Mūsdienās cilvēki par normālu uzskata intelektuālo dzīvi vai fiziskā 
darba piepildītu dzīvi. 
Praktisks skaitās tas cilvēks, kurš ir apveltīts ar 
veselo saprātu, bet veselais saprāts neiziet ārpus saviem 
ierobežotajiem rāmjiem. 
Praktisks ir tāds cilvēks, kurš zina, kā 
nepārtrauktajā dzīves cīņā vislabāk apmierināt savas materiālās 
intereses. 
Daži uzskata pozitīvismu par veselo saprātu vai arī 
ticību tikai tam, kas mūsu sajūtām pierāda savu reālumu un ko spēj aptvert, 
sajust un izzināt mūsu prāts. 
Šis iemesls ir tam, ka lielā un 
augt turpinošā materiālās pasaules progresa dēļ mēs esam aizcirtuši ciet durvis 
uz citu attīstības pasauli, kur iespējams nokļūt, tikai atverot durvis dzīves 
dziļākajā pusē. Atbilstoši savai struktūrai un rakstura īpašībām, 
fiziskajai uzbūvei cilvēks skatās tikai uz vienu pusi un 
aizšķērso otru ar savu paša „es”. Cilvēks redz to, kas ir viņam 
priekšā un neievēro aizmugurē esošo. Tāpēc, ka tāda ir viņa daba, viņš nespēj 
paskatīties uz dziļāko pusi, jo ir pārņemts ar dzīvi 
virspusē. 
Šodien vajadzība pēc iekšējās 
dzīves ir tik liela kā nekad. 
Mūsdienās attīstītas izrādījušās ir tikai galvas 
īpašības, lai gan dzīves līdzsvara iegūšanai nepieciešams 
attīstīt arī sirds īpašības. Tādā veidā līdzsvarota 
dzīve var kalpot kā priekšnoteikums iekšējās kultūras vai garīgās dzīves 
uztverei. Daudzi uzskata, ka jūtas nepavisam nav svarīgas, ka tās 
pavisam vienkārši var nodalīt no galvenās dzīves tēmas, kas 
šobrīd ir intelekts. Neviens no dzīves dziļāko pusi pārdomājušajiem 
ne mirkli nešaubīsies par intelektu un iedvesmu, kas nāk no 
liesmojošas sirds. Ar sirds īpašībām apveltītam cilvēkam nav jābūt 
vientiesim; viņam nav jāiznīcina intelekts, vienkārši – 
sirsnīgums intelektam piedod to, ko ziedam piedod aromāts. Loģiski 
apgūta morāle ir sausa – tas ir auglis bez sulas, zieds bez aromāta. Sirsnīgums 
rada neviltotu tikumību, kuru neviens nespēj iemācīt; mīlošs 
cilvēks, kura sirdī mīt simpātijas, morāli apgūst caur sevi. Tikai 
domu un jūtu līdzsvars sagatavo augsni 
iekšējā dzīvē sējamajām sēklām. 
Lai nonāktu līdz garīgajai dzīvei, 
jāsper trīs soļi. 
Pirmais solis – cilvēka dabas un 
rakstura izzināšana. Pētnieks sper pirmo soli pa patiesības taku, 
kad izrādās spējīgs pilnībā izprast savus tuviniekus un rast risinājumu ikvienai 
ar tiem saistītai problēmai. 
Otrais solis – iekļūt lietu un 
radību būtībā, izprast cēloni un sekas un iegūt spēju atrast 
cēloņu cēloni un seku sekas; iemācīties saskatīt visu motīvu motīvu un visu 
loģiku loģiku. Kad cilvēks sāk redzēt sliktajā labo un labajā slikto, pamanīt 
taisnībā melīgo pusi un melos taisnīgo pusi, tad tas nozīmē, ka viņš garīgajā 
ceļā ir spēris vēl vienu soli. 
Trešais solis – pacelšanās pāri 
visām sāpēm un visām dzīves baudām, kas nozīmē gan būt pasaulē, 
gan atrasties ārpus tās, dzīvot un nedzīvot tajā vienlaicīgi. Tā cilvēks kļūst 
par dzīvu mironi, mirušu cilvēku, kas dzīvo mūžīgi. 
Nemirstību nav jāmeklē nākamajā dzīvē; ja to kādreiz 
ir iespējams iegūt, tad tikai dzīves laikā. Uz šī trešā attīstības pakāpiena 
cilvēks iegūst spēju iemantot laimi, spēku, zināšanas, dzīvi un mieru sevī pašā, 
nebūdams atkarīgs no ārējām lietām. Garīgās 
zināšanas, ko vienmēr meklējušas pamodušās 
dvēseles, nekad nebeigs tos vilināt. Pagājušajos gadsimtos meklētāji 
centās sev atrast pavadoni, garīgo audzinātāju, kurš tos iesvētītu dzīves 
dziļākās puses noslēpumos, un kad šis noslēpums pavērās, tad tajā vairs tiem 
nepalika noslēpumu. Cilvēks, kurš vēl nav pamodies iekšējai 
dzīvei, nav izbaudījis dzīvi visā tās pilnībā; viņš ir redzējis tikai 
vienu tās pusi, varbūt – visinteresantāko, bet mazāk reālo. Bez šaubām - 
tas, kurš ir iepazinis dzīves abas puses, ārējo un iekšējo,– 
ir izpildījis savu uzdevumu uz zemes. 
(H.I.Hans) 
http://www.draugiem.lv/#/blogs/?p=8406708
 
