trešdiena, 2012. gada 21. novembris

Intelekts



Mūsdienās cilvēki par normālu uzskata intelektuālo dzīvi vai fiziskā darba piepildītu dzīvi.
Praktisks skaitās tas cilvēks, kurš ir apveltīts ar veselo saprātu, bet veselais saprāts neiziet ārpus saviem ierobežotajiem rāmjiem.
Praktisks ir tāds cilvēks, kurš zina, kā nepārtrauktajā dzīves cīņā vislabāk apmierināt savas materiālās intereses.
Daži uzskata pozitīvismu par veselo saprātu vai arī ticību tikai tam, kas mūsu sajūtām pierāda savu reālumu un ko spēj aptvert, sajust un izzināt mūsu prāts.
Šis iemesls ir tam, ka lielā un augt turpinošā materiālās pasaules progresa dēļ mēs esam aizcirtuši ciet durvis uz citu attīstības pasauli, kur iespējams nokļūt, tikai atverot durvis dzīves dziļākajā pusē. Atbilstoši savai struktūrai un rakstura īpašībām, fiziskajai uzbūvei cilvēks skatās tikai uz vienu pusi un aizšķērso otru ar savu paša „es”. Cilvēks redz to, kas ir viņam priekšā un neievēro aizmugurē esošo. Tāpēc, ka tāda ir viņa daba, viņš nespēj paskatīties uz dziļāko pusi, jo ir pārņemts ar dzīvi virspusē.
Šodien vajadzība pēc iekšējās dzīves ir tik liela kā nekad.
Mūsdienās attīstītas izrādījušās ir tikai galvas īpašības, lai gan dzīves līdzsvara iegūšanai nepieciešams attīstīt arī sirds īpašības. Tādā veidā līdzsvarota dzīve var kalpot kā priekšnoteikums iekšējās kultūras vai garīgās dzīves uztverei. Daudzi uzskata, ka jūtas nepavisam nav svarīgas, ka tās pavisam vienkārši var nodalīt no galvenās dzīves tēmas, kas šobrīd ir intelekts. Neviens no dzīves dziļāko pusi pārdomājušajiem ne mirkli nešaubīsies par intelektu un iedvesmu, kas nāk no liesmojošas sirds. Ar sirds īpašībām apveltītam cilvēkam nav jābūt vientiesim; viņam nav jāiznīcina intelekts, vienkārši – sirsnīgums intelektam piedod to, ko ziedam piedod aromāts. Loģiski apgūta morāle ir sausa – tas ir auglis bez sulas, zieds bez aromāta. Sirsnīgums rada neviltotu tikumību, kuru neviens nespēj iemācīt; mīlošs cilvēks, kura sirdī mīt simpātijas, morāli apgūst caur sevi. Tikai domu un jūtu līdzsvars sagatavo augsni iekšējā dzīvē sējamajām sēklām.
Lai nonāktu līdz garīgajai dzīvei, jāsper trīs soļi.
Pirmais solis – cilvēka dabas un rakstura izzināšana. Pētnieks sper pirmo soli pa patiesības taku, kad izrādās spējīgs pilnībā izprast savus tuviniekus un rast risinājumu ikvienai ar tiem saistītai problēmai.
Otrais solis – iekļūt lietu un radību būtībā, izprast cēloni un sekas un iegūt spēju atrast cēloņu cēloni un seku sekas; iemācīties saskatīt visu motīvu motīvu un visu loģiku loģiku. Kad cilvēks sāk redzēt sliktajā labo un labajā slikto, pamanīt taisnībā melīgo pusi un melos taisnīgo pusi, tad tas nozīmē, ka viņš garīgajā ceļā ir spēris vēl vienu soli.
Trešais solis – pacelšanās pāri visām sāpēm un visām dzīves baudām, kas nozīmē gan būt pasaulē, gan atrasties ārpus tās, dzīvot un nedzīvot tajā vienlaicīgi. Tā cilvēks kļūst par dzīvu mironi, mirušu cilvēku, kas dzīvo mūžīgi.
Nemirstību nav jāmeklē nākamajā dzīvē; ja to kādreiz ir iespējams iegūt, tad tikai dzīves laikā. Uz šī trešā attīstības pakāpiena cilvēks iegūst spēju iemantot laimi, spēku, zināšanas, dzīvi un mieru sevī pašā, nebūdams atkarīgs no ārējām lietām. Garīgās zināšanas, ko vienmēr meklējušas pamodušās dvēseles, nekad nebeigs tos vilināt. Pagājušajos gadsimtos meklētāji centās sev atrast pavadoni, garīgo audzinātāju, kurš tos iesvētītu dzīves dziļākās puses noslēpumos, un kad šis noslēpums pavērās, tad tajā vairs tiem nepalika noslēpumu. Cilvēks, kurš vēl nav pamodies iekšējai dzīvei, nav izbaudījis dzīvi visā tās pilnībā; viņš ir redzējis tikai vienu tās pusi, varbūt – visinteresantāko, bet mazāk reālo. Bez šaubām - tas, kurš ir iepazinis dzīves abas puses, ārējo un iekšējo,– ir izpildījis savu uzdevumu uz zemes.
(H.I.Hans)
http://www.draugiem.lv/#/blogs/?p=8406708