Nedaudz no sevis...kad mājās aug (nu
jau drīz) trīsgadnieks, tad laiku pa laikam uznāk domas par to, kā darīties ar
skolas būšanām, kad pienāks laiks...
Man pašam ir samērā izteikta nepatika pret pašreizējo tradicionālo skolas modeli...es tos sauktu par (vismaz) 12 izniekotiem gadiem. Bet patiesībā jau vairāk, jo no tiem 12 tieši skolā pavadītajiem gadiem pēc tam vēl ir jāatkopjas...ja vispār tiek pamanīts, ka ir, no kā atkopties...
Protams, katrs tam visam iziet cauri pa savam...kāds veiksmīgāk, cits - ne tik veiksmīgi..
Man pašam ir samērā izteikta nepatika pret pašreizējo tradicionālo skolas modeli...es tos sauktu par (vismaz) 12 izniekotiem gadiem. Bet patiesībā jau vairāk, jo no tiem 12 tieši skolā pavadītajiem gadiem pēc tam vēl ir jāatkopjas...ja vispār tiek pamanīts, ka ir, no kā atkopties...
Protams, katrs tam visam iziet cauri pa savam...kāds veiksmīgāk, cits - ne tik veiksmīgi..
Bet man izteikti gribas, lai mans
bērns izglītojas citādāk..lai tas nāk viņam patiesā labumā!
Ticu, ka tas ir iespējams un jūtu, ka uz to ir jāiet!
Pagaidām ir jautājums, vai tas ir iespējams tradicionālā skolā vai tomēr jāmeklē vai jāveido alternatīvas...
Ticu, ka tas ir iespējams un jūtu, ka uz to ir jāiet!
Pagaidām ir jautājums, vai tas ir iespējams tradicionālā skolā vai tomēr jāmeklē vai jāveido alternatīvas...
Armands Dziļums
Citāda skola
Jo vairāk izzinu pasauli, jo vairāk manī rodas
pārliecība par esošās skolu sistēmas neatbilstību cilvēka patiesajai būtībai.
Sākotnēji man „āķi lūpā” šajā jautājumā iemeta antropozofijas lektors Dainis
Ozoliņš, kurš kādā savā lekcijā iepazīstināja ar savas dzīves pieredzes aprakstu
par izglītošanās procesa ietekmi konkrēti uz viņu. Daiņa stāstā es sadzirdēju
arī uz mani personīgi attiecināmus vārdus. Būtībā tas, ko uzsvēra Dainis, kam es
pilnībā piekrītu, ir – katrā bērnā kopš dzimšanas ir Dieva dota interese par
pasaules izzināšanu – dzirkstele acīs ar kādu bērns dodas uz skolu 1.klases
1.septembrī. Bet diemžēl esošā izglītības sistēma pārsvarā gadījumu nevis
atvieglo bērna izziņas procesu piedāvājot viņas dažādus izziņas ceļus, bet gan
vienkārši iemāca automātisku reaģēšanu uz noteiktiem teorētiskiem faktoriem,
kuri ļoti bieži tiek pasniegti tik atrauti no dzīves, ka satopoties pēc skolas
beigšanas reālajā dzīvē ar lēmuma pieņemšanas nepieciešamību, cilvēks nespēj
savienot savas skolā iegūtās teorētiskās zināšanas ar praksē
nepieciešamo.
No personīgās pieredzes zinu teikt, ka būdama
praktiski teicamniece beidzot 9.klasi nezināju savas spējas vai dotumus, jo
daudz maz viegli padevās visas jomas un neviena no tām īpaši neinteresēja, tāpēc
arī rezultātā vienkārši paļāvos uz vecāku lēmumu manas tālākās skološanās
iestādes izvēlē. Savukārt mācības vidusskolā nekādu progresu sevis iepazīšanā
joprojām nedeva un pēc vidusskolas beigšanas arī nezināju, ko īsti gribu un ko
nē, tāpēc aizgājusi uz tuvāko augstskolu bara instinkta vadīta iestājos tajā
novirzienā, kurā bija sastājušies lielākā daļa manu vidusskolas klasesbiedru. No
šodienas viedokļa skatoties – pilnīga nespēja pieņemt dzīvē svarīgus lēmumus –
jā, tas ir fakts!
Apzinoties šo faktu, saprotu, ka ne man vienīgajai
šāda veida dzīves grūtības ir bijušas. Tā rezultātā tikai apmēram pēc 30 gadu
sasniegšanas sāku īsti apjēgt, kas tad mani dzīvē vispār interesē un kādās jomās
gribu darboties. Tomēr uzskatu, ka esošajai skolu sistēmai būtu jāveido tāda
mācību vide, lai vismaz lielākā daļa skolēnu beidzot pamatskolu spētu
orientēties savās dotībās un spētu apzināti izvēlēties turpmāko izglītības
iestādi – balstoties uz katra personīgajām interesēm un spējām. Tagadējā
situācijā redzu vien to, ka beidzot pamatskolas jaunieši joprojām nespēj
orientēties savās interesēs un bieži vien aiziet mācīties ne īsto motīvu vadīti.
Ar „ne īsto motīvu” es domāju sekojošus motīvus, ja tie nav saskaņā ar jaunieša
personīgo viedokli vai šī viedokļa vienkārši nav:
- vēlme izpatikt vecākiem piekrītot viņu
izvēlei;
- vēlme daudz pelnīt un līdz ar to izvēloties apgūt
pieaugušo ieteikto „naudīgo” profesiju;
- vēlme turpināt vecāku profesiju;
- vēlme tikt pieņemtam no vienaudžu vidus
utml.
Manuprāt vienīgais patiesi ilgtspējīgais motīvs, kurš
var kalpot par pamatu visas dzīves profesionālai orientācijai ir spēja
ieklausīties savā sirdi un nofiksēt šo sirds kustības virzienu kā vienīgo –
tieši man piemēroto dzīves ceļa variantu. Visus pārējos motīvus agri vai vēlu
nāksies uzskatīt par kļūdainiem, jo tie nav veidojošies saskaņā ar dvēseles
patieso būtību. Savukārt, lai jaunietis 15 gados spētu apzināties to, cik
svarīgs un ar savu dvēseli saskaņā esošs lēmums viņam ir jāpieņem, te nu sava,
ne mazsvarīgā loma ir jānospēlē pamatskolai.
Esošā Latvijas valsts izglītības sistēma, līdzīgi, kā
tas noticis citur pasaulē, ir novecojusi un neatbilst laikmeta garam. Ojāra
Rodes skatījumā veidojas sekojošas esošās izglītības un viņa skolas piedāvātās
izglītības sistēmas pamatvērtību atšķirības:
Esošās izglītības sistēmas pamatvērtības Tautskolas
„99 balti zirgi” izglītības sistēmas pamatvērtības
• Neticība Dievam • Ticība Dievam
• Neticība atdzimšanai • Ticība atdzimšanai
• Neticība bērna personībai • Ticība bērna
personībai
• Orientācija „sabiedrība-bērns” • Orientācija “bērns
– sabiedrība”
• Izglītības sadrumstalotība pa vecuma grupām •
Mūžizglītība
• Centralizēta, smagnēji konservatīva izglītības
sistēma • Decentralizēta, dinamiska izglītības sistēma, atvērta jaunām atziņām
pedagoģijā, zinātnēs, tehnoloģijās
Esošā izglītības sistēma
Faktiski netiek uzskatīts, ka bērns ir personība,
bērns tiek pretstatīts skolotājam, plašāk – pieaugušajam. Attiecības skolotāju
un bērnu starpā parastajās skolās ir hierarhiski strukturētas. Skolotājam ir
vara lemt par to, kas bērnam jādara, bet nekad otrādi. Izmantojot atzīmes,
skolotājs var atsevišķu bērnu klasē gan izcelt, gan nosodīt. Tā kā atzīmju
likšana (arī nelikšana) ir absolūti subjektīva padarīšana, skolēnam praktiski
nav iespēju ne novērst, ne pretoties skolotāja tādam vai citādam vērtējumam.
Skolēnu pašnoteikšanās tiesības mazākajās klasēs vispār nav paredzētas, bet
lielākajās tās netiek izmantotas efektīvi, tas ir, reta skola pieļauj, ka bērni
līdzi lemtu tajos jautājumos, kas uz viņiem skolā attiecas visvairāk – mācību
procesa organizācija, skolotāju izvēle, tematu izvēle, mācību metodes, stundu
saraksts, vērtēšanas kritēriji. Šajos vissvarīgākajos jautājumos viņu viedoklis
vispār netiek jautāts. Skolas padomēs skolēni vienmēr ir izteiktā mazākumā un
viņu klātbūtnei tur ir tikai šķietama nozīme (skat. http://www.brivaskola.lv
).
Bērnam netiek dotas tiesības gatavoties dzīvot paša
veidotā sabiedrībā – t.i., izglītības sistēma ir orientēta tā, ka vecā paaudze
uzspiež savu, izvirzot par galveno izglītībā: mācēt piemēroties. Izglītības
sistēma ir orientēta virzienā “sabiedrība – bērns” . Izglītojamos māca pēc
noteiktas mācību programmas, kurā ir stingri noteikti temati un mācību materiāli
(lielākoties viena konkrēta mācību grāmata), kā arī noteikts, kādā stundu skaitā
noteikta viela visiem skolēniem vienādā mērā ir jāapgūst. Bērni paši šeit
principā neko nevar ne izvēlēties, ne ietekmēt. Mācību dienu ir saplānojusi
skolas administrācija visam gadam. Skolēnam praktiski nav ne laika, ne iespējas
(kaut vai papildus) mācīties to, kas viņu personīgi interesē. Turklāt, uzdodot
mājas darbus, skola iejaucas arī ģimenes dzīvē un brīvajā laikā, regulējot un
ierobežojot bērna iespējas pavadīt arī brīvo laiku tā, kā vēlas pats. Parasti
bērnu prieku brīvdienās aptumšo stress vai bažas par pildāmajiem mājasdarbiem,
izraisot nepatiku vai vainas sajūtu. Vēl aizvien parastajās skolās lielākā daļa
stundas tiek pasniegtas frontāli, tas ir, skolotājs stāv klases priekšā pie
tāfeles un pārsvarā runā viens pats. Pētījumi liecina, ka vidēji parastā skolā
skolotājs norunā 70% stundas laika. Tas nozīmē, ka katram bērnam neatliek pat
pusminūte, lai izteiktos. Turklāt 45 minūšu stundu ritms neļauj bērniem
intensīvi iedziļināties nevienā noteiktā tēmā. Skolotāju uzdevums parastajā
skolā ir nemitīgi kontrolēt bērnu zināšanas un jebkurā brīdī pakļaut viņus savam
vērtējumam. Galu galā bērniem rodas iespaids, ka jāmācās atzīmes dēļ un nemitīgi
jābaidās no pārbaudījuma. Orientējoties tikai uz atzīmi kā vienīgo rādītāju,
bērni drīz vien pazaudē dabisko zinātkāri un prieku mācīties. Tā kā mācību
„viela” un tās secība ir iepriekš noteikta, un visiem jāmācās vienā tempā,
zinātkāre un entuziasms tiek nobremzēti jau pirmajos mācību mēnešos. Lielākajā
daļā valsts skolu vēl aizvien par mācīšanos uzskata skolotāja pasniegtās vielas
“atgremošanu”. Tas mūsdienu apstākļos, kad ar vienu klikšķi „Google” iespējams
nokļūt jebkurā pasaules malā un sekundes simtdaļā piekļūt jebkuru informācijai,
ir absurds (skat. http://www.brivaskola.lv ) !
Orientācija “sabiedrība – bērns” nosaka to, ka bērns
tiek uztverts kā materiāls , kas jāveido atbilstoši sabiedrības prasībām, lai
gan būtībā tā ir īstermiņa domāšana . Ja skolēns ļaujas iet kāda pavadā, tad
tiek izkoptas pielāgošanās spējas, bet tiek zaudējas spējas sasniegt savus
mērķus – pirmkārt jau ieraudzīt un definēt savus mērķus. Tiek izaudzināts
sabiedrībai ērts loceklis, bet ne individualitāte, kas atļaujas uzdrīkstēties
veidot sabiedrību, kurā pats dzīvo.
Parastajās skolās bērnus mākslīgi, no augšas sadala
klasēs pēc dzimšanas gada, atņemot viņiem iespējas mācīties no lielākajiem un
pieredzējušākajiem. Obligātais apmeklējums ierobežo personisko brīvību un atņem
cita veida izglītošanās iespējas, piemēram, doties ceļojumā, apmeklēt kultūras
pasākumus vai muzejus, klausīties interesantus radio raidījumus vai strādāt
bibliotēkā. Turklāt stingrais stundu saraksts, ko regulē skaļš kontrolzvans,
liedz bērniem brīvas pulcēšanās tiesības un nepieļauj sarunāšanos savā starpā.
Skolā bērniem diena jāpavada, pārsvarā klusi un nekustīgi sēžot. Arī runāt viņi
drīkst tikai tad, ja skolotājs viņus izsauc. Šādos apstākļos bērniem un
jauniešiem attīstīt brīvu un radošu personību ir principā neiespējami, tāpēc tas
izdodas tikai nedaudzām spēcīgām personībām (skat. http://www.brivaskola.lv
).
Tautskolas „99 balti zirgi”
izglītības sistēma (skat. http://www.drustutautskola.lv )
Ticība Dievam ļauj visu skatīt Veselumā, Mīlestībā un
Skaistumā. Veselums ir izejas punkts – vispirms Veselums un tad atsevišķais.
Šāda pozīcija sakārto visas attiecību jomas, paplašina cilvēka apziņas apvāršņus
un ļauj pareizāk novērtēt situāciju, “pareizāk rīkoties”. Ticība
daudzdimensionālas pasaules eksistencei paver jaunas iespējas visās zinātņu
jomās. Tas ļauj ielūkoties rītdienas bezgalīgos plašumos, bet ne aizgūtnēm rīt
sasmakušo vakardienas gaisu – laiks nevis skatīt to, kā jaunā atziņa iekļaujas
vecā šaurībā (vecās teorijās), bet kā vecā iekļaujas jaunā bezgalībā. Ticība
Dievam nevis noniecina cilvēka būtību, bet paceļ to jaunā pakāpē – Dieva
līdzstrādnieka pakāpē. Cilvēks, kā Dieva izpausme, ir bezgalīgs kā laikā tā
telpā. Kā Dieva izpausme, Cilvēks ir Mīlestības un Patiesības nesējs, Radītājs
savā būtībā. Vēl jāpiebilst, lai neviens neiedomājas, ka ticība Dievam ir kādas
vienas konfesijas prioritāte, vai reliģioza cilvēka ambīcijas – tā ir katra
indivīda eksistences Patiesības mērs. Tāda pati Patiesība, ka “es esmu” .
Ticība atdzimšanai ļauj ieraudzīt cilvēka dzīvi, kā
nelielu, bet ļoti svarīgu posmu bezgalīgi garajā pilnveides ceļā. Tas ļauj
ieraudzīt katra nenovērtējamo dārgumu krātuvi, ar kuru ierodamies šajā saulē –
mūsu bagātības, kuras esam uzkrājuši bezgalīgās pieredzes meklējuma ceļos un arī
to, pēc kā atkal esam atnākuši. Zināšanas atnāk, ja tām noticam. Ticība
atdzimšanai ļauj sameklēt uzdevumus, kurus esam uzņēmušies, šeit ierodoties,
rast iespēju tos izpildīt un palīdzēt arī citiem izkļūt no neziņas miglas.
Ticība atdzimšanai sabiedrībā veido daudz saskanīgākas, harmoniskākas
attiecības, katra cilvēka un visas sabiedrības dzīve nekļūst nesalīdzināmi
mērķtiecīgāka, saturīgāka.
Ticība bērna personībai nosaka to, ka bērns tiek
pieņemts kā personība, kā līdztiesīgs partneris attiecībā pret citām vecuma
grupām (tai skaitā pret skolotāju). Cilvēka vecuma mērs Zemes dzīvē nav tā
patiesās pieredzes mērs. Esam pieraduši visu mērīt vienas dzīves 70 – 80 gadu
robežās. Esam pieraduši visus sagrupēt un sadalīt tā, kā pašiem liekas ērtāk.
Patiesībā, vai mēs neesam tikai palīgi jaunajam cilvēciņam, līdz nostiprinās
viņa intelekts, noskaidrojas apziņa un norūdās fiziskais augums? Pie kam, ar
katru tas notiek savādāk un katrs jaunais cilvēciņš skolotājam ir atklājums,
pārsteigums – es nevaru strādāt tā, kā vakar strādāju. Daudzveidība ir tik
liela, ka skolotājam, tikai līdzdarbojoties iespējams rast pareizos “audzēšanas”
(audzināšanas), izglītošanas paņēmienus, veidus.
Orientācija “bērns – sabiedrība” nosaka to, ka, lai
mazinātu tendenci bezdarbnieku skaitam pieaugt uz skolu beidzēju rēķina, bērna
izglītošana jābalsta viņa spēju apzināšanā, padziļinātā attīstībā tieši kādā
vienā specialitātē, nevis virspusēju zināšanu obligātā apguvē daudzos
priekšmetos. Atkarībā no bērna spējām, talantiem, kas piemīt KATRAM bērnam, tiek
piedāvāti viņa attīstību sekmējoši pārbaudījumi, nevis vairotas vielas
„iekalšanas” spējas.
Mūžizglītības, veseluma pieeja paredz bērna
izglītošanos visa mūža garumā kā vienotu, nesadrumstalotu procesu. Šodien visa
izglītības sistēma ir saraustīta pirmskolas, pamatskolas, vidējā, augstākajā.
Bez tam vispārējā izglītība vēl sadalīta vairākās daļās ar liegumu vienam
pedagogam strādāt vienā vai otrā no tām, aizbildinoties ar vecuma grupu
psiholoģijas īpatnībām un tamlīdzīgi – cilvēkam, kurš kopā ar bērnu ir strādājis
vairākus gadus, vērojis tā attīstību, apzinājies stiprās un vājās puses, visas
šīs zināšanas (kuras praktiski nav nododamas) jāizmet, jo, lūk, bērnam nonākot
citā vecuma grupā nāks gudrāks speciālists. Tieši otrādi – ir jāmeklē iespējas
bērna audzinātājam pavadīt kopā ar cilvēku viņa apzinīgais mūžs.
Decentralizēta, dinamiski atvērta jaunām atziņām
pedagoģijā, zinātnēs, tehnoloģijās izglītības sistēma būtu pretēja
centralizētajai un konservatīvajai. Būtībā veidojot izglītības “uzņēmumu”, kas
pakļaujas detalizētiem, valdonīgiem rīkojumiem, rodas virkne problēmu, nerunājot
nemaz par nelabvēlīgu valsts dažādo kontroles organizāciju radīto stresa
psiholoģisko gaisotni. Skola, skolotājs ir ierobežoti savā radošajā darbībā.
Ārēji var likties, ka ejam uz sakārtotību, ieviešot centralizētos eksāmenus un
tamlīdzīgi, taču patiesībā tas ir haoss. Haoss, kurā pazūd mūsu lolotās
individualitātes. Cits ļoti svarīgs negatīvs moments centralizēto eksāmenu
ieviešanā ir saistīts ar klaju neuzticības parādīšanu skolu pedagogiem. Principā
vajadzētu atteikties no pārbaudes darbiem un eksāmeniem vispār ieviešot ideju
par bezatzīmju izglītību. Patreizējā izglītības sistēma nevar iztikt bez
atzīmēm, jo pati jau pirmajos skolas gados, sagraujot bērnos dabīgo dziņu
(motivāciju) izzināt pasauli, cenšas sabiedrībai parādīt, cik labi tā strādā, jo
viss taču tiek kontrolēts. Tomēr, ja domājam ilgtermiņā un mums ir svarīga
izglītības sistēmā ieguldīto līdzekļu LIETDERĪGA izmantošana, kas sniedz
ilgtermiņa atdevi nākotnē, svarīgi ir izglītību valstī nevis vadīt, bet gan
tikai organizēt, ļaujot būt radošiem gan skolēniem, gan skolotājiem.
Būtībā man ļoti priecē fakts, ka pateicoties
progresīvā pedagoga Ojāra Rodes centieniem Latvijā pamazām veidojas citādo
pamatskolu tīkls: Drustu Tautskola, Tukuma Dzīvā skola, Ikšķiles Brīvā skola,
Brīvā Māras skola Rīgā, Saules skola Jelgavā. Šo skolu filozofija atšķiras ar
to, ka skolas centrā ir bērns un viss pārējais – gan mācību process, gan
ārpusskolas aktivitātes – tiek pieskaņots bērna personībai atbilstoši viņa dabas
dotajiem talantiem un uztveres spēju īpatnībām. Bērna attīstība skolā tiek
orientēta uz vispusīgu personības attīstību iekļaujot un neignorējot visas trīs
pamatjomas – intelektuālo jeb prāta nodarbināšanu, garīgo jeb dvēselisko, uz
vispārcilvēciskām vērtībām orientēto izaugsmi un fizisko jeb visa veida
fizkultūras vingrinājumus ķermenim. Kā papildus ieguvums ir arī darbaudzināšana,
kas parastajās skolās ir izzudusi – skolas dārzeņu un puķu dobju kopšana, skolas
apkārtnes sakopšana, dežūras skolas virtuvē. Daurbaudzināšanas iemaņas ir
nenoliedzami ļoti svarīgas un kalpo par reālu pamatu cieņas izpausmei pret cita
padarīto, mazinot vēlmi postīt un demolēt, jo bērnos caur darbu tiek ieaudzināta
darba vērtības izpratne.
2012. gada aprīlī mēs neliela Rēzeknes vecāku un
domubiedru grupa viesojāmies Tukuma dzīvajā skolā, lai iepazītu citādas,
netradicionālas skolas darbības pieredzi. Kā teikts skolas vīzijas un misijas
aprakstā – Tukuma novada Dzīvā skola ir skola personībām un personība sākas ar
pašdisciplīnu, iekšējo brīvību, mērķtiecīgumu un mīlestību pret sevi un
apkārtējo pasauli (skat. http://www.dzivaskola.lv ). Skolas dibināšanas iniciatori ir
viena ģimene – Reinis Ziļevs un Silva Balode, kuri sapņoja par citādu skolu
savai meitiņai. Piemērotas skolas meklējumos vecāki iepazinās ar Ojāru Rodi,
kurš kopš 1994.gada vada biedrības „Tautskola 99 Baltie Zirgi” izveidoto Drustu
tautskolu un mudināja skolu veidot pašiem. Sākotnēji ideja par skolas veidošanu
pašiem šķita “nepaceļama”, jo abiem vecākiem līdz šim saskarsme ar skolām bija
tikai caur pašu, kā skolnieku pieredzi un savu vecāko meitu skolas gaitām.
Reinis izveidoja Latvijas Vecāku kustību (skat. www.tautasskola.lv), kuras
mērķis ir apvienot domubiedrus vecākus, kuri ir gatavi meklēt citas izglītošanās
iespējas saviem bērniem, ne tikai tipveida skolās ar tipveida izglītības
programmām. Kustības viens no apakšmērķiem ir rosināt vecākus dibināt savas
skolas. Šeit arī aizsākās pamatīgs darbs, jo lai izveidotu skolu, ir
nepieciešams saprast kā valstī funkcionē izglītības sistēma, kādas ir problēmas
un kā tās iespējams risināt. Šobrīd vecāki caur Latvijas Vecāku kustību ir
dibinājuši četras skolas – Ikšķiles Brīvo skolu (Ikšķilē), Dzīvo skolu (Tukumā),
Māras skolu (Rīgā) un Saules skolu (Jelgavā), kā arī šobrīd top jau vairākas
cituviet Latvijā. Tiekoties ar Reini Ziļevu jaunizveidotajā Tukuma novada
Dzīvajā pamatskolā, kura darbojas pirmo mācību gadu, mēs uzzinājām, ka skolas
mācību darbs pamatojas uz tiem pašiem izglītības standartiem, ieskaitot visus
valsts pārbaudījumus, tikai pedagogu darba pamatā ir humānās pedagoģijas
metodes. Jebkuras izvēlētās metodes centrā ir konkrēts bērns un orientēšanās uz
katra bērna radošuma, dabas doto spēju un prasmju attīstīšanu un izpēti.
Protams, bērnu skaits klasēs ir neliels – vidēji 12-15 skolēni. Turklāt daudzas
klases ir apvienotas, kas arī sekmē bērnu patstāvības, komunikācijas, līderības
prasmju attīstību. Šobrīd skolā mācās ap 70 skolēniem un skolas gada budžetu
veido esošā modeļa „nauda seko skolēnam” piesaistītie līdzekļi , plus vecāku
mācību maksa – 30 Ls/mēnesī, kas ietver arī ēdināšanas maksu. Turklāt šos 30 Ls
ik mēnesi vecāki var arī ieguldīt nevis naudas, bet sava veiktā darba veidā –
nostrādājot 3 pilnas darba dienas skolai nepieciešamos teritorijas uzkopšanas,
malkas sagādes un tml. saimnieciskos darbos.
Skolas darbības principi daudzveidīgi sekmē katra
bērna attīstību, skolā tiek organizēta darba prasmju un darba iemaņu attīstība
ne tikai caur interešu izglītības pulciņiem, bet arī ļaujot bērniem
līdzdarboties kā dežurantiem skolas virtuvē, skolas sakņu dārzā, teritorijas
uzkopšanā. Skolas dzīve atgādina viena lielas un draudzīgas ģimenes modeli, jo
katrs katru pazīst un līdzdarbojas skolas ikdienas vides veidošanā. Mums, kā arī
pirmsskolnieku vecākiem ļoti jauka šķita ideja par smilšu kastes izveidi skolas
telpās, kuru, pateicoties apsildāmai grīdai, sagatavošanas grupiņas bērni varēs
izmantot cauru gadu. Sākumskolas klasītes izceļas ar bērnu radošo darbu
pārbagātību – caur šiem pašu rokām veiktajiem darbiņiem – galdniecības
darinājumiem, puķu stādiņu pilnajām palodzēm un floristikas brīnumu
izdekorētajām klasēm – strāvo tāds apskaužams pētnieku radošais gars, kuram
skola ļauj izpausties katrā bērnā. Savukārt pirmsskolnieku telpas nodrošina arī
bērniem nepieciešamo diendusu – ir iekārtota guļamistaba, bet obligātā diendusa
šeit nepastāv – tie bērniņi, kuriem prāts nenesas uz diendusu, diendusas laikā
uzturas blakus telpā un tiek nodarbināti klusākās nodarbēs – klausās
audzinātājas lasītās pasakas vai spēlējas smilšu kastē. Uzvedības problēmas
skolā tiek risinātas ar skolas psihologa starpniecību veicot ilgas un pacietīgas
pārrunas ar bērnu, nevis uzreiz ķeroties pie represīvām sodu metodēm, jo katra
bērna negatīvā rīcība – ir bērna sauciens pēc uzmanības, mīlestības deficīta
pierādījums. Skolā notiek „dzīvās stundas”, kuru laikā pedagogi vienkārši
pārrunā ar bērniem kādas ikdienas saskarsmes problēmas vai Latvijā un pasaulē
notiekošo. Tādējādi tiek veidota bērnu vērtību sistēma, kam ir svarīga nozīme
visa mūža garumā un tiek uzlabotas bērnu komunikācijas spējas. Mācību procesā
tiek izmantotas dažāda veida radošas pieejas – gan montesori, gan valdorfa, gan
humānās pedagoģijas u.c. pieejas, kas sekmē personības vispusīgu
attīstību.
Redzētais Tukuma dzīvajā skolā iedvesmo – jā, tādai ,
ir jābūt skolai, kurā ik katrs bērns vēlētos mācīties. Skola kā palīgs
personības izaugsmes ceļā, kā spieķis atbalstam kāpjot katram savas dzīves
virsotnēs.
Autore: Brigita