otrdiena, 2012. gada 26. jūnijs

No Berta Hellingera grāmatas „Laime, kas paliek”



Kas cilvēkus dara laimīgus?
Jautājums ir „Kurš ir vislaimīgākais? Kad mēs bijām vislaimīgākie?”
Vislaimīgākais ir bērns pie mātes krūts. Vai ir vēl lielāka laime kā šī sirsnīgā savienība? Tas attiecas uz mums visiem, arī šodien. Vislaimīgākie mēs esam, kad esam saistīti ar savu māti – un tad ar savu tēvu. Laika gaitā ir notikušas daudzas lietas, kas, iespējams, ir mūs atsvešinājušas no mātes. Tad mēs esam tukši. Bez mātes mēs esam tukši. Tad kaut kā pietrūkst.
 
Laime partnerattiecībās
Kur cilvēki savu laimi meklē visbiežāk? Protams, partnerattiecībās. Un šeit es atklāju ko īpašu. Ja abi partneri būs kontaktā ar savu māti, viņi būs laimīgi. Dažas sievietes ir vientuļas, tāpat arī daži vīrieši. Nu labi, es savu atklājumu par to formulēšu vienā teikumā: Bez mātes nav partnera. Dažas sievietes saka: „Es beidzot vēlos, lai man būtu vīrs”. Tas nebūs tik vienkārši. Vispirms ir jābūt kontaktā ar māti, tad būs arī vīrs. Bez mātes nav vīra. Tas pats, protams, attiecas arī uz vīriešiem. Bez mātes nav sievas. Bet šeit es precīzi nezinu, tāpēc, ka dažas sievietes vēlas ieņemt mātes vietu un tā padarīt vīrieti laimīgu. Bet mēs taču zinām, kas no tā iznāk.
Tātad, tas ir pirmais ceļš uz laimi, ja mēs paliekam saistīti ar mūsu saknēm un no turienes augam un kļūstam laimīgi.
 
Pašreizējais brīdis
Es vēlētos vēl ko pateikt par laimi. Kur slēpjas laimes noslēpums? Šobrīd. Jebkura laime pastāv šajā acumirklī, pašreizējā momentā. Kas stāv ceļā laimei? Novirzīšanās no pašreizējā momenta. Kad cilvēks vai nu skatās atpakaļ vai uz priekšu, viņš aizmirst par pašreizējo momentu. Aizmirstot par pašreizējo momentu, viņš aizmirst arī par šī momenta laimi. Palikt tagadnē ir augsta mācība, kura mums jāapgūst vingrinoties.
Visa dzīve ir pašreizējā momentā, tikai šajā brīdī. Šobrīd tā ir pie mums. Pašreizējā brīdī, tagad, dzīve ir piepildīta. Mēs plaši atveram savu sirdi šim momentam, priecājamies par šo momentu, esam pateicīgi par šo momentu.
Patreizējā acumirklī nav nekādas nožēlas, nav arī baiļu. Visas bailes ir nākotnē. Visa nožēla ir pagātnē. Šajā acumirklī mēs dzīvojam bez bailēm un bez nožēlas.
Kāpēc bērni bieži ir tik laimīgi? Tāpēc, ka viņi dzīvo tikai tagadnē – šajā acumirklī.
Es vēlētos vēl ko piebilsts par pašreizējo momentu. Dzīvot no mirkļa uz mirkli nozīmē arī nomirt no mirkļa uz mirkli. Cilvēks katru mirkli visu veco atstāj aiz sevis pagātnē.
 
Piemērs: Darbs
Vīrietis: Runa ir par darbu.
Hellingers: Problēmu ar darbu var atrisināt vienkārši.
Hellingers vispirms nostāda vīrieti , un tad tam pretī – aizvietotāju darbam. Darbs atkāpjas dažus soļus atpakaļ un tad aizgriežas.
Hellingers: Nav nekāds brīnums, ka tev nav darba. Tu viņam nepatīc. Viņš dusmojas uz tevi, jo tu to necieni. Darbs no tevis bēg prom. Taču problēma nav darbā. Kas patiesībā stāv darba vietā?
Vīrietis: tas bija kaut kas, kas no manis stāvēja ļoti tālu. Nebija nekādas kustības tajā virzienā.
Hellingers: Kas šeit patiesībā bija darbs? – Tā bija tava māte, Bez mātes nav darba. Ko tu viņai esi nodarījis?
Vīrietis: šajā brīdī es jūtu, ka viņa ir aizgriezusies prom.
Hellingers: Mans jautājums bija ļoti konkrēts!
Vīrietis: Es aizgāju no mājām.
Hellingers: Ko tas nozīmē?
Vīrietis: Es maz kontaktējos ar viņu. Es esmu no viņas novērsies.
Hellingers: Ko tu viņai esi nodarījis?
Vīrietis: Es esmu aizgriezies no viņas.
Hellingers: (grupai) Es domāju, ka viņš paliks bez darba. Tur neko nevar līdzēt. Bez mātes nav darba. Kas aizgriežas no mātes, aizgriežas arī no darba. Un darbs aizgriežas no viņa.
(vīrietim) Tu nodarīji viņai ko sliktu. Tu sāpināji viņu. Aizver acis.
Vīrietis aizklāj acis ar rokām un sāk skaļi šņukstēt.
Hellingers: (pēc kāda brītiņa) Vai tava māte vēl ir dzīva?
Vīrietis: Jā. Mans tēvs ir jau miris.
Hellingers: Tad tev vēl ir izredzes. Tagad tu esi ar viņu nodibinājis kontaktu. Jauki, ļoti jauki. Es tev došu pāris konkrētus padomus.
Tu uzrakstīsi viņai vēstuli. Tu iesi cauri visai savai bērnībai, sākot no savas piedzimšanas brīža, un skatīsies uz visu, ko māte tavā labā darījusi līdz pat šim laikam. To tu viņai uzrakstīsi, arī to, ka tas viss ir radis vietu tavā sirdī. Viss, ko viņa tev ir dāvājusi, ir pieņemts un radis vietu tavā sirdī.
Vīrietis pamāj ar galvu.
Hellingers: Tieši tā. Tad vēstules beigās tu uzrakstīsi vēl kaut ko: „Tu vienmēr vari uz mani paļauties. Kad vien būšu tev vajadzīgs, es būšu tev līdzās”.
Vīrietis jūtas aizkustināts.
Hellingers: Tagad tu drīz atradīsi darbu.
Abi skaļi smejas.
Hellingers: (grupai) Viņš ir laimīgs. Jauki. Mātes dara mūs laimīgus, tas ir neapšaubāms fakts.
(vīrietim) Labi, ar to arī beigsim.
 
Pilnībā pieņemt vecākus
Hellingers: (grupai) Es gribētu šajā sakarā vēl ko piebilst.
Mēs reizēm skatāmies uz savu māti un tēvu un domājam: kaut kas tomēr nav kārtībā. Viņi taču nebija ideāli. Dažiem cilvēkiem ir ļoti dīvaini priekšstati par to, ko viņi sagaida no saviem vecākiem, it kā tiem būtu jābūt līdzīgiem dieviem. Pat ne tādiem, kā Dievs, bet. Protams, vēl nedaudz labākiem.
Tas ir briesmīgi, ko mēs nodarām mūsu vecākiem ar tamlīdzīgām vēlmēm. Tādā gadījumā mēs domājam, ka mums ir tiesības saukt viņus pie atbildības par to, ka viņi nav bijuši tādi, kā Dievs. Taču tikai pateicoties tam, ka viņi bijuši parasti cilvēki ar saviem trūkumiem, pieļāvuši gandrīz tādas pašas kļūdas, kādas pieļaujam mēs paši, mēs esam izauguši un kļuvuši piemēroti dzīvei.
Es izdarīju vēl vienu dīvainu atklājumu, pats pie sevis. Iepriekš es izstāstīju, kā man ievērojami paaugstinājās pamatjūtas. Es savā sirdī pieņēmu māti – pie tam pilnībā. Pats dīvainākais bija tas, ka viss, ko es pārmetu savai mātei, uzskatot, ka tas varēja būt labāks, palika ārpusē. Ļoti dīvaini. Ja mēs savas mātes un tēvus uzņemam savās sirdīs tādus, kādi viņi ir, tie mūsu sirdīs paliek ideāli, bez tā, pret ko mums ir iebildumi. Tas ir brīnišķīgs atklājums. Tas palīdz arī citiem cilvēkiem, kuriem es to stāstu.
 
No Berta Hellingera grāmatas „Laime, kas paliek”