Profesore: latvieši savos bērnos 
izkopj bailes, kaunu, vainas sajūtu un bezierunu paklausību
http://www.mammamuntetiem.lv/articles/25…
No Marikitas Zīvertes (Kitas) d/grāmatas
Kāpēc latvieši biežāk netic saviem spēkiem, nekā tic? Kāpēc latviešiem ir tik daudz kompleksu? Kāpēc mēs tik bieži kaunāmies izpaust sevi un tik daudz vainojam citus..? Izklāsta asoc. profesore dr. Gunta Ancāne, Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras un klīnikas vadītāja.
No Marikitas Zīvertes (Kitas) d/grāmatas
Kāpēc latvieši biežāk netic saviem spēkiem, nekā tic? Kāpēc latviešiem ir tik daudz kompleksu? Kāpēc mēs tik bieži kaunāmies izpaust sevi un tik daudz vainojam citus..? Izklāsta asoc. profesore dr. Gunta Ancāne, Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras un klīnikas vadītāja.
Mūsu senči savus bērnus audzināja kā kalpus sev un 
citiem cilvēkiem, un labam kalpam, kā zināms, paklausīgums ir vērtība. Un mēs šo 
audzināšanas veidu esam paņēmuši līdzi uz mūsdienām.
Latvieši ir tauta, kura ilgāku vēstures periodu ir 
vairāk nopūlējusies ar izdzīvošanas jautājumiem nekā veltījusi uzmanību 
dzīvošanas un dzīves kvalitātes aspektiem. Tam ir gan emocionāli, gan fiziski, 
gan sociāli, gan emocionāli, gan politiski, gan ekonomiski, gan ģeogrāfiski 
cēloņi un tādas pat arī konsekvences.
No ārsta pozīcijas raugoties, gribētu uzsvērt 
psihiskās veselības nozīmi, kuras viena no pamatiezīmēm ir personības pašcieņas 
un pašvērtības izjūtas esamība (Ancāne, 2011). Pašcieņas traucējumu pamatā ir 
drošas, emocionāli un sociāli atbalstošas vides trūkums personības attīstības 
sākuma posmā. Pārāk bieži atkārtojošamies nedrošības, apdraudētības, 
pāridarījuma emocijas šai periodā ir attīstību deformējošas.
Apdraudējums ir pastāvējis kā plašākā, sabiedrības 
norišu, tā šaurākā, emocionālā gaisotnes ģimenē nozīmē. Šīs jūtas uztur gan 
paaudžu vēsturiskā atmiņa, gan indivīda augšanas un personības attīstības vides 
īpatnības.
Plašākā nozīmē indivīda apdraudējums latviešiem ir 
bijis saistīts ar tēvu un iepriekšējo paaudžu tēvu nespēju nosargāt neatkarību 
un brīvību, svešā valodā runājošu iekarotāju varu pār pašu cilvēkiem. Tas ir 
nozīmīgs fakts - izjūta, ka "mans tēvs nav pietiekoši spēcīgs un potents, lai 
mani aizsargātu, lai būtu "karalis", kādi citām tautām ir." Neapšaubāmi 
personības identitātes veidošanās procesā tas atstāj būtiskus traucējumus, jo 
objekts, ar kuru nākas identificēties, ir salīdzinoši vājš un nespēcīgs. 
Vēsturiskā realitāte tāda bija - reāls spēcīga un gudra "tēva" jeb "karaļa" 
trūkums, pie kā vajadzības gadījumā iet meklēt izpratni, palīdzību, un taisnību. 
Tās reālās vēsturiskās personas, pie kurām latviešu cilvēki gāja, runāja citā 
mēlē, jo bija citas tautas pārstāvji un ar tām runāt un izklāstīt faktus 
dzimtajā valodā bija neiespējami. Tie nebija savējie". Tādejādi zemapziņas 
līmenī tika ielikts psihisko funkcionēšanu bojājošs mazvērtības izjūtas 
komponents - citas tautas spēj jeb var, mēs paši nespējam jeb 
nevaram.
Vecāki, kuri paši nav kungi un 
valdnieki pār savu dzīvi un valsti, nav spējīgi par tādiem izaudzināt savus 
bērnus.
Tā veidojas cilvēku personības, kuri augstu nevērtē 
ne sevi, ne piederību savai tautai. Tas izskaidro vēsturisko faktu, ka 
19.gadsimtā, uzlabojoties materiālajam stāvoklim, iegūstot labāku izglītību un 
uzlabojot dzīves kvalitāti, daudzi pārtikuši latvieši pārveidoja savus uzvārdus 
vāciskā formā - piemēram, Stabiņš kļuva par Stabingi, Kārkliņš - par Karklingu 
u.tml. Tādejādi tika izteikts noliegums savai izcelsmei un vēlme piederēt pie 
citas tautas piederīgajiem. Ieguvums - drošības, pašcieņas un pašvērtības 
izjūtas pieaugums.
Vārda šaurākā nozīmē indivīdu bieži vien ir 
apdraudējušas pašu latviešu audzināšanas tradīcijas. Ilgu laiku latvieši ir 
centušies izkopt savos bērnos tādas jūtas kā bailes, kauns un vaina. Gan 
apzināti - audzināja taču kalpus sev un citiem cilvēkiem un labam kalpam, kā 
zināms, paklausīgums ir vērtība. Gan neapzināti - komunicējot uz bērniem pašos 
sakrājušās smagās jūtas, un attaisnojuma, pasludinot noteiktas paklausīgas 
uzvedības formas kā ētiskas vērtības. Es gribētu apgalvot, ka vecāki, kuri paši 
nav kungi un valdnieki pār savu dzīvi un valsti, nav spējīgi par tādiem 
izaudzināt savus bērnus. Īpaši, ja sabiedrībā šādas personības ir noteiktā 
pārsvarā.
Latvijā vecākus caurmērā maz interesējis, vai bērns 
jūtas pietiekami priecīgs, bet daudz vairāk, vai viņš/a būs "kādu labumu 
dodošs", viegli vadāms un kontrolējams, t.i. vai gatavs pietiekami nobīties, 
nokaunēties, justies vainīgs, līdz ar to - paklausīgs. Tas, ko vecāki 
vienlaicīgi gan izprata, gan neizprata, ka, panākot bērnu bezierunu paklausību 
attiecībā pret sevi, viņi izveido personību, kura ir gatava bezierunu 
paklausībai arī pret citiem.
Latvijā vecākus caurmērā maz 
interesējis, vai bērns jūtas pietiekami priecīgs, bet daudz vairāk, vai viņš/a 
būs "kādu labumu dodošs", viegli vadāms un kontrolējams, t.i. vai gatavs 
pietiekami nobīties, nokaunēties, justies vainīgs, līdz ar to - 
paklausīgs.
Cilvēks dabiskā veidā ir orientēts uz sadarbību, uz 
attiecībām, tomēr, ja tajās ir saņemts pārāk liels sāpīgu jūtu apjoms (kā, 
piemēram, notiek patstāvīgi vainojošu un kritizējošu un atstumjošu vecāku 
gadījumā), sekas var būt psihiskās vai fiziskās veselības bojājums, kuru izsauc 
hroniska pārāk smagu emociju virkne. Bez jau minētajām bailēm, kauna un vainas 
izjūtām, jāmin arī bezpalīdzība un dusmas, arī naids. Šo pēdējo jūtu kombinācija 
- bezspēcīgas dusmas - ir viena no personību postošākajām un ārdošākajām emociju 
kombinācijām, jo dusmas bezpalīdzības gadījumā cilvēks neapzināti "pagriež" pats 
pret sevi, kas klīniski var izpausties bezgala plašā amplitūdā. Vienā nogriežņa 
galā var būt klīniska depresija ar grūti koriģējamu sava sliktuma un nevērtības 
pārliecību, trauksmes un panikas lēkmes, ar raksturīgo somatisku simptomu 
pavadošo virkni, otrā galā - hroniskas, ārējā izpausmē galvenokārt somatiskas, 
slimības. Tālākā psihodinamika - hronisku nedrošības, baiļu, apdraudējuma izjūtu 
veidošanās.
Viena no apdraudējuma izpausmēm ir - bailes, ka 
pēkšņi atklāsies kas tāds par cilvēka personību, kas liks izjust vainu un/vai 
kaunu. Bailes no vainas izjūtas pārdzīvošanas vai no nonākšanas situācijā, kur 
pārdzīvojams kauns par sevi, ir bieži novērojamas gan klīniskajā praksē, gan 
ikdienas dzīvē.
Ārēji bailes no kauna vai vainas izjūtas ikdienas 
dzīvē mēdz izpausties kā nedrošība. Nedrošība izteikt sevi, savu personību, 
uzsvērt savu atšķirību no citiem. Tie ir cilvēki, kuri izvairās ieskatīties 
otram acīs, izteikt savu viedokli, nejūtas droši par to, ka viņiem vispār drīkst 
viedoklis būt.
Nesens piemērs, māte lielveikalā jautā savam apmēram 
gadu vecajam bērnam: "pirksim desiņu, vai ne"? Racionāli vērtējot, bērns ir 
pārāk mazs, lai spētu dot mātei ieteikumus un palīdzētu izšķirties, ko 
iegādāties; tātad tas ir tikai atspoguļojums mātes emocionālajai nepieciešamībai 
iegūt atļauju nodomātajai darbībai no otra cilvēka.
Cits piemērs: runātājs radio raidījumā devalvē savu 
teikto ar vārdiem "tas ir tikai mans personīgais jeb subjektīvais viedoklis". 
Racionāli analizējot - cilvēka izteikts viedoklis, saprotams, ir viņa 
personīgais viedoklis, bet nekādā gadījumā nepelna partikulu "tikai". No kā 
cilvēks baidās, cenšas izvairīties, savu viedokli nodevalvējot ar vārda "tikai" 
palīdzību?
Joprojām pārāk bieži ikdienā dzirdams, "ko citi 
teiks, ja es darīšu, kā vēlos"? Racionāli vērtējot - "citu" teiktais nevar būt 
izšķirošs arguments personas izvēlē. Neapšaubāmi, katram ir emocionāli nozīmīgi 
cilvēki, kuri var ietekmēt lēmuma pieņemšanu, tomēr "citu teiktais" nevar spēlēt 
darbības noteicēja lomu. Biežs piemērs mūsu klīnikas praksē ir sekojošais: es 
taču nevaru darīt tā, kā vēlos un plānot savu nedēļu (dzīvi) kā vēlos, man taču 
jārēķinās ar to, kā jutīsies citi cilvēki, piemēram, mani vecāki, ja es, 
piemēram, atraidīšu viņu kārtējo ielūgumu uz sestdienas pusdienām, priekšroku 
dodot paredzētajam jautrajam draugu tusiņam! Veselīgas psihiskās funkcionēšanas 
gadījumā, cilvēkam ar labu pašcieņu, vecāku izjūtas liksies nozīmīgas, tieši 
tikpat nozīmīgas, kā paša izjūtas un vēlmes. Pataloģijas gadījumā cilvēks tik 
ļoti baidās kārtējo reizi tikt kauninātas un vainots, t.n. just kaunu un vainu, 
ka, neanalizējot savas izjūtas un vēlmes, un, patiesībā negribot, piekrīt vecāku 
ielūgumam un tādējādi izvairās no vecāku pārmetumiem par viņu vēlmju 
neievērošanu. Cena, ko cilvēks par to maksā, ir augsta. Pirmkārt - savas 
brīvības zaudēšana.
Šajā piemērā, patoloģiski liela kauna un/vai vainas 
izjūta liek cilvēkam atkāpties no saviem mērķiem un uzskatiem, liek tos slēpt. 
Lai kā to noracionalizētu, cilvēks ir kļuvis nespējīgs aktīvi rīkoties un 
darboties. Tai skaitā nespējīgs sevi aizstāvēt. Šādam cilvēkam nav iespējams 
aizsargāt ne sevi, ne citus cilvēkus sev apkārt. Ārēji šie cilvēki mēdz 
izskatīties gan klusi un nomaļus stāvoši, gan arī diezgan aktīvi un enerģiski, 
tomēr tā ir destruktīva aktivitāte, kura izpaužas trauksmainā 
bažīgumā.
Šai pataloģijai psihodinamiski seko divas būtiskas 
problēmas cilvēku dzīvē: atteikšanās (nespēja) uzņemties atbildību par savu 
dzīvi, domām, lēmumiem, izvēlēm u.tml. un nemitīga vainošana - gan sevis, gan 
citu vainošana.
Cilvēks pats atzīst "man ir 
kompleksi, bet visiem jau ir" un mēģina turpmākā dzīvē ar tiem sadzīvot. Samērā 
nedaudzi uzdod jautājumu, kā no šiem personības traucējumiem 
atbrīvoties.
Atteikšanās uzņemties atbildību ir raksturīga 
iekšējai nebrīvībai. Tās abas atrodas savstarpējā cēloņsakarībā. Šajā gadījumā, 
nebrīvības būtība ir atkarība no otra cilvēka dotā novērtējuma. Tā kā pašcieņa 
ir hroniski zema un paša
novērtējums par sevi nav vērtība, tad visiem spēkiem 
jācenšas labu novērtējumu (atzīmi) saņemt no cita. Atsakoties uzņemties 
atbildību, tiek samazināta iespēja saņemt sliktu novērtējumu, tikt vainotam/ai 
un kritizētam/ai. Cilvēks kļūst par ideālu otra vēlmju nolasītāju, gribas 
izpildītāju, kalpu. Tāds cilvēks dzīvo pēc principa "pasakiet, ko lai es daru, 
un es izdarīšu." Lielisks kalps un atbilstoši nevarīgs savas dzīves noteicējs un 
valdnieks. Ilgstošā laika periodā, nemitīgi darot, kā citi liek, šāds cilvēks 
nonāk situācijā, kad ir sakrājušies iemesli vainot tos citus - pavēles, kuras 
viņš/a tika saņēmis un izpildījis nav bijušas perfektas - nepārdomātas, 
nepilnīgas, neizsvērtas, vai pat neizpildāmas. Katrā ziņā, par visām viņa/as 
paša dzīves problēmām vainojami ir citi, tie, kuri deva pavēles. Cilvēks 
pārvēršas par citu vainotāju, kas no malas lūkojoties parādās kā cilvēks ar 
pastāvīgi īgnu, neapmierinātu ar visu un visiem, garastāvokli.
Tādas svārstības šo personības traucējumu gadījumā 
arī novērojamas - no vienas puses nemitīga trauksmaina attaisnošanās, 
paskaidrojumu sniegšana, no otras puses - citu vainošana. Cilvēks ir tā pārņemts 
ar savām vētrainajām iekšējās pasaules izjūtām, kuru centrā ir bailes no kauna 
un vainas, ka nav spējīgs adekvāti un veselīgi dzīvot dzīvi, adaptējoties 
jauniem un jauniem izaicinājumiem un tos atrisinot. Faktiski cilvēka kā 
personības attīstība apstājas, cilvēks pats atzīst "man ir kompleksi, bet visiem 
jau ir" un mēģina turpmākā dzīvē ar tiem sadzīvot.
Samērā nedaudzi uzdod jautājumu, kā no šiem 
personības traucējumiem atbrīvoties. Viens no veidiem - saslimstot ar somatisku 
slimību, par to aizdomāties aicina ģimenes ārsts.
http://www.draugiem.lv/#/niluta/blog/?p=10230870
 
