ceturtdiena, 2012. gada 29. novembris

10 slimības, kas tiek nodotas garīgā ceļā.



Marianna Keplana.
(10 spiritually transmitted diseases)
http://kluchimasterstva.ru/10-bolezney-p…
No krievu valodas tulkoja Sandra Šņoriņa
 
Mēs dzīvojam mežonīgos džungļos – un tas vienlīdz ir attiecināms gan uz garīgo dzīvi, gan parasto. Vai mēs patiešām domājam, ka, ja cilvēks ir meditējis piecus gadus vai 10 gadus praktizējis jogu, viņam ir mazāk neirožu nekā viņa kaimiņam? Labākajā gadījumā viņš tās labāk apzinās. Pavisam nedaudz.
Tieši tāpēc pēdējo 15 gadu laikā es esmu pētījusi tēmu par atšķirtspējas gudrības audzēšanu garīgajā ceļā un rakstījusi par to grāmatas.
Visi šie sarežģītie jautājumi – vara, sekss, apgaismība, guru, skandāli, psiholoģija, neirozes – ir tikpat reāli, cik samudžinātie un neapzinātie motīvi [garīgajā] ceļā. Kopā ar manu partneri, autoru un skolotāju Marku Gafinu mēs esam izveidojuši grāmatu, kursu un praktikumu sēriju, kas virzīti uz tālāku šī jautājuma noskaidrošanu.
Pirms dažiem gadiem es visu vasaru dzīvoju un strādāju Dienvidāfrikā. Kad es atbraucu, es tikai spēju domāt par to, ka es dzīvoju zemē ar visaugstāko slepkavību līmeni pasaulē, kur izvarošana ir parasta lieta un vairāk kā puse iedzīvotāju ir HIV-inficēti (vīrieši, sievietes, geji, naturāļi - visi pēc kārtas).
Savā darbā un ceļojumos es esmu iepazinusies ar simtiem dažādu garīgo prakšu skolotāju. Es biju satriekta, cik ļoti mūsu garīgie uzskati, perspektīvas un pieredze ir „inficēti” ar „konceptuālu draņķību”, kuru veido visai juceklīga un nenobriedusi attieksme pret sarežģītiem garīgajiem principiem. Tā ir neredzama, visai viltīga – gluži kā seksuāli transmisīvās slimības.
Es esmu sadalījusi tās 10 kategorijās. Nav vajadzības tās pārvērst diagnozēs, es vienkārši vēlos, lai jūs iemācītos atšķirt visizplatītākās slimības, kas tiek nodotas garīgā ceļā.

1. Garīgais Fast-food.
Kad garīgums tiek sajaukts ar kultūru, kura ciena ātrumu, vairāk-uzdevumu režīmu un acumirklīga apmierinājuma gūšanu, mēs iegūstam garīgo fast-food. Tas ir plaši izplatītas un pilnībā saprotamas fantāzijas par to, ka atbrīvoties no ciešanām ir iespējams ātri un viegli, rezultāts. Tomēr mums ir skaidri jāsaprot, ka garīgu transformāciju nav iespējams panākt pēkšņas sagrābšanas veidā (духовной трансформации нельзя добиться наскоком).

2. Mākslīgais garīgums
Mākslīgais garīgums izpaužas tajā, ka cilvēks runā, ģērbjas un rīkojas tā, kā viņš iztēlojas, ka to darītu garīgs cilvēks. Tas ir tāds imitācijas variants - apmēram, kā audums ar leoparda raksta zīmējumu, kas imitē īsta leoparda kažoka zīmējumu.

3. Juceklīga motivācija
Lai gan tiekšanās pēc izaugsmes vienmēr ir patiesa un tīra, tā bieži vien sajaucas ar daudz zemākiem motīviem - ieskaitot vēlēšanos būt mīlētam, vēlmi pēc piederības, vēlmi aizpildīt iekšējo tukšumu, pārliecību, ka garīgais ceļš novērsīs mūsu ciešanas, kā arī garīgās ambīcijas – vēlmi būt īpašam, vislabākajam, „savā ziņā vienīgajam”.

4. Identificēšanās ar garīgo pieredzi
Šajā gadījumā ego identificējas ar garīgo pieredzi un piesavinās to sev. Mēs sākam ticēt, ka iemiesojam to atklāsmi (insight), kas mūs kādreiz ir piemeklējusi. Lielākajā daļā gadījumu šī slimība neievelkas garumā. Taču cilvēkos, kuri uzskata sevi par apgaismotiem un/vai kļūst par garīgajiem skolotājiem, tā iemājo uz ilgāku laiku.

5. Apgarots ego
Šī slimība izpaužas tad, kad egoistiskas personības struktūra dziļi identificējas ar garīgām idejām un koncepcijām. Rezultātā rodas „necauršaujama” egoistiska struktūra. Kad ego ir apgarots, mēs kļūstam nesasniedzami palīdzībai, jaunai informācijai vai konstruktīvai atgriezeniskajai saiknei. Mēs kļūstam „necauršaujami”, mūsu garīgā izaugsme apstājas – un tas viss garīguma vārdā.

6. Masveida garīgo skolotāju ražošana
Pastāv vairākas plaši izreklamētas garīgās tradīcijas, kuras pastāvīgi ražo cilvēkus, kuri sevi uzskata par apgaismotiem vai par meistariem, kas patiesībā tā nebūt nav. Tas ir tāds kā garīgais konveijers: šeit nedaudz mirdzuma, tur pievienosim atklāsmi un – hoppā! – tu esi apgaismots un gatavs apgaismot apkārtējos tādā pat stilā. Problēma nav tajā, kā māca šos skolotājus, problēma ir tajā, ka viņi sevi pasniedz kā garīgos meistarus.

7. Garīgā lepnība
Garīgā lepnības rodas, kad praktiķis pēc daudzu gadu saspringtiem pūliņiem patiešām sasniedz zināmu gudrības līmeni un izmanto šo sasniegumu, lai attaisnotu tālākās prakses neesamību. „Garīgā pārākuma” sajūta – tas ir vēl viens šīs slimības simptoms, kas tiek nodota garīgā ceļā. Tā izpaužas kā smalka sajūta, ka „es esmu labāks un gudrāks par citiem, ka es esmu pārāks par viņiem – tāpēc, ka eju pa garīguma ceļu”.

8. Kolektīvā apziņa
To dēvē arī par grupas domāšanu, kulta psiholoģiju vai ašramu slimību. Tas ir viltīgs vīruss, kas ar ļoti daudziem saviem elementiem līdzinās tradicionālajai līdzatkarībai. Garīgās grupas dalībnieki noslēdz savā starpā smalku un neapzinātu vienošanos attiecībā uz to, kā pareizi domāt, runāt, ģērbties un rīkoties. Personības un grupas, kas ir inficētas ar „kolektīvo apziņu”, noraida citas personības, vērtības un apstākļus, kas neatbilst viņu nerakstītajiem likumiem.

9. Izredzētā komplekss
Diemžēl izredzētā komplekss neattiecas tikai uz ebrejiem. Tā ir pārliecība, ka "mūsu grupa ir garīgi vairāk attīstīta, spēcīgāka un apgaismotāka jeb, vienkāršāk sakot, labāka par visām pārējām grupām". Eksistē ļoti būtiska atšķirība starp izpratni par to, ka cilvēks ir atradis priekš sevis pareizo ceļu, mācību vai kopienu, un sajūtu, ka viņš ir atradis To Vienīgo.

10. Nāvējošais vīruss "Esmu sasniedzis"
Šī slimība ir ārkārtīgi bīstama, jo var būt nāvējoša mūsu garīgajai evolūcijai. Tā ir pārliecība, ka "esmu sasniedzis" garīgā ceļa mērķi. Kolīdz tā sastingst mūsu psihē, mūsu garīgais progress beidzas. Kolīdz mēs sākam ticēt, ka esam sasnieguši ceļa galu, tālākā izaugsme nav iespējama.

"Mīlestības būtība ir uztverē"- saka Marks Gafins - "Tādējādi mīlestības pret sevi būtība ir - sevis paša uztverē. Jūs variet iemīlēt tikai to, ko skaidri redzat. Tas attiecas arī uz jums pašiem. Mīlestībai ir vajadzīgas acis. Tikai tad, kad jūs skaidri saskatāt sevi, jūs sākat sevi mīlēt."
Es uzskatu, ka Marka mācības garā ārkārtīgi svarīga atšķirtspējas gudrības apmācības daļa - ir mums visiem raksturīgo dziļi iesakņojušos ego slimību un pašapmāna apzināšana. Šeit mums var noderēt humora izjūta un patiesu garīgo draugu palīdzība. Kad mēs sastopamies ar šķēršļiem garīgās izaugsmes ceļā, viegli ir krist izmisumā, sākt noniecināt sevi un zaudēt pārliecību par ceļa pareizību.
Lai ienestu šajā pasaulē īstas/patiesas pārmaiņas, ir jāsaglabā ticība sev un citiem.