Sveicināti, draugi!
Pārdomām pirmssvētku dienā - viens no maniem
domubiedriem brīnišķīgi izlasījis pārdomu vērtus graudus no Raiņa Kopotajiem
rakstiem (aiz katra izvilkuma norādīts avots).
Lai mums visiem noder...
Gunta Saule
Katru gadu pīšļu
kārta
Virsū bira atmiņai.
Simtu gadu putekļos
Nost atmiņa nosmakusi.
(KR 14, 64.)
Virsū bira atmiņai.
Simtu gadu putekļos
Nost atmiņa nosmakusi.
(KR 14, 64.)
Dabas tautas labsirdīgas visur, naivas, top uzveiktas ne
vien caur varu, bet viltu.
(KR 14, 96.)
(KR 14, 96.)
Kad Imants nau bijis, -
tad viņš būs.
(KR 14,97.)
(KR 14,97.)
Imanta top celts no
tautas. Kas naida spēks? Kas grib, lai Imanta guļ? Bailīgie, melnie vai
dogmatiķi –kosmopolīti.
(KR,14 107.)
(KR,14 107.)
Imantam:Tu neesi tas kā priekšā krīt zemē, bet tu
tas, kā priekšā ceļas augšā un top brīvs un liels, ne
zems.
(KR14,122.)
(KR14,122.)
Imants.Divu kultūru pasaules:
1) senā, aizvēsturiskā maigā, brīva enerģija, nekoncentrēta,
2) kristīgā, liekuļotā, koncentrētā uzvaras gūšana.
(KR14, 140.)
1) senā, aizvēsturiskā maigā, brīva enerģija, nekoncentrēta,
2) kristīgā, liekuļotā, koncentrētā uzvaras gūšana.
(KR14, 140.)
Pārgalvīgam būt, tas nozīmē būt brīvam. Brīvam būt tas
nozīmē būt pašam, būt stipram, lielam, centīgam, pieticīgam.
(KR 14, 229.)
(KR 14, 229.)
Ja arī visa tauta
nedzīvo jauno lielo dzīvi, ja lielākā daļa vēl vecā parašā, tad tomēr jaunais
jau ir uzziedējis kad viņš parādījies nedaudzajos.
(KR 14. 271.lpp.)
(KR 14. 271.lpp.)
Jāuzmeklē vēsturē, kad
bijuši laimīgi laiki un tad jāizzina viņa cēloņus.
(KR 14, 290.)
(KR 14, 290.)
Mēs nākam piepildīt
visas prasības, visas pasaules ilgas, ne vien materiālu cilvēces labklājību, bet
arī garīgo.
(Kr 15, 95.)
(Kr 15, 95.)
Tu neprātīgā tauta, vai
tad mūžam
Tu ļausies ziedoties kā upurjērs?
Ver acis vaļā, negul`, piecelies . .
(KR 15, 117.)
Tu ļausies ziedoties kā upurjērs?
Ver acis vaļā, negul`, piecelies . .
(KR 15, 117.)
Tautai pašai
jāizšķiras, jāizcīnās iekšēji, vai grib būt patstāvīga?
(KR 15, 127)
(KR 15, 127)
Skaistums ir vienīgais
mierinājums būtības vieglumam.
Tautas dziesmas dziedot, latvji nemanīja verdzību un klausību.
(KR 15, 332.)
Tautas dziesmas dziedot, latvji nemanīja verdzību un klausību.
(KR 15, 332.)
. . mēs vēl par maz
saprotam mūsu tautas dziesmu: mūsu laime tikai, ka mēs viņai vēl stāvam tuvu,
tuvāk nekā citas Eiropas tautas savām dziesmām.
(KR 17, 67.)
(KR 17, 67.)
Patiesība ir ļaudīm
grūtāk saprotama nekā nepatiesība, jo patiesība ir organiska un dabiska un kā
tāda meklējama un izlobāma. Nepatiesība turpretī ir mākslīgi taisīta un zināmam
gadījumam un zināmai saprašanas spējai taisni piemērota.
(KR 17, 200.)
(KR 17, 200.)
Kas pārskata, tas
pārskatās. Kas piedod, to noliek par vainīgo. Kas atlaiž, to piesien pašu. Kas
dod, tam atņem. Kas labsirdīgs, to ved pakārt. Tā ir vecā kārtība. Viņas ticība
ir kristīga, viņas augstākā pakāpe ir militārisms. Vai! Tai jaunai kustībai, kas
grib mācīties no viņas un karot viņas ieročiem.
(KR 17, 202.)
(KR 17, 202.)
Nē. Mēs spējam šo zemi
ierīkot tik labi kā savas mājas. Bet jādara tas ir mums pašiem.
(KR 17, 205.)
(KR 17, 205.)
Jūs brīnaties, ka
cilvēki visi ir ļauni un visus tura par ļauniem. – Bet jūs taču paši zināt un
sakāt, ka visa dzīve pamatota uz egoisma, pašlabuma un citļaunuma. Jūsu
brīnīšanās norāda, ka jūs slepeni vēlētos citu pamatu dzīvei,. Nu, tad laužat šo
pamatu!
(KR 17, 206.)
(KR 17, 206.)
Kas nau svēts pats, tas
meklē svētos un svētnīcas.
(KR 17, 211.)
(KR 17, 211.)
Tā ir sabiedrības
neveselības un nākoša sabrukuma zīme, ka viņa netic vairs garīgiem spēkiem, bet
tikai rupjai varai, kaujamiem ieročiem un naudai.
(KR 17, 214.)
(KR 17, 214.)
Dievs ir meklēts pa
visu pasauli, debesīs un saulē, un aizsaulē, gaisā un gaismā, un pērkonī, visā
dabā, ugunī un ūdenī, kokos un kustoņos, dzīvē un nāvē, bet visretāk tur, kur
viņš dzimis un audzis , un palicis – cilvēka sirdī.
(KR 17. 224.)
Tev dzīvē teiks visādos veidos: skaistais un labais ir augstākais, ar to apmierinies un nemeklē tālāk – nesaplūkā puķi, no ziņkārības dzīts.
Netici. – Tevi grib noturēt pusceļā: ej lidz galam, kurš ir tikai patiesība.
(KR 17, 226.)
(KR 17. 224.)
Tev dzīvē teiks visādos veidos: skaistais un labais ir augstākais, ar to apmierinies un nemeklē tālāk – nesaplūkā puķi, no ziņkārības dzīts.
Netici. – Tevi grib noturēt pusceļā: ej lidz galam, kurš ir tikai patiesība.
(KR 17, 226.)
Patiesībā dienā un
dzīvē ir visa bagātība, jo visa būtība. Ārpus tās ir nebūtība, bet neaizmirstat,
ka nebūtība, tas nau nekas.
(KR 17, 228.)
(KR 17, 228.)
Bet mūsu laikos
augstākā prasība ir pēc dvēseles brīvības un attīstības un pēc visas līdzšinējās
dzīves pārvēršanas uz skaistumu kā dvēseles uzdevumu. Vai ir ticība, kas
izpildītu šo augstāko prasību?
(KR 17. 231.)
(KR 17. 231.)
Lielās lietās mēs jau
tagad nepaspējam, domājot reizē vien vienu vien domu un darot vienu vien
darbu.
Nākotnē kā normu vajadzēs domāt daudzas domas reizē, lai veiktu.
(KR 17, 235.)
Nākotnē kā normu vajadzēs domāt daudzas domas reizē, lai veiktu.
(KR 17, 235.)
Kas mirst priekš
idejas, dzīvo pēc nāves kā spēks. Visi citi pēc nāves dzīvo tikai kā
viela.
(KR 17, 236.)
(KR 17, 236.)
Nepietiek savu
apspiedēju pārvarēt ar rupju varu, vajaga viņu pārvarēt garīgi un no viņa
dzīves likumiem atsvabināties. Kas ir kūtrs vai nespējīgs to darīt, taps
atkal apspiedēja vergs arī materiālā ziņā. Te draud jaunām patībām un tautām
vislielākās briesmas.
(KR 17. 238.)
(KR 17. 238.)
. . Mēs esam vēstures
attīstības gaitā tikuši aizvien nelaimīgāki, un nu mēs gandrīz vairs
nevaram izturēt. Ir jānāk pārmaiņai: Viņa jāatrod.
(KR 17, 248.)
(KR 17, 248.)
Par reliģioziem
jautājumiem nerunā patiesību tādēļ, ka tas ir bīstami. Jo reliģija nau
sirdsapziņas, bet valsts valdības lieta.
(KR 17, 253.)
(KR 17, 253.)
Nicināt var cilvēku ne
tādēļ, ka viņš garīgi stāv zemāk, bet tādēļ, ka viņš garīgi zemāk būdams apspiež
garīgi augstāk stāvošo.
(KR 17, 253.)
(KR 17, 253.)
Filozofiskās sistēmas
dogmas bieži ir vienīgi pārpratumi.
(Kr 24, 59.)
(Kr 24, 59.)
. . Es novērsos no šīs
patiesības, jo tā nebija taisnīga un tātad arī nevarēja būt īstā
patiesība.
(KR 24, 63.)
(KR 24, 63.)
. . Pasaulē, kur viss
dibināts uz meliem, patiesība var tikt lietota tikai par aizsegu mazām
veikala interesēm, nekas nemainās, ja šīs veikala intereses ir dvēseliskas. Faktiski visu dara tikai aiz patmīlas un savtīguma, bet šajā sagandētajā melu
pasaulē negrib un nevar to atzīt, citādi taču būtu bez maizes visi tie tūkstoši
tikumības sargātāju kā priesteri, dzejnieki un rakstnieki, prese, ideologi un
vienkārši idioti, tiesneši un advokāti līdz ar policiju un administrāciju, un
valsti utt.utt.
(KR 24, 65.)
(KR 24, 65.)
Runa nau par jaunas
domas nojaušanu un domāšanu, bet par izdomāšanu līdz galam,
izskaidrošanu citiem. Tikai tā ir panākumi vēsturē. Domu domāt un pielietot
tad, ja masa ir tiktāļu – to saprast un izmantot . .
(KR 24, 73.)
(KR 24, 73.)
Patiesība ir darbs,
meli ir slinkums . .
(KR 24, 74.)
(KR 24, 74.)
Eiropietis kā pastāvīgs
karotājs ir pieradis pie disciplīnas, varas un spaidiem, ir visu iekārtojis
pēc saviem kareiviskajiem ieradumiem: savu valsti, savu ekonomisko dzīvi
(laupīšana un izmantošana) , savu morāli (viss dibinās uz baušļa ”TEV BŪS!”)
un, visbeidzot savu dievu, pašu augstāko karakungu, kurš morālisko kārtību ir
iekārtojis militāri. Eiropietis ir tik dziļi iedzīvojies militārajos spaidos, ka
arī visbrīvākie gari nespēj iztikt bez tiem.
(KR 24, 94.)
(KR 24, 94.)
Kristīgas mīlestības
ideāls nau humanitātes jeb cilvēkmīlestības ideāls, kā maldīgi tagad vēl domā
visi. Tie abi ideāli izslēdz viens otru: kristīgā mīlestība ir humanitātes
lielākā un pēdējā pretiniece. Kristīgā mācība prasa pilnīgu altruismu, padošanos
citiem par labu, kas ir pārdabisks; patiesībā šī pārdabas vara ir sabiedriska
vara. Viņas gribētais panākums un mērķis ir: status quo uzturēšana; viņas
līdzekļi: apgādība no augšās, no pārdabiskas varas, kurai zemē ir priekšstāve:
valsts vara.
(KR 24, 286.)
(KR 24, 286.)
Bet Buddha attīstību
aizved galā uz nekustību, uz Vedantu, ir beigās pati sevis noliedzēja un
apzinīgi meklē nirvanu, nekustību, kā glābiņu no dzīvības un kustības. Kristus
gan ir arī karotājs, bet tomēr grib visu novest dievā un mierā. Man vajga jaunu
filozofiju, kura negrib kustību dēļ miera, dzīvību dēļ nāves, bet kustību dēļ
kustības, dzīvību dēļ dzīvības: negrib būt ierocis ienaidnieku rokā, grib būt
pats un sev pašam. Grib visu pārvarēt kustībā. Arī mūžam nekustamo, arī pagātni,
visu mieru un visas nāves pagātni padarīt par dzīvu un kustīgu. Dara arī pagātni
attīstīgu, pārveidojot viņu mūsu apziņā. .
(KR 24, 429.)
(KR 24, 429.)
Ir lielas netaisnības,
kuras neviens nesajūt. Veseli laikmeti, t.i., simti miljoni cilvēku simtos gados
neapmana netaisnību. Un tomēr par to lietu runā. Cik ļoti šaurs ir cilvēku prāts
un cik kūtrs.
(KR 24, 497.)
(KR 24, 497.)
Tautai vajga būt kādas
dzīves dziņas uz nākotni un kādas dzīvas atmiņas no lielas, lepnas pagātnes: tās
ir sastāvdaļas viņas dvēselē, kura ir dzīves griba. Bez tās tauta zūd. Ar to
tauta nezūd arī nomirdama, jo paliek šīs dzīvās dvēseles darbi kā tālāk darbīga
kustība. Žīdus kā tautu uztura ne vien viņu pagātne, sena ticība, bet arī
nākotnes dziņa uz mantas krāšanu: visa tauta ir liela kliķe, kompānija veikalam.
Uz to mēs nevaram dibināt savu nākotni un dvēseli: mums nau tādu pagātnes
mantojumu: dievticības un mantkārības kopojums: nau tādu vingrinājumu krāšanā un
raušanā, nau to jau gatavo naudas krājumu. Bet mēs nevaram uz to dibināties arī
tādēļ, ka šīs pamats tomēr nau diezgan stiprs. Nākotnē neuzvarēs nedzīva manta,
bet dzīvs gars. Uz to dibināsim savu dvēseli. Dzīva dziņa uz nākotni: uz
izglītību mums ir, vajga dziņu padziļināt uz mākslām un zinībām, un uz reliģiju.
Pagātnes mums nau tādēļ mums nau lepnuma. . . Mums tas jāceļ. Senā ticība un
tautas dziesmas var būt pamats lepnumam un pārākumam pār citiem. . Tas mūs
saturēs kopā kā tautu, tas mūsu lepnums.
(KR 24, 670.)
(KR 24, 670.)
Dibināt kultūras
misionāru biedrību. Lai misija neuzspiež kristīgas ticības tautām, kurām pašām
ticības varbūt augstākas. Lai neuzspiež kapitālismu un viņa tehnisko kultūru un
garīgo mežonību. Lai nes tikai zinātni un garīgo kultūru, kādu prasa tai tautas:
medicīnu, higiēnu, poēziju, mūziku.
(KR 24,681.)
Kāds reliģijas veids jaunais?
Jāpieslēdzas pie vecā, uzturot kultūras sakarus un sevi rādot visu kultūras vēsturi.
Uzturējusi visu pirmatnību līdz šai dienai pilnā skaidrībā latviešu ticība. .
Bet latvju tautas dziesmu dzeja ir dzīva, jo darbojas ap tagadni. . Reliģija ir tikai dzīves un tagadnes poēzija . . mēs vairs nevaram aizmirst, ka saule ir saule, ne persona, ka pērkons ir pērkons, ne persona. . mēs dosim cilvēcei jaunu ticību.
Aiz mums stāv tautas dziesmas un tauta pati.
( KR 24, 668-669.)
(KR 24,681.)
Kāds reliģijas veids jaunais?
Jāpieslēdzas pie vecā, uzturot kultūras sakarus un sevi rādot visu kultūras vēsturi.
Uzturējusi visu pirmatnību līdz šai dienai pilnā skaidrībā latviešu ticība. .
Bet latvju tautas dziesmu dzeja ir dzīva, jo darbojas ap tagadni. . Reliģija ir tikai dzīves un tagadnes poēzija . . mēs vairs nevaram aizmirst, ka saule ir saule, ne persona, ka pērkons ir pērkons, ne persona. . mēs dosim cilvēcei jaunu ticību.
Aiz mums stāv tautas dziesmas un tauta pati.
( KR 24, 668-669.)