ceturtdiena, 2014. gada 13. novembris

Nedēļā ir 9, ne 7. dienas



GADSKĀRTA

Šī nodaļa parāda, kā gads sadalās saules ritma iespaidā, radot astoņus sevišķus notikumus – gadskārtu, kuŗas ielogā risinājusies visu latviešu dzīve senatnē. Šos notikumus atzīmē ar gadskārtas svinībām, kas veido pamatu mūsu senajam kalendāram. Latviešu senā laika skaitīšanas sistēma ir saglabājusies dainās un liecina par mūsu senču augsto saules ritma izpratnes līmeni. Cilvēkotie gadskārtas teiksmu tēli – dievadēli jeb šolaiku valodā - debesdēli, ir gadskārtas svinību centrā. Dažas no šīm svinībām latvieši atzīmē vēl tagad, modernos laikos.
(Vēres: Marğers Grīns un Māra Grīna, LATVIEŠU GADS, GADSKĀRTA UN GODI, ALA, 1983; 1987; EVEREST, Rīga, 1992)
GADA IEDALĪJUMS
 
(Saule - E. Jansone)
1. Četri ekliptikas punkti sadala gadu ceturkšņos:
          a. Ziemas un vasaras saulgrieži:
              Ziemassvētki -- gada īsākā diena, gaŗākā nakts.
              Jāņi -- gada gaŗākā diena, īsākā nakts.
          b. Pavasaŗa un rudens punkti:
              Lieldienas -- diena un nakts vienādā gaŗumā.
              Miķeļi -- diena un nakts vienādā gaŗumā. 
2. Katrs ceturksnis sadalās uz pusēm, kas sakrīt ar klimatiskām pārmaiņām dabā.
         a. METEŅI - starp Ziemassvētkiem un Lieldienām.
         b. ŪSIŅI       - starp Lieldienām un Jāņiem.
         c. MĀRAS    - starp Jāņiem un Miķeļiem.
         d. MĀRTIŅI  - starp Miķeļiem un Ziemassvētkiem. 
Kopā ar četriem ekliptikas punktiem, gadā ir astoņi notikumi, kuŗus izsauc pieaugošais vai dilstošais saules gaismas un siltuma daudzums. Latvieši šos astoņus gada notikumus sauc par GADSKĀRTU.
GADSKĀRTA ir saules gada sevišķu notikumu secība, kas ar nemainīgu noteiktību atkārtojas katru gadu.
Gadskārtas svinības uzskatāmas par senās laika skaitīšanas svarīgāko elementu, jo caur tām saules ritma nemainīgā noteiktība ir pārnesta uz seno kalendāru.
LAIKI.
Iepriekš minētās 8 gadskārtas svinības sadala gadu 8 lielos posmos ar 45 dienām katrā. Tas atstāj 5 vai gaŗā gadā 6 liekas dienas, kas sadalītas starp Ziemassvētkiem un Lieldienām. Gada posmus starp gadskārtas svinībām latvieši saukuši par “laikiem”, kuŗu nosaukumi atvasināti no dabas novērojumiem vai darāmiem darbiem. Ievērojot laika apstākļus un lauku darbu secību, iespējams sastādīt šādu laiku secību:
Ziemas laiks        -- starp Ziemassvētkiem un Meteņiem.
Sērsnu laiks        -- starp Meteņiem un Lieldienām.
Pavasaŗa laiks    -- starp Lieldienām un Ūsiņiem.
Sējas laiks          -- starp Ūsiņiem un Jāņiem.
Siena laiks          -- starp Jāņiem un Mārām.
Rudens laiks       -- starp Mārām un Miķeļiem (Apjumībām).
Veļu laiks            -- starp Miķeļiem un Mārtiņiem (Apkūlībām).
Ledus laiks         -- starp Mārtiņiem un Ziemassvētkiem.

(Gads)
Gadskārta un gada sadalījums laikos.
Astoņi 45 dienu laika posmi kopā dod tikai 360 dienas, kas ir par piecām dienām mazāk (6 dienas gaŗā gadā) nekā dienu skaits gadā. Dainu analize rāda, ka šīs atlikušās 5 dienas (6 gaŗā gadā) pievienojās Lieldienām un Ziemassvētkiem šādā veidā: 3 dienas Ziemassvētkiem, radīdamas četru dienu ilgas svinības, un divas (3 dienas gaŗā gadā) Lieldienām, radīdamas trīs dienu ( 4 gaŗā gadā) ilgas svinības. Šādā veidā Ziemassvētki un Lieldienas ir divas svinību vienības (1.,2.,3.,4. Ziemassvētki un 1.,2.,3., (4.) Lieldienas), kuŗu ilgums dod vajadzīgo dienu skaitu gadā, bet tajā pašā laikā neizjauc gada iedalījumu astoņos 45 dienu laika posmos. (Ziemassvētkus un Lieldienas svinēja trīs dienas vēl Latvijas brīvvalsts laikā 20. gs.) Katrs 45 dienu laika posms jeb “laiks” sadalās tālāk piecos deviņu dienu posmos – savaitēs. Ar šādu gada sadalījumu latviešu senā laika skaitīšanas sistēma ir mūžīgais kalendārs, kur dienas nosaukums un datums nekad nemainās
SAVAITE.
Latviešu senajā laika skaitīšanas sistēmā katrs no astoņiem “laikiem” tālāk sadalās piecās 9 dienu savaitēs. Dainās ir saglabājušies visi savaites dienu nosaukumi, kas atvasināti no skaitļiem pēc kārtas:
Pirmdiena PiektdienaSvētdiena, svēta diena (devītā diena)
OtrdienaSestdiena
TrešdienaSeptītdiena
CeturtdienaPussvēte (astotā diena). 
Pieņemot Gregorija kalendāra gada sadalījumu 12 mēnešos un 7 dienu nedēļās dabīgi divi savaites dienu nosaukumi no lietošanas zuduši - septītdienas un pussvētes vairs nav.
Древние названия дней недели у Русов
До внедрения европейских календарей, на Руси использовали свою систему летоисчисления. Лето или год состояло из 9 календарных месяцев, состоящих из, в среднем по 40 дней (нечётные месяцы или полные имели по 41 дню, а чётные или неполные по 40 дней), а каждая неделя насчитывала не по 7 дней как сейчас, а по 9 и назывались они так: Понедельникъ, Вторникъ, Третейникъ, Четверикъ, Пятница, Шестица, Седьмица, Осьмица и Неделя.
Как ни странно, но всем нам все дни, кроме разве что, Третейника и Седмицы прекрасно знакомы и мы до сих пор их употребляем, называя этими словами дни недели.
Что же означают эти названия?
Снова все просто и ничего мутного как пишут другие:
Понедельникъ - после Недели (день после недели),
Вторникъ - второй день,
Третейникъ - третий день,
Четверикъ - четвертый день,
Пятница - пятый день,
Шестица - шестой день,
Седьмица - седьмой день,
Осьмица - восьмой день (в польском языке 8 - осемь, а у нас восемь),
Неделя - не делать (день, когда ничего не делают).
Церковники, завоевав Русь, переделали календарь и выбросили два дня из недели. Третий день стал СРЕДНИМ - СРЕДА, а НЕДЕЛЯ стала ВОСКРЕСЕНЬЕМ - ни к седьмому дню - СЕДМИЦА, ни к НЕДЕЛЕ оно никакого отношения не имеет, а шестой день ШЕСТИЦА был заменен еврейским словом ШАББАТ - СУББОТА, что у них означает последний день недели или седьмой день творения!
Цитируя библию, находим следующий смысл слова СУББОТА - Суббота была дана Богом после шестого дня, когда был сотворён человек: «И совершил Бог к седьмому дню дела Свои, которые Он делал, и почил в день седьмый от всех дел Своих, которые делал. И благословил Бог седьмой день, и освятил его, ибо в оный почил от всех дел Своих, которые Бог творил и созидал» (Бытие 2:2-3).
Для евреев суббота действительно святой день. В этот день они не трудятся и им запрещено прикасаться к деньгам. В субботу они отдыхают.
Мы же отдыхаем в НЕДЕЛЮ – день, когда ничего не делают (в украинском языке осталось это слово до сих пор, а русскому языку навязали слово ВОСКРЕСЕНИЕ, которое имеет явный церковный характер).
                                                                                 Dzimta R1A
DNK geneoloģija. Nāciju, vai dzimtu karš B1 pret R1A #edvin