Arnis Terzens, 'Kabinets': 'Latviešu unikālā
reliģija' (saruna ar Evu Mārtužu; fragmenti)
Arnis Terzens
Kabinets |
12. maijs 2012 00:33
– Vienmēr ir interesanti
aprunāties ar studējošiem cilvēkiem. Tiesa, jāatzīst, bija grūti iedomāties, ka
studenta lomā būsi tieši tu?
– Patiesību
sakot, es arī pati brīnos par to, ka atkal esmu studente. Varētu jautāt – kas
man vēl pietrūkst šajā dzīvē, vai ne? No malas raugoties, it kā nekas, visa jau
gana. Bet, manuprāt, dzīvē visbūtiskākā parādība ir iekšējais nemiers, alkas
pēc kaut kā, kas,visdrīzāk, ir tieši jaunas zināšanas. Acīmredzot tā ir vēlme kādā
jomā vairs nebūt diletantam, kļūt kādu nieku gudrākam,apgūt to jomu
profesionāli. Un tad cilvēks iet mācīties. Es tagad jau trešo reizi dzīvē esmu
studente.
– Šķiet, esi izvēlējusies laikmeta prasībām krietni vien
nepraktisku jomu, proti, tā nav ne jurisprudence, ne biznesa vai vēl jo mazāk
banku postošo zinību joma. Patiešām, jājautā – kāpēc tieši teoloģija?
– Naudas laiks
manā dzīvē jau pagājis, ekonomikas un rēķināšanas laiks ir pagātnē, savukārt domāšanas
laiks nebeidzas nekad. Teoloģija liek domāt, redzēt un saprast to, kā vispār
veidojusies domas vēsture. Esmu mēģinājusi vismaz pati sev noformulēt to, kas
tad īsti ir teoloģija. Vispirms tātad to nedrīkst sajaukt ar reliģiju. Un
teoloģija kā zinātne ir vai nu filosofijas apakšbrunči, vai filosofijas kronis.
– Proti, reliģijas atšķirība ir tā, ka tā nav zinātne, bet gan kaut
kas fantastikai jeb pasaku žanram pielīdzināms?
– Tieši to arī
stāstu savai mazmeitai, kurai pirmajā klasītē it kā labprātīgi, bet faktiski it
kā ar pistoli, kas pielikta pie deniņiem, jau jāmācās kristietības vēsture. Un,
kad viņa jautā, kāpēc viņai tas jādara, es skaidroju, ka bērniem vienmēr
vajadzīgas skaistas pasaciņas, jo, mācoties pirmajā klasītē, vēl jau gluži neesi tālu izskrējusi no savas bērna gultiņas. Ko lai citu saku? Protams, ir
smieklīgi to visu stāstīt cilvēkiem mūsdienās, kad jau sen pārliecinoši
pierādīts, ka tā ir absolūta nerealitāte, pat aplamība, un sen jau pienācis
laiks izdomāt kādus citus veidus, kā kaut ko vēstīt bērniem par šo mītu, teiku
un tēlu pasauli, ko kāds vēlāk veikli spējis pārvērst reliģijā. Proti, kā un
kāpēc tapusi šī labvēlīgā augsne konkrētu cilvēku biznesam... Lūk, bet
teoloģija ir zinātne.Arī filosofija tāda ir. Lai gan filosofija, tāpat kā ekonomika un faktiski visas tā dēvētās saimnieciskās jomas, ir saskaitāma, izskaitļojama un atkārtojama. Filosofijai pietrūkst atklāsmes par vienreizīgumu, tā ir racionāla. Savukārt teoloģija piešķir to mazo, netveramo mirkli, kas baudāms tikai sajūtās. Piemēram, rakstot dzejoli vai stāstu, tu sajūti, ka vienubrīd tu vairs neesi tu pats, bet gan kaut kas cits. Lai arī tas ir tikai mirklis, tomēr tas sagādā nerealitātes sajūtas. Un teoloģija, manuprāt, kā zinātne dara šo it kā neiespējamo – rada cilvēka apziņā šo mazo mirkli, ko nav iespējams racionāli izskaidrot. To var mēģināt skaidrot, tostarp arī ar mācību par Dievu un tamlīdzīgi, bet, visdrīzāk, tā ir cilvēka gara absolūta atkāpšanās no fiziskā ķermeņa, nokļūšana uz mirkli citā realitātē. To var dēvēt arī par ticību vai vienalga ko, bet to nav iespējams racionāli izskaidrot. Tas ir tikai aprakstāms. Tikai mans pārdzīvojums, ko nekādi nevaru ielikt kādā citā.
– Bet, ja tu saki, ka teoloģija ir zinātne, tad tai jābūt racionāli
izskaidrojamai. Pretējā gadījumā tā tad tomēr nav zinātne tajā izpratnē, kā mēs
to mūsdienās saprotam.
– Kā zinātne tā
ir racionāla un izskaidrojama, bet līdz tai smalkajai robežai, aiz kuras paliek
vieta tikai tavam individuālajam pārdzīvojumam. Var sistematizēt un izstāstīt
reliģiju vēsturi, un var racionāli vēstīt arī par reliģiju antropoloģiju, kas
starp citu skaidri un gaiši parāda, ka visas – pilnībā visas, jebkura –
reliģijas ir pilnībā līdzvērtīgas, proti, neviena nav kaut kādā ziņā labāka,
pārāka vai ekskluzīvāka un neviena nav zemāka par zāli. Katrai ir sava
interesantā vēsture un savs ideoloģiskais jeb mistēriskais veids, kā saturēt
kopā cilti, tautu, valsti. Visbeidzot, ģimeni. Ja to noklusē, un tas tā patiešām
noticis un notiek joprojām, veidojas pilnībā nepareizs priekšstats par to, kas
notiek valstī un baznīcā, kādas ir to savstarpējās attiecības. Mani, piemēram,
ļoti sāpina fakts, ka mūsu valdība un Saeima joprojām noraida latviešu ticības
kopēju centienus, apgalvojot, ka viņiem, raugi, prioritāras ir kristīgās
vērtības. Ja raugāmies gluži zinātniski, no reliģiju antropoloģijas un socioloģijas
viedokļa, redzam, ka katrai valstij, katrai tautai ir sava reliģija, kas to
vispār veidojusi par kaut kādu garīgo kopumu. To pauž arī visas atbilstošās
Apvienoto Nāciju Organizācijas deklarācijas, kas aizstāv katras valsts savu
īpašo ticību, savu īpašo kultūras vērtību. Tieši tāpat to aizstāv visi Eiropas
likumi, paužot, ka katrai tautai ir tiesības piekopt savu īpašo reliģiju, gluži
tāpat kā attiecībā uz valodu. Bet mūsu valsts nezin kāpēc atsakās baudīt šo
pašcieņu, deklarējot kaut kādas svešas reliģijas vērtības. Proti, pati augstprātīgi
atsakās no šīs objektīvās vienlīdzības, no plurālisma.
– Valsts varbūt atsakās kaut kā sevišķi izcelt to mūsu pašu
reliģisko domu, bet katrā ziņā tā to vismaz neapkaro, neaizliedz un nevienu par
to nevajā. Kas, salīdzinājumā ar labi zināmo vēsturisko kristietības agresivitāti,
tomēr arī laikam nav maz.
– Tas, protams,
nav maz. Bet valsts to neatzīst par mūsu kultūras sastāvdaļu.
– Vai tad kaut kas var kļūt par kultūras sastāvdaļu ar valstiska
dekrēta starpniecību? Tā netraucē – sak, lūdzu, darbojieties, aplieciniet, ka
esat tik spēcīgi, lai kļūtu par tādu kultūras sastāvdaļu, kas spēj ieņemt savu
objektīvo vietu, nobīdot nost to, kas varbūt ir tāda statusa necienīgs.
– Tam var
piekrist. Tomēr ir viens "bet". Un tās ir šīs ANO un Eiropas
deklarācijas, kas jāiekļauj Latvijas Kultūras ministrijas veidotajā
Latvijas Kultūras likumā. Un šajā likumā, kas vēl pat nav pilnībā pabeigts,
izmantojot dažādus viltīgus paņēmienus, šie punkti par savas tautas reliģijas
jeb tā dēvētās etnoreliģijas atzīšanu jau ir izņemti laukā. Vai patiešām tagad
paši savām rokām jau gluži oficiāli vēlamies atteikties no sava mantojuma, savas
kultūras bagātības, kas turklāt pasaules kontekstā patiešām ir kaut kas ļoti
īpašs? Kaut vai ar to, ka latviešu Dievs ir viens no vishumānākajiem, jo
nevienu nenogalina. Tā vietā viņš visu audzē un briedina par skaistu un labu.
(..) – Tātad savās teoloģijas studijās tu izteikti
specializējies tieši uz latviešu reliģijas jeb faktiski pasaules uzskata
zinātnisku pētīšanu?
– Jā, tas ir
viens no galvenajiem virzieniem un dzinuļiem pamazām iet prom no mūžīgā diletantisma.
Otrkārt, rakstot romānu "Pētera zvērests", un pētot baltu vēsturi,
atskārtu, ka pamazām pārvēršos izmeklētājā, kurš ārkārtīgi alkst uzzināt
iespējami vairāk par savas tautas vēsturi, par to, kas īsti mēs, latvieši,
esam, kāpēc tieši mums ir šīs unikālās tautas dainas, kurās ietverta ģeniālā
dzīves dziņa, attieksme, un – kas tad īsti ir tas mūsu, latviešu, Dievs. Kur un
kurā brīdī mēs viņu esam pazaudējuši, kurā ceļmalā esam nometuši?
– Mums iedots cits, sak, kāpēcgan vajadzētu meklēt vēl kādu?
– Un kas ir tas
cits? Patiešām, kas tas vispār ir? Izrādās, mazas, Āzijas nomalē mītošā tautā dzimušas
reliģiskas idejas integrācija jeb faktiski mākslīgi instalācija citās kultūrās.
– Teoloģiski un zinātniski pareizāk pat būtu teikt tā – varmācīga
uzspiešana.
– Un svarīgi
saprast arī veidus un metodes, kādā veidā šī reliģija sev nodrošinājusi ekskluzivitāti
noteiktā daļā pasaules. Patiesību sakot, krietni vien gļēvi. Jo, piemēram,
attiecībā pret Ķīnu, Indiju, Japānu šī mācība tik vien varēja, kā puslīdz
līdzvērtīgi sarunāties, klāstot savas idejas, bet neko neiespēja padarīt, ja tur
tās neņēma par pilnu. Tāpēc, ka tur pretim bija pietiekami liels spēks, lielas
ļaužu masas ar savām kultūras un reliģiskajām tradīcijām. Toties tur, kur
pretim stājās mazāka apjoma tautas, kurās varēja ienākt ar savu ekskluzivitātes
ambīciju, apsaukājot visus par barbariem un visādi citādi nepilnvērtīgajiem,
viņi jutās ļoti vareni. Šīs divas attieksmes vairāk nekā skaidri apliecina, ka
tā ir tikai un vienīgi cīņa par ietekmi un varu. Tagad, lasot Romas katoļu vēsturi, atradu dokumentus, kuros pausts šaušalīgais viņu pārdzīvojums par to, kā atdalījies pareizticīgais zars, un tāpēc viņi, raugi, vairs nevalda pār visu pasauli. Neskatoties uz to, nākamo divsimt gadu laikā viņi tik ļoti turpināja savas aplamības, ka atdalījās vēl viens zars, proti, radās luterānisms, un atkal viņi kļuva vājāki, un atkal galvenokārt pārdzīvoja tieši to. Šis viens teikums, kurā paustas bažas, ka "mēs vairs nepārvaldām pasauli", vairāk nekā skaidri apliecina, ka tam pamatā ir tikai kailas varas ambīcijas, ko spēj nodrošināt mistērisks ideoloģiskais pamats.
– Vai šāda informācija arī tev palīdz labāk izprast pamatuzdevumu,
proti, latviešu reliģisko ideju un tās pazaudēšanas iemeslus?
– Svarīgi, ka
cilvēkiem ir prāts, ka viņi domā arī paši. Savu teoloģijas studiju pirmajā
semestrī speciāli izvēlējos pētniecības tēmu par Luteru un zemnieku karu no
1524. līdz 1526. gadam. Luters, kurš patiesībā sākotnēji nemaz nevēlējās būt
nezin kāds reformators, vienkārši pauda savu cilvēcisko protestu pret Romu un
to, ko redzēja sev visapkārt. Vācu zemnieki noticēja Luteram, uzskatot, ka viņš
būs tas, kurš beidzot atdos viņu veco ticību un izglābs no absolūti izvirtušās,
bezkaunīgās Romas. Diemžēl, Luters viņus pamatīgi pieviļ. Jo viņam ir tikai
sava fanātiskā ideja, savs Dieva redzējums, un viņš zemniekiem uzsauc – jūs,
pagāni, neesat tie, ar kuriem es iešu kopā. Un izcēlās karš, kurā divu gadu
laikā nogalināja vismaz simt trīsdesmit tūkstošus cilvēku. Vācieši nogalināja vāciešus
kāda viņiem pilnībā sveša dieva vārdā. Piemēram, vienā ciemā visiem zemniekiem
izdūra acis un tādus palaida, lai iet kur grib, un neviens nedrīkstēja viņiem
palīdzēt.Lūk, un es gara acīm redzu to seno cilvēku, kurš jau ir garīgi nobriedis tam, lai mēģinātu novelt no saviem pleciem šo varmācīgi uzinstalēto svešķermeni, kas viņam nav pieņemams. Bet viņu fiziski sakauj, nogalina. Šis darbs man pašai ļoti patika, tas mani pamatīgi satrieca, palīdzēja vēl vairāk atvērt acis. Jo būtībā tas ir jaunums. Oficiālā vēsture par to klusē. Par to var uzzināt, tikai izlasot paša Lutera rakstu lapaspuses, kas, protams, gluži apzināti nav padarīta par sevišķi populāru lasāmvielu... Patiešām vēl nezinu, ko ar šo un līdzīgu informāciju vispār darīšu, bet man ir liels prieks, ka kaut ko tādu esmu sev atklājusi.
– Kas ir tie avoti, kurus tu pēti? Noprotu, darbiņš tāds
nepateicīgs, jo, atceros, savulaik sarunā rakstnieks Jānis Lejiņš pauda, ka
ātri vien sapratis to, cik rūpīgi un apzināti kristieši rediģējuši hronikas un
slēpuši, pat iznīcinājuši, dokumentus un liecības, kas viņiem neglaimo.
– Šajā ziņā varu
teikt lielu paldies Teoloģijas fakultātei, kas piešķir šo iespēju. Jo jau tagad
mums izaugusi pilnībā cita jaunu zinātnieku paaudze, kas izpētījusi
visdažādākās cilvēka attīstības peripetijas. Fakts, par kuru pirms mirkļa
runāju, piemēram, pašā Vācijā ir pamatīgi izpētīts. Latviešu valodā Lutera
raksti tieši saistībā ar vēršanos pret zemniekiem, protams, nav tulkoti. Vārdu
sakot, laiki ir pamatīgi mainījušies. Arī teoloģijā iestājies divdesmit pirmais
gadsimts. Tiesa, šīs daudzās durvis pavērušās tikai teoloģijas fakultātēm.
Baznīcas tās joprojām tur stingri ciet, sak, jūs, teologi, tur tad cīnieties,
bet mēs stingri paliekam savos ierakumos. Mācieties, studējiet, tikai nenāciet
to visu stāstīt baznīcā, jo cilvēki tam nav gatavi un pat nemaz nevēlas kaut ko
tādu dzirdēt. Viņiem ir vienkāršāk un vieglāk gluži kā vīnstīgai vīties apkārt
ap kādu, kurš skaidro un norāda, kā jādomā. Esmu pārliecināta, ka latvieši vai
nu jau ir pārauguši, vai arī ļoti drīz pāraugs šo vīnstīgas līmeni. Tāpat, kā
valodas jautājumā, arī šajā ziņā latvieši ir pielīdzināmi krūmiem, kurus ziemā
līdz zemei noliec sniegs, bet tad tas izkūst un krūmi burtiski atkal ar joni,
ar milzīgu atsitienu iztaisnojas un sāk zaļot vēl pamatīgāk. Tāpēc, manuprāt,
mums ļoti lielisks atsitiena jeb atspēriena punkts ir nesenā valodas
referenduma balsojums. Tam noteikti jau drīzākā laikā jāatbalsojas daudzkārt
nopietnākā līmenī un izpausmē.
(..) – Ko vēl tu apgūsti un sāc labāk izprast, pateicoties
šīm studijām?
– Piemēram, ļoti
interesantas bija lekcijas par kristiešu tā dēvētajiem apokrifiem. Jeb to, kā savulaik
viņi izplatījuši savas idejas. Proti, nemitīgi un uzstājīgi gājuši visapkārt,
stāstījuši savu pasaku tik ilgi, kamēr ļaudis tam arī notic. Tagad mēs zinām,
ka boļševiku Padomju Savienība tieši tāpat veidoja savu mītu vēsturi, nezin no
kurienes izceļot kaut kādus varoņus, viņu veikumu, vispār kaut kādus notikumus,
kuriem, kā vēlāk izrādījies, ar patiesību nav itin nekādas saistības. Sevišķi
tas skar 1905. gada notikumu atainojumu, kas vispār, manuprāt, vēl ir pamatīgas
vēstures un literatūras pētnieku izpētes objekts, lai tajā visā ieviestu kaut
ko līdzīgu patiesajai ainai. Tas pats sakāms par kristiešu apokrifiem, kur arī
vēl joprojām ir daudz pētāmā un salāgojamā ar patiesību. Un mums fakultātē
patiešām ir iespējas ļoti nopietni pētīt arī to, kā vēstures gaitā veidoti šie
dažādie mīti.
– Bet, atkal atgriežoties pie latviešu reliģiskajām tradīcijām,
jāatceras arī tas acīmredzot sabiedrībā pietiekami izplatītais viedoklis, ka
arī dievturība patiesībā ir tikai mīts jeb mākslīga konstrukcija, kas
radusies Latvijas pirmās brīvvalsts laikā. Un tieši tāpēc tā nav un nespēj kļūt
par visas tautas reliģiju.
– To es vēl
tikai pētīšu. Lai gan jau tagad varu pateikt, ka mani ārkārtīgi fascinē Ernesta Brastiņa
personība. Viņš būtībā bija pirmais, kurš vērsa uzmanību uz to, ka mūsu zemē ir
milzīgs daudzums ar sentlatviešu pilskalniem, kas tagad apauguši ar kokiem un
krūmiem, tādējādi simbolizējot to, ka tauta pati aizmirst savu vēsturi. Brastiņa
izpildījumā tas faktiski bija izmisīgs mēģinājums parādīt, ka latviešiem vispār
ir pašiem sava reliģija. Viņa izveidotā "Dieva dziesmu grāmata" ir
gana apjomīga, lai mūsdienās to varētu uzskatīt par pietiekamu, reālu,
autentisku materiālu un pētītu šodienas teoloģijas kontekstā. Tur absolūti
nav nepieciešams radīt kaut kādus mītus vai konstruēt jaunu reliģiju, tikai
atliek pamatīgi izpētīt un atcerēties, kāds ir bijis mūsu Dievs.
– Par to jau laikam arī tas jautājums, proti, vai tāds vispār ir
bijis?
– Autentiskie
dainu materiāli mums skaidri apliecina, ka tāds ir bijis.
– Bet tu jau pati mirkli iepriekš teici, ka katrai tautai, katrai
ciltij bijis savs dievs. Savukārt latvieši kā tauta objektīvi noformējusies
tikai gluži nesen. Kā mēs varam runāt par kādu lielisko latviešu dievu, ja tās
pašas dainas tapušas laikā, kad te mita tikai neskaitāmas ciltis?
– Bet dainas
nesniedz cilšu aprakstu, it kā uzsverot, ka vienā pagastā ir viens dievs, otrā cits...
– Es saprotu. Bet mans jautājums bija tāds: dainās ietvertais
pasaules uzskats jeb pasaules izpratne ir kaut kas viens, savukārt konkrētas
personas un tās pielūdzēju tapinātā dievturība atkal kaut kas gluži cits,
proti, kaut kas tik pat sakonstruēts un mākslīgs, kā jebkura cita reliģija. Vai
šajā aspektā tev nerodas nekādas izteikti zinātniska rakstura šaubas?
– Visdrīzāk,
viņš patiešām gribēja atjaunot to, kas mums jau ir bijis. Vai viņš gāja vispareizāko
ceļu – tas jau būs cits jautājums. Bet arī šodien, kad mēs visi kopā dziedam
dziesmu svētkos, tā ir izteikta lūgšana par mums, par mūsu dvēseli, par baltu
dvēseli. Tieši tik grandioza mēroga lūgšana arī satur kopā tautu. Ja tagad jautā
tā: ar ko latvietis aiziet pasaulē? Kas ir pirmā atbilde?
– Ar parādiem Starptautiskajam valūtas fondam!
– Jā... Es
domāju citādi. Proti, kas notiek tur, uz kurieni latvieši aizbrauc strādāt un
dzīvot. Nav taču tā, ka tad, kad viņi ir paēduši un apģērbušies, viņi iet
piedzerties un krīt grāvī. Nav tā! Tā vietā tur veidojas tautas deju ansambļi
un kori. Tieši tas ir tas garīgais trijstūris virs mūsu galvām, kas mūs vieno
gan tur, gan šeit. Un šajā ziņā no reliģijām man ļoti patīk jūdaisms, kurā
varam saskatītdaudz līdzīga ar mūsu reliģiju. Atceros jau pirms daudziem
gadiem Franks Gordons publiski atzina – ja es nebūtu žīds, es būtu latviešu
dievturis! Mums, piemēram, visas senās tautas svinamās dienas ir gluži
līdzīgas. Bet tas, kurš spējis sevī saglabāt seno ticību, savu seno dievu, tas
arī šodien sevi ir saglabājis, nav izplūdis pasaulē, kā, piemēram, kaut kāds
jocīgais amerikānis. Tāpēc žīds arī šodien ir kārtīgs žīds un nekas cits.
Tieši tāpat, ja latvieši paturētu to savu seno, ja tas pats Brastiņš
paspētu no sava darba izveidot savu latviešu Toru, mēs arī būtu tādi. Un es
katrā ziņā latviešiem to novēlu, proti, izveidot savu personīgo garīgā pamata
apkopojumu, uz kuru var balstīties jebkur un jebkad, vienalga, kurā pasaules
malā esam izkaisīti.– Tad jautājums acīmredzot ir par to, kāpēc mēs to neesam iespējuši?
– Brastiņš mēģināja, viņš daudzsološi uzsāka, bet karš pārtrauca. Tad nāca padomju okupācija. Turklāt viens no latviešu teologiem Grīslis trīsdesmitajos gados to situāciju komentēja, sakot aptuveni tā –tur, kur luterāņi un katoļi ir nolaidīgi, uzrodas Brastiņš ar saviem skaistajiem latviešu svētkiem un mierīgi mūs izkonkurē. Tas bija tajā laikā, pirms vēl Brastiņš gluži personisku motīvu dēļ sastrīdējās ar Kārli Ulmani. Tas gan ir it kā gluži cits temats, bet gribu tikai piebilst, ka šajā ziņā tā ir milzīga Ulmaņa vaina, ka viņš ļāva personiskajam ietekmēt valstiskuma lietas, kas, jāatzīst, viņam nemaz nebija raksturīgi... Lūk, un ja jau pat kristiešu baznīca tajā laikā bija nopietni nobijusies no Brastiņa skaistā latviskuma, tad laikam mums tomēr jārunā par gluži nopietnu sākumu.
– Tāpēc saku, ka, šķiet, šeit jebkurš pajautās – un kur tad ir
latviskās reliģijas sevišķais spars un spēks, ja to tā var apturēt un nomākt?
– Dziļākajā
būtībā latvietis ir tik ļoti saaudzis ar dabu, tostarp mūsdienās arī ar
pilsētu, kā to apliecina Aleksandra Čaka dzeja, kas vērtējama kā jaunas tautas
dainas jeb faktiski pilsētas dainas, ka viņam nemaz neko vairāk nevajag, kā tos
tradicionālos rituālus astoņas reizes gadā. Kā
to dara visas tautas, bet, protams, ar savu īpašo pieskaņu. Tostarp, piemēram,
franči jau pagājušā gadsimta divdesmitajos gados tik ļoti novērtēja šo mūsu
fantastisko saglabāto kultūru, ka tam par godu pat izdeva speciālu apkopojošo pētījumu
trijos sējumos, vārda vistiešākajā nozīmē sajūsminoties par mūsu etnogrāfijā
sastopamo ģeometrisko ideālo proporciju, tā dēvēto zelta griezumu, kas nav
novērojams nevienai citai tautai. Franči to novērtēja par kaut ko tik pilnīgu,
ka nav iespējams atrast neko pilnīgāku. Tā bija pasaules atzinība. Un tas,
protams, ir lielais jautājums – kas notika Latvijā un kāpēc latvieši paši
nostājās pret savu ūnikumu?
– Varbūt
tomēr ir kādas būtiskas problēmas ar šīs idejas spēku?
– Ideja ir pietiekami spēcīga. Iespējams, ir
problēma ar spēcīgiem vadītājiem, līderiem, kuriem būtu ne tikai nesēja spēks,
bet arī adekvāta izglītība.Teoloģijas fakultāte māca faktiski visas pasaules tā
dēvētās lielās reliģijas, bet nav neviena, kas mācītu latviešu reliģiju. Tieši
tāpēc vienmēr pastāv iespēja jauna cilvēka prātu novirzīt uz kaut ko svešu.
Vispār pat var jautāt tā: ar ko mūsu Teoloģijas fakultāte ir ievērojama jeb
atšķirīga pasaules teologu acīs? Vai ar to, ka mehāniski tiražē līdzīgas
shēmas, kā to dara citas visā pasaulē, tā varētu kļūt unikāla? Manuprāt, tieši
ar šo jauno attieksmi, ko deklarējusi gan ANO, gan Eiropas savienība, mūsu
Teoloģijas fakultāte, atrodot vietu latviešu reliģijas pētīšanai un mācīšanai,
varētu kļūt par ievērības cienīgu mācību iestādi pasaules kontekstā. Bet, laikam
ir šis jautājums – ko darīt tad, kad esi pabeidzis šādas mācības? Vai ar
latviešu Dievu mūsdienās var pelnīt naudu? Nevar. Bet ar citiem var. Lūk, un
kāds tad ir tas mūsu godaprāts tieši šajā jautājumā? Tiesa, nevar noliegt, ka
fakultātē pasniedzēju vidē virmo ļoti veselīga, kritiska, domājoša gaisotne, un
varu atzīties, ka iepriekš nekad neesmu bijusi tik kritiski noskaņota saistībā
ar reliģiju jautājumiem, kāda esmu kļuvusi pēdējā pusgadā, studējot Teoloģijas
fakultātē. Un,iespējams, tas vairs nav tik maz.
(..) – Vai
vispār ir kāda mācību iestāde jeb vispār kāds, kas mācītu tieši latviešu
reliģiju?
– Nav. Tas pa kripatiņām jāsalasa no tā, kas
kaut kur izmētāts. Ir cilvēki, kuri nodarbojas ar apzināšanu un apkopošanu,
piemēram, Agita Misāne Zinātņu akadēmijā, Valdis Muktupāvels Kultūras
akadēmijas paspārnē, bet vispār šādu cilvēku nav tur, kur viņiem būtu jābūt. Ir
jau arī saprotams, ka teologiem ir goda lieta sagatavot pašiem savas ticības
sludināšanas speciālistus, bet esmu stingri pārliecināta, ka nedrīkst būt tā,
ka universitātes, kas nes Latvijas vārdu, Teoloģijas fakultātē nav latviešu
reliģijas mācību kurss.
– Viena
lieta varētu būt šāda aspekta zinātniskas studijas, bet svarīgs jau arī pats
pētāmais objekts, proti, vai patiešām latviešiem ir tāda pašiem sava reliģija
visspēcīgākajā šā jēdziena izpratnē?
– Ir – dainas, pasakas, folklora.– Vai folklora un dainas patiešām vērtējamas kā reliģija?
– Ja Brastiņš mēģināja to tā pasniegt, un, kā jau teicu, ar to spēja kļūt par nopietnu konkurentu kristiešiem, tad pēc tā pārrāvuma nebija neviena, kurš spētu šo darbu nest tālāk. Tiklīdz atbrīvojāmies no boļševikiem, ārkārtīgi sparīgi sarosījās kristieši, sūtot savus cilvēkus mācīties uz Vatikānu, Poliju, Franciju un citām valstīm, lai viņiem būtu garīgais spēks. Ar latvisko mantojumu to neizdarīja. Varam droši jautāt, piemēram, arhibīskapam Vanagam, kurš bērnībā dejojis tautas deju ansamblī, lasījis latviešu tautas pasakas un iepazinis folkloru, kāpēc viņš vēlāk visu savu gudrību un prātu atdevis šai svešajai ideoloģijai, kas mums uzspiesta tieši tāpat, kā gribēja un joprojām grib uzspiest krievu valodu kā otru valsts valodu? Tāpat Juris Rubenis, kurš arī absolvējis Teoloģijas fakultāti un arī pieslējies šai faktiski austrumnieku reliģiskajai meditācijai. Viņiem un vēl daudziem citiem patiešām gaišiem prātiem jājautā – kāpēc jūs ejat tos svešos ceļus, bet nemeklējat un neatrodat savus latviskos?
– Nevienu
neaizstāvot, tomēr joprojām paužu bažas par tās latviskās reliģijas objektīvo spēku,
kas acīmredzami nespēj – vismaz mūsdienās – iekarot pietiekami plašu aprindu
sirdis.
– Paņemt jau paņem, jo savā būtībāmēs visi
esam dievturi...
– Pasaki
to acīs jebkuram mūsu kristiešu baznīcas apmeklētājam! Un tad paklausies
atbildes.
– Bet viņš vienalga dzied tās tautas dziesmas
un dejo tautas dejas. Visbeidzot – kas tad ir visi tie, kuri piedalās
dziesmusvētkos? Mēs redzam, jā – kristiešiem ir grezni tērpi, skaisti rituāli un
tamlīdzīgi. Bet mums tā visa patiesībā ir vēl vairāk. Un mums tas ir
harmoniskāks, cilvēka būtībai tuvāks. Mēs to uztveram tik ļoti dabiski un
tieši, ka vienkārši nepaceļam līdz reliģijas līmenim. Brastiņš savulaik to
ieraudzīja, uzskatot, ka to ir vērts pacelt. Tiesa, es tomēr uzskatu, mums to
drīzāk jāspēj padarīt par absolūto kultūras vērtību, nevis tieši par kaut kādu
reliģiju. Kas tad ir, piemēram, jāņu svinēšana? Tas jau ir īsts, dabisks
rituāls, visas tautas lūgšana, masveida parādība. Mums ir konkrētas vietas, kur
sapulcējas pat simtiem cilvēku. Tā jau ir tā dzīvā dabas baznīca.
– Proti,
latvieši ilgstoši dzīvojuši svešās drēbēs, bet spējuši saglabāt savu dvēseli. Pārnākot
mājās no baznīcas, viņi novelk tās drēbes, uzvelk savus tērpus un sauc bērnu
nevis piekristītajos, bet paši savos vārdos. Vienu dienu nedēļā viņi it kā
pakļaujas tam svešajam, bet sešas dienas vienalga ir paši. Un plus vēl tas, kas
man šķiet ārkārtīgi apšaubāms, proti, šī nemitīgā lūgšana jeb kaut kā
izlūgšanās no kaut kā. Cik nu zinu to mūsu folkloru un dainas, tad tur absolūti
nav pamanāma šī patiešām svešā parādība.
– Jā, tas ir svešvārds. Latvju dainās vārdiņa
"lūgt" gandrīz nav. Tā dēvētajā Teodīcija mācībā par ciešanām un
ļaunumu pētīts, kā var sasaistīt kristiešu Bībelē, kas tātad apraksta vienas
konkrētās tautas leģendas, pausto ar holokaustu. Secinājums ir tāds, ka šī tauta
visu laiku kaut ko lūdz un kaut ko upurē. Un Vecajā Derībā tā upurē patiesību
tā vārdā, lai varētu izveidot savu valsti. Viņi savāc visu līdzās esošo tautu
mītus, no tiem izveido savu versiju, vai vēl trakāk – vienkārši rada jaunus
mītus paši par sevi. Mūsdienu zinātne jau sen pierādījusi, ka lielākā daļa no
tiem vispār nav bijusi objektīvi un fiziski iespējama. Piemēram, nav atrodams
neviens fakts, neviens apliecinājums tam, ka šī tauta četrdesmit gadus
klejojusi tuksnesī. Vārdu sakot, viņi upurē patiesību savas tautas varenības
vārdā, turklāt postulējot, ka tam nedrīkst pretoties, jo tad ikviens, kurš to dara,
pretojas savas tautas Dievam, savas tautas stiprumam. Bet Jaunajā Derībā viņi
jau upurē konkrētu cilvēku, lai saglabātu savu ticību, lai visi pārējie ar savu
humānisma ideju iedīgļiem aizvāktos no viņu acīm. Un tā mēs nokļūstam līdz
nākamajam lielajam upurim, proti, holokaustam. Ir daudz konkrētu pētījumu, kam
vajadzības gadījumā varu nosaukt avotus un autorus, kas apliecina, ka visus
briesmīgākos iznīcināšanas ieročus izgudrojuši žīdi, ka tajā pašā fašistiskās
Vācijas armijā vadošos ģenerāļu amatos bijuši žīdi, kuri nenogalināja nevienu
savas tautas lielo zinātnieku vai mākslinieku, ļaujot viņiem aizbēgt. Toties
viņi upurēja daļu savas vienkāršās tautu, lai rezultātā varētu nodibināt
Izraēlu. Tātad atkal –viņi paši sevi upurēja savas valsts nodibināšanas vārdā.
Un tagad atzīšos, ka tieši tas man šajā tautā visvairāk arī patīk – viņi
veikuši šos upurus, lai spētu noturēt savu identitāti.
– Ja ņemam
vērā, kādas ciešanas tas radījis citām tautām, varbūt tas tomēr nav labs piemērs?
– Tas ir gana labs piemērs, lai mēs saprastu,
ka mums jātaisa pašiem sava dainu derība, kas mums turklāt faktiski jau ir, un
kas ir unikāla visas pasaules kontekstā. Un tad, ja kādi citi vēlas, lai taisa
no mūsu dainu derības arī savu ticību.– Vai, tavuprāt, to varētu panākt ar kaut kādām valstiskām programmām?
– Arī ar valstiskām programmām. Bet, pirmkārt, tas būtu attiecināms uz skolu programmām. Lai, pabeidzot ģimnāziju, es varētu atbildēt – ko es zinu par savu latvisko pagātni. Lai zinātu, ka tā vēsture ir nevis vienkārši kaut kādu faktu virknējums, bet tam ir savas kopsakarības.
– Un ko
tas cilvēciņš ar šīm zināšanām darīs mūsdienu vidē, ja nākamajā dienā pēc
skolas beigšanas viņam galvenokārt jāizdomā, kur viņš dosies strādāt–
lielveikalā, bankā vai degvielas uzpildes stacijā?
– Tas ir tas pats gadījums ar vienām drēbēm,
ko valkā baznīcā, un kuras tu novelc, kad pārrodies savās mājās, savā ģimenē.
Kur jāpelna nauda, tur pelni naudu, kad atnāc mājās, tad lasi savu Toru.
Pasaulei vienmēr būs pasaules likumi, bet tev vienmēr būs arī savi, dabiskie.
Un tikai tādā gadījumā latvieši neizšķīdīs visā pasaulē, darot visādas
muļķības, kādas nesen saskatījos vienā dokumentālajā filmā, kas vēsta par to,
kā latviešu misionāri pievērš kristīgajai ticībai iezemiešu ciltis. To
skatoties, pārņem milzīga kauna sajūta par latviešiem, kuri atnāk un kādu briesmīgā
kārtā nosauc par mežoni, turklāt vispār – nelūgts nāk un mācas kādam virsū.
Neapjēdzot, ka tajā brīdī viņš ar to tautiņu džungļos dara tieši to pašu, ko
savulaik ar tevi Latvijā darīja tāds pats uzmācīgais kristietis. Un filmā, kas kopumā ieturēta visnotaļ objektīvā manierē un patiešām ir dokumentāla, ir
brīnišķīga epizode. Šie latviešu misionāri gluži kā medībās ar helikopteru lido
pāri mežiem un raugās, kur var saskatīt kūpam dūmus. Kad ierauga, tad skaidrs –
te ir tie mežoņi, te mēs tagad laidīsies lejā. Un nākamajā kadrā iezemiešiem
jautā, ko viņi tagad darīs, ja ir tāds veids, kā atklāt viņu apmešanās vietas
no nelūgtajiem uzmācekļiem. Viņi smaidot atbild – nekas cits neatliks, mums būs
ēdiens jāgatavo naktīs. Tas tomēr ir vairāk nekā šausmīgi – nākt un faktiski ar
fizisku spēku uzbāzt citai tautai kaut kādu savu pārliecību. Un mūsdienās to
dara latvieši!
– Kā mēdz
teikt, visi jau nav vienādi.
– Protams... Katrā latviešu ģimenē var būt
savs veids, kā konkrētas dainas, kas faktiski ir mūsu dieva dziesmas, turēt
visaugstāk. Iespējams, kāds trešajā paaudzē varbūt izlasīs jaunu un atskārtīs,
ka tā viņam patīk labāk, tā ir atbilstošāka viņa būtībai. Tas viss var plūst un
harmoniski mainīties, jo tas, kas ir sastindzis, lemts bojāejai. Un Brastiņa
nolūks bija palīdzēt mums saskatīt savās dainās dievību un mainīties, kas
faktiski arī ir viņa lielākais nopelns.
(..) – Un
kā tev īsti klājas Teoloģijas fakultāte ar šiem saviem pētījumiem un
uzstādījumiem? Vai nejūti kādu pretdarbību vai vismaz neiecietīgu attieksmi?
– Nē. Uzskatu, ka tur strādā ļoti godprātīgi,
zinoši un toleranti cilvēki, kuri pat tajā gadījumā, ja viņiem ir kāda sava
ticība vai viedoklis, neļauj tiem dominēt pāri zinātnei. Arī viņi uzskata, ka
viss jāizrisina godprātīgi, bez ekskluzivitātes piešķiršanas kaut kam
atsevišķam. Man katrā ziņā ļoti patīk diskutēt, bet nekādu pretdarbību gan tur nejūtu.
Kā jau to savulaik teicis Aristotelis – cilvēks ar saviem jautājumiem
pārliecinoši jādzen aizvien dziļāk stūrī, lai viņš nepārtraukti būtu spiests
domāt, cīnīties ar atbildēm. Man ļoti patīk, ja man liek domāt. Un patiesībā
man jau arī nav nekā, ar ko varētu salīdzināt, es tikai jūtu, ka man tur ir
ļoti interesanti.
– Ko
vēlies redzēt kā savu pētījumu rezultātu, proti, kāds darbs no tā taps?
– Maģistra darbs. Lai gan pamatā paliek pašas
redzesloka paplašināšana. Kā jau teicu, rakstot savu romānu "Pētera
zvērests", sapratu, kas ir tas, kas man šajā kontekstā ļoti pietrūkst.
Protams, es varētu arī sēdēt mājās un studēt visus pieejamos avotus, taču ir
skaidrs, ka universitāte dod stingrāku pamatu un norādi uz to, kāds ir šo lietu
mūsdienu redzējums. Un tur es pētu ne jau tikai savu izvēlēto jomu, bet secīgi
iepazīstu visu, kas saistīts ar teoloģiju. Ieskaitot latīņu valodu, kas man,
jāatzīst, ir ļoti savdabīgs priekšmets, kas vismaz ļauj pārbaudīt, kā vēl darbojas
mana atmiņa, proti, vai spēju iemācīties katru nedēļu jaunus četrdesmit vārdus.
Un tā es, piemēram, uzzināju par apokrifu, kas daļēji iekļauts arī Jaunajā
Derībā, kurā stāstīts par Jēzus dialogiem ar Salomi, un kurā viņš aicina cilvēkus
nevairoties, jo tajā laikposmā valdīja uzskats par vispārēju pārapdzīvotību. Katrā
ziņā no šādas informācijasvar izdarīt ļoti daudz dažādus secinājumus.
– Ko tu
vari ieteikt kādam, kurš varbūt sirdī jau ir nobriedis, bet neredz virzienu
ceļā uz latviskā pasaules uzskata atgriešanu? Ar ko, tavuprāt, būtu jāsāk,
kamēr tas vēl nav iekļauts mūsu skolu programmās?
– ...Varētu sākt kaut vai ar Brastiņa
lielisko darbu "Mūsu dievestības tūkstošgadīgā apkarošana", lai
saprastu reālo situāciju, kas īsti notiek šodien un ko tu pats vari uzzināt. Es
saviem bērniem saku tā – dažkārt jāizdara kaut kas, lai zinātu, no kā
jāatsakās. Realitātē tā vietā mēs sākam ar to, ka uzreiz jau atsakāmies no savas
vēstures, to pat neiepazinuši. Sevišķi tāpēc, ka bijušie piecdesmit gadi, kuru
laikā mums plānveidīgi centās ieborēt, ka vispār esam "kaut kas tāds ļoti nekas",
un tagad ir šie laiki, kad izskan paziņojums – ziniet, mums ir tiešais līgums
ar Vatikānu, tāpēc nekas cits te nevienu nedrīkst interesēt, jūs, citi,
klusējiet, jo mēs te esam tie galvenie. Neskatoties uz citiem absurdiem,
noteikti ir arī tāds jautājums – vai tad Latvijai kaut kāds līgums ar Vatikānu
ir svarīgāks par ANO deklarāciju? Vai tas ir svarīgāks par Lisabonas līgumu, par
Eiropas cilvēktiesībām, ja kāds var man pateikt, ka līgums ar Vatikānu mums
noteiks, kas mums ir jāmāca skolās, un ko mēs tur nedrīkstam mācīt? Un mūsu
varas cilvēku trūcīgā izglītība un pārsteidzošā lepošanās ar šo savu nezināšanu
noved pie tā, ka mēs paši grasāmies nogalināt latvieša dvēseli. Pāri tādam līgumam
ar Vatikānu neapšaubāmi stāv izpratne par to, ka katras tautas absolūtā
oriģinalitāte, absolūtā vienlīdzība ir svarīgāka par šo varmācīgi uzinstalēto
ideoloģiju.
– Vai,
piemēram, tāda Brastiņa grāmata vispār ir publicēta?
– Par mūsdienām pat nezinu, jo manā rīcībā ir
vecais izdevums. Bet Tīmeklī tā ir atrodama. Vajadzētu lasīt arī Haralda Biezā
darbus. Tāpat, līdztekus jau minētajiem mūsu laikabiedriem, to mūsu latvisko
identitāti visos laikos lieliski turējusi mūsu astronomu saime, kas pat cauri
visiem padomju laikiem, it kā ļoti kautrīgi, bet vienlaikus pārliecinoši uzturējuši
mums raksturīgo dabas ritmu. Es uzskatu, ka tieši viņi visu šo laiku zinātniskā
līmenī turējuši latvietību visaugstāk un vispārliecinošāk. Katrā ziņā avotu,
kas vēsta par mūsu dievestību, ir daudz, tikai tos vajag zināt. Vai, piemēram,
daudzi zina vēl Merķeļa laikā sarakstīto Latvijas vēsturi, ko sarakstījis kāds
vācietis un ko latviešu valodā iztulkojis viens no brāļiem Kaudzītēm? Tā
visnotaļ skaisti vēsta par mūsu vēsturi, bet mēs taču par to faktiski neko nezinām.
– Vai tad,
kad būsi visu izpētījusi, uzrakstījusi un aizstāvējusi savu zinātnisko darbu, kļūsi
par latvietības mācītāju tautā?
– ...Labprāt to gribētu darīt, bet ir
jautājums – vai Latvijas valdība ir gatava iekļaut mācību programmās tieši šo
Latvijas vēstures sadaļu?
– Bet vai
tad tas patiešām būtu darāms tikai ar valdības atļauju?
– Nezinu... Skaidrs ir tikai tas, ka tie,
kuri mums ar to arī tagad nodarbojas, piemēram, dievturi, kaut kā pārlieku
iedziļinās tikai folklorā, taču absolūti neveidoto būtisko virsotnīti, to gara
saskarsmi, aiziešanu atpakaļ pie mums pašiem. Varbūt pat nozīmīgāks ir mūsdienu
rakstnieku veikums, piemēram, Jāņa Lejiņa triloģija vai Jāņa Valča romāns
"Verķumāte". Zinu, ka šos un līdzīgus darbus cilvēki aizgūtnēm lasa.
Jaunā paaudze ir vārda vistiešākā nozīmē noilgojusies saprast, kas tad mēs
esam, kas ir mūsu zeme, mūsu dievi, un to, cik dažādi varam izlasīt un saprast
dainās ieliktās zīmes. Mēs vairs lāga neprotam lasīt savas tautas dziesmas.
Tāpēc es ļoti vēlētos, lai tie cilvēki, kuri darbojas folkloras lauciņā, vēl
pamatīgāk iedziļinātos un panākt, ka to daudzkārt dziļāk māca, piemēram,
Kultūras akadēmijā, studēt un pasniegt visus tos tēlus un to vēsti, ko mēs
jau diemžēl esam aizmirsuši.
Tad jau
tomēr ar mums tik traki nav, ja, raugi, ir vairākas agrākos laikos uzrakstītas
pētījumu un apkopojumu grāmatas, top jauni romāni, tostarp ir arī cilvēki, kuri
studē un rakņājas? Turklāt, ja ielāgojam arheoloģes Raisas Denisovas pausto,
mums kā vienīgajiem pasaulē unikālajiem cilvēces pirmtautas baltu gēnu nesējiem
nemaz arī nav citas izvēles un iespējas.
– Katrā ziņā latvietim ir ļoti jāsaņemas un,
kā to savulaik tēlaini noformulējis Imants Ziedonis, no tādas ceļmallapas, ko
allaž nobružā visādi garāmbraucēji, jāizstaisnojas un vienreiz jābeidz runāt un
rīkoties izvairīgi, it kā aplinkus. Es pati to labi apzinos – vienā brīdī
pieķēru sevi, ka esmu savās zināšanās apstājusies un sāku visnotaļ pieticīgi
pārtikt no tā, kas man ir, sak, būs jau gana un tamlīdzīgi. Nē! Latvietim vajag
mācīties un studēt. Un vispirms viņam jāstudē pašam sevi, savas tautas patieso
vēsturi. Un man ir ļoti patīkami arī redzēt, ka Teoloģijas fakultātē studē
brīnišķīgi jauni cilvēki, kuri tā arī dara, tostarp arī brauc apmaiņas
programmās uz citu valstu augstskolām. Kaut vai tāpēc, ka tur jau ir izstrādāta
sistēmaun metodoloģijas, kā šādas lietas var efektīvi pētīt, un tā pētīt, lai
nebūtu šīs diletantiskās pieticības piegaršas. Un tur, Eiropā, starp citu labi
zina to, cik vērtīgi ar savām dainām esam tieši mēs, baltu pēcteči, kā
vērtējamas tās zināšanas, kas tajās absolūti perfektā formā ieliktas tā, lai
biežajos klejojumos vienmēr droši spētu glabāties galvā, šajā dabasdotajā
cietajā diskā. Jau, manuprāt, esam aizdzīvojušies tiktāl, ka ārvalstīs mūs pēta
un izprot vairāk nekā mēs to darām paši. Mēs un mūsu senči par šīs pasaules
uzbūvi jau sen visu zinājuši, jau krietni pirms visiem tā dēvētajiem zinātniski
tehniskajiem atklājumiem. Mēs esam to ģeniāli piefiksējuši. Tikai paši to
aizmirsuši...Vairāklasiet žurnāla "Kabinets" Nr. 95