī
mūsdienās. Cilvēciskās kaislības nāk no Dieva. Tās ir cilvēkam dotas un nekur
nepazūd arī tad, ja cilvēks maina dzīves vidi. Tikai mūsdienu cilvēks pats sevi
ir nolicis tādos apstākļos, kad viņam paliek arvien grūtāk orientēties. Un
tradicionālie tēli palīdz nenomaldīties, palīdz atgriezties pie skaidriem,
tīriem pasaules izpratnes pamatiem, palīdz tos saprast. Tā ir mana
pārliecība.
Jāpiebilst, ka zīmes es redzu un tulkoju saistībā ar
dainām, saistībā ar gadskārtu un godu tradīcijām, saistībā ar dzīvajām
dzīvesziņas liecībām. Un patiesības kritērijs meklējams dabā, Dieva pasaulē.
Paskatīties, kā tad īsti notiek? Tai pašā laikā iemācīties atšķirt Dieva pasauli
no cilvēku sakonstruētās pasaules. Un tad paskatīties, kam tu īsti atdod savu
likteni – vai atdod kāda sveša rokās, vai tieši otrādi – esi līdzatbildīgs par
savu likteni.
Mūsu dievestība ar to ir vērtīga un spēcīga, ka
cilvēks ir līdzradītājs, cilvēks ir līdzatbildīgs. Viņš nav akls ierocis kādu
spēku rokās. Jo, kādu pasauli mēs veidojam savā iztēlē, tādu pasauli mēs
veidojam arī fiziskajā plānā. Ja mēs uzskatām, ka visur valda ļaunums, tad mēs
šo ļaunumu arī uzceļam goda krēslā. Savukārt, ja mēs uzskatām, ka ļaunums savā
būtībā ir muļķība, tad mums ir iespējas ar to tikt galā. Vai, ja cilvēks ir
apriori grēcīgs, kā tas ir atsevišķās svešās mācībās, tad šāda koncepcija pie
laimes un harmonijas novest nevar, jo tu jau esi radīts būt nelaimīgs. Ja viss
garīgums balstās uz bailēm, tad kur ir cilvēka radošā līdzdalība? Kā bez tevis
kaut kas tevī var notikt? Dainas neko tādu nesaka. Viņas māca caur labo un
pozitīvo. Jā, tās salīdzina – darīsi šādi, būs viens rezultāts, darīsi citādi –
cits rezultāts. Taču tās nebaida. Tās ir zināšanas, kurās varam smelties
spēku.
Ar kādām norisēm būtisks
latviešu dzīves ziņā ir rudens – ziemas miju
laiks?
Šķiet, Latvijas valsts vēsture ir cieši saaugusi ar
latviešu dabas izjūtu. Šie likteņi ir savijušies. Mēs valsti izcīnījām laikā,
kad veļi varēja nākt mums palīgā, arī karavīru varonības piemiņas datums sakrīt
ar Veļu laiku. Tradīcijas ir ļoti bagātas. Pēc 22.septembra diena kļūst īsāka,
nakts – garāka, un saule līdz pavasarim noiet zem horizonta, atrodas „Viņā
saulē”. Manā sapratnē, šeit svarīgais ir tas, ka parunāšanās ar senčiem Veļu
laikā ir arī parunāšanās pašam ar sevi. Katrā no mums ir visi mūsu senči – ne
tikai literāri tēlainā nozīmē, bet arī burtiski – gēni nāk no paaudzes uz
paaudzi. Tāpat arī idejas, ideāli, sapņi un ilgas. Realizētās un nerealizētās
dzīves. Tas ir ļoti būtiski katram individuāli noskaidrot savas attiecības ar
saviem senčiem – turpināt viņu ideālus vai neturpināt, varbūt ir nepieciešamas
kādas izmaiņas, varbūt – nē. Kādi ir mani uzdevumi? Viena paaudze brīvību
izcīnīja, bet citai paaudzei tā varbūt ir jānosargā. Lai nav tā – tur bija
varonīgā paaudze, mēs viņiem aplaudējam, bet tālāk mēs to visu bezbēdīgi
notrallinām. Tādā gadījumā neko nav vērtas mūsu piemiņas uguntiņas. Ir jāizjūt
šī saistība, jo vērtību pasaulē senči jau nekur nav pazuduši. Apsēsties mājās,
pāršķirstīt savu senču fotogrāfijas. Veļu laikā viņi atnāk kā dzīvi. Saprotu, ka
tas ir individuāli un laiks, kurā cilvēks to izjūt spēcīgāk, nav visiem viens.
Tajā pašā laikā tieši rudens, šie miglu mēneši, Veļu laiks tam ir
vispiemērotākais.
Pēc tam, kad esam sakārtojušies, tad jau gaidām
nākamās norises dabā – gaismas dzimšanu. Ziemassvētkos dzimst gaisma – sevi
atkal izpauž Dievs.
Es negribu vienmēr apelēt pie tā, ka, lūk, senčiem tā
bija, un mums noteikti arī jābūt. Bet apsēdies un padomā! Gan arī atbildes
nāks.
Par ko stāsta Ziemas
zīmes?
Ja iesākām ar Veļu laiku un Mārtiņiem, tad kā pirmo
arī minēšu Mārtiņa zīmi, kura noslēdz auglības ciklu. Mārtiņa zīme ir Juma zīmes
noslēguma stadija, kur vārpas nevis vienkārši noliecas (pretēji pavasara –
vasaras Jumim, kurā Juma zari tiecas uz augšu), bet arī ierotās.
Līdzīgi kā dabā lapas sačokurojas, līdzīgi kā cilvēks
salīkst uz vecumu.
Viss, kas pavasarī un vasarā tiecās uz debesīm,
plašumā un kuplumā, tas tagad tiecas atpakaļ uz zemi. Tas ir Mārtiņu
laiks.
Ziemas zīmes atspoguļo, ka norišu aplis noslēdzas.
Noslēdzas viena kustība un sākas nākamā. Manā skatījumā visprecīzāk šo situāciju
ataino ozola zīme jeb akas zīme.
Tā simbolizē četrus gadalaikus, četras debespuses,
četrus cilvēka mūža posmus jeb astoņus laikus, kas parādās zīmes galos. Gads
noslēdzas, un sākas jaunais. Zīmju pasaulē viss process sākas un noslēdzas vidū.
Tāpat kā dabā – viss sākas no sēklas, no asna un atkal atgriežas pie šīs
sākotnes.
Ziemas zīme, drusku citā aspektā, ir arī eglīte jeb
skujiņa. Tā ir brīnišķīga zīme. Laimas skujiņa ir mūža simbols rakstā. Eglīte,
kas aug uz augšu, pretstatā eglītei, kas mirst.
Arī dzīvajā dabā skuja ir simbols mūžīgai dzīvībai.
Zīmju simbolikā tas pārtop vēl plašākā nozīmē. Ir viena skaista daina:
Nomirst manis tēvs, māmiņa,
Lai krīt egle pār celiņu.
Nokrīt egle, nokrīt priede,
Jauna auga tai vietā.
Cilvēks, dzīvodams saskaņā ar dabu, saprot šīs
norises kā mūžīgas. No šīs saules aiziet tas, kas savu uzdevumu ir izpildījis,
bet jauni cilvēki nāk tā vietā, jaunas egles aug tai vietā. Plašāka domāšana,
kas redz cilvēka dzīvi saistībā ar dabas norisēm, arī ir Visuma apziņa. Jo tās
ir Visuma norises, kas izpaužas arī ikvienā zemes un dzīves norisē.
Ir uzskats, ka latviešu
puzurs ir sava veida telpiska mandala…
Puzurs ir ļoti būtisks pasaules simbols, pasaules
modelis un tieši saistās ar Ziemassvētkiem. Mūsu tradīcijā Ziemassvētkos puzuri
tika darināti un tika kārti istabas stūros vai istabas centrā, vai arī, ja bija
kādi godi, virs galda vai virs vietas, kur sēdēja svarīgākās personas. Puzura
darināšanas procesā ir vajadzīga liela pieredze un prasme. Arī pacietība. Tev ir
jāatbrīvojas no steidzīgām domām, tev ir jākoncentrējas. Līdzīgi kā budisti, kad
taisa smilšu mandalas. Zīmīgi, kad mandala ir uztaisīta, tā tiek nojaukta, lai
pasvītrotu to, ka laiks visu iznīcina. Un latviešu tradīcijā ir tieši tāpat –
pavasarī šos puzurus ir jāsadedzina. Tā ir sapratne – lai kas būtu, tev ir
jāpaņem daļa no sava dzīves laika, arī materiālie resursi, jāveltī uzmanība,
kaut kas jārada un, kad pienāk laiks, jāļauj tam aiziet. Bet ar šo darbošanos tu
apliecini savu vienotību ar mūžību.
Taču ir arī praktiskie momenti – puzurs savāc visu
nelabo enerģiju. Ja reiz nelaba enerģija, vai glabāsi to gadiem? Tā ir jāatdod
ugunij, jo uguns attīra, transformē un rada jaunu.
Tāpat kā bluķa
dedzināšana?
Jā, ir jāredz šī saistība. Tikai runāt par ziemas
zīmēm ir kā sataustīt durvis uz tradīciju. Jo tradīcijas un rituāli tas ir
vairāk nekā viens. Tā ir norise, kurā tiek iesaistīts viss. Jāatceras, ka
tradīcijai Ziemassvētkos – Bluķa vilkšanā un dedzināšanā ir vēl kāda paralēle ar
grafisku zīmi. Bluķi velk apkārt sētai vai vietai, kur rituāls notiek; tiek
savākts viss šīs vietas nelabums un tad sadedzināts. Šis aplis ir arī gada
aplis, un centrā ir uguns kā visas norises centra simbols. Jo uguns ir ideāls
Visuma simbols. Bluķi sadedzinām vidū. Tātad – gads atgriežas vidū, noslēdzas;
un tagad var sākties kaut kas jauns. No šī vidus, no centra sākas
jaunais.
Vēl ir arī dziesma, apģērbs, maskas, ēdieni,
izdarības, joki un dejas. Mūsu senču tradīcijās ietilpināts tik daudz vērtību,
ka šodien, pirmkārt, mums būtu tikai ar cieņu pret to jāizturas un jāierauga, ka
daudzas no šīm lietām var turpināties un var veikt savu uzdevumu.
Vai tomēr ir kādi tabu
attiecībā uz zīmju lietošanu?
Es domāju, ka tāds tabu ir saistīts ar taisnā krusta
zīmi. Kur mēs liekam taisnos krustus? – Kapsētā. Savukārt latvju raksti, mūsu
zīmes jeb simbolu sistēma ar to jau ir vērtīga, ka tā runā par dzīvo pasauli.
Visu šo rakstu bagātība būvējas uz dinamisko krusta virzienu, uz zelta (slīpā
jeb šķērsu) krusta virzienu. Jo šis slīpais, dinamiskais ir saistīts ar gaismu,
ar radošumu, tā ir šīs saules zīme. Zelta krusts – tā ir Dieva svētība.
„Met, Dieviņi, zelta krustu
Pār šo visu pasaulīti.”
Taisnais krusts – tā ir Viņsaules zīme. Tā nozīmē
robežu. Tālāk ir mirušo pasaule. Taisnais krusts ir neradoša, tumsas zīme, tā
slāpē dzīvības enerģiju, un manā skatījumā tas ir vājprāts nēsāt šādu zīmi.
Protams, ka zīmēs, to ģeometrijā taisnais krusts
parādās kā uzbūve, kā sastāvdaļa, koordinātu līnijas, un tas nenozīmē, ka
taisnais krusts kā tāds ir slikts, bet slīpais – labs. Lai apzīmētu Viņsauli,
taisnais krusts ir ļoti piemērots, lai apzīmētu dzīvību, tas ir nederīgs. Mūsu
senči labi prata atšķirt Šo sauli un Viņā sauli, dzīvību un nāvi. Un pilnā
norišu ciklā cilvēka dvēsele ir saistīta ar atrašanos gan Šai saulē, gan Viņā
saulē. Diemžēl mūsdienu cilvēks reizēm nespēj nošķirt, viņam viss sajūk… Viņš
dažkārt tik ļoti aizraujas ar murgainu vīziju un filmu radīšanu, kur visas
robežas tiek dzēstas, un mēs varam tikai jautāt, kādas ideoloģijas un kādu
nolūku vadīts viņš ir?…
Mūsu senčiem bija skaidrība. Mirušo apglabāja līdz
saulrietam; uz kapa lika krustu, pa ceļam priedē iegrieza krustu, skuju ceļā
egļu zariņus aizlauza, lai nenāk atpakaļ. Zīmes lika, lai mirušajam būtu vieglāk
aiziet Viņsaulē un viņa dvēsele netraucētu dzīvajiem turpināt dzīvot. Nāve nav
sods par grēcīgo dzīvi, par nepareizo dzīvi. Nāve ir Dieva likums. Bet Šajā
saulē mums ir jādzīvo! Tas ir Dieva dots uzdevums. Ja mēs
Šai saulē nedzīvojam, bet veģetējam, tad mēs neizpildām Dieva uzdevumu. Taču te
jau sākas nākamā tēma…
Autore: Alda Rusiņa
http://domatajs.lv/intervija-ar-valdi-celmu/
|