svētdiena, 2017. gada 1. oktobris

Latvijas Nacionālajā bibliotēkā notiks publiskas lekcijas par budismu un meditācijas nodarbība

http://satori.lv/article/latvijas-nacionalaja-biblioteka-notiks-publiskas-lekcijas-par-budismu-un-meditacijas-nodarbiba

Ikviens interesents tiek aicināts uz divu taivāniešu profesoru lekcijām 10. un 11. oktobrī, kas noritēs projekta "Ticības sala: budisms un budisma mācības Taivānā" ietvaros. Projekts tiek realizēts sadarbībā ar Latvijas Universitātes  Baltijas Austrumāzijas pētniecības centru AsiaRes, Taivānas Izglītības ministriju un Taipejas Misiju Latvijā.
Prof. Džeņguo Liņs  (Chen-kuo Lin) un mūks Prof. Hueimiņs Bhikšu (Venerable Huimin Bhikshu) oktobrī apmeklēs Tallinu, Rīgu un Viļņu, nolasot publiskās lekcijas, kas saistītas ar budismu un tā filozofiskajiem-reliģiskajiem aspektiem. 10. un 11. oktobrī viņi būs Rīgā un 10. oktobrī LNB AsiaRes lasītāvā (plkst. 14.00 – 17.00) ieplānotas divas publiskās lekcijas. Savukārt 11. oktobrī LNB korē 11. stāvā notiks konference ”Ticības sala. Budisms un budisma mācības Taivānā”.
Publiskas lekcijas AsiaRes lasītavā Latvijas Nacionālajā Bibliotēkā 10. oktobrī, plkst. 14.00 – 17.00:
  • Prof. Franka Kraushāra ievads.
  • Prof. Džeņguo LIŅa (Nacionālā Džendži Universitāte, Taibeja) lekcija “Tukšums un vardarbība: Nāgārdžunas negaidītā tikšanās ar Deridā un Levinu”.
  • Prof. Hueimiņa Bhikšu (Taivānas Dharma Drum Humanitāro zinātņu institūta rektors) lekcija “Labvēlības meditācija un kā iegūstams meditācijas objekts”.
  • Diskusija Franka Kraushāra un Kaspara Eihmaņa vadībā.


Džeņguo Liņs par savu lekciju “Tukšums un vardarbība: Nāgārdžunas negaidītā tikšanās ar Deridā un Levinu” stāsta: “Šajā lekcijā es pievērsīšos šķietamajai pretrunai starp tukšuma un vardarbības idejām. Jautājums, ko uzstādām ir: kā izskaidrot vardarbību tukšuma filozofijas ietvaros? Pirmais solis ir aplūkot, kā vardarbība tiek attēlota Madhjamakas budistu tradīcijas pārstāvju Nāgārdžunas, Ārjadevas un Kamalašīlas slepkavību hagiogrāfiskajos stāstījumos. Tad es mēģināšu aplūkot, kā Madhjamikas filozofijā neizteiktā formā tiek atrunāta vardarbība, bet Levins un Deridā kļūs par sarunbiedriem, ļaujot nākt gaismā apslēptām atskārsmēm. Iemesls, kāpēc es vienkopus apskatu Nāgārdžunu, Levinu un Deridā, ir viņu neuzticēšanās “tāpatības” metafizikai. Viņi visi meklē izeju, atvērumu, kas palīdzētu pieveikt patības metafizikas nomācošo raksturu.”

Hueimiņs Bhikšu par lekciju “Labvēlības meditācija un kā iegūstams meditācijas objekts”: “Budistu garīgās prakses tradīcijās īpaša uzmanība tiek pievērsta meditācijas tehnikām, ko tradīcijā dēvē par "četrām neizmērojamībām” (vienā no budistu kanoniskajām valodām palī - appamāṇa) vai "dievišķajiem mājokļiem” (brahmāvihāra) - labvēlība mettā (ko tulko arī kā draudzīgumu, mīlošo labestību), līdzcietība karuṇā, empātiskais prieks muditā, un nosvērtība upekkhā. Šīs kultivācijas prakses ir arī izpelnījušās lielu ievērību mūsdienu pasaulē arī ārpus budistu aprindām. Par iemeslu tam ir fakts, ka šīs tehnikas ir viegli pārnesamas citā kontekstā, atbrīvojot tās no tām soterioloģiskajām nozīmēm un funkcijām, ar kurām tās ir apveltītas budismā, tādējādi padarot tās par līdzeklis personīgās un sabiedriskās labklājības nodrošināšanai, konfliktu risināšanai.”
Pēc konferences 11. oktobrī no plkst. 18:00 - 19.30. ir ieplānota Hueimiņa Bhikshu meditācijas nodarbība LNB meditācijas telpā.