Solvitas Lodiņas lekcija 
Vai Patiesība mums ir 
sasniedzama? 
Latvijā mēs bieži vien redzam situāciju, ka paši 
latvieši noliedz savas kultūras vērtības, kaunas no tām. Kāpēc? Mūsdienās plašā 
klāstā ir pieejamas tik dažādas pasaules kārtības paradigmas, kuras nākušas gan 
no rietumiem, gan no austrumiem, kuras uzrunā cilvēkus mūsdienīgā valodā. Tās 
neprasa iedziļināšanos sakrālajos simbolos un Dabas tēlos, tās prasa vienkārši 
pieņemšanu. Ja simboli nav saprotami, tad arī tajos apslēptās zināšanas ir 
nesasniedzamas un līdz ar to nešķiet ne vērtīgas, ne nozīmīgas. Postmodernisma 
laikmeta pašā uzplaukumā, visapkārt mēs dzirdam apgalvojumus, ka katram 
indivīdam mūsdienās ir savs pasaules uzskats, paradigma. Šāds uzstādījums mūs 
noved pie tā, ka indivīdus kolektīvā vieno vairs tikai sociāla līmeņa jautājumi, 
kuru galvenais problēmloks ir fiziskā izdzīvošana. Arī kultūra šādā situācijā ir 
piesātināta ar šī līmeņa tēlainību, tās radošajām interpretācijām, jo 
pieprasījums nosaka piedāvājumu. 
Analizējot situāciju, rodas pamatots jautājums: vai 
eksistē daudzas patiesības, vai eksistē viena Lielā Patiesība, viena Realitāte? 
Dažādas kultūras, reliģijas, garīgās mācības, zinātnes novirzieni šo jautājumu 
apcer savā veidā. 
Seno kultūru vienojošais elements parādās sakrālajā 
ģeometrijā, sapratnē par simboliem. Savukārt, reliģijas, kuras pretendē uz 
augstāku attīstītas pakāpi, nekā pagāniskās kultūras, savā starpā pat karo, jūt 
naidu šī jautājuma dēļ, pasniedzot savu Dieva iemiesojumu kā vienīgo 
Patiesību. 
Zinātne cenšas pietuvoties reliģijai, rada jaunas 
teorijas. Tā, piemēram, 
20. gadsimta ietvaros Lielo Patiesību meklējumi 
zinātniekus noveda pie modernas kvantu fizikas, vispārīgās relativitātes 
teori¬jas, Gedela teorēmas, kosmosa evolūcijas Lielā Sprādziena modeļa, haosa 
teorijas, sinerģētikas — visjaunākās mūsdienu integrālās zinātnes, ka arī 
netradicionālas fraktāļu ģeometrijas — ģeometrijas, kas apraksta kā dzīvās, ta 
nedzīvās dabas daudzveidīgās neregulārās formas. Kvantu fizikas un vēlāk arī 
visas modernās zinātnes un dabas filozofijas pamatpostulātu, t. s. 
komplementaritātes principu, 1927. gadā formulēja kvantu mehānikas pamatlicējs 
dāņu fiziķis Nilss Bors. Komplementaritātes principu viņš filozofiski postulēja: 
„Lielā Patiesība ir Patiesība, kuras pretmets arī ir Lielā Patiesība.” Ikviena 
Liela Patie¬sība bez sava pretmeta ir tikai puspatiesība-, tikai papildināta ar 
savu komplementāro pretmetu, tā kļūst par īsteni pilnīgu Lielās Patiesības 
iemiesojumu. (E.Siliņš „Lielo patiesību meklējumi”2011) 
Šeit ir stāsts par pasaules dualitāti tās pirmsākumā. 
Un katram šim principam ir sava Lielā Patiesība, kas neapgāž viena otru, bet 
papildina. Latviešu dainu simbolos dualitāte, kuru mēs jau pazīstam kā ķīniešu 
iņ un jan principu, atspoguļojas dainā: 
33874-0 
No jūriņas izpeldēja 
Divi sirmi kumeliņi; 
Vienam bija zvaigžņu deķis, 
Otram zvaigžņu iemaviņi. 
Tie zināja zemei galu, 
Tie jūriņas dibeniņu. 
Kumeļa simbols – gan universālā enerģija, gan tās 
kustība. Šajā dainā mēs redzam, ka vienam kumeļam ir zvaigžņu deķis – matērija, 
sievišķais princips kā zvaigžņu sistēmu, galaktiku iemiesojums, bet otram 
kumeļam – zvaigžņu iemaviņi – gars, vīrišķais princips, kas kontrolē jeb 
pārvalda ar savu saprātu haosu. 
Bet dainā: 
33769-0 
Divi bēri kumeliņi 
Uz akmeņa auzas ēda: 
Dieva dēla kumeliņi, 
Saules meitas precinieka. 
mēs varam domāt, kas tad ir tas akmens un, kas ir 
auzas. Vai Lielā Patiesība ir kā pamatakmens šai Realitātei? Varbūt tā ir tā 
Visuma matrica, kurā ir ierakstītas visas likumības, kuras nosaka kārtību gan 
Visumā/Universā, gan Pasaulē, Dabā un cilvēkā? Vai auzas ir kā domu graudi par 
Lielo Patiesību? Varbūt, katra no auzu skarām ir viena pasaules kārtības 
paradigma? 
Modernākās garīgās mācības, to sludinātāji, pravieši 
apgalvo, ka Pasaule ir pietuvojusies situācijai, kad mēs pāriesim no 
4.dimensijas un 5.dimensiju, kurā neeksistēs dualitāte. Vieni stāsta, ka tas 
notiks 2012.gada 21.decembrī, citi -2013.gada martā, citi vēl kaut ko. Cik daudz 
mēs varam šīm ziņām ticēt? Tie, kuri raksta par 12 eksistences dimensijām un 
smalki tās apraksta, manā skatījumā, tik un tā neko jaunu nepasaka, jo par to 
visu mēs varam atrast norādes mūsu pašu sakrālajās zintīs un simbolos. „Viss 
jaunais ir labi aizmirsts vecais”, saka paruna. Ja Pasaule un mēs iziesim no šīs 
dualitātes, tad pavisam noteikti mēs vairs neeksistēsim šādās formās, kādas ir 
redzamas. Mūsu asinsritē pat šī dualitāte ir izpaudusies kā arteriālā un venozā 
sistēma, mūsu nervu sistēmā šī dualitāte ir kā veģetatīvā un simpātiskā nervu 
sistēma. Mums ir labā un kreisā roka, kāja. Arī Daba bez dualitātes nebūs tāda 
Daba, kādu mēs esam pieraduši redzēt. Par ko šie pravieši runā? Uz ko mūs 
aicina? Un kāds ir viņu patiesais nolūks, sludinot savas atklāsmes? Minētie 
transformācijas laiki nav tālu – drīz mēs uzzināsim Patiesību! 
Senā mitoloģija – mūsdienu cilvēka 
psihes struktūra. 
Mūsdienu pasaules paradigmas pārsvarā ir sakņotas 
zinātnē. Lai mainītu kādu atklāto postulātu ar jaunu atklājumu, ir jāpierāda 
sava teorija ar praktiskiem, izmērāmiem rādītājiem. Kad mēs koncentrējamies uz 
pētniecisko objektu, mēs redzam tikai šo objektu. Mums zūd kopveseluma apjausma. 
Gadsimtiem plūstot, mēs tikai konstatējam, ka esam pazaudējuši senču 
tēlaini-simbolisko domāšanu, kura spēja redzēt kopsakarībās un spēja visai 
apkārtējai pasaulei, Dabai piešķirt simbolisko nozīmi. Cilvēks mūsdienās ir 
kļuvis varenāks par Dabu un sācis to izmantot kā sev kalpojošu resursu. 
Attālinoties no Dabas izjūtas, arī rodas visādas teorijas par eksistēšanu citās 
dimensijās, atrauti no Dabas. Arī lielās reliģijas savā filozofijā izslēdz Dabu, 
paceļoties tai pāri. 
Pazaudējot tēlaino un simbolisko domāšanas veidu, 
cilvēks arī kļūst neradošs. Viņš kļūst par labu reproducētāju un izpildītāju bez 
savām idejām, pieņem jebkuru paradigmu, kuru viņam kāds pilnā pārliecībā stāsta, 
iemācās patērētāja dzīves filosofiju. Lai atgūtu šo svarīgo spēju – redzēt savām 
acīm, dzirdēt savām ausīm, domāt neatkarīgi, pētīt pasauli visaptveroši un 
radoši sevi izpaust, jāaktivizē sevī pasaules tēlainā izjūta, domāšana 
simbolos. 
Mūsu senču latviskais Pasaules redzējums (izpratne un 
izjūta) bija ciešā saistībā ar redzamo Dabu Latvijā. Pirms cilvēce savā ikdienā 
sāka strauji apaugt ar tehnoloģijām, cilvēka maņas bija spējīgas vairāk, 
niansētāk, uzmanīgāk, dziļāk pamanīt un uztvert Dabu un norises tajā. Par to 
liecina mūsu latviešu tautasdziesmu lielā daudzveidība. 
5 cilvēka uztveres instrumenti – redze, dzirde, 
garša, smarža, tauste dainās atspoguļojas 5 bēru kumeliņu simbolos: 
29886-0 
Pieci bēri kumeliņi 
Uz akmeņa auzas ēda; 
Visi pieci piederēja 
Jaunajam bāliņam. 
Dabas fenomens ir kā atvērta likumību grāmata, kurā 
ir atstātas mums cilvēkiem daudzas vēstules. 
Es uziešu debesīs 
Pa pūpoļa zariņiem, 
Zelta kokles koklēdama, 
Grāmatiņu lasīdama. 
(LFK 1341,31557) 
Tas, kurš dziļi izjūt un plaši izprot Dabu, var 
uzzināt arī eksistenciālas patiesības, likumības un likumsakarības gan 
mikrokosmosā, gan makrokosmosā – gan sevī, gan sabiedrībā, gan kosmosā, sāk 
domāt kopsakarībās, lielformāta tēlos, simbolos, spēj izsekot visdažādāko 
apziņas līmeņu pamatstruktūru atkārtošanās fenomenam- fraktāļiem dažādos 
palielinājumos un izvērsumos. Un tikai tas, kurš ir ar plašu Dabas iekšējo 
redzējumu sevī, var arī izcili savas sajūtas, pārdzīvojumus atspoguļot savā 
radošajā izpausmē un ikdienā. 
Mēs nekad vairs nebūsim senie cilvēki ar viņu 
pasaules uzskatu. Un mums vairs nav jāpielūdz mitoloģiskās dievības ārpus sevis. 
Mēs nebīstamies no Dabas. Mēs esam pietiekoši attīstīti, lai saprastu, ka visas 
dievības, parādības, pat gadskārtu svētki ir vienkārši mūsu psihes struktūras. 
Viss Visums ir mūsos! Un arī Pats Visuma radītājs ir mūsu pašu Augstākā Būtība, 
kura sevī jāatklāj kā Patība. 
Psiholoģija kā zinātnes nozare ir izpētījusi psihi, 
psihiskos procesus un nosaukusi to terminoloģijā, kas mūsu kultūras valodai ir 
sveša. Taču, šos jēdzienus mēs varam nosaukt latvisko tēlu un simbolu valodā. Un 
tad visa senā mitoloģija brīnišķīgi var ienākt modernajā psihioloģijas zinātnē 
un kalpot mūsdienu personības attīstībai latviskā kultūras vidē. Tā, piemēram, 
Dievs ir mūsu augstākā Patība, Dieva dēli – dažādie domāšanas procesi (Jānis – 
individualitāte), Saules meita – personība, Pērkons – gribas, emociju aspekts, 
Laima – jūtu, attieksmju, dievišķā nodoma aspekts, Māra – vieliskais ķermeņa 
procesu aspekts utt. (šo tēmu ritināsim visā rakstu sērijā). 
Senie cilvēki visus šos aspektus pielūdza „ārpus 
sevis”, juta viņu palīdzību „no ārpuses” . Cilvēku ar šādu paradigmu var viegli 
arī ietekmēt „no ārpuses”. Bet, tas, kurš jūt visus šos aspektus kā sevī mītošās 
struktūras, pats kļūst par dzīves, noteikumu, matricu radītāju. Viņam nav 
jāpielūdz šie aspekti, bet tikai tie jāapzinās sevī. 
Personība. 
Personība kā Saules meita. Ja Saule varētu būt 
Patiesības simbols, tad katras personības dzīves uzdevums ir aizaugt savā 
attīstības pakāpē līdz Patiesībai. Tāpēc mēs katrs esam daļina no Saules – 
Saules meita – Gaismas iemiesojums. 
33944-3 
Saule savus kumeliņus 
Jūriņā peldināja; 
Pati sēd kalniņā, 
Zelta groži rociņā. 
Arī Saulei ir savi kumeļi – enerģija, kura uztur visu 
dzīvo Pasaules jūrā. Šīs dainas kontekstā „zelta groži” ir kontrole pār Pasaules 
jūrā notiekošajiem procesiem. Mēs varam teikt arī, ka viņa ar savu 
elektromagnētisko lauku piesaista sev planētas, Zemi, kas ap viņu griežas – peld 
pa savu orbītu. 
Latviskajā kultūrā ‘Saule’ ir sieviešu dzimtes vārds. 
Citās kultūrās un reliģijās ‘Saule’ ir vīriešu dzimtē un kā Patiesības, Gaismas 
simbols, iemiesojies konkrētā pravietī, vīrietī (Kristus,u.c.). Šo fenomenu var 
plaši apcerēt. Šķiet, ka galvenais vienojošais kods būtu: intuitīvā Patiesības 
izjūta, kas savā būtībā piemītoša sievišķajam pirmsākumam cilvēkā (vīrietī vai 
sievietē). Domāšana, kas ir vairāk vīrišķā pirmsākuma aspekts (Dieva dēls 
cilvēkā – vīrietī vai sievietē) mūs nenoved pie Patiesības atklāsmes. Tas ir arī 
instruments, kurš palīdz atklāsmes transformēt izpratnē jeb saskalda tās. Jā- 
domāšanas process var kalpot gan kā kāpnes ceļā uz Patiesības atklāsmi, gan arī, 
galējā stadijā, traucēt sasniegt patiesības atklāsmi jeb pārdzīvojumu. Lai 
aptvertu Patiesību un iekšēji to ieraudzītu visos tās aspektos vienlaicīgi ir 
jāklusē. ‘Ticība’ ir jēdziens, ar kuru tiek daudzajās kultūrās, reliģijās 
apzīmēts Patiesības intuitīvās atklāšanas fenomens. Ticība faktiski apzīmē 
domāšanas procesa pāriešanu kontemplācijas procesā jeb vērošanas un pieņemšanas 
stāvoklī. Tāpēc – personība-Saules meita sava brieduma kalna virsotnē nonāk tad, 
kad Dieva dēls ir vērotāja stāvoklī (ar apkaltu kumeliņu). 
33960-0 
Saules meita dvieļus aude 
Augstā kalna galiņā. 
Es nevaru klātu kļūt 
Ar nekaltu kumeliņu. 
Saules meita- personība savos pašattīstības 
meklējumos brien Pasaules jūrā. Šinī gadījumā simbols „Pasaules jūra” varētu 
nozīmēt zināšanu, pārdzīvojumu, pieredžu jūru. Dieva dēls šinī gadījumā viņai 
palīdz saglabāt pasaules veseluma vainaga, kroņa sajūtu ar savu zināšanu 
zobenu: 
33964-0 
Saules meita jūru brida, 
Matu galu neredzēja; 
Dieva dēli kroni nesa 
Zobeniņa galiņā. 
Un atkal – veseluma sajūta parādās zināšanu zobena 
pašā „galiņā”. Mēs zinām, ka domāšanas procesā mēs gan analizējam – sašķeļam, 
gan sintezējam – apvienojam. Ar zobenu var sašķelt un var arī viņa galā „uzmaukt 
kroni” veseluma simbolu. 
33754-0 
Dieva dēli klēti cirta, 
Zelta spāres spārēdami; 
Saules meita cauri gāja, 
Kā lapiņa drebēdama. 
Klēts simbols šinī gadījumā ir kā pieredzes ēka. Un 
zelta spāres – tas jau varētu būt simbols jēgas sapratnei, izpratnei par 
eksistences duālismu. Saprast savas eksistences un Visuma eksistences jēgu ir 
personības brieduma pakāpes pazīme. Saules meita tuvojas mērķim, tāpēc dreb 
savās nojautās. Kad mūsu iegūtās zināšanas pārbauda eksāmenā, mēs arī mazliet 
drebam… 
34017-0 
Trīs dieniņas, trīs naksniņas 
Saul’ ar Dievu ienaidā: 
Dieva dēli nomaukuši 
Saules meitas gredzeniņu. 
33905-1 
Bīstaties, Dieva dēli, 
Skabargota Saule lēca, 
Kam vakar nomaucāt 
Saules meitas gredzeniņus. 
Šīs dainas stāsta par pretējo – Dieva dēli ar savu 
analizēšanu, prātuļošanu ir atņēmuši Saules meitai veseluma (gredzena simbols) 
sajūtu. Saule- Patiesība līdz ar to nav sasniedzama jeb redzama. Un tas ir 
pretrunā ar šī Visuma Radītāja sākotnējo Nodomu. Trīs dienas un trīs naktis šīs 
dainas kontekstā vēl var simbolizēt arī tumsonības laikmetus cilvēcē, kas seko 
pēc Apgaismības laikmeta, kurā cilvēkiem piemīt pilnīgās zināšanas. 
Savukārt dainā: 
33763-0 
Dieva dēli, Saules meitas 
Vidū gaisa kāzas dzēra; 
Mēnestiņš tecēdams, 
Tas pārmija gredzeniņus. 
Mēs varam nojaust, ka Saules meitas ir ieguvušas 
pilnīgas zināšanas – apprecējušās ar Dieva dēliem. Un gredzeni- cēloņseku 
izpratnes, pasaules vienotības izjūtas simboli ir abiem, nevis vienam! Te ir 
tikai jautājums, kāpēc Mēnesis pārmij gredzentiņus. Mēness ir Augstākā prāta 
simbols, intelekta simbols kurš tikai atstaro Saules- patiesības gaismu. Bet, 
varbūt, ka tieši šeit mēs varam nojaust iepriekš minēto Lielās Patiesības 
komplimentaritātes principu. Saule nav pilnīga Patiesība bez Mēness 
patiesības! 
Personība un tautas 
kultūra. 
Konkrētā laikmeta personības ir tās, kas ar savu 
darbību, rīcību nosaka kultūras tendences jeb to, ko tautas vairākums uztver un 
pieņem kā savu personīgo mērauklu, kultivējot jeb atkārtojot kā pozitīvu, 
patīkamu jūtu, emociju, sajūtu izraisošu pārdzīvojumu, kas ar laiku kļūst par 
pārbaudītu tradīciju. 
Ja senāk katrai nelielai ciltij varēja būt savas 
tradīcijas, piemēram, pat laika skaitīšanas īpatnības, tad mūsdienās izdzīvo tās 
tradīcijas, kuras ir pieņemamas dažiem miljoniem cilvēku. Tās ir milzīgas 
nācijas, kuras saista kopīga teritorija, politika un ekonomika. Kultūras 
sadrumstalotība šādā situācijā neizdzīvo jeb, ilgstoši nīkuļojot, lēnām izzūd. 
Ja nācija, tās pamattauta grib saglabāt vērtīgāko garīgi-tradicionālo mantojumu, 
tad tas ir strukturēti jānodefinē, jāaizsargā ar likumu un jāizstrādā stratēģija 
tā tālākai izplatīšanai jeb apzinātai mācīšanai-kultivēšanai. Nācija kopumā no 
tā var iegūt, jo tai ir visi priekšnoteikumi kļūt garīgi un emocionāli 
saliedētākai. Taču, ja skatāmies uz katru nācijas personību atsevišķi, tad no 
šāda procesa dvēseliskā individualitāte var ciest, jo neizbēgami tā saskaras ar 
ierobežojošu nonivelēšanu, vienādošanu, pielāgošanu vairākuma pasaules uztverei 
un izpausmēm. Pie šādiem apstākļiem individualitātes ārējā izpausme-personība 
var kļūt deformēta jeb neatspoguļot dvēseli pilnā apjomā. Dvēselei arī ir 
nepieciešama lielāka piepūle, lai izpaustu savu individuālo uzdevumu kopējā 
evolūcijas kontekstā. Taču šis process ir nepieciešams, lai personība augtu savā 
attīstībā un nobriestu, atmetot visu lieko, sekundāro, paturot tikai būtisko. 
Cits jautājums, ja politika ir apzināti veidota tā, lai nemanāmi grautu 
personību nobriešanu, jo tas ir bīstami, skatoties no varas pozīcijām. 
Taču, jo vairāk mēs izaudzināsim brīvu un radošu 
personību, kuras caurstrāvo dvēselisks individuālisms, nevis personības 
egocentrisms, jo spilgtāka un garīgāka kļūs visa nācijas, tautas kultūra, jo 
augtāka būs visas sabiedrības morāle un ētiskās vērtības. 
Izsekojot personības egocentrisma veidošanās cēlonim 
sabiedrības norisēs, nākas secināt, ka tieši izglītības un kultūras jomas ir 
tās, kuras nosaka šo tendenci. Veidojot izglītības sistēmu, būtu jāizsver visi 
audzinošie aspekti, kas veicina vai neveicina pozitīvas, radošas personības 
veidošanos. Ja mūsdienās tautas jeb tradicionālā kultūra ir viennozīmīgi kļuvusi 
par skatuves kultūru nevis eksistences ikdienišķo pamatu, tad tā ir pirmā 
pazīme, ka kaut kas ir jāmaina izglītības un sabiedrības kultūras 
pamatprincipos, pamatuzstādījumos. Mūsdienu spilgtās personības gūst baudu, 
prieku un gandarījumu no skaļiem aplausiem, prestižām balvām un sevis pacelšanas 
pār ļaužu masām. Iespējams, ka vissenākais cilvēks-personība-vadonis guva baudu, 
prieku un dievišķo piepildījuma sajūtu no tā, ka harmonijā ar Dabu un kopā ar 
sabiedrību veica periodiskus, kolektīvus apziņas attīrīšanās jeb 
vertikalizēšanās rituālus. Mēs tos pazīstam kā gadskārtu ieražu svētkus, 
tradīcijas. Tieši šajos apziņas un dvēseles svētkos atsevišķās individualitātes 
varēja izpaust savu neatkārtojamību, negaidot par to aplausus un balvas. Visi 
kopīgā, vienotā, radošā iedvesmā gatavojās svētkiem, kas pēc būtības bija 
atgriešanās savā cēloniskajā eksistencē gan simboliskā, gan tiešā nozīmē. 
Individuālās eksistences galējais mērķis ir visiem kopīgs- apzināta nonākšana 
Radīšanas sākumpunktā, kur viss Dabā eksistējošais ir vienots kopveselumā 
–Dievā. Šo sajūtu ir regulāri jāapzinās, jākultivē, jāattīsta, jānostiprina caur 
jebkuru ikdienas norisi. Tieši ikdienas norises, to secības, kombinācijas ir 
tās, kas mūs padara atšķirīgus. Tātad- atšķirīgs ir katra individuālais ceļš, 
bet galamērķis visiem ir viens. 
Latviskais – kolektīvais Pasaules redzējumus, 
izpratne par Visuma procesiem – ir kā ideāls, uz kuru visiem tautas indivīdiem 
tiekties. Un kā to sasniegt, kādā secībā, intensitātē izjust, pārdzīvot – tas ir 
katras personības jautājums un arī brieduma-pieredzes pakāpes jautājums. 
Briedums jeb viedums ir vienāds ar dzīves pārdzīvojumu un atklāsmju kvalitatīvo 
daudzumu. Tam ir mazs sakars ar kvantitatīvi iegūto izglītību. Tam ir sakars ar 
paškontroli un pašapziņu un savas Patības, Visuma eksistences jēgas 
izpratni. 
Visuma matrica kultūras 
simbolos. 
Jēdziens: „Visuma matrica” ir mūsdienīgs. Lai 
saprastu, kā tas saistās ar kultūras simboliem, ielūkosimies dažās 
definīcijās: 
„Visums jeb Universs ir viss laiktelpas kontinuums, 
kurā mēs pastāvam, ieskaitot visu tajā atrodošos matēriju un enerģiju”. 
„Kosmiskā telpa, reizēm saukta vienkārši par kosmosu, 
ir Visuma relatīvi tukšie apvidi ārpus astronomisko objektu atmosfēras. Kosmiskā 
telpa nav pilnīgi tukša (t.i. ideāls vakuums), bet ir aizpildīta ar 
elektromagnētisko starojumu, plazmu (elektroniem, protoniem un citiem joniem), 
kosmiskajiem stariem, mikroskopiskajām daļiņām u.c)” 
„Visu eksistējošo mēdz dēvēt arī par pasauli . Lai 
arī mūsdienās “pasaule” gandrīz visās valodās pamatā nozīmē “Zeme”, agrāk šo 
vārdu lietoja, lai apzīmētu visu pastāvošo.”(www.vikipedija.lv) 
Lai būtu saprotamāk – mēs varam runāt par Visuma 
matricu kā makrokosmu un Pasaules (Zemes) matricu kā mikrokosmu Visuma 
kontekstā. Par Pasaules matricu kā makrokosmu un par cilvēka matricu kā 
mikrokosmu. 
„Matrica” – tas ir mūsdienu valodas jēdziens, kurš 
apzīmē sākotnējo struktūru, programmu, kas nosaka visus tālākos procesus, to 
norises kārtību jeb secību. Latviešu dainās šī jēdziena ekvivalents varētu būt 
simbols „Vaska pils”. 
Svētu rītu Dievs piedzima 
Vaska pili uzbūvēja. 
Jauni ļaudis veci tapa 
Vaska pili neredzēja. 
Zīme, kas atklāj šo jēdzienu – Dieva zīme: 
Dieva kalna (Visuma) virsotnē mēs redzam trīs apļus – 
Dievs, Laima, Māra – Gars, matērija, svētlaime-eksistence-liktens. Šie trīs 
aspekti apvienojas ceturtajā – gribas aspektā, kas ir Pērkona simbols – 
četrstūris – pasaules laiktelpas 4 dimensijas. 
Dažādu dimensiju kubu divdimensionāli attēlojumi 
plaknē: nulle dimensiju — punkts, viena dimensija — taisne, divas dimensijas — 
kvadrāts, trīs dimensijas — kubs un četras dimensijas —hiperkubs jeb teserakts. 
(www.vikipedija.lv) 
Šis četrstūris Dieva zīmē zemāk atkārtojas dažādos 
palielinājumos – 10 četrstūros. Ar šo skaitli 10 mēs varam izteikt visu, kas 
eksistē gan mikrokosmā, gan makrokosmā (Pitagora tetraktija- pirmo 4 mazāko 
skaitļu summa). 
Vistiešākā tēlainā asociācija šim „Vaska pils” 
simbolam ir ar bišu stropa kāri, kurā ir daudzi iedalījumi. Un, ja mēs pamatīgi 
iedziļinātos šajā zīmē, tad uzzinātu par pasaules kārtību latvieša skatījumā 
svarīgāko pamatprincipu – Gara un matērijas vienotību, jeb vīrišķā un sievišķā 
pirmsākuma vienotību, kas izpaužas vienā bišu šūnā. 
Visuma likumi ir vieni un tie paši, atšķiras tikai 
skaidrojumi un pieejas, atkarībā no vietējām tradīcijām, kā arī laika, kultūras 
un ģeogrāfiskās vides īpatnībām. Šo likumu darbība matērijā latvju dainās 
atspoguļojas šādi: 
Lēni lēni Dieviņš brauca 
No kalniņa lejiņā. 
Dieviņam rāmi zirgi, 
Māras kaltas kamaniņas. 
Visā turpmāko rakstu sērijā mēģināsim izpētīt 
Pasaules matricas struktūru, kas mums ir sajūtama mūsu ikdienā. Un tad jau katrs 
spriedīsim, vai šī struktūra patiesi ir Visuma matricas atspulgs. 
Pasaules matricas struktūra dainās, kas nosaka 
pasaules uzskata veidošanos: 
• Visuma rašanās, cēlonis, eksistēšanas 
nodoms. 
• Lineārais un objektīvais laiks. Dabas cikli, 
likumības un to ietekme uz cilvēku. 
• Indivīda psihiskie procesi (arhetipi, psihes 
simboli), liktens, dzīves jēga, dzīves uzdevums (darbs, radošais process), 
tikumiskās vērtības un personības mijiedarbība ar: sabiedrību (ģimene, tauta, 
cilvēce), Dabu (augi, dzīvnieki, dabas parādības), 
• Sabiedrības (tautas, nācijas) kolektīvās apziņas 
vērtības, sociālā iekārta 
Visuma rašanās, cēlonis, eksistēšanas 
nodoms. 
Latvieši par Visuma rašanos daudz 
nefilozofē-folkloras materiālos nav pārāk daudz tautasdziesmu, kurās būtu vismaz 
kāda tēlaina norāde par sākumu Sākumu. Daudz vairāk par eksistences sākumu var 
atrast teikās. 
Ieskatam un sajūtai –dažas dainas: 
1.Svētu rītu Dievs piedzima 
Vaska pili uzbūvēja. 
Jauni ļaudis veci tapa 
Vaska pili neredzēj. 
2.Kas varēja to darīt 
Vidū jūras kaudzi mest? 
To darīja Dieva dēls, 
Saules meitu precēdams. 
3.Kas to teica, kas redzēja, 
Ka jūrāi miežus sēja? 
Tad jūrā miežus sēja, 
Kad Saulīte meita bija. 
4.Dieva dēlsi alu dara 
Vizulīšu kanniņā, 
Saules meita guni kūra 
Vaska cimdi rociņā. 
5.Dieviņš alu padarīja 
No miezīšu graudiņiem, 
Mīļā Māra raugu lika 
Medū rokas mērcēdama 
6.Dieviņš kannu sadauzīja 
Pa vienam gabalam, 
Mīļā Māra sastīpoja 
Ar sudraba stīpiņām 
Lasot šīs dainas, var nojaust, ka Visums kā 
izplatījums latviešu skatījumā ir zelta kanna – trauks jeb telpa. Vizuļi šajā 
kannā var būt arī visa zvaigžņotā debess. Visuma sākumā notiek vīrišķā un 
sievišķā principa saplūšana, tikai tad veidojas jeb radoši rodas jeb tiek radīta 
redzamā pasaule (kaudze vidū jūras). Sākotnējās apziņas domformas – miežu graudi 
tiek iesviesti Pasaules jūrā tad, kad Saules sistēma (Saule kā meita) tikai 
veidojās. Māra- izpaustā matērija, liekot savu attīstības raugu- universālo 
kustību un svētlaimes stāvokli – medu, sāk briedināt šos miežu 
graudus-domformas. Un no tiem šajā Pasaules dievišķajā Zelta kannā gan pats 
Dievs, gan Dieva dēls (individualitāte) dara alu jeb pasaules dzērienu, kuru 
baudot, cilvēks gan izjūt brīvību, gan arī iekļūst laimes sajūtā. Latvietis 
nerunā konkrēti –pirms cik gadu tūkstošiem Visums ir radies. Pietiek pateikt –„ 
Svētu rītu Dievs piedzima” – tātad, kaut kad viņš piedzima no nebūtības un kļuva 
par pašapzinošos Patību, lai apjaustu Pats savas iespējas. Vaska pils arī 
saistās ar noteiktu, definētu Telpu jeb izplatījumu, strukturētu daudzos stāvos, 
līmeņos, istabās, kambaros. Saules meita (personība) ir tā radošā, sevi 
apjautošā dzīvības uguns dzirkstele, kura ar savu mīlestību, prieku un sirds 
siltuma uguni, visdažādākā veida viļniem (skaņa, gaisma utt) caurstrāvo Pasaules 
Telpu –Zelta kannu. 
Izpaustā Visuma eksistēšanas Nodoms vispilgtāk 
atspoguļojas 6.tautasdziesmā. Dievs sevi vēlējās redzēt neskaitāmi daudzās 
dzīvības formās(Dieviņš kannu sadauzīja….). Un katra no tām kļuva neatkarīga, 
patstāvīga. Taču katrai šai daļiņai tik ļoti gribas izjust Bezgalības piepildošo 
Vienotību, viengabalainību. Mīļā Māra – tā, kura ir Pasaules māte, ar vistīrākās 
mīlestības sudraba pavedieniem –apziņu, mūs visus sastīpo sākotnējā veselumā. 
Vienā teikumā varētu teikt, ka eksistences Nodoms ir gūt pieredzi un atgriezties 
sākumpunktā piepildītam, laimīgam, gandarītam ar pilnu sevis apziņu. 
Šī cikla daudzkārtējo atkārtošanos latviešu 
tautasdziesmās simbolizē čūska, kura maļ pasaules miltus (tās pašas 
domformas). 
Melna čūska miltus mala 
Vidū jūras uz akmeņa…. 
Dievs mūs ir radījis par tādām būtnēm, kuras 
potenciāli savā apziņā var kļūt vienotas ar Viņa bezgalīgo Apziņu. 
Nāc, Dieviņi , istabā, 
Lielu platu mētelīti, 
Lūdzu Tevi saņemies, 
Šauras manas duraviņas. 
Un lai šo stāvokli sasniegtu un padarītu priekš sevis 
kā noturīgu ir jāmācās: 
• Gremdēties bezgalīgā apziņā regulāri 
• Atšķirt subjektīvo no objektīvā. 
• Koncentrēties ilgstoši (priekšnosacījums apziņas 
paplašināšanai) 
• Dzīvot tikumisku dzīvi (fiziski, vitāli, 
emocionāli, mentāli) 
Tie, kas ir sasnieguši šo apziņas stāvokli, jūt sevī 
biežus svētlaimes uzplaiksnījumus, dziļu mieru, bezgalīgu klusumu, milzīgu 
enerģiju, mīlestību, vienotību ar jebkuru pasaulē atrodamo būtni, izprot cēloņus 
un sekas jebkurai parādībai. Šis Diev-cilvēks izprot arī Visuma radīšanas, 
eksistēšanas jēgu. 
Harmonija starp garīgo un materiālo, starp dievišķo 
un cilvēcisko, mīlestībā starp vīrišķo un sievišķo, starp atsevišķo un kopīgo, 
starp labo un ļauno, starp došanu un saņemšanu, starp jebkurām pretējībām, 
galējībām patiesi varētu būt Dieva Nodoms, radot Eksistenci. Izejot no šī, tomēr 
nākas secināt, ka dualitāte ir arī eksistence un neeksistence. Un tāpēc, loģisks 
secinājums ir, ka nav iespējama eksistence neeksistencē jeb nav iespējama 
nedualitāte izpaustā Visumā – 5.dimensijā, par kuru ieminējos šī raksta pašā 
sākumā. 
Balansēšana līdzsvara punktā ir tikpat bezgalīga kā 
visa Eksistence. Tāpēc nevar pateikt, ka kāds cilvēks ir sasniedzis Dievapziņu 
tās galējā punktā. Šāda punkta nav! 
Autore: Solvita Lodiņa 
 
