Ego garīgajā ceļā
Viedais padomdevējs-
apslēptā garīgā būtne
Trīs vieduma ceļi
Šaubas ceļā
Ego garīgajā ceļā
Mēs sākam iet garīgo ceļu, lai
izbeigtu ego tirāniju, taču ego atjautība ir turpat vai bezgalīga. Ikvienā stadijā
tas spēj sabotēt un sagrozīt mūsu vēlmi atbrīvoties no tā. Patiesība ir
vienkārša un mācības ir skaidras, bet tiklīdz tās sāk mūs aizkustināt, ego
cenšas tās sarežģīt, jo zina, ka ir nopietni apdraudēts.
Sākumā, kad mūs tikai aizrauj doma
par garīgo ceļu un tā iespējām, ego pat iedrošina un saka: “Tas ir brīnišķīgi. Tieši
tev piemērots. Šīs mācības ir ļoti saprātīgas!”
Ja nolemjam izmēģināt meditācijas
praksi, tad ego teiks: “Kāda lieliska ideja! Kāpēc gan es nevarētu doties tev
līdzi? Mēs abi kaut ko iemācītos.” Kamēr ilgs garīgās attīstības medus mēnesis,
ego turpinās skubināt: “Tas ir brīnišķīgi- tik pārsteidzoši, tik iedvesmojoši…”
Bet, tiklīdz mūsu attiecības ar
garīgo ceļu nonāk “virtuves” stadijā un mācības sāk mūs dziļi uzrunāt, mēs
neizbēgami saskaramies ar patiesību par sevi. Tiek atklāts ego, tiek aizskartas
tā vājās vietas, sāk rasties dažādas problēmas. Mēs sevi ieraugām- kādi esam.
Nu pienāk laiks, kad sākam
ārdīties un izkliegt rūgtas žēlabas. Kur gan tad ir ego? Uzticīgi stāv pie
sāniem un kūda: “Tev ir taisnība, tas ir neizturami! Nesamierinies! Vai tagad
saproti, ka šī mācība tev nav piemērota? Es taču tev to visu laiku teicu! Vai neredzi,
ka tas nav tavs skolotājs? Tu esi moderns, izsmalcināts rietumnieks, tādas
eksotiskas lietas kā dzens, sūfisms, meditācija, budisms pieder svešām Austrumu
kultūrām. Kā gan tev varētu derēt filosofija, kas radusies Himalajos vai kur
citur pasaulē, pirms tūkstošiem gadu?”
Ego līksmi vēro, kā mēs aizvien
vairāk sapinamies tā tīklos, tas pat novels vainu par visām sāpēm, vientulību
un grūtībām, kam esam gājuši cauri, uz mācībām un pat uz skolotāju: “Šo guru
tāpat neinteresē, kam tev jāiet cauri. Viņi tikai grib tevi izmantot. Viņi izmanto
skaistus vārdus, lai iegūtu tevi savā varā…”
Ego ir tik gudrs, ka var sagrozīt
mācību pēc sava prāta, galu galā: “Velns citē rakstus savām vajadzībām.” Ego pēdējais
ierocis vēršanās pret skolotāju un sekotājiem: “Neizskatās, ka kāds no viņiem
dzīvotu saskaņā ar mācību patiesību!” Un ego uzstājas kā taisnīgais tiesnesis:
tā ir visviltīgākā pozīcija, no kuras iedragāt jūsu ticību un vājināt nodošanos
un pieķeršanos garīgajām pārmaiņām.
Ja turpināsiet un nopietni
strādāsiet ar meditācijas praksi, lēnām sāksiet saprast, kā ego jūs piemuļķojis
ar saviem solījumiem: viltus cerībām un viltus bailēm. Jūs sākat saprast, ka
gan cerības, gan bailes ir jūsu prata miera ienaidnieki. Cerības jūs maldina,
atstāj iztukšotus un vīlušos un bailes jūs paralizē. Sākat redzēt, cik
visaptveroša ir bijusi ego vara pār prātu, un brīvības telpā, ko atklājusi
meditācija, jūs ieraugāt savas patiesās dabas plašumu. Jūs saprotiet, ka ego
gadiem ilgi jūs krāpis ar intrigām, plāniem, solījumiem, kas nekad nav bijuši
īsti un nu noveduši jūs līdz iekšējam bankrotam. Izrādās visi plāni un intrigas
ir tukšas- tas viss sairst meditācijas nosvērtībā.
Un tad pieaug jūsu iekšējā
plašuma izjūta, skaidra izpratne par visu lietu savstarpējo saistību un sajūtat
to dzīvības pilno un dāsno noskaņojumu, kas raksturīgs brīvībai. Jūsos ataust
atklāsmes viedums, esat atbrīvojies no agresijas, pieķeršanās un negatīvisma
ietekmes.
Viedais padomdevējs- apslēptā garīgā būtne
Visu mūžu jūsos ir mituši divi
cilvēki. Viens ir ego, balamutīgais, prasīgais, histēriskais aprēķinātājs,
otrs- apslēptā garīgā būtne, kuras rāmo viedo balsi jūs esat dzirdējuši ļoti
reti vai reti tai pievērsuši uzmanību. Jo ieklausāties mācībās, tās apcerot un
integrējot savā dzīvē, jo atmodināt un stiprināt savu iekšējo balsi. Tā ir
dabiskā uztveres gudrība, jūs sākat atšķirt tās vadību no dažādajām ego balsīm.
Sāk atgriezties atmiņas par jūsu patieso dabu visā tās krāšņumā un pārliecībā.
Jūs atklājat, ka esat sevī
atradis personisko viedo padomdevēju. Viņš pazīst jūs pilnībā, jo viņš- esat jūs. Viņš var jums palīdzēt
pārvarēt domu un emociju sagādātās grūtības. Jūsu padomdevējs var būt arī
pastāvīga, iepriecinoša, maiga, reizēm ķircinoša klātbūtne, kura vienmēr zina,
kas jums būs piemērotākais, un palīdzēs atrast arvien jaunus ceļus, kā
atbrīvoties no ierastajām reakcijām un emocijām. Šī apziņa pieņemsies spēkā un
skaidrībā, jūs sāksiet saskatīt atšķirību starp tās patiesību un dažādajiem ego
maldiem.
Jo biežāk uzklausīsiet šo viedo
padomdevēju, jo vieglāk būs pašam mainīt savus negatīvos noskaņojumus, jūs
redzēsiet tiem cauri un varēsiet pasmieties par to, cik tie ir absurdi. Ar laiku
atklāsiet, ka jums arvien ātrāk izdodas atbrīvoties no tumšajām emocijām, kas
līdz šim valdījušas pār dzīvi, un spēja ko tādu paveikt ir vislielākais
brīnums.
Jo vairāk ieklausāties, jo vairāk
vadības saņemsiet. Ja sekosiet savas izkoptās apziņas, savā viedā padomdevēja
balsij un apklusināsiet ego, jūs piedzīvosiet to viedumu, prieku un svētlaimi,
kas jūs patiesībā esat. Jūsos sākas jauna dzīve, pilnīgi atšķirīga no tās, kāda
jums bija, kad izlikāties par ego.
Trīs vieduma ceļi
Meistari saka, ka labākais veids,
kā atklāt bez ego gudrības brīvību, ir klausīšanās un dzirdēšanas, apceres un
pārdomu, un meditācijas ceļš.
Pirmais, ar kuru vajadzētu sākt,
atkārtoti klausīties garīgās mācības. Tās turpina atgādināt par mūsu apslēpto
viedo dabu. Ar laiku to fragmenti un atklāsmes aizskars mūsos kādu savādu
stīgu, sāks atgriezties atmiņas par mūsu patieso dabu, lēni modīsies dziļa
izjūta par ko mājīgu un pārdabiski pazīstamu.
Klausīšanās ir kas cits, nekā
lielākā cilvēku daļa iedomājas; klausīties tā, kā to iesaka meistari, nozīmē
pilnībā atbrīvoties no savas patības, no visas informācijas, priekšstatiem,
idejām un aizspriedumiem, ar ko piebāztas mūsu galvas. Ja patiešām ieklausāties
mācībās, tad priekšstati, kas ir īstais traucēklis starp mums un mūsu patieso
dabu, sāks lēnām un pakāpeniski izzust.
Ja klausīsimies ar klusu prātu,
būsim, cik vien iespējams, atbrīvojušies no aizspriedumaino domu klaigām, mācību
patiesība spēs mums pieskarties.
Tālāku izpratnes padziļināšanos
var panākt ar apceri un pārdomām, otro vieduma ceļu. Apcerot to, ko esam
dzirdējuši, tas pakāpeniski sāk iesūkties mūsu domu plūsmā un caurstrāvot mūsu
dzīves iekšējo pieredzi. Ikdienišķie notikumi sāk atspoguļot un arvien smalkāk
un tiešāk apstiprināt mācību patiesības, jo apcere lēni atklāj un bagātina to,
ko esam sākuši saprast intelektuāli, un nogādā šo informāciju no galvas uz
sirdi.
Trešais vieduma ceļš ir
meditācija. Pēc mācību noklausīšanās un apceres mēs sākam darboties ar
atklāsmēm, ko esam ieguvuši, un ar meditācijas palīdzību tās lietojam ikdienas
vajadzībām.
Šaubas ceļā
Mūsu prāts ir sadrumstalots un
šaubu pilns. Šaubas varētu būt lielāks cilvēka attīstības šķērslis nekā alkas
un pieķeršanās. Mūsu sabiedrība sludina gudrību vieduma vietā un atzinīgi novērtē
intelekta vismākslīgākos, visskarbākos un visnelietderīgākos aspektus. Mēs pašas
šaubas esam sākuši uzskatīt par patiesību. Bet šaubas nav nekas cits kā ego
izmisīgie centieni aizstāvēties pret patiesību.
Mūsdienu izglītība radījusi šaubu
reliģiju vai teoloģiju, kurā, lai tiktu uzskatīti par saprātīgiem, mums viss
jāapšauba, vienmēr jānorāda uz nepareizībām. Mums jānomelno garīgie ideāli un
filosofijas, kā arī viss, kas ir darīts saskaņā ar labo gribu vai tīru sirdi.
Neuztversim šaubas pārspīlētā
nopietnībā, neļausim tām kļūt pārmērīgām, nekļūsim fanātiski paļāvīgi šaubām un
nesāksim uzskatīt, ka viss ir tikai melns vai balts. Mums jāiemācās lēni mainīt
savu pašreizējās kultūras radīto un kaislīgo aizraušanos ar šaubām pret
atbrīvotu, humorpilnu un līdzcietīgu attieksmi. Tas nozīmē ļaut šaubām rasties
un ļaut mums pašiem sameklēt atbildes. Šaubas nespēj nekavējoties atrisināt pašas
sevi, bet, ja būsim pacietīgi, mēs sevī radām telpu, kurā šaubas tiks rūpīgi un
objektīvi izpētītas, atrisinātas, kur tās izsīks un tiks dziedinātas.
Pārlieku nesteidzieties atrisināt
savas šaubas un problēmas; kā saka skolotāji: “Steidzies lēnām”. Garīgajai izaugsmei
ir vajadzīgs laiks. Lai iemācītos japāņu valodu vai kļūtu par ārstu, vajadzīgi
daudzi gadi: vai tiešām varam sagaidīt, ka dažu nedēļu laikā saņemsim visas
atbildes- kur ne vēl tiksim apskaidroti? Garīgais ceļojums ir mācības un
attīrīšanās.
Sogjals Rinpoče