| 
Latvju zīmēs ierakstītā 
dzīvesziņa.  
Saruna ar Mākslas zinātņu 
maģistru, semiotiķi,  Latvijas Dievturu Sadraudzes dižvadoni Valdi 
Celmu.      
Skaidrs, ka vienā sarunā šo 
tēmu izsmelt nevar. Tas lai paliek plašāku izdevumu, publikāciju un 
specializētas literatūras studijām. Taču par būtiskāko un aktuālo latviskās 
dzīvesziņas pētnieku un kopēju Valdi Celmu iztaujāju laikā, kad Latvijas valsts 
gadadiena iemirdzas svecīšu, lāpu, svētku salūta un arī „Staro Rīga” gaismās. Šo 
svētku priekšvakarā gadu no gada uzvirmo diskusijas par to, ko nozīmē būt 
latvietim, ko nozīmē būt patriotam. Šis ir arī laiks, kad pēc latviešu gadskārtu 
kalendāra beidzas Veļu laiks un mēs sākam gaidīt Gaismas dzimšanu – Ziemas 
Saulgriežus.  
Ko Jums personīgi nozīmē 
latvju zīmes?  
Man zīmes nozīmē atslēgas – atslēgas uz tēliem, 
atslēgas uz izpratni, kāds ir mūsu senču pasaules redzējums, un atslēgas uz 
vērtībām, kādas tās pēc būtības ir kopjamas arī mums šodien. Jo zīmes runā par 
tām vērtībām, kas nav saistītas tikai ar ikdienas praktiskām lietām. Tās runā 
par sakrālām – pārlaicīgām vērtībām. Zīmes runā par to, kā ir iekārtota pasaule, 
kādas ir cilvēka attiecības ar pasauli, ar pasaules galvenajiem spēkiem – Dievu, 
Laimu, Māru, Pērkonu. Zīmes ir arī kā starpnieki, kas palīdz nodibināt 
attiecības ar šiem spēkiem, uztvert informāciju.  
Zīmes nav tikai rotājumi, kas bija vajadzīgi, lai 
kādu priekšmetu padarītu skaistāku. Protams, viņām ir estētiska vērtība. Pasaule 
kā tāda- Dieva radītā pasaule- ir skaista, tai ir sava norišu harmonija, kas 
atklājas arī zīmēs. Taču pirmām kārtām zīmes ir simboli. Un šie simboli ir 
daudznozīmīgi – zīmes var runāt par pasauli vienotībā un vienlaikus arī pretrunu 
vienībā  daudz labāk nekā gari teksti. Zīmes ir vizuāli tveramas lietas, tāpēc 
ir vajadzīga vizuālā pieredze, iztēle, taču ir jāzina arī šo simbolu iedaba, 
jāzina daudzas lietas par mūsu pašu dzīvesziņu, par mūsu dievībām.  
Mēs esam ļoti atvērti un 
naski uz citu kultūru ornamentu izmantošanu dizainā un citādi. Kāpēc pašu raksti 
nav tik parocīgi vai varbūt latvju zīmes nav nemaz tik vienkārši ikdienā 
”valkājamas”?  
Jautājums nav tik vienkāršs. Ja tās sāk lietot kā 
ornamentu, tas varētu būt ļoti pamatotā situācijā, kur tas arī vajadzīgs kā 
rotājums. Savukārt, ja gribam attīstīt zīmes simboliskās funkcijas, tās 
enerģētisko aspektu, tad viņas ir jālieto pārdomāti- tieši tur, kur tas ir 
vajadzīgs. Ar izpratni par nozīmi un jēgu. Tas ir arī kļūdu ceļš. Tas ir arī 
radošu meklējumu un atklāsmju ceļš. Svarīgi saprast, ja mēs to nekopsim, tad 
nebūs veiksmīgu piemēru, kas attīstīs mūsu kultūru mūsdienu situācijā. Jautājums 
ir par to, vai mēs turpinām attīstīt un pilnveidot savas vērtības, vai arī 
atstājam tās iznīcībai. Bet kāpēc atstāt iznīcībai, ja tās runā par pārlaicīgām 
vērtībām? Ir tikai jāsaista un jālieto šādā ievirzē. Saliekot sev pie krūtīm 
zīmes tikai kā tādas, gudrāki nekļūsim. Ir jāsaprot, ka zīme ir simbols kaut kam 
dziļākam un nozīmīgākam, un zīmes forma ir saistīta ar noteiktas parādības, 
procesa vai objekta izpausmēm. Taču ir arī mūsdienās ļoti veiksmīgi piemēri, kur 
parādās izpratne un radošums.  
Kas būtu latviskās 
dzīvesziņas esence, garīguma definīcija?  
Garīgums ir mūsdienu leksikas termins. Parādības, ko 
mēs šodien apzīmējam ar ļoti pazīstamiem vārdiem, senatnē tika apzīmētas citādi. 
Latvietis aiz visa – aiz dabas norisēm, arī aiz tā, ko pats darīja, redzēja 
augstāku spēku klātbūtni. Viņš spēja saskatīt aiz koka –dzīvību, aiz saules – 
Dievu, aiz gadskārta norisēm – gaismas un auglības cikla izpausmes, kas dainās 
apzīmēts ar vārdiem „Dieva dēli”. Tas jau ir tas garīgums – redzēt pasauli 
dziļāk nekā tikai ar roku sataustāmā līmenī. Redzēt šo pasauli vienotībā. 
Mūsdienās varam teikt, ka mūsu senčiem piemita Visuma apziņa. Varbūt viņi 
neteica šādus vārdus. To visu apzīmēja vienkārši ar „Dieviņš”. Un kas ir Dievs? 
– Simbols universālai pasaules sākotnei, no kā viss ir radies, caur kuru viss ir 
izpaudies, caur kuru viss pastāv gan senatnē, gan tagadnē, gan nākotnē. Dievs ir 
augstākā doma, pasaules radošā būtība un arī šīs domas, būtības izpausme. Ir 
kāda daina:   Dieviņš bija, Dievs palika,  
Dievam gudrs padomiņš:  
Dievs kokam lapas deva.  
Dievs – vārpiņas tīrumā.  
Arī mūsdienās, es domāju, garīgums būtu jābalsta, 
pirmkārt, uz šo redzējumu, nevis uz to, ka garīgums ir kādā celtnē vai garīgums 
ir kādā grāmatā, vai kādā īpašā darbībā. Garīgums ir redzēt pasauli šādā 
kopsakarībā, nemitīgā, radošā pārveidē no viena stāvokļa uz otru, redzēt gara un 
matērijas saistību un savstarpējo ietekmi.  
Viena no Jūsu lekciju tēmām 
ir latviskā dzīvesziņa mūsdienu situācijā… Kā šodien jūtas latvieša dvēsele, kas 
viņai akūti pietrūkst?  
Es domāju, ka latviešu dvēsele ir ļoti noslogota – ar 
kavēkļiem, ar negācijām, ar apvainojumiem, ar nedrošību. Viņai, kas tik ļoti 
izjūt saistību ar dabu, ir grūti tādā ziņā, ka mūsdienu tendence, vērojot 
globālā mērogā, ir pretēja. Cilvēce attālinās no dabas, no izpratnes par dabu, 
saistības ar dabu. Būtībā attālinās no garīguma, viņa attālinās no Dieva. Ja 
agrāk cilvēki aiz dabas redzēja Dieva klātbūtni, tad mūsdienu praktiskais 
cilvēks grib pelnīt, iekarot un pakļaut. Mūsdienu cilvēks dabu redz tikai kā 
izejvielu avotu, kā izmantojamu lietu. Tā nav vairs ne dvēseliska, ne dievišķa. 
Dievs mūsdienu cilvēkam ir vai nu vara, vai nauda, vai arī tehnoloģijas kā 
tādas. Relatīvi pats dzīvesveids ir izmainījies. Cilvēks sev ir radījis 
mākslīgās vides – pilsētas, no kurām daudzi cilvēki dzīves laikā nemaz neiziet 
ārā. Vienīgā daba, ko viņi redz, ir puķe… Labi, ja arī tā nav mākslīga vai 
fotogrāfijā. Ja cilvēks pats savā sākotnē ir dabas daļa, tad, pārvarēdams 
sākotnējo pakļautību dabai, nu viņš ir aizgājis daudz par tālu. Šodien, 
dzīvodams pilsētā, cilvēks ir arī šīs mākslīgas vides daļa. Un tā ir pretruna. 
Pretruna ir pašā cilvēkā. Šī pretruna ir jārisina. To var risināt harmoniski un 
to var risināt arī radikāli sev par sliktu. Tas ir izvēles jautājums. 
 
Kāds būtu harmonisks 
risinājums?  
Problēma ir nevis vienkārši mehāniski atgriezties pie 
kāda sena dzīvesveida, bet atgriezties pie tām vērtībām, lai šo dzīvesveidu 
padarītu harmoniskāku. Tā nebūt nav atteikšanās no tehnoloģijām kā tādām. Tas to 
nenozīmē. Tas nozīmē dzīvot saskaņā ar dabu. Tas ir ļoti plašs jautājums, un te 
nelīdz vienkārši dabas aizsardzība. Ir jāmaina cilvēku domāšana, jo visas 
ekoloģiskās krīzes, klimata sasilšana nav vienīgais, ko cilvēks ir radījis. 
Pārtikas kvalitāte, izklaides industrija, medicīnas sistēma – mēs paši sevi 
nīcinām, nīcinām savu vidi. Es šobrīd vispārinu, bet tā diemžēl ir. Tāpēc 
dziļāks problēmu cēlonis ir jāmeklē cilvēka domāšanā. Domāšanā, kur cilvēks ir 
pasludināts par dabas kungu – pār zemi, pār zvēriem, pār putniem, pār visu dzīvo 
dabu. Ir jāmaina šī attieksme. Jāmaina pasaules sapratne un pasaules redzējums. 
Tātad – jāmaina rietumu tipa cilvēka līdzšinējā judokristiānismā balstītā garīgā 
satversme, reliģiskā pārliecība un praktiskā darbība.  
Latviešu dvēsele ir izdevīgākā situācijā, jo mūsu 
tradicionālajā kultūrā šis uzstādījums jau ir  – būt saskaņā, būt harmonijā. 
Latviešiem nav jāmeklē kāda jauna mācība, lai no kurienes tā arī nebūtu, bet 
gluži otrādi – ir jāatgriežas pie dainu dzīves gudrības.  
Varbūt tas ir tas „Sprīdīša 
ceļš”, bet man šķiet, ka cilvēki arvien vairāk un vairāk tomēr atgriežas 
„mājās”. Arī no daudziem, kas izmēģinājuši dažādas citu kultūru garīgas prakses, 
dzirdēti ļoti dziļi iespaidi pēc piedalīšanās latviešu autentisko Saulgriežu 
rituālos… 
 
Es piekrītu. Cilvēki lēnām, bet tomēr nāk atpakaļ pie 
savam saknēm. Jo nākt atpakaļ pie saknēm nenozīmē kopēt vai klonēt mūsu senču 
pieredzi, bet tomēr izturēties ar cieņu un radošu attieksmi pret šīm vērtībām – 
tai skaitā zīmēm un tradīcijām. Ieraudzīt, kas tad ir tas būtiskais, 
pārlaicīgais. Vai tāpēc, ka parādās mobilais telefons un internets, bērni 
piedzimst citādāk vai dzīvības norises ir citādas? Vai mīlestības nozīme ir 
citāda? Vai saule pārvietojas un zāle aug citādāk? Vai mēs tik tiešām gribam 
pilnīgi citas vērtības? Vai tikai mēs paši sevi nemānām? Ja paskatāmies, ko saka 
mūsu tikumu dziesmas un rakstu zīmes – tad šīs izvēles arī agrāk ir bijušas. Ko 
tu izvēlies? Kur tu saskati dzīves laimi? Kur tu saskati dzīves jēgu? Tas viss 
arī agrāk ir bijis. Taču daudzi no mums ir tik ļoti iespaidoti no svešām 
mācībām, ka savējās vairs neprot novērtēt.  
Un par rituāliem runājot, tieši tā – tur ir 
meditācija, kontemplācija, iegrimšana, pārdomas, jauni apziņas stāvokļi un 
cilvēka garīgā sakārtošanās. Nupat arī radio raidījumā „Kā labāk dzīvot”, kur 
galvenais runātājs bija Ziedonis Kārkliņš, runājām par to, ka mūsu tradīcijā 
pirts rituāli nodrošina to, ko daudzi cilvēki ar grūtībām sasniedz, izmantojot 
jogas metodes, meditācijas metodes vai citas metodes…  
Taču sintēze ir iespējama, 
vai ne? 
 
Ja tas mūs bagātina, kāpēc ne? Ir lietas, kas 
bagātina. Taču ir arī lietas, kas grauj. Tikai šķietami bagātina. Ir dažādas 
tikumiskās sistēmas. Vienā tikumiskā sistēmā lepnums ir nosodāma lieta, 
latviešiem lepnums ir goda lieta. Kā tad cilvēks bez sava lepnuma!  
Lepnums, bet ne 
lepnība?  
Pareizi! Ja padomā, lepnība ir kaut kas pavisam cits. 
Bet bieži vien visu saliekam vienā katlā… Vai arī – pazemība! Kāpēc jābūt 
pazemīgam? – Vai tu esi kalps? Tu sevi audzini par kalpu, par vergu? Vai tomēr 
tu gribi būt saimnieks un savus bērnus audzināt par saimniekiem? Tā ir 
atšķirība.  
Esam draugu lokā sprieduši, 
vai latviešu dainas, rituāli kā garīgā prakse varētu būt arī 
„eksportprece”?  
Kāpēc ne? Taču visas lietas sākas no centra. No 
tevis. Nevis jāgaida, kad nāks kāds japānis vai amerikānis un teiks – Vai, cik 
labi! Es tagad to gribētu! – Mums pašiem vispirms tas ir jānovērtē. Ja jau mēs 
paši sevi noliedzam, sevi ne par ko neturam, savas vērtības nekopjam, tad ko tad 
cits tur var darīt! Jāsāk no pašnoteikšanās, no pašapziņas, no pašvērtējuma. 
Mazs bērns kļūst par personību, kad saka: Es pats vilkšu apavus! Es pats 
iešu!  
Kā senču tradīcijas (zīmes 
un citas simboliskās darbības) varam ienest mūsu sadzīvē ikdienā, ne tikai 
atsevišķas reizes gadā – Saulgriežos?  
Jāskatās ir reāli. Situācija tiem, kas dzīvo pilsētā, 
būs viena, tiem, kas dzīvo laukos – cita, bet tiem, kam ir iespēja dzīvot gan 
pilsētā, gan laukos – vēl cita. Uzskatu, ka jāsāk ir ar to, ka pašu pasauli mēs 
izprotam, balstoties uz tēlu un simbolu bagātību, kas ir mūsu kultūrā – caur 
Laimu, Māru, Dieviņu, Pērkonu. Kaut vai caur to pašu Velnu. Piemēram, cīņa ar 
Velna māti. Ko mēs zinām? Katrs ir dzirdējis, bet vai atšķir kristīgo velnu no 
latviešu velna?…Daudzas lietas, kas ir mūsu folklorā, turpina izpausties arī 
mūsdienās. Cilvēciskās kaislības nāk no Dieva. Tās ir cilvēkam dotas un nekur 
nepazūd arī tad, ja cilvēks maina dzīves vidi. Tikai mūsdienu cilvēks pats sevi 
ir nolicis tādos apstākļos, kad viņam paliek arvien grūtāk orientēties. Un 
tradicionālie tēli palīdz nenomaldīties, palīdz atgriezties pie skaidriem, 
tīriem pasaules izpratnes pamatiem, palīdz tos saprast. Tā ir mana 
pārliecība.
 
Jāpiebilst, ka zīmes es redzu un tulkoju saistībā ar 
dainām, saistībā ar gadskārtu un godu tradīcijām, saistībā ar dzīvajām 
dzīvesziņas liecībām. Un patiesības kritērijs meklējams dabā, Dieva pasaulē. 
Paskatīties, kā tad īsti notiek? Tai pašā laikā iemācīties atšķirt Dieva pasauli 
no cilvēku sakonstruētās pasaules. Un tad paskatīties, kam tu īsti atdod savu 
likteni – vai atdod kāda sveša rokās, vai tieši otrādi – esi līdzatbildīgs par 
savu likteni.  
Mūsu dievestība ar to ir vērtīga un spēcīga, ka 
cilvēks ir līdzradītājs, cilvēks ir līdzatbildīgs. Viņš nav akls ierocis kādu 
spēku rokās. Jo, kādu pasauli mēs veidojam savā iztēlē, tādu pasauli mēs 
veidojam arī fiziskajā plānā. Ja mēs uzskatām, ka visur valda ļaunums, tad mēs 
šo ļaunumu arī uzceļam goda krēslā. Savukārt, ja mēs uzskatām, ka ļaunums savā 
būtībā ir muļķība, tad mums ir iespējas ar to tikt galā. Vai, ja cilvēks ir 
apriori grēcīgs, kā tas ir atsevišķās svešās mācībās, tad šāda koncepcija pie 
laimes un harmonijas novest nevar, jo tu jau esi radīts būt nelaimīgs. Ja viss 
garīgums balstās uz bailēm, tad kur ir cilvēka radošā līdzdalība? Kā bez tevis 
kaut kas tevī var notikt? Dainas neko tādu nesaka. Viņas māca caur labo un 
pozitīvo. Jā, tās salīdzina – darīsi šādi, būs viens rezultāts, darīsi citādi – 
cits rezultāts. Taču tās nebaida. Tās ir zināšanas, kurās varam smelties 
spēku.  
Ar kādām norisēm būtisks 
latviešu dzīves ziņā ir rudens – ziemas miju 
laiks? 
 
Šķiet, Latvijas valsts vēsture ir cieši saaugusi ar 
latviešu dabas izjūtu. Šie likteņi ir savijušies. Mēs valsti izcīnījām laikā, 
kad veļi varēja nākt mums palīgā, arī karavīru varonības piemiņas datums sakrīt 
ar Veļu laiku. Tradīcijas ir ļoti bagātas. Pēc 22.septembra diena kļūst īsāka, 
nakts – garāka, un saule līdz pavasarim noiet zem horizonta, atrodas „Viņā 
saulē”. Manā sapratnē, šeit svarīgais ir tas, ka parunāšanās ar senčiem Veļu 
laikā ir arī parunāšanās pašam ar sevi. Katrā no mums ir visi mūsu senči – ne 
tikai literāri tēlainā nozīmē, bet arī burtiski – gēni nāk no paaudzes uz 
paaudzi. Tāpat arī idejas, ideāli, sapņi un ilgas. Realizētās un nerealizētās 
dzīves. Tas ir ļoti būtiski katram individuāli noskaidrot savas attiecības ar 
saviem senčiem – turpināt viņu ideālus vai neturpināt, varbūt ir nepieciešamas 
kādas izmaiņas, varbūt – nē. Kādi ir mani uzdevumi? Viena paaudze brīvību 
izcīnīja, bet citai paaudzei tā varbūt ir jānosargā. Lai nav tā – tur bija 
varonīgā paaudze, mēs viņiem aplaudējam, bet tālāk mēs to visu bezbēdīgi 
notrallinām. Tādā gadījumā neko nav vērtas mūsu piemiņas uguntiņas. Ir jāizjūt 
šī saistība, jo vērtību pasaulē senči jau nekur nav pazuduši. Apsēsties mājās, 
pāršķirstīt savu senču fotogrāfijas. Veļu laikā viņi atnāk kā dzīvi. Saprotu, ka 
tas ir individuāli un laiks, kurā cilvēks to izjūt spēcīgāk, nav visiem viens. 
Tajā pašā laikā tieši rudens, šie miglu mēneši, Veļu laiks tam ir 
vispiemērotākais.  
Pēc tam, kad esam sakārtojušies, tad jau gaidām 
nākamās norises dabā – gaismas dzimšanu. Ziemassvētkos dzimst gaisma – sevi 
atkal izpauž Dievs.  
Es negribu vienmēr apelēt pie tā, ka, lūk, senčiem tā 
bija, un mums noteikti arī jābūt. Bet apsēdies un padomā! Gan arī atbildes 
nāks.  
Par ko stāsta Ziemas 
zīmes? 
 
Ja iesākām ar Veļu laiku un Mārtiņiem, tad kā pirmo 
arī minēšu Mārtiņa zīmi, kura noslēdz auglības ciklu. Mārtiņa zīme ir Juma zīmes 
noslēguma stadija, kur vārpas nevis vienkārši noliecas (pretēji pavasara – 
vasaras Jumim, kurā Juma zari tiecas uz augšu), bet arī ierotās.  
Līdzīgi kā dabā lapas sačokurojas, līdzīgi kā cilvēks 
salīkst uz vecumu.   
Viss, kas pavasarī un vasarā tiecās uz debesīm, 
plašumā un kuplumā, tas tagad tiecas atpakaļ uz zemi. Tas ir Mārtiņu 
laiks.  
Ziemas zīmes atspoguļo, ka norišu aplis noslēdzas. 
Noslēdzas viena kustība un sākas nākamā. Manā skatījumā visprecīzāk šo situāciju 
ataino ozola zīme jeb akas zīme.   
Tā simbolizē četrus gadalaikus, četras debespuses, 
četrus cilvēka mūža posmus jeb astoņus laikus, kas parādās zīmes galos. Gads 
noslēdzas, un sākas jaunais. Zīmju pasaulē viss process sākas un noslēdzas vidū. 
Tāpat kā dabā – viss sākas no sēklas, no asna un atkal atgriežas pie šīs 
sākotnes.  
Ziemas zīme, drusku citā aspektā, ir arī eglīte jeb 
skujiņa. Tā ir brīnišķīga zīme. Laimas skujiņa ir mūža simbols rakstā. Eglīte, 
kas aug uz augšu, pretstatā eglītei, kas mirst.   
Arī dzīvajā dabā skuja ir simbols mūžīgai dzīvībai. 
Zīmju simbolikā tas pārtop vēl plašākā nozīmē. Ir viena skaista daina: 
 
Nomirst manis tēvs, māmiņa,  
Lai krīt egle pār celiņu.  
Nokrīt egle, nokrīt priede,  
Jauna auga tai vietā.  
Cilvēks, dzīvodams saskaņā ar dabu, saprot šīs 
norises kā mūžīgas. No šīs saules aiziet tas, kas savu uzdevumu ir izpildījis, 
bet jauni cilvēki nāk tā vietā, jaunas egles aug tai vietā. Plašāka domāšana, 
kas redz cilvēka dzīvi saistībā ar dabas norisēm, arī ir Visuma apziņa. Jo tās 
ir Visuma norises, kas izpaužas arī ikvienā zemes un dzīves norisē.  
Ir uzskats, ka latviešu 
puzurs ir sava veida telpiska mandala…  
Puzurs ir ļoti būtisks pasaules simbols, pasaules 
modelis un tieši saistās ar Ziemassvētkiem. Mūsu tradīcijā Ziemassvētkos puzuri 
tika darināti un tika kārti istabas stūros vai istabas centrā, vai arī, ja bija 
kādi godi, virs galda vai virs vietas, kur sēdēja svarīgākās personas. Puzura 
darināšanas procesā ir vajadzīga liela pieredze un prasme. Arī pacietība. Tev ir 
jāatbrīvojas no steidzīgām domām, tev ir jākoncentrējas. Līdzīgi kā budisti, kad 
taisa smilšu mandalas. Zīmīgi, kad mandala ir uztaisīta, tā tiek nojaukta, lai 
pasvītrotu to, ka laiks visu iznīcina. Un latviešu tradīcijā ir tieši tāpat – 
pavasarī šos puzurus ir jāsadedzina. Tā ir sapratne – lai kas būtu, tev ir 
jāpaņem daļa no sava dzīves laika, arī materiālie resursi, jāveltī uzmanība, 
kaut kas jārada un, kad pienāk laiks, jāļauj tam aiziet. Bet ar šo darbošanos tu 
apliecini savu vienotību ar mūžību.  
Taču ir arī praktiskie momenti – puzurs savāc visu 
nelabo enerģiju. Ja reiz nelaba enerģija, vai glabāsi to gadiem? Tā ir jāatdod 
ugunij, jo uguns attīra, transformē un rada jaunu.  
Tāpat kā bluķa 
dedzināšana?  
Jā, ir jāredz šī saistība. Tikai runāt par ziemas 
zīmēm ir kā sataustīt durvis uz tradīciju. Jo tradīcijas un rituāli tas ir 
vairāk nekā viens. Tā ir norise, kurā tiek iesaistīts viss. Jāatceras, ka 
tradīcijai Ziemassvētkos – Bluķa vilkšanā un dedzināšanā ir vēl kāda paralēle ar 
grafisku zīmi. Bluķi velk apkārt sētai vai vietai, kur rituāls notiek; tiek 
savākts viss šīs vietas nelabums un tad sadedzināts. Šis aplis ir arī gada 
aplis, un centrā ir uguns kā visas norises centra simbols. Jo uguns ir ideāls 
Visuma simbols. Bluķi sadedzinām vidū. Tātad – gads atgriežas vidū, noslēdzas; 
un tagad var sākties kaut kas jauns. No šī vidus, no centra sākas 
jaunais.  
Vēl ir arī dziesma, apģērbs, maskas, ēdieni, 
izdarības, joki un dejas. Mūsu senču tradīcijās ietilpināts tik daudz vērtību, 
ka šodien, pirmkārt, mums būtu tikai ar cieņu pret to jāizturas un jāierauga, ka 
daudzas no šīm lietām var turpināties un var veikt savu uzdevumu.  
Vai tomēr ir kādi tabu 
attiecībā uz zīmju lietošanu?  
Es domāju, ka tāds tabu ir saistīts ar taisnā krusta 
zīmi. Kur mēs liekam taisnos krustus? – Kapsētā. Savukārt latvju raksti, mūsu 
zīmes jeb simbolu sistēma ar to jau ir vērtīga, ka tā runā par dzīvo pasauli. 
Visu šo rakstu bagātība būvējas uz dinamisko krusta virzienu, uz zelta (slīpā 
jeb šķērsu) krusta virzienu. Jo šis slīpais, dinamiskais ir saistīts ar gaismu, 
ar radošumu, tā ir šīs saules zīme. Zelta krusts – tā ir Dieva svētība. 
 
„Met, Dieviņi, zelta krustu  
Pār šo visu pasaulīti.”  
Taisnais krusts – tā ir Viņsaules zīme. Tā nozīmē 
robežu. Tālāk ir mirušo pasaule. Taisnais krusts ir neradoša, tumsas zīme, tā 
slāpē dzīvības enerģiju, un manā skatījumā tas ir vājprāts nēsāt šādu zīmi.   
Protams, ka zīmēs, to ģeometrijā taisnais krusts 
parādās kā uzbūve, kā sastāvdaļa, koordinātu līnijas, un tas nenozīmē, ka 
taisnais krusts kā tāds ir slikts, bet slīpais – labs. Lai apzīmētu Viņsauli, 
taisnais krusts ir ļoti piemērots, lai apzīmētu dzīvību, tas ir nederīgs. Mūsu 
senči labi prata atšķirt Šo sauli un Viņā sauli, dzīvību un nāvi. Un pilnā 
norišu ciklā cilvēka dvēsele ir saistīta ar atrašanos gan Šai saulē, gan Viņā 
saulē. Diemžēl mūsdienu cilvēks reizēm nespēj nošķirt, viņam viss sajūk… Viņš 
dažkārt tik ļoti aizraujas ar murgainu vīziju un filmu radīšanu, kur visas 
robežas tiek dzēstas, un mēs varam tikai jautāt, kādas ideoloģijas un kādu 
nolūku vadīts viņš ir?…  
Mūsu senčiem bija skaidrība. Mirušo apglabāja līdz 
saulrietam; uz kapa lika krustu, pa ceļam priedē iegrieza krustu, skuju ceļā 
egļu zariņus aizlauza, lai nenāk atpakaļ. Zīmes lika, lai mirušajam būtu vieglāk 
aiziet Viņsaulē un viņa dvēsele netraucētu dzīvajiem turpināt dzīvot. Nāve nav 
sods par grēcīgo dzīvi, par nepareizo dzīvi. Nāve ir Dieva likums. Bet Šajā 
saulē mums ir jādzīvo! Tas ir Dieva dots uzdevums. Ja mēs 
Šai saulē nedzīvojam, bet veģetējam, tad mēs neizpildām Dieva uzdevumu. Taču te 
jau sākas nākamā tēma…  
Autore: Alda Rusiņa  
http://domatajs.lv/intervija-ar-valdi-celmu/ |