Vīrietis var glābāt
sevī niknumu pret māti, kas darīja viņam pāri vai pakļāva savai varai.
Tad brieduma gados viņš var nodoties savdabīgai pievilināšanas
(valdzināšanas) un pamešanas spēlei. Šāds partneris
ievilina sievieti savā dzīvē un izliekas gatavs nopietnām attiecībām, tomēr
visu laiku "šaubās", līdz pēdīgi pārtrauc šo sakaru. Pēc kāda
laiciņa viņš atgriežas un atjauno attiecības, bet tas tiek darīts tikai tāpēc,
lai drīzumā atkal aizietu. Ko tas nozīmē? Apzinātā līmenī viņš pats to
nesaprot, bet neapzināti vēl un vēlreiz atkārto iemīļoto spēli. Iesaistot
sievieti tuvās attiecībās, šis cilvēks modina audzinošu mīlestību, kas atsauc
atmiņā mātes nospiedošo varu.
Tikai tagad atšķirībā
no bērnības viņš var šo māti/sievieti atraidīt. Pametot sievieti
tagad, viņš pēdīgi atraida valdonīgo māti, kas nomāca viņu agrāk. Gudra
sieviete neļausies šim tuvināšanās un atkāpšanās ciklam vairāk par vienu reizi.
GUDRS VĪRIETIS nekavējoties
dosies pie psihoterapeita, lai neitralizētu pārnesi, kas ir izraisījusi bailes
no sievietēm un vēlmi tās sodīt. (atriebties)
Droši vien būtu lieki
piebilst, ka vīrietis
un sieviete var būt mainītās lomās.
Mēs varam būt laipni
un vēlēties tādi būt, tomēr ļaunums nereti perinās mūsu zemapziņā par spīti šīm
apzinātajām vēlmēm. Dažkārt mēs ļaujamies ļaunām domām vai darām pāri saviem
līdzcilvēkiem.
Mēs uztveram šīs domas
un rīcību kā nevēlamu svešķermeni un brīnāmies: "Kur tās rodas?"
Šķiet, ka labvēlības misionāri vēl nav sasnieguši mūsu iekšējās teritorijas nomales, tās nav kolonizējusi kāda civilizēta impērija.
Šķiet, ka labvēlības misionāri vēl nav sasnieguši mūsu iekšējās teritorijas nomales, tās nav kolonizējusi kāda civilizēta impērija.
Mēs, protams,
nevēlamies būt agresīvi, ķircinot, kutinot vai viegli iekniebjot savam
partnerim, tomēr tā ir agresīva, otram nepatīkama rīcība.
Mēs uztveram to kā
joku, neapzinoties, ka ir iejaukusies mūsu naidīgā zemapziņa. Tas var būt
atgādinājums par raizēm, kad mūsu citādi mīlošie vecāki vai māsas un brāļi
pielietoja līdzīgu "draudzīgās uguns" taktiku.
Mēs piezvanījām mātei
uz Ņujorku un dzirdam viņas pirmos vārdus: "Ak tad beidzot man
piezvanīji!" Tas liek mums justies nopeltiem un vainīgiem.
Mēs lūdzam piedošanu, bet viņa turpina pārmest, līdz mūs pārņem dusmas un sākas strīds.
Mēs lūdzam piedošanu, bet viņa turpina pārmest, līdz mūs pārņem dusmas un sākas strīds.
Kārtējo reizi tiek
izspēlēts scenārijs, ko tik labi atceramies no mūsu kopdzīves gadiem. Mēs esam
iestrēguši nemainīgā attiecību modelī, un mīlestība - kas noteikti pastāv starp
mums - nespēj izlauzties cauri mūsu vainas apziņas un viņas dusmu
slāņiem.
Vai lielāko dzīves
daļu mēs esam baidījušies ieraudzīt viens otrā šīs mīlestības izpausmi? vai
vainas izjūta un no tās izrietošās dusmas ir kā vairogs, kas pasargā mūs no
patiesi tuvām attiecībām? Vai tā ir mūsu iecienītā spēle?
Lai rastu iespēju
izlauzties no šī ierosas-reakcijas uzvedības modeļa vajag vienkārši ieturēt
pietiekami garu pauzi starp abiem tā komponentiem.
Tas, protams, nav
viegli izdarāms brīžos, kad mūs ir nokaitinājusi šī vienīgā "joprojām
tik varenā" balss telefona līnijas otrā galā un arī mūsu dzīvē.
Katrā ziņā šo un
jebkuru citu strīdu ar partneri vai ģimenes locekli var izbeigt, klusībā veicot
šādu labvēlības vingrinājumu: "kaut mēs spētu patiesāk mīlēt viens otru.
kaut mēs rīkotos saskaņā ar savām gaišākajām domām. kaut viss būtu labi un
mēs/tu būtu laimīgi."
Minētais piemērs var
ļaut mums apzināt vēl vienu sava "es" šķautni. Šī bērnišķīgā reakcija uz mātes
vārdiem liecina par to, ka mums ir regresīva, ar pagātni saistīta psiholoģiska
problēma.
Cits piemērs varētu būt pieauguši brāļi vai māsas, kas
joprojām uzvedas kā sāncenši - tā vietā, lai beidzot samierinātos ar faktu, ka
dažkārt vecāki dod priekšroku vienai no savām atvasēm.
Mums var rasties
jautājums: cik daudz mūsu problēmu nāk no bērnības un cik radušās brieduma
gados?
Ir jāpieaug ne vien
mums pašiem, bet arī mūsu problēmām. Kad mēs bez stomīšanās atzīsim, ka mūsu
dzīvi lielā mērā diktēja pagātne, un pilnībā neitralizēsim tās ietekmi, mēs atbrīvosim
vietu pieauguša cilvēka uzdevumiem, tādiem kā pozitīva pašvērtējuma, garīgās
apzinātības un veiksmīgu attiecību veidošana.
Vai arī mēs ļaujamies
pagātnes valgiem, lai no tā izvairītos?
Var gadīties, ka
pašreizējais partneris ir izvēlēts par aizstājēju kādam no mūsu bērnības drāmas
galvenajiem tēliem. Mums var rasties jautājums: "Ko mana psihe saskata
šajā cilvēkā? Kālab tieši viņš ir tik piemērots šai lomai?
Varbūt viņš vienkārši
ir parocīgs manekens, kam var uzkarināt pagātnes noplukušās drānas,
nepiepildīto bērnības alku skrandas?"
Vai nav ironiski, ka
šādi tiek izmantoti cilvēki, kuriem piemīt pašiem sava neatkārtojama
individualitāte? Acīmredzot pārnese kalpo mūsu psihei kā savdabīga zaudējumu
kompensācijas metode.
D. Ričo "Kad
pagātne ir tagadne"
Kaspara Bērziņa
psihoterapijas prakse, T. 29355788;
e-pasts: psihoterapijasprakse@gmail.com
e-pasts: psihoterapijasprakse@gmail.com