Par dzīves un nāves noslēpumiem
spriežam kopā ar Pēteri Kļavu
Mīliet visu, jo viss tūlīt pāries!
Par dzīves un nāves noslēpumiem spriežam kopā ar
Pēteri Kļavu – bērnu ārstu reanimatologu, filozofu un zinātnieku.
Katrs no mums kaut reizi ir
aizdomājies par esības lielāko mīklu: vai mūsu dzīve beidzas līdz ar fiziskā
ķermeņa nāvi. Un, vai tā ir taisnība, ka dvēsele ir nemirstīga? Vai eksistē
”cita saule”? Pēteris Kļava meklē un atrod atbildes uz šiem
jautājumiem.
Katras savas dežūras laikā Bērnu klīniskās
universitātes slimnīcas reanimācijas nodaļā Pēteris Kļava saglabā dzīvību tiem
bērniem, kurus var noturēt šajā pasaulē, un pavada viņsaulē tos, kam vairs nav
iespējams palīdzēt. No vienas puses, viņš ir mazliet Dievs, bet no otras –
bezpalīdzīgs vērotājs. Strādājot tādu darbu, ārsti kļūst vai nu par ciniķiem,
vai vienaldzīgajiem, vai arī filozofiem. Citādi nav iespējams katru dienu
mēģināt atbildēt uz jautājumu ”Vai es izdarīju visu, lai šis bērns dzīvotu?” un
”Kāpēc cilvēkiem tik daudz jācieš?” Pēteris Kļava ir izvēlējies filozofijas
ceļu. Kopš 1985. gada viņš nopietni pievērsies dzīves un nāves jautājumu
pētīšanai un labprāt dalās ar mums savās zināšanās.
Mūsu saruna notiek biroja telpās Rēriha ielā. Es
ievēroju, ka Pētera Kļavas acis un skatiens ir kā bērnam jeb, precīzāk, – kā
cilvēkam, kurš dzīvē ir daudz redzējis, taču nav tajā vīlies un vēl arvien tic
brīnumiem. Un tad es atcerējos izcilā amerikāņu rakstnieka Dž. D. Selindžera
romānu “Uz kraujas rudzu laukā”. Tā galvenais varonis ir pusaudzis, kurš sapņo
par to, ka, izaudzis liels, strādās par cilvēku, kas stāv kraujas malā un ķer
rudzu laukā spēlējošos bērnus, lai neviens no viņiem nenokristu lejā. Un man
ienāca prātā doma: ”Jauneklis ir izaudzis, un viņa sapnis ir īstenojies.” Kā jau
katrs īstenots sapnis, arī šis atšķiras no ideāla: izrādās, ne visus un ne
vienmēr izdodas glābt.
Pēteris Kļava ir dzimis 1964.gada 20.jūlijā. Pabeidzis Rīgas Medicīnas
institūta Pediatrijas fakultāti un ieguvis anesteziologa reanimatologa
specialitāti. Nu jau vairāk nekā divdesmit gadus strādā par ārstu reanimatologu
Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā. Kopš 1985. gada pēta globālus
jautājumus, kas saistīti ar dzīves–nāves fenomenu, ārpusķermeņa pieredzi un
cilvēka attīstību. 2001. gadā bija Dalailamas vizītes Latvijā galvenais
iniciators un organizētājs. Vairākus gadus vadījis televīzijas sarunu raidījumu
"Šeit un tagad". Dibinājis biedrību
Reanimare, kas meklē atbildes uz mūžseno jautājumu: kā padarīt
dzīvi harmonisku. Lasa lekcijas, vada seminārus.
– Pēteri, varbūt uzreiz ķersimies pie
globāliem jautājumiem – kas ir nāve? Kāpēc tā mūs biedē?
Cilvēkus biedē neziņa un notikušā
neatgriezeniskums. Es strādāju bērnu reanimācijā, redzu mirstam simtiem bērnu.
Un esmu ievērojis, ka vecāki, kuri zaudē savu bērnu, ļoti reti uzdod sev
jautājumu ”Kas ir nāve?”. Viņi domā tikai par to, ka ”vairs nekad”, cieš, rīko
bēres, iet uz kapiem un gadiem ilgi skatās uz fotogrāfijām. Zaudējuma bēdas ir
milzīgas. Taču tiem, kas uzdod sev jautājumu ”Kas ir nāve?”, un meklē uz to
atbildi, ciešanas mazinās, jo cilvēks sāk saprast: nāves nav. Ir pāreja citā
eksistences formā, saplūšana ar to balto gaismu, kuru redzējis katrs, kas
piedzīvojis klīnisko nāvi.
Daudzi gudrie to zina. Kad Cīrihē nomira Einšteina
draugs, zinātnieks savā dienasgrāmatā ierakstīja: ”Mums, fiziķiem, nāve neko
nenozīmē. Tu aizgāji pirmais, es tev sekošu. Pagātne, tagadne un nākotne ir
uzmācīga ilūzija.” To reizēm intuitīvi jūt bērni. Astoņgadīga meitenīte, kuru es
ārstēju... nav svarīgi, no kā... tad, lūk, viņa neilgi pirms savas aiziešanas
teica saviem vecākiem pārsteidzošus vārdus: ”Mamma un tēti, jums jāsaprot, jūs
tikai nebaidieties, bet mūsu nav! Kad Dievs domā pats par sevi, mēs parādāmies
viņa prātā.” Šī meitene un Einšteins runāja par vienu un to pašu: mūsu materiālā
eksistence šajā pasaulē ir liela ilūzija, bet nāve – pāreja.
Uz jautājumu ”Kas ir nāve?” ir vairāku līmeņu
atbildes. Tik sarežģītas zināšanas jāskaidro tā, lai cilvēki ar dažādu
attīstības pakāpi saprastu viņiem pieejamo informācijas daļu un lai šī sapratne
sniegtu viņiem mierinājumu. Pirmais līmenis – cilvēks piedzīvojis zaudējumu,
atbilstoši savas reliģijas likumiem atzinis, ka mirušais nonācis paradīzē vai
ellē, ātri apracis vai sadedzinājis aizgājēju, noskaitījis lūgšanas, ticis vaļā
no atmiņām un sācis taisīt jaunus bērnus. Tas ir normāls process, kas nodrošina
iedzīvotāju skaitu, cilvēku biomasu. Starp citu, jēdzienā ”biomasa” nav nekā
slikta – no tās rodas viss labais un vērtīgais. Reliģiskais institūts ir
vērtīgs, jo tiem, kas palikuši dzīvi, palīdz pārdzīvot zaudējumu, bet tiem, kas
aizgājuši, – veikt pāreju.
Augstākā attīstības līmenī, kad galva nav aizņemta
ar nepārtrauktām ciešanām vai neapstrīdamiem reliģiskiem uzskatiem, kad tajā ir
pietiekami daudz vietas, lai uztvertu jauno, cilvēks apzinās, ka nāve ir
vienkārši atbrīvošanās no miesas un pāreja citā dimensijā. Turklāt var būt
vairākas šādas dimensijas un tās nav ne paradīze, ne elle.
Un vēl bez parastās gudrības ir arī augstākais
viedums – izredzētajiem.
– Tad pievērsīsimies gudrībai!
Augstāko viedumu varbūt šoreiz neaplūkosim, bet parunāsim par nāvi mazliet
dziļāk nekā parasti. Pašreiz vērojama interesanta parādība, kuras liecinieki mēs
esam: jautājumu ”Vai eksistē dzīve pēc nāves?” apcer mūsdienu zinātne. Turpretī
reliģija, kas it kā nodarbojas ar garīgiem meklējumiem, pamatīgi atpaliek. Vai
tas nav dīvaini?
Tā nu ir sanācis, ka pašlaik fiziķi teorētiķi ir
tuvāk šo jautājumu izpratnei, nekā garīgie darbinieki. Arvien mazāk vietas
paliek filozofijai, un rodas arvien vairāk zinātnisko pētījumu. Tikai 4 %
iedzīvotāju piemīt ģenētiska nosliece uz garīgumu, tikai 16 % – uz biznesu un
sistemātisku darbu. Taču bez iedzimtām nosliecēm mūsos ir ielikta arī tieksme
pēc daudzpakāpju attīstības dažādos virzienos. Mūsdienu rietumu sabiedrība ar
mākslas, kino, teātra izrāžu, interneta starpniecību mūs pakāpeniski attīsta,
padarot garīgākus un strādīgākus. Tāpēc rietumu cilvēks ir uzņēmīgāks un
izglītotāks nekā indietis vai tibetietis. Viņš ir gatavs uzsūkt zināšanas, to
skaitā arī garīgās. Viņš ir radījis zinātni. Tāpēc jau Dalailama tā tiecas uz
Rietumiem. ASV Dalailama ik gadu tiekas ar pirmrindas zinātniekiem: uzaicina
kādus septiņdesmit, astoņdesmit zinātniekus – neirofiziologus, ģenētiķus, kvantu
fiziķus, matemātiķus – un brīvas diskusijas veidā apspriežas ar viņiem par to,
kas ir apziņa, dzīve un kas atrodas aiz tās robežām.
Nāves Baltā gaisma, kuru mēs visi agrāk vai vēlāk
ieraudzīsim, ir Visuma reliktā enerģija, kas eksistējusi pirms visa cita. Šis
jēdziens ir kopīgs kvantu fizikai un visām reliģiskajām mācībām, to skaitā
kristietībai. Gan zinātnieki, gan garīgie līderi vienā balsī apgalvo: gaisma ir
visa pamats, tā ir tīra enerģija, kura kaut kādā veidā ir pārvērtusies par
materiālo pasauli. Tā ir visur, arī mūsos.
”Es
nekad nesaku mirstošiem bērniem, ka viņi nomirs. Un nekad nevienu nemānu, solot
šīs dzīves turpināšanos. Es cenšos ļoti īsi atklāt bērnam patiesību: ”Nāves nav.
Tu aizej no sava ķermeņa un pārej citā stāvoklī.” Un bērns saņem no manis
apstiprinājumu savām izjūtām, ka viņš eksistēs arī turpmāk, tikai
citādāk.”
– Daži neirofiziologi apgalvo, ka
cilvēku smadzenes nav apziņas avots. Tās darbojoties kā uztvērējs. Ko jūs
domājat par šo teoriju?
– Profesors Stjuarts Hamerofs, Arizonas
Universitātes anesteziologs un psihiatrs, un viņa Oksfordas kolēģis Rodžers
Penrouzs radījuši apziņas kvantu teoriju. Viņi uzskata, ka cilvēku smadzenes ir
kvantu dators, bet apziņa – tā programmnodrošinājums, kas nāk no ārpuses, no
Visuma, savukārt dvēsele ir informācija, kas uzkrāta kvantu līmenī. Līdzīgs
viedoklis tika pausts jau sen, taču šiem pētniekiem ir izdevies rast tam
zinātnisku pamatojumu: apziņas jeb informācijas nesēji ir miljardiem smadzeņu
nervu šūnās izvietoto olbaltumvielu mikrocaurulīšu (microtubules), kurām līdz šim tika atvēlēta vien necila
armatūras un šūnu iekšējo transporta kanālu loma. Kvantu informācija tajos
uzkrājas un nevar tikt iznīcināta pat pēc ķermeņa bojāejas. Kad ķermenis iet
bojā, šī informācija saplūst ar Visumu. Un eksistē bezgalīgi. Profesors Stjuarts
Hamerofs šo informāciju sauc par ”dvēseli”.
– Iznāk, ka cilvēks ir biorobots ar
ārēju enerģijas avotu. Un kā tad ar apgalvojumu, ka Dievs radīja cilvēku pēc
sava tēla un līdzības.
Es šeit nesaskatu pretrunu: apziņas dzirksts viņā
ir no Dieva. Lai cilvēks varētu kļūt līdzīgs Dievam, viņam jāiepazīst sevi, un
to var izdarīt, mīlot, kalpojot un cienot citus cilvēkus. Šo ideju ir grūti
iegalvot tiem, kas pār mums valda, kā arī miljardiem citu cilvēku, kuri dzīvo
līdzīgi zivīm, neapzināti kopojoties, un tāpēc katru dienu 40 000 bērnu mirst no
bada. Būtu labi, ja šo tautas masu varētu vest pie prāta, pacelt augstākā
attīstības līmenī. Attīstības process ir lēns un sarežģīts, tomēr tas ir
iespējams!
Zināšanas par nāvi maina mūsu dzīvesveidu. Bet mēs
šīs zināšanas atgrūžam. Viduslaikos Eiropā aizliegtais temats bija sekss, toties
nemitīgi tika runāts par nāvi. Mūsdienās visi runā par seksu un par aizliegto
tematu kļuvusi nāve. Sabiedrībā atliek vien izrunāt šo vārdu, un visi paziņas
novērš no tevis skatienu un aizbēg, it kā, ja viņi šo vārdu neizrunās, tad
dzīvos uz Zemes mūžīgi.
Iedomājieties: cilvēks nevar nomirt pavisam. Nāves
brīdī zūd tikai viņa materiālā izpausme. Mēs zaudējam fizisko ķermeni, bet tas,
kas mēs esam, – personība – paliek. Mūsu enerģētiskā būtība, kas uztver visas
parādības un reaģē uz tām, turpina dzīvot un nav ierobežota ne telpā, ne laikā.
Tā ceļo pa citām pasaulēm un saplūst ar Dievu.
”Vienpadsmitajā klasē es redzēju sapni: sieviete atnesa man melnu
grāmatu, kurā ”viss ir uzrakstīts”. Pēc dažiem gadiem šis sapnis piepildījās. Es
studēju medicīnas institūtā, un kāda sieviete man piedāvāja nopirkt melnu
grāmatu, kurā ”viss ir uzrakstīts”. Grāmata saucās Bhagavadgīta – indiešu Bībele
par realitāti. Grāmata maksāja trīsdesmit piecus rubļus, bet mana stipendija
tolaik bija četrdesmit rubļu. Tomēr es vienalga to nopirku un naktīs lasīju
kopmītņu istabiņā zem segas, jo baidījos, ka man šo ”reliģisko literatūru”
atņems.”
– Kādi notikumi mudināja jūs uz
pārdomām par nāvi un tās izzināšanu?
– Dzīvē mēdz gadīties tādi notikumi, kurus nav
iespējams aizmirst, bet par kuriem ir neērti stāstīt. Šādi gadījumi parasti
notiek ar ārstiem, lidotājiem, kosmonautiem: ”Redzēju neizskaidrojamas lietas,
taču nevienam par to neteikšu, citādi vēl nosauks par jukušu vai narkomānu,
nepielaidīs pie darba, dežūrām, lidojumiem.”
Pirms vairāk nekā divdesmit gadiem, kad es tikko
biju sācis strādāt par reanimatologu, Daugavpilī kādā dzīvoklī bija sprādzis
gāzes balons. Māte uzreiz bija gājusi bojā, bet dēlam bija 90 % ķermeņa
apdegumu. Zēnu atveda uz reanimāciju. Izglābt cilvēku, kuram ir tik plaši
apdegumi, pat mūsdienās nav iespējams. Zēna dzīvība nebija glābjama. Es gāju pa
gaiteni un grasījos ieiet pie viņa palātā – pirmajā pa labi. Pirms manis tur
iegāja māsiņa ar gariem, izlaistiem matiem, ģērbusies baltā halātā. Es nodomāju:
”Interesanti, kas tā par jaunu māsiņu, kas šodien dežurē?” Pēc piecām sekundēm
arī es iegāji palātā. Taču tajā, izņemot pacientu, neviena cita nebija. Bet es
taču skaidri biju redzējis palātā ieejam jaunu sievieti tādā dīvainā, garā un
brīvi krītošā halātā! Pēkšņi monitors sāka rādīt strauju slimā zēna stāvokļa
pasliktināšanos: viņa sirds pukstēja arvien lēnāk un lēnāk. Es uzsāku
reanimēšanu, taču zēns nomira. Un man nav nekāda cita skaidrojuma notikušajam,
kā vien tas, ka zēna māte bija atnākusi, lai palīdzētu viņam iziet no
ķermeņa.
Bija vēl viens gadījums, kas ilgi man nedeva miera.
Trīsgadīga meitenīte nomira pēc ļoti sarežģītas sirds operācijas. Un pat pēc
vairākām dienām māsiņas un sanitāres tukšajā palātā dzirdēja meitenītes
raudāšanu. Pat tie, kas nejauši nokļuva palātā un neko nezināja par notikušo,
arī dzirdēja, kā meitenīte sauc mammu. Mazulīte nespēja veikt pāreju, jo viņu
nelaida vaļā no šīs pasaules un noturēja nāves vietā tuvinieku, galvenokārt
mammas, ciešanas un vaimanas.
Visiem būtu jāzina, ka cilvēka nāve ir ilgs un
sarežģīts process nevis acumirklīgs akts: bija cilvēks – bums, un viņa vairs
nav, viņš ir anihilējies! Mēs visi saprotam, ka embrijs mātes miesās jāaudzina,
jālolo, lai viņam būt iespēja klausīties labu mūziku, siltus vārdus, dziesmas.
Un tad viņš piedzims vesels un būs labs cilvēks. Mirstoša dvēsele arī jālolo,
tai jāvelta rūpes un uzmanība, taču bez puņķiem un skaļām vaimanām. Jo šai
dvēselei priekšā ir garš ceļš un atdzimšana citā ķermenī.
– Tātad nevajag ļauties neapturamām
bēdām, vaimanāt ”kam tu mani esi pametusi” un lūgt šo tuvinieka dvēseli
neaiziet?
– Nē, nevajag, jo citādi tā tiešām var palikt. Un
būs lemta ciešanām. Nelaimīgo un neizglītoto tuvinieku kliedzieni brīdī, kad
dvēsele pārceļas garīgajā dimensijā, traucē šo procesu. Pārejas process ir
svētlaimīgs, tam jānotiek klusumā, gaišās, cēlsirdīgās skumjās. Citādi aizgājējs
var palikt par spoku un klīst zemes dzīvē, pieķeroties savai mājai vai
radiem.
Lūgšanas, vēršanās pēc palīdzības pie tā, kurš prot
pāriet no fiziskā ķermeņa garīgajā, – pie jebkuras reliģijas Dieva – ir labākā
palīdzība mirstošajam. Lūgšanām jābūt līdz pat četrdesmit dienu ilgām, kamēr
norisinās ēteriskās miesas sašķelšanās, kurā mitusi dvēsele šajā, zemes dzīvē,
un dvēsele pilnībā pāriet citā dimensijā.
Jūs ar tādu mīlestību un pašatdevi
rūpējaties par svešiem bērniem! Vai jums pašam ir bērni?
– Esmu divpadsmit gadus precējies un audzinu divus
bērnus, zēnu un meiteni, – tie ir manas sievas bērni no pirmās laulības, un viņi
man ir ļoti svarīgi.
– Labs veids, kā tikt pie minimālas
atbildības par bērniem, gūstot no tiem maksimāli daudz prieka.
– Vienpadsmit gadu vecumā es nesapratu, kā var mīlēt
vienu sievieti visu mūžu. Bet ja nu otrā vai trešā izrādītos labāka? Skolā
četrus gadus pēc kārtas mums bija trīspadsmit krievu valodas un literatūra
stundu mēnesī. Es aizgūtnēm lasīju krievu klasiķu darbus, kuros nav atrodami
mīlas stāsti ar laimīgām beigām. Lepnais un vientuļais Pečorins no Ļermontova
romāna "Mūsu laika varonis" bija mans virtuālais fantoms, ar kuru es domās
sarunājos. Es ļoti agri sajutu, ka nevaru būt laimīgs parastā ģimeniskā līmenī.
Un tajā pašā laikā es vienmēr esmu ļoti labi sapraties ar bērniem. Pedagoģe Ilze
Arhipova, kura manā skolā mācīja krievu valodu un literatūru, ieteica man kļūt
par bērnu ārstu. Es biju kategoriski pret. Par ārstu – jā, bet tikai
pieaugušajiem! Stājos Vispārējās ārstniecības fakultātē, taču man pietrūka pus
punkta, un mani uzņēma pediatrijā, un par to es liktenim esmu no sirds
pateicīgs.
Daudzus gadus strādādams reanimācijā, esmu sapratis,
ka ir ļoti viegli radīt bērnus un tādējādi apmierināt savu egoismu. Radi tādu
mazulīti, paauklē, noskūpsti, noglāsti... Bet ko vēl tu viņam vari dot? Es redzu
šos nodzērušos deģenerātus, kuri, protams, arī ir dievišķi radījumi, taču
vairojas kā zivis dīķī, un viņu bērni pēc tam cieš un mirst. Es saprotu, ka kāds
varbūt ir audzis šausmīgos apstākļos un kļuvis par ģēniju vai svēto, kāds cits
kopš bērnības dzīvojis milzīgā trūkumā un kļuvis par Deva avatāru. Es saprotu,
ka materiāli psiholoģiskais komforts bērna audzināšanā ne vienmēr ir
svarīgākais. Taču man ir sava, personiska attieksme pret ciešanām. Un es nekādā
gadījumā nevēlos tām pakļaut cilvēkus.
Katrs pats izvēlas savu atbildības mērauklu. Un es
esmu izvēlējies atbildību par pieņemtiem bērniem un saviem pacientiem.
Īpašie Happy Nation
jautājumi
– Kurš ir svarīgākais cilvēks jūsu
dzīvē?
– (Ilgi klusē.) Ja jau
man par to ilgi jādomā, – tātad man tāda nav.
Jūsu mīļākā filma?
– Tās ir visas filmas ar Ņikuļina piedalīšanos.
Kāpēc Ņikuļins? Tāpēc, ka sarežģītais, pārpasaulīgais Tarkovskis vai ”Matrix”,
protams, ir kolosāli! Bet man tā visa ir pietiekami daudz manā dzīvē un darbā.
Turpretī, kad skatos Ņikuļinu, saprotu, kā esības pārpasaulīgā gudrība pārtop
par ģeniālu vienkāršību. Man tā ir atklāsme. Kādā no pēdējām intervijām
Ņikuļinam jautāja: ”Kas ir laime?” Un viņš atbild: ”Tas ir ļoti vienkārši. No
rīta es pieceļos. Mēs ar sievu dzeram kafiju. Brokastojam. Un es dodos uz darbu
uz cirku.” Ilga pauze, un visa Krievija pamirts, pieplakusi televizoru ekrāniem,
– un kas tālāk. Pēc pauzes Ņikuļins turpina: ”Pēc tam es strādāju cirkā. Vakarā
atgriežos mājās. Mēs ar sievu ēdam vakariņas. Dzeram tēju. Un es eju gulēt.”
Punkts. Viss tiek uztverts kopumā, tā, kā tas ir, bez naida, bez nožēlas. Un
ikdienas pelēkumā kļūst redzama Visuma pilnība. Ņikuļins ļauj notikt visam
daiļajam – bez nervozēšanas, bez histērijas, bez sabrukuma. Viņš prot
pasmieties, viņš mums rāda dziļu esības prieku. Kā Dieva Bērniņš – tāds ir viņa
tēls.
– Kāda ir jūsu dzīves
jēga?
– Dzīvei nav jēgas. Kāda jēga ir sapnim? Kur ir tie
cilvēki, kuri dzīvojuši pirms mums? Viņu nav un nekad nav bijis! Mēs atnākam no
tukšuma un tukšumā atgriezīsimies. Nekam nav jēgas, pat daiļradei. Pati esība
stāv pāri visam, pāri Mocartam un Baham. Vienkārši ir jādzīvo. Un jādara tas, ko
proti. Jāiepazīst pašam sevi. Ļoti interesanti ir cilvēku stāsti par
ārpusķermeņa pieredzi. Viņi apmeklē citas pasaules, stāsta par to, cik tur ir
labi, – daudz labāk nekā te. Un liekas: cik aizraujoši, liekas, ka tās, citas
dimensijas var apmierināt arī tevi. Vajadzētu tās apmeklēt. Apmeklē – man ir
bijuši tādi mirkļi, un pienāk laiks, kad tu saproti, ka arī tās citas diženās
pasaules nespēj apmierināt tavas prasības. Un tu nonāc pie secinājuma, ka ir
vienkārši jādzīvo, jādara, ko vari, un viss lai ir tā, kā ir.
– Ko jums nozīmē
laime?
– Laime ir īss zibsnis, kad prāts ir mierīgs, bet
garīgais intelekts izjūt mūžīgā spēka klātbūtni, kuram mirdzot atsaucas tava
iekšējā gaisma. Iekšējā un ārējā harmonija. Un tu saproti, ka šādā mierpilna
prieka stāvoklī vajadzētu atrasties vienmēr. Kas mums traucē? Protams, mūsu
mūžīgi rosīgais prāts.
Vēl man laime ir tad, kad slims bērns lūdz ūdeni un
es ar karotīti viņu padzirdu un remdēju viņa slāpes. Laime ir tad, kad redzu
gudrus, inteliģentus un labsirdīgus vecākus, kuri mīl savu bērnu.
– Vai jums ir svarīgi, lai citi
cilvēki jūs mīlētu?
– Man ir svarīgāk mīlēt pašam. Mīlestība ir tad, ja
jums ir kopīgas intereses, jums viens un tas pats ļoti patīk vai nepatīk. Uz
šādiem pamatiem veidojas pieņemama ģimenes dzīve. Bet vispār, katrs aizmieg un
mirst vientulībā. Tāpat kā Dievs ir viens, tā arī tu esi viens. Ja kādam izdodas
savā vientulībā integrēt otru cilvēku, – tas ir lieliski.
– Vai vientulība ir
nelaime?
Jautājums ir – kāpēc tu esi viens. Daudzi pilnību
sasnieguši cilvēki, piemēram Mahariši, iesaka cilvēkiem ģimenes dzīvi. Jēzus
Kristus bija Tibetā un teica vīriešiem: ”Labākais klosteris tev ir tava ģimene.
Tā ir lieliska kalpošanas skola, jo, darot labu citam cilvēkam, tu dari labu
Dievam.” Man pašam patīk mazgāt traukus, gludināt kreklus. Es izmantoju šos
mirkļus, lai praktizētu koncentrēto apzināšanos
– Ja jūs būtu visvarens, ko jūs
mainītu mūsu dzīvē?
– Es pajautātu Dievam: ”Skaidrs, ka viss ir
ilūzija, bet, mīļo Dieviņ, kāpēc Tev vajadzēja radīt ilūziju, kurā bērni un
pieaugušie cieš, mirst badā, un tas ir izjūtams fiziskajā līmenī? Radi citu
sapni apziņai! Šajā Tavā murgā mums ir slikti. Kāda velna pēc tas mums un Tev ir
vajadzīgs?”
Zinātnieki, to skaitā astrofiziķis Stīvens Hokings,
uzskata, ka Dievs nav radījis Visumu. Varbūt arī nav radījis. Varbūt to radījuši
kritušie eņģeļi un citi nemākulīgie Dieva mācekļi, lai realizētu savus
kompleksus. Viņi iemet Dieva radītās dvēseles materiālajās pasaulēs, kuras paši
radījuši. Un pēc tam vēro, kas no tā ir sanācis, un rāda saviem draugiem. Svēto
skolotāju – Jēzus, Budas – uzdevums ir šīs Dieva dzirkstis vilkt ārā no svešām
pasaulēm un atdot Dievam.
Buda ir teicis, ka radīšana ir Dievu tumsonība. Ko
viņš ar to domājis? Ļevs Tolstojs sarakstījis ”Karu un mieru”. Viņam bija
interesanti rakstīt. Mums – interesanti lasīt. Bet ,ja iedomājamies, ka viņa
grāmatu varoņi dzīvo rakstnieka radītajā pasaulē, kur mirst karā, dzemdībās,
viņus nomoka slimības? Arī viņi kurnētu un pārmestu radītājam: ”Kāpēc tu
neizdomāji labestīgu grāmatu ar labām beigām?”
Ja es būtu Visvarenais, tad izdarītu tā, lai
pasaulē nebūtu sāpju un fizisku ciešanu. Bet ar morālām problēmām, kā ”mīl –
nemīl”, cilvēks gan jau tiks galā pats.
Gaļina Zaiceva speciāli Happy
Nation