Marianna Keplana. 
(10 spiritually transmitted 
diseases) 
http://kluchimasterstva.ru/10-bolezney-p… 
No krievu valodas tulkoja Sandra 
Šņoriņa 
Mēs dzīvojam mežonīgos džungļos – un tas vienlīdz ir 
attiecināms gan uz garīgo dzīvi, gan parasto. Vai mēs patiešām domājam, ka, ja 
cilvēks ir meditējis piecus gadus vai 10 gadus praktizējis jogu, viņam ir mazāk 
neirožu nekā viņa kaimiņam? Labākajā gadījumā viņš tās labāk apzinās. Pavisam 
nedaudz. 
Tieši tāpēc pēdējo 15 gadu laikā es esmu pētījusi 
tēmu par atšķirtspējas gudrības audzēšanu garīgajā 
ceļā un rakstījusi par to grāmatas. 
Visi šie sarežģītie jautājumi – vara, sekss, 
apgaismība, guru, skandāli, psiholoģija, neirozes – ir tikpat reāli, cik 
samudžinātie un neapzinātie motīvi [garīgajā] ceļā. Kopā ar manu partneri, 
autoru un skolotāju Marku Gafinu mēs esam izveidojuši grāmatu, kursu un 
praktikumu sēriju, kas virzīti uz tālāku šī jautājuma noskaidrošanu. 
Pirms dažiem gadiem es visu vasaru dzīvoju un 
strādāju Dienvidāfrikā. Kad es atbraucu, es tikai spēju domāt par to, ka es 
dzīvoju zemē ar visaugstāko slepkavību līmeni pasaulē, kur izvarošana ir parasta 
lieta un vairāk kā puse iedzīvotāju ir HIV-inficēti (vīrieši, sievietes, geji, 
naturāļi - visi pēc kārtas). 
Savā darbā un ceļojumos es esmu iepazinusies ar 
simtiem dažādu garīgo prakšu skolotāju. Es biju satriekta, cik ļoti mūsu garīgie 
uzskati, perspektīvas un pieredze ir „inficēti” ar „konceptuālu draņķību”, kuru 
veido visai juceklīga un nenobriedusi attieksme pret sarežģītiem garīgajiem 
principiem. Tā ir neredzama, visai viltīga – gluži kā seksuāli transmisīvās 
slimības. 
Es esmu sadalījusi tās 10 kategorijās. Nav vajadzības 
tās pārvērst diagnozēs, es vienkārši vēlos, lai jūs iemācītos atšķirt 
visizplatītākās slimības, kas tiek nodotas garīgā ceļā. 
1. Garīgais Fast-food. 
Kad garīgums tiek sajaukts ar kultūru, kura ciena 
ātrumu, vairāk-uzdevumu režīmu un acumirklīga apmierinājuma gūšanu, mēs iegūstam 
garīgo fast-food. Tas ir plaši izplatītas un 
pilnībā saprotamas fantāzijas par to, ka atbrīvoties no ciešanām ir iespējams 
ātri un viegli, rezultāts. Tomēr mums ir skaidri jāsaprot, ka garīgu 
transformāciju nav iespējams panākt pēkšņas sagrābšanas veidā (духовной трансформации нельзя добиться наскоком). 
2. Mākslīgais garīgums 
Mākslīgais garīgums izpaužas tajā, ka cilvēks runā, 
ģērbjas un rīkojas tā, kā viņš iztēlojas, ka to darītu garīgs cilvēks. Tas ir 
tāds imitācijas variants - apmēram, kā audums ar leoparda raksta zīmējumu, kas 
imitē īsta leoparda kažoka zīmējumu. 
3. Juceklīga motivācija 
Lai gan tiekšanās pēc izaugsmes vienmēr ir patiesa un 
tīra, tā bieži vien sajaucas ar daudz zemākiem motīviem - ieskaitot vēlēšanos 
būt mīlētam, vēlmi pēc piederības, vēlmi aizpildīt iekšējo tukšumu, pārliecību, 
ka garīgais ceļš novērsīs mūsu ciešanas, kā arī garīgās ambīcijas – vēlmi būt 
īpašam, vislabākajam, „savā ziņā vienīgajam”. 
4. Identificēšanās ar garīgo 
pieredzi 
Šajā gadījumā ego identificējas ar garīgo pieredzi un 
piesavinās to sev. Mēs sākam ticēt, ka iemiesojam to atklāsmi (insight), kas mūs kādreiz ir piemeklējusi. Lielākajā daļā 
gadījumu šī slimība neievelkas garumā. Taču cilvēkos, kuri uzskata sevi par 
apgaismotiem un/vai kļūst par garīgajiem skolotājiem, tā iemājo uz ilgāku 
laiku. 
5. Apgarots ego 
Šī slimība izpaužas tad, kad egoistiskas personības 
struktūra dziļi identificējas ar garīgām idejām un koncepcijām. Rezultātā rodas 
„necauršaujama” egoistiska struktūra. Kad ego ir apgarots, mēs kļūstam 
nesasniedzami palīdzībai, jaunai informācijai vai konstruktīvai atgriezeniskajai 
saiknei. Mēs kļūstam „necauršaujami”, mūsu garīgā izaugsme apstājas – un tas 
viss garīguma vārdā. 
6. Masveida garīgo skolotāju 
ražošana 
Pastāv vairākas plaši izreklamētas garīgās 
tradīcijas, kuras pastāvīgi ražo cilvēkus, kuri sevi uzskata par apgaismotiem 
vai par meistariem, kas patiesībā tā nebūt nav. Tas ir tāds kā garīgais 
konveijers: šeit nedaudz mirdzuma, tur pievienosim atklāsmi un – hoppā! – tu esi 
apgaismots un gatavs apgaismot apkārtējos tādā pat stilā. Problēma nav tajā, kā 
māca šos skolotājus, problēma ir tajā, ka viņi sevi pasniedz kā garīgos 
meistarus. 
7. Garīgā lepnība 
Garīgā lepnības rodas, kad praktiķis pēc daudzu gadu 
saspringtiem pūliņiem patiešām sasniedz zināmu gudrības līmeni un izmanto šo 
sasniegumu, lai attaisnotu tālākās prakses neesamību. „Garīgā pārākuma” sajūta – 
tas ir vēl viens šīs slimības simptoms, kas tiek nodota garīgā ceļā. Tā izpaužas 
kā smalka sajūta, ka „es esmu labāks un gudrāks par citiem, ka es esmu pārāks 
par viņiem – tāpēc, ka eju pa garīguma ceļu”. 
8. Kolektīvā apziņa 
To dēvē arī par grupas domāšanu, kulta psiholoģiju 
vai ašramu slimību. Tas ir viltīgs vīruss, kas ar ļoti daudziem saviem 
elementiem līdzinās tradicionālajai līdzatkarībai. Garīgās grupas dalībnieki 
noslēdz savā starpā smalku un neapzinātu vienošanos attiecībā uz to, kā pareizi 
domāt, runāt, ģērbties un rīkoties. Personības un grupas, kas ir inficētas ar 
„kolektīvo apziņu”, noraida citas personības, vērtības un apstākļus, kas 
neatbilst viņu nerakstītajiem likumiem. 
9. Izredzētā komplekss 
Diemžēl izredzētā komplekss neattiecas tikai uz 
ebrejiem. Tā ir pārliecība, ka "mūsu grupa ir garīgi vairāk attīstīta, spēcīgāka 
un apgaismotāka jeb, vienkāršāk sakot, labāka par visām pārējām grupām". Eksistē 
ļoti būtiska atšķirība starp izpratni par to, ka cilvēks ir atradis priekš sevis 
pareizo ceļu, mācību vai kopienu, un sajūtu, ka viņš ir atradis To 
Vienīgo. 
10. Nāvējošais vīruss "Esmu 
sasniedzis" 
Šī slimība ir ārkārtīgi bīstama, jo var būt nāvējoša 
mūsu garīgajai evolūcijai. Tā ir pārliecība, ka "esmu sasniedzis" garīgā ceļa 
mērķi. Kolīdz tā sastingst mūsu psihē, mūsu garīgais progress beidzas. Kolīdz 
mēs sākam ticēt, ka esam sasnieguši ceļa galu, tālākā izaugsme nav 
iespējama. 
"Mīlestības būtība ir uztverē"- saka Marks Gafins - 
"Tādējādi mīlestības pret sevi būtība ir - sevis paša uztverē. Jūs variet 
iemīlēt tikai to, ko skaidri redzat. Tas attiecas arī uz jums pašiem. Mīlestībai 
ir vajadzīgas acis. Tikai tad, kad jūs skaidri saskatāt sevi, 
jūs sākat sevi mīlēt." 
Es uzskatu, ka Marka mācības garā ārkārtīgi svarīga 
atšķirtspējas gudrības apmācības daļa - ir mums visiem raksturīgo dziļi 
iesakņojušos ego slimību un pašapmāna apzināšana. Šeit mums var noderēt humora 
izjūta un patiesu garīgo draugu palīdzība. Kad mēs sastopamies ar šķēršļiem 
garīgās izaugsmes ceļā, viegli ir krist izmisumā, sākt noniecināt sevi un zaudēt 
pārliecību par ceļa pareizību. 
Lai ienestu šajā pasaulē īstas/patiesas pārmaiņas, ir 
jāsaglabā ticība sev un citiem.
 
