Jautājums- kas īsti ir Ķeltiskā 
Kristietība, kā un kad tā radusies? Bieži esmu saskārusies ar šo vārdu 
savienojumu, tomēr īstu atbildi tā arī neesmu atradusi, turklāt šis vārdu 
savienojums ļoti mulsina, jo ir tak zināms, ka Ķelti bija Druīdiskās reliģijas 
piekopēji. Turpat- kāda ir labi zināmā Ķeltu krusta izcelsme? 
Ķeltu un Baltu Viedā 
Tīrība. 
          Tīra doma ir viegli uztverama. Vārdi, 
aizspriedumi un patvaļības rada sajukumu. Miers, līdzsvarota attieksme un 
zināšanas atjauno sākotnējo Tīrību un Sapratni. 
          Liela Latvju daļa zina Aspazijas lugu 
“Zalkša līgava”, kura uzrakstīta domājot par Lietuviešu teiku “Egle – Zalkšu 
karaliene”. Tā pārstāsta visai Baltajai rasei kopīgo viņu būtības pamattēmu – 
to, ka tās izcelsme nāk no Jūras (4.rases). Jūrā mītošais Pūķis (“Lielā zivs” – 
Kosmiskās Gudrības nesējs – Saules sūtnis) tur satiekas ar tīru – vēl neprecētu 
Jaunavu (5.rases neskartais veidols) un no viņu mīlestības rodas bērni, kuri 
sākotnēji kļūst par jaunas valdnieku dinastijas (Merovingu) pamatlicējiem, bet 
vēlāk arī par savas tautas un rases Vecākiem. Viņu tauta ir viņu bērni. 
          Vieni te saskatīs to, ko viņi sauc par totēmu un to, ko viņi ar to saprot, bet citi runās par iemiesotās Gudrības 
formu maiņu, nerimstošo darbu un pārmantojamību. Tā pat Redzīgie – Viedie te 
zinās stāstu par vienmēr esošā Noslēpuma klātbūtni, kurš cieši sedz Debesis 
tiem, kuru patvaļība – egoistiskās netīrības pieskārieni profanē visu Sakrālo. 
Citi ies vēl tālāk un zinās stāstīt par to Ķeltiem un Baltiem kopīgo Viedo Tīrību, kura kā Pūķa (Zalkša) Bērni no Jūras 
izkāpusi savas zemes krastā. 
          Jūsu neizpratni rada vārdi un personiskā 
pieredze – tā kristietības profanācija, kura Jums rada priekšstatu par Vārdiem, 
to saturu un darbībām, kuras saistās ar šiem Vārdiem. Te neder steiga. Te 
personisko emociju klājums traucē. Te jālūko zināšanas un pieredze tajos 
apcirkņos, kuru Jums trūkst, bet kuras ir viegli atrodamas, ja pievēršamies tām 
ārpus ikdienas steigas. 
          Viedumam ir daudz 
Vārdu. Viedums pieņem atšķirīgas formas, saglabājot satura nemainību. 
Katrā vidē Viedums nemanāmi iekļaujas kā Gaiss, ko elpojam, kā Ūdens, pēc kura 
slāpstam, kā sildoša Uguns un Zemes atbalsts, kuru izmantojam, kad esam uz tās. 
Viedums nav jāaizstāv, Viedums nav jāizplata, par to nav jācīnās. Pietiek ar to, 
ka laiku pa laikam Cilvēkam atgādina par tā vienmēr esošo klātbūtni. 
          Vājiem Cilvēkiem arī tā ir par daudz – tad 
viņi visiem līdzekļiem apkaro Viedumu. Tad viņi ņem to un piemēro savai 
saprašanai un vajadzībai. Tie, kuros nav Vieduma, 
bet kuri zin par tā esamību un saprot Vieduma 
klātbūtnes nozīmi, cenšas sagrābt to, pieskaņot 
savu roku platumam, ietērpt savu vārdu patīkamības tukšībā un 
ar to palīdzību vēl tukšākiem stāstīt to, ko tiem stāstīt nevajag – 
to, ko nevajag ietērpt tukšo vārdu mīlībā, to, ko nevar ietērpt Vārdos tur, kur 
nav Vieduma. 
          Pūlī – tur, 
kur dzīvo pasaulīgo dzīvi – Vieduma nav. Pūlī ir 
tikai Vieduma profanācija. Pūlim pietiek ar Vieduma audzinošo klātbūtni un 
Noslēpumu, kurš to sedz. Tad, kad Viedums tiek profanēts, tā profanāciju izmanto 
blēži un krāpnieki – šarlatāni un iniciatīvas bagāti muļķi, kurus atbalsta tik 
pat plakanprātīgi fanātiķi. 
            Viedums ir ticis 
profanēts vienmēr un visur. 
Visos laikos ir izlaupītas bibliotēkas, grāmatas izdalītas pa lapiņai, pa mīļam 
citātiņam, pa noklausītam teicieniņam un tas viss ir tulkots, komentēts un tālāk 
pārstāstīts pēc paša stāstītāja saprašanas, sajūtām, dzīves pieredzes un 
vajadzībām. Visos laikos tādi profanētāju pārstāsti un citiem profāniem 
saprotami aicinājumi vienmēr tikuši labvēlīgi uzklausīti un pieņemti – tie 
neprasa piepūli un sasprindzinājumu. Tie katru padara šai profanācijai piederīgu 
tikai ar kādas zīmītes nēsāšanu (krustiņu vai “auseklīti”), nodevas pasniegšanu 
naudiņas, dziesmiņas vai klātbūtnes baudīšanas veidā kopīgā rituālā. 
Profanētājiem un profanācijai ar to pietiek. 
          Viedums ir 
Sakrāls. Viedums ir Saturs. Viedums iekļaujas formā un ļaujas Vārdam. 
Viedumu pazīst ar Vedantas vārdu sanskritā, ar Haldejas Kabalas vārdu Mazāzijā, 
kā Hermētismu Ēģiptē, Gnostismu Grieķijā un Druīdu Viedumu – Gudro Koku Brālību 
šeit – Nordiskajā (Teitoņu un Ķeltu) Eiropas daļā, bet Ziemeļāfrikā (Jūdejā, 
Etiopijā un Libānā) kā Eseju, Koptu un Himnosofu brālības. 
          Viedums satur tiem 
kopīgo Garīgo Doktrīnu, simbolus, apģērba, kultūras pamatus un tos domāšanas principus, kuri ļauj saprasties Viedajiem, 
bet atstumj un atmasko katru, kurš cenšas tam pieskarties, tāds nebūdams no 
Sirds dziļumiem līdz matu galiem. Doktrīnā esošā Īstenība iegūst veidolu caur 
vārdos ietērptām Idejām – priekšstatiem un tās pavadošiem simboliem, skaņām, 
kustībām un priekšmetiem. 
          Doktrīna runā par Cilvēka izcelsmi, 
izcelsmes mērķi, gaitu uz šo mērķi un to, kas ir šis mērķis. Doktrīnā ir 
Viedums, kurš stāsta par to, kā Viss top un pastāv, mainās, pārtop – par ko 
Veidojas un kas ir Veidotāji. Doktrīna ir Cilvēkam, par Cilvēku un to, kas viņš 
var būt, ja pieņemas Viedumā. 
          Tajā ir stāsti par to, kā Cilvēks ienāk 
šajā pasaulē, kā te iet savu Ceļu un kā atgriežas mājās savas dzīves ražas 
graudus līdzi nesot. Tā runā par to, ko Dārza saimnieks (Dravinieks) saviem 
strādniekiem par darbu atlīdzina. Tajā tiek stāstīts par Dzīvību, Dzīvības 
Avotu, Nesējiem un Sargātājiem (Dārzniekiem). 
          Doktrīna runā par Sauli un tās sūtņiem – 
Pūķiem – pasaules glābējiem – neziņas tumsā un dzīvības trūkumā mītošajiem 
Zināšanu Gaismu un dzīves jēgu nesošiem. Doktrīna stāsta par Cilvēka Garīgo Daļu 
– to, kura kā Saule savu iemiesojuma ēnu pavada, pati Debesīs būdama mirdzoša, 
tīra un neaptraipīta savas iemiesojuma ēnas pienesto parādu apmaksātāja. 
Doktrīna stāsta par to, ka šī Saule – sūtot savu iemiesojumu dzīvei uz Zemes, 
apgaro Zemi caur tā klātbūtni, bet iemiesojuma savākto pieredzi Sirds satura 
veidā sakrāj Kausā. 
          Grieķu valodā Viedums tiek izteikts ar 
Vārdu – Gnosis (Zināšanas stāvoklis). Gnostiķi ir Zinošie. Gnostiķi runā par 
Dzīvības Avotu – Sauli un daudzajām rokām, caur kuru darbību Dzīvība no Sava 
Avota nonāk pie katra Koka – Saprāta saknēm. Gnostiķi katrā 
Cilvēkā Esošo Sauli – viņa Garīgo daļu, sauc par 
Kristos, bet viņa ēnu – par Krestos – sava materiālās pasaules 
(Māras) krusta nesēju un grūtā ceļa gājēju. 
          Šo Doktrīnu 
profanēja. Tās daļas pielāgoja sprediķošanai pūlī, spriedelēšanai, 
politiska un personiska kapitāla uzkrāšanai, sabiedriskas uzmanības gūšanai un 
politiski izdevīgām manipulācijām. No Viedumā glabātās Doktrīnas izveidoja 
kristietības profanāciju – pseidoreliģisku 
ideoloģiju, uz kuras sazēla baznīcas, klosteri, garīdzniecība un tās nesaskaņu 
rezultātā radušos sektu novirzieni. 
          Doktrīna nekad nav 
zaudējusi savu Viedumu – tā nekad nav atteikusies no tā, ko tur savas 
uzmanības centrā – Tīrā un Neaptraipītā Cilvēka Gara – Monādes un Saprāta 
Vienības, kurš darbojas pasaulē caur Dvēseli un tās ēnu – Cilvēka miesīgo 
ķermeni. Neviens Esejs, Gnostiķis, Hērmētists, Haldejs vai Druīds nav atbildīgs 
par tiem profanētājiem, kuri lieto viņu Doktrīnu terminus un Idejas savā 
izkropļotā veidā. 
Šī vārda īstajā un vienīgajā nozīmē varam droši 
runāt par Tīrā Gara Doktrīnas (Kristietības) Hermētisko, Esejisko, Ķeltisko vai 
Baltisko (Druīdisko) formu. Mēs ar pilnām tiesībām 
varam lietot, ja 
gribam, mums patīkamo Grieķu Gnostiķu terminu 
Kristos vai to savas valodas Vārdu, kuru 
zinām par analogu šim Grieķu Vārdam. 
“Jēzus Kristus” nav 
Cilvēka vārds un uzvārds, bet Tīrā Gara veidotās dvēseles(starpnieka) 
intelektuālais princips – Saprāta(Radītāja) emanācija un sūtnis viņa personībā, 
caur kuru Radītājs darbojas tajā. Starp Esejisko, Hermētisko vai Druīdisko 
(Ķeltisko un Baltisko) Doktrīnas saturu nav nekādas starpības – ir tikai citas 
dzīves vides diktēti vietvārdi, situācijas un fonētiskas atšķirības 
vārdos. 
          Mēs varam un sakām – 
...........(mums Zināmais, bet te publiski 
neminamais – profāniem slēptais Vārds) nāk Saules Sūtīts Sūtnis savus Bērnus 
vadīt un uzraudzīt Saules Garīgās būtības tēla vainagā greznots. Viņš ir ar mums 
visu cauru gadu, katru dienu, savu Sūtņu un vienkārša Cilvēka veidā. Katru 
reizi, pieminot šo Cilvēku, mēs godinām Sūtni, tāpat kā to godina Grieķi, 
Haldeji, Eseji un Ķelti savos vārdos, kurus ikdienā lieto. 
          Tad, kad pāri Eiropai klājās profanācijas 
melnā ēna, Mitraisti, Druīdi, Himnosofi un Eseji nestrīdējās ar tiem, ar kuriem 
strīdēties nav vērts. Viņi noslēpa savus dārgumus pazemē, simbolos un Vārdos – 
viņi ļāva profāniem ticēt, ka viņu laiks ir klāt un tāds būs vienmēr. Viņi 
pieņēma profānu teikas un to varoņu vārdos turpināja dzīvot savu dzīvi. 
          Ķeltu Kristietība 
balstās Grālā. Tās “izcelsmes” leģenda to pieskaņo Kristietības 
profanācijai un stāsta, ka 
          - Arimatejas Jāzeps ir savācis Kristus 
brūču asinis Grāla kausā, ar kuru kopā vēlāk ticis iemūrēts sienā. Tur Kauss 
viņu apgādājis ar visu nepieciešamo, bet, kad pēc 7 gadiem viņš no ieslodzījuma 
atbrīvots, iznācis Saules gaismā jauns un spēcīgs (augšāmcēlies no kapa). 
Arimatejas Jāzeps sēdies kuģī un ar to kuģojis aiz Herkulesa Stabiem 
(Gibraltāra), līdz nonācis Britānijā, kur izkāpis Logru zemes krastā – tagadējā 
Kornvolā. Britu salas tādēļ esot tā vieta, kurā Debesis vistuvāk Zemei 
piekļaujoties. No turienes Kausa Svētība izplatījusies pa visu Britāniju. Turpat 
esot atrodams arī Longīna šķēps un citi Sakrālā Loka priekšmeti. 
          Britu zemes kristieši (kausa mantinieki) 
uzturējuši ciešas saites ar Esejisko, Koptu brālību un Islāma pasauli. Bijuši 
opozicionāri Romai, bet draudzīgi 11.gadsimtā Romas iznīcinātajiem Katariem 
(Tīrajiem), par kuriem leģenda stāsta to, ka viņu vidū esot dzīvojuši Skolotāja 
Bērni. Tas ir stāsts par Kristīgās Doktrīnas tīro un profanācijas līniju cīņu – 
par “Jāņa” un “Pētera” līnijām un to attiecībām. “Pētera” līnija uzvarēja Romā, 
bet viņa pretinieki, transformējoties (pastāvēs, kas pārvērtīsies) turpināja 
pastāvēt tik ilgi, līdz grimstošā tautas apziņa pilnībā zaudēja savas saites ar 
Viedajiem. 
          Viedie tautas apziņā zaudēja savu 
atpazīstamības tēlu, Viedums kļuva uzskatāmi neatpazīstams – zaudēja formu un 
tika profanēts tur, kur saglabājās nostāstos. Tagad tas ir tādā situācijā, kad 
daudzi viens otram stāsta – mums reiz bija ..., bet tajā “kā tad īsti bija”, un 
“kas bija”, šie stāstnieki tālāk par saviem priekšstatiem netiek. 
Viedums, reiz pārtraukts, nav 
patvaļīgi atjaunojams bez To 
Gribas, kuri Laika Zīmes Raksta un pavedienus sien. Tikai tas, kurš ir šajā 
pavedienā, kā tievā matā iekārts, var tik daudz Vieduma atnest, cik šis 
pavediens, Sirdī vērpts, iztur. Tikai Tie, Kuri šo pavedienu pasniedz, var tā 
pieņēmējam dot to Sapratni un Zināšanas, kuras ļauj Viedumu ietilpināt, piešķirt 
formu un dot elpu. Gaidītāju ir daudz – Nesējs ir 
viens. 
          Ķeltu Kristietība ārēji pieņēma profanētās 
formas un dibināja anglikāņu baznīcu, bet iekšēji turpināja savu dzīvi 
neatkarīgā Pazemes Upē, kuras redzamā daļa izlauzās virspusē kā Karaļa Artūra 
(Lāčplēša) eposs, ar viņa līdzgaitniekiem Gviniveru (Spožo Jaunavu – Spīdolu), 
Merlinu (Burtnieku), Ezera Valdnieces nogrimušo pili, Avalona (ābolu – guļošo 
varoņu) salu, Apaļā Galda Bruņinieku Brālību, Morganu La Feju un viņu 
pretiniekiem, un piedzīvojumiem, kuri beidzās ar cīņu Jūras (Daugavas) krastā, 
lai turpinātos citā pasaulē un atgrieztos šeit turpināt iesākto jaunā dzīvē. 
Pazemes Upe iznesa virspusē Ekskaliburu, “Merlina 
cepuri”, zizli, “Longīna šķēpu”, “kristālus”, Kausu un Pūķu 
Dziesmas, “Daiļo Dāmu”, “Atraitni” un “Atraitnes Dēlu” (Persifālu), 
zaudētos Gara Bruņniecības Ideālus un to Mīlestību, par kuru visā viduslaiku 
Eiropā dziedāja Druīdu Bardi – Minnezengeri. 
          Druīdu ordeņi (brālības) pārtapa 
Kartehīziešu, Joanītu un Templiešu (Livonijas) ordeņos. Visur viņi vājināja 
Romas baznīcas bīskapu varu, bet pieņēma savā paspārnē tās vajātos un zināšanas 
alkstošos. Tieši tas, ka Druīdi ietērpās Templiešu formās un savās dabiskajās 
teritorijās turpināja iesākto darbu, izskaidro vēsturniekiem nesaprotamo ordeņa 
zibenīgās izplatīšanās un skaitliskā pieauguma faktu, un tās zināšanas un 
pagāniskos uzskatus, kurus uzturēja ordenis savā vidē un darbībā. 
Sarkanais Templiešu krusts baltajā apmetnī nebija 
jaunums Druīdu zemēs. Vecajam labajam Baltajam “Zodiakālajam priekšautam” tika 
piešķirts cits pastāsts, bet jēga palika tā pati vecā, tāpat kā Ausekļa zīme 
vienmēr un visur uz Zemes nozīmē vienu un to pašu – Venēru – Luciferu – Gaismas 
Nesēju. Kā Druīdi tērpās baltā, tā turpināja to darīt arī vēlāk – citu ordeņu 
vārdus nesot. 
          Karaļa Artūra, Grāla kausa un Ekskalibura 
eposs ir slēptā Kristietība. Ja gribam runāt šajos terminos – tad, kristietības profanācija, kuru pārstāv mūsdienu baznīcas, 
ir pagāniskās formās ietērpts Judaisms, bet 
Viedā Gara Mācība (Kristietība) ir ietērpta Artūra, Grāla un Ekskalibura eposā. Tuvojoties eposam – tā izpratnei – ceļam no “Klingzora uz 
Kamelotu”, pievienojoties Grāla meklējumiem un lūdzot Ezera Valdniecei no savas 
Gaismas pils iznest Ekskaliburu, mēs tuvojamies savu senču – 
Druīdu Garīgajai Doktrīnai un tās izpratnei. 
          Tā mēs ietilpinām sevī viņu Viedumu un 
bruņinieku tikumību līdz ar viņu patriotisma pamatu. Nacionāla atdzimšana nāk ar 
tautas Vieduma un bruņniecības tikumu atdzimšanu un atkalapvienošanos. Bez šī 
dziļākā satura piepildījuma visa cita rosīšanās ap to ir tikai tukšu pašizdomātu 
ilūziju riekstu čaumalu grabināšana un zeltīšana. 
          Ir jāsaprot, ka arī šodien, tāpat kā agrāk, 
notiek Vieduma profanācija. Arī tagad Vieduma un “tautiskās dievestības” 
meklētājus sagaida un viņu veselā Saprāta pilnvērtību ceļā uz meklēto pārbauda 
profanētāji. Viņi pulcina ap sevi skaisto vārdu mīļotājus un personisko 
pārdzīvojumu apjūsmotājus. Viņi pārbauda katru, kurš ir ceļā uz Viedumu. 
Tie, kuriem pietiek ar viņu profanēto “tautisko 
dievestību”, paliek ar viņiem. Tie, kuriem tur ir par šauru, iet tālāk savos 
meklējumos, līdz sajūt Grāla Elpu Druīda Balsī, satiek savu Artūru Ozolu lokā 
vai ierauga pie Ekskalibura pārdomās iegrimušu Burtnieku. Tad viņš zin, ka ir 
pie savējiem. 
Ekskaliburs 
(tas, kurš pārvar apļa robežu) ir pirmā vibrācija 
– Radošais Stars, kurš, pārvarējis pirmā eksistences loka (logosa) telpu, rada 
otro loku (logosu). Pirmais eksistences loks ir bezgalīgā – Bezrobežīgā Dabas 
telpa, kurā visur pārstāvēti tās abstraktie – Filosofiskie Principi un Sākotnes 
savās mijiedarbībās un radošajās attiecībās. Ja nelieto precīzākus šo Principu 
un attiecību simbolus, tad pirmais eksistences loks ir aplī ievilkts aktīvais 
(vertikāli orientētais) krusts. 
Otrais eksistences loks ir no pirmā izrietošie 
Dabas Likumi un to uzturēto Enerģiju formu hierarhijas, bet trešais loks ir tā 
visa iemiesojums – no vissmalkākās līdz rupjākajai matērijai esot veidotais 
eksistējošais Kosmoss, kuru sauc arī par “Dzīvo Dievu”. Vienotās Dzīvības, 
Gribas un Apziņas kvintesence ir tas Radošais Stars, kurš pārvar pirmā loka 
bezgalības apli un rada otro loku līdz ar tā iemiesojumu “Dzīvo formu 
pasauli”. 
Vienotā Dzīvība ir augstākā forma 
Tam, ko mēs saucam par Radītāju. Ārpus Tā un Dabas nekāda cita dieva nav, toties ir augsti attīstītu 
saprātīgu būtņu hierarhija, kura aizsākas Cilvēkos uz tādām planētām kā mūsu 
Zeme, un turpinās neizsakāmi augstu – vissmalkākajās formās un varenībā uz citām 
planētām to Kosmosos un Visumos. 
Katram simbolam ir stingri noteikts objektīvs 
saturs, kurā nav vietas subjektīvām sajūtām un personiskiem viedokļiem. Tas Runā To, Kas Tas Ir. Simbols izsaka Īstenību vai arī 
klusē meļa fantāzijās. Katram simbolam ir Tā Vārds. Katrai Zvaigznei, figūrai un 
krustam ir Tā Vārds. 
Apli, kuru šķērso krusta gali ar 
tā vertikālās daļas pagarinājumu uz leju – “Ķeltu krustu” – sauc par Ekskaliburu. 
Tas ir “Artūra neuzvaramais zobens”, Artūrs pats, kā šī zobena lietotājs – 
centrālais punkts un viņa “Mirdzošā Jaunava” – Gvinivera horizontālajā līnijā 
zobena spalā. Tad, kad uzlūkojat šo “Ķeltu krustu”, Jūs vienmēr uzlūkojat Viņus 
Visus Ekskaliburā. 
Ekskalibura kustība 
telpā rada trešo loku ar tā 
“dieviem” un būtnēm – Pērkonu (elektrību), Māru (pasaulīgo – inerto matēriju) 
Maiju (Māras radīto ilūziju – maldus), stihijām un gariem, kuri pulcējas ap 
Cilvēku vai arī ir tikai viņa paša pēc saviem priekšstatiem izveidoti, sev 
pielāgoti un paša pielūgsmei vajadzīgi. 
http://www.philos.lv/KB_tiriba.html                           Pauls 
Stelps 
                                                                          
Sociopsiholoģijas asociācija