Neērtā vēsture 2. (turpinājums 
sekos) 
Bet jāpatur gan prātā , ka daudzās dziesmās „Mēness” 
vietā ir ienācis „Dievs” tātad Mēness dziesmu būs vairāk nekā minēts.(Un tagad iztēlojieties kādu apvērsumu latviskās dievestības pētīšanā 
var izraisīt fakts ka Mēness un Dievs vismaz dažreiz var būt sinonīmi!? 
Indoeiropiešu leģenda par Dieva vārtiem ērgļa zvaigznājā saistībā ar Mēnesi 
iegūst pavisam citu skanējumu, kad Mēness ir ērgļa zvaigznājā ”vārtos” mūsu 
tautai loģiski būtu jābūt īpašam sakrālam momentam – tas taču ir lielisks 
instruments, lai pārbaudītu restaurēto laika skaitīšanas sistēmu ( kalendāru) 
pareizību!) Jāatminas ; jo senāka mitoloģija, jo lielāka nozīmeir 
zvaigznēm un Mēnesim. Sauli, kas ik rītu ar savu spīdumunodzēš zvaigznes, 
primitīvā apziņa dažreiz uzlūkoja pat par ļaunumu. Turpretī Mēness bija zvaigžņu 
sargs, labais radījums, debesu karapulku virsnieks. Tālabad nav brīnums, ka 
Mēness kults raksturo lopkopjus un karavīrus, bet Saules kults zemkopju un 
dārzkopju reliģiju ( nepiekrītu tas nav 
viennozīmīgi!) Bet no tā nevar secināt, ka latvieši vienmēr bijuši 
zemkopji.Zvaigžņu un Mēness dziesmas taču liecina par to, ka tauta šīs dziesmas 
ir dziedājusi un tās ir nākušas no - gana sirds. (Indoeiropiešu ciltis sākotnēji esot bijuši klejotāji 
lopkopji) Bet tas ir tik sen, ka šo dziesmu, tīri dabīgi, ir atlicis 
ļoti maz. Domāt ka šis materiālspar Mēnesi un zvaigznēmbūtu patapināts no svešām 
tautām, jeb, vienkārši tikai tādēļ , ka šīm parādībām būtu jāatspoguļojas tautas 
dvēselē, neklājas, ja gribam kaut cik iedziļināties tautas dziesmās. 
Mēness – karavīrs, vecais tēvs, vecais 
brālis. 
(par veco tēvu bieži dēvēts arī 
Pērkons, bet vecā brāļa tēls mums sasaistījies ar pērkona dzērienu – 
alu) 
Mēness ir Saules pretinieks. Viņam pieder nakts un 
zvaigznes – Debesu karavīri, Saulei – diena un ļaudis./.../Mēness, tāpat kā 
Saule, darbojas bez mitēšanās; arī viņam nav laika atpūsties: 
„Mēnestiņš karavīrs, dienu ,nakti laiviņā.” 
/.../Debesis uzlūkoja par debesu ūdeni, kas pa Zemes malām saplūs kopā ar jūras 
ūdeni. Tātad Zeme ir Pasaules okeānā , un vienīgi Debess cietā čaula neļauj 
debesu ūdenim noslīcināt zemi. ( vidū jūras uz 
akmeņa...?) Tā kā zvaigznes ir debesu kara pulki, tad arī Mēnesi , 
pretēji mierīgajai Saulei, attēlo kā karavīru: 
„Kur tecēsi Mēnestiņi 
Ar to zvaigžņu pudurīti? 
-Karā iemu, karā teku, 
Jaunu puišu palīgā.” 
Uzskats par karavīru Mēnesi irgaužām sens, saistījies 
arkara un lopkopības laikmetu. Pēc babiloniešumitoloģijas Mēness, dievs Sīns, ir 
Saules dieva Šamaša tēvs. 
Arī latviešu dziesmās Mēness ir apbalvots ar vectēva 
epitetu. Tāpat Mēnesi dēvē par vecu un viedu vīru. Ir vēl citi mitoloģiski 
uzskati, ka Saule un Mēness ir brāļi. Arī šī ideja ir pamanāma, jo Mēnesi nosauc 
par vecāko brāli. Vēl pēc citiem prātojumiem Saule ir Mēnesim dažreiz pat sieva. 
Tāpēc Saule latviešu dziesmās ir sieviešu kārtas, /.../ Saule un Mēness, mainās 
izpildīdami savus spīdētāja pienākumus, ne tikai vienas dienas, bet arī gada 
laikā. Jautāts, kur tas tek, Mēness atbild: „Tiem ļaudīm palīgā, ko bez Saules 
strādināja.”( Interesanti kuriem- vergi bija neļaudis, tātad 
uz viņiem tas varēja neattiekties. Varbūt runa ir par polāro nakti vai atmiņām 
par kādu senu katastrofu , kad debesis satumsuša – liekas kaut kas tāds ir 
minēts senākajos ķīniešu un indoeiropiešu rakstu pieminekļos) Tomēr 
Saule un Mēness savā starpā nevar mierīgi sadzīvot. Karš ir pavasaros un 
rudeņos: pavasarī uzvar Saule, rudenī – Mēness./.../ 
Tā pavasarī kumeļā sēstas Saule, bet rudenī – Mēness. 
Mugurā kāptacīmredzot ir uzvarētāja tiesības. ( atcerēsimies 
ķoniņciemu ģērboņus – jātnieki zirgos kā dominējošais motīvs, vai tam nav cits, 
dziļāks pamatojums?) Doma par pavasara laiku, kad dienas un naktis ir 
vienādi garas, ir attēlots kā Saule Mēnesi kuļ: 
„Saule kūla Mēnestiņu 
Ar sudraba čakārnīti 
- Ai ,Saulīte, nekul mani 
Tev dieniņa man naksniņa.” 
Saules meita – Ausekļa un Mēness 
līgava. Tās darbs un tās gals jūrā. 
Var būt ka visā latviešu tautas dzejā nav skaistāka 
tēla kā šī sieviete, kas simbolizē planētuVenēru. Nerunājot par kareivīgo 
Mēnesi, arī māmuliņa Saule ir tomēr svešāka tautas sirdij nekā šī tautu meita, 
kas atnes ļaudīm prieku un laimi. Ne velti tautas dziesmas to apveltī visādiem 
mīlināmiem vārdiem. Viņa ir vienkārši meita un balta jumpraviņa, zelta 
jumpraviņa vai dzeltenīte, jumpraviņa „spodra zvaigzne debesīs, tā iekrita 
jūriņā”, jūras meita, Svētā Māra, jumpravīņa. ( 
Mīlas dieviete, debesu līgava, Ištara, Atrāte, Inana, 
Afrodīte, Venēra, Aušra, Ušra, Austra – un Izīda, kuras slepenais vārds ir 
...Māra. – Māra – tas nozīmē arī jūra arī visas Mātes – Piena Māte, Meža Māte, 
Vēja Māte; auglības simbols – raibā cūka. Piedevām skaistule un Ķēniņmeita no 
pasakām, kurās tā var simbolizēt gan cilvēka dvēseli, gan darboties kā sava 
pretiniece – ļaunā pamāte/vīramāte – jā te vielas pārdomām pietiks ilgam 
laikam!) /.../ 
Būt svešā zemē latviešu tautas dziesmās nozīmē būt 
„vāczemē”. Tātad rietumoskur aiziet Saule. Lūk tādēļ Saule ved savu meitu no 
vāczemes ( Saule veda savu meitu no veļiemi šai 
zemē), bet Mēness rāda vedējiem ceļu aizdedzinot sudraba lukturus. 
Saule ved vedeklu un dzen pūru 100 govis (naktis) un 100 zirgus(dienas). 
( Kā te neatcerēties melno govi ar svecēm uz ragiem, kuru Līgo 
vakarā ved apkārt ap svinēšanas vietu?) Lai saprastu savādo pūru , 
paturēsim prātā, ka senajām tautām bija 9 lunārie mēneši ,kas ir 265 diennaktis 
pieliekot 100 dienas un 100 naktis mēs iegūstam Saules gadu, kurā ir 365 
diennaktis. Bet te nu arī redzam pavasara sākuma apzīmējumu. Proti 100 
trūkstošās diennaktis ir trīs lunārie mēneši un tās 10 – 11 dienas, nesaskan 
starp Mēness gada 12 mēnešiem (354 dienas) un Saules gada 12 mēnešiem. ( 
365dienas). Ar pavasara sākumu izdzen lopus ganībās. ( Tātad 
mēs zinām vēl vienu metodi kā noteikt pavasara sākumu/ Lieldienas. Venēra 
parādās „no veļiemi šaizemē” – interesanti kur tajā brīdī atradīsies Ērgļa 
zvaigznājs un kas tajā atradīsies, jo Saule „ved” un Mēness „rāda 
ceļu”.) Pēc citām dziesmām Saule izdod savu dēlu Mēness dēlam, citur 
– Dieva dēlam ( kas, ja ņem vērā to ka daļā dainu vārds Mēness 
aizstāts ar vārdu Dievs...) Dažreiz dieva dēlu tieši nosauc par 
Mēness dēlu. /.../ Saule un Mēness – saticīgi savieši. Bet blakus šim variantam 
ir daudz primitīvākas tautas dziesmas. Pēc tām Saule un Mēness paši ir Zelta 
zvaigznes tīkotāji. Tā arī karš to vidu: 
„Mēnestiņš agri lēca, 
Saules meitu gribēdams; 
Lec ,Saulīte, pati agri, 
Nedod meitu Mēnešam” 
Mēnesim šis pavasara karš nav nekāds labais: 
”Saul’ ielaida Mēnesim 
Ar sudraba čakārniņu, 
Kam noņēma Ausekļam 
Saderētu līgaviņu” 
( Čakārnis nav nekāds akmentiņš vai 
sieksta, bet gan kaujas āmurs vai cirvis, kam asmeņa vietā ir spic „knābis”. 
Sākotnēji domāts lai iecirstos pretinieka vairogā un pavilktu to uz leju pēcāk 
šķiet kļuvis par varas simbolu un rituālu ieroci, visbeidzot – apkarināts ar 
zvārguļiem-par mūzikas instrumentu). 
„Saule kūla Mēnesīti ar sudraba pātadziņu”. „Saule 
laida Mēnešam( Dievam) ar sudraba akmentiņu”. Rudenī uzvaru gūst Mēness un atņem 
Saulei Venēru; toties, kad uzvarētā Saule atgriežas pavasarī, tā bargi soda 
Mēnesi par noziegumiem. 
Zemkopju tautas tradīcijās, protams, mīļāka ir Saule, 
tamdēļ tai piešķir Mēness pārmācītājs godu. Bet zemkopis zina, ka Saules vara ir 
tikai līdz rudenim, un tamdēļ lūdz Mēness gaismu, kāmēr nav īstās uguns 
devējiņas – Saules.( Diev’palīgu deva tikai lietām, kas 
augušas Saules gaismā par zālēm un gaļu paldies neteica, bet linus plūcot 
Diev’palīgu neatņēma)/.../ 
Saules uzvara pavasarī ir arī zemkopja uzvara. Tālab 
Saule rūpējās par pavasara sidraba izsējumu: „Saule sēja sudrabiņu celmainā 
līdumā”/.../ 
Galu galā pienāk Saules meitas gals un Dieva 
dēliematliek noraudzīties ūdens burbulīšos un vaiņagā./.../ Noslīkst saules 
meita savu darbudarīdama, proti,- mazgādama „zelta kannu”( 
krūka , kanna – trauks – saprāta simbols). 
(Tur kur darbojas vairākas saules 
meitas)... saules meitas ir planētas, no kurām viena ir 
Venēra. Dieva dēli ir zvaigznes jeb, labāk teikt, Zodiaka zvaigznāji. Zodiaka 
zīmju skaits ir dažāds. Tagad runā par 12 zīmēm; tās tad nu arī sastopamas 
tautas pasakās, kur daudzina 12 brāļus, 12 zirgus utt. Senajā Mēness Zodiakā 
bija 27 zīmes, bet sastopamas ziņas arī par 28, 29, 30 zīmēm. Šos skaitļus 
atrodam tautas dziesmās : trejdeviņi un trīsdesmit. ( man gan 
vairāk šķiet ka šie skaitļi apzīmē dienu skaitu mēnesī). Kad 
Lakstīgala aizlaižas aiz trejdeviņām jeb trīsdesmit zemēm ( 
lakstīgala – atkal Saules meita?) , tad tā atgriezīsies atpakaļ reizē 
ar Sauli, kas būs pa šo laiku nogājusi visas 30 Zodiaka zīmes.( vai tad mums ziema ilgst visu gadu? ) Debesu iedalījumu 
27 daļās simbolizē debesu koks. /.../ Ja nušis debesu koks ir ozols, tad var 
saprast, kādēļ Dieva Dēli raugās Saules meitās caur ozola lapām./.../ Tie nolūko 
sev sievas, precas, unjāšusdodas pēc noraudzītās līgavas: 
„Steidzmazgāt ,svēt’ Mār’ 
Rīt’ agr’ savvs galdin; 
Rīt’ agri Diev’dēl’ 
Atjās tev precēties” 
Te acīm redzot domā pavasara Zodiaka zīmi, kas 
steidzas uz jauna gada sākumu,kad arī Mārai 
( Venērai) jāsapošas kā līgavai. Interesanti, ka 
daudzas dziesmas piemin tikai vienu dieva dēlu, bet citas daudzina divus vai 
vairākus. Jāj viņi kopā. Tā atminēsimies, ka senāk pavasara zīmē bija Teļš 
(Vērša zvaigznājs), bet vēl agrāk Dvīņi, tad arī 
sapratīsim, ka ne vienmēr daudzina tikai vienu Dieva dēlu. Nav ko šaubīties, kas 
šie divi jātnieki. Ja tā tad dziesmas, kuros redzam saderam divus Dieva dēlus ir 
ļoti seni varianti ( pēc žurnāla „Zvaigžņotā Debess” 
publicētajiem materiāliem – apmēram pirms 65000 gadiem)./.../ 
Galvenie dabas varoņi tātad ir: Mēness, Saule, 
Venēra, Saules meitas ( planētas) un Dieva dēli( Zodiakālās aploces zīmes jeb 
zvaigznāji). Nu daudz vieglākvarēs saprast daudzas dziesmas, kurās jūtamas 
dramatiska dialoga pēdas. Īpaši te var noderēt dziesmas par kokiem(visvairāk 
daudzinapupu), pa kuriem uzkāpj debesīs ( Piena 
ceļš?) /.../ 
Nav liels brīnums, kadebesīs kāpējs satiek Dieva dēlu 
( zodiaka zīmi). Kāpējs apprasās par savu tēvu, māti. To tur augšā nav, kāpums 
par velti. Tēvs ar māti svešā pusē, velna zemē. Kāpējs nu paņem zobenu, iet uz 
tālozemi, nogalina veco velnu. Asinīm nolijušais varonis grib nomazgāties. Šos 
mazgāšanās kultus parasti redzams pavasaros un rudeņos. No visiemfaktiemvaram 
vērot, ka varonis pieder Saules ciklam. Tamdēļ mazgāšanās ir pavasarī, „viņā” 
upes galā (bet šī upe- putnu ceļš), kur parādās pavasara zvaigzne ( Māra). Tātad 
debesu austrumu pusē, tātadDebesu austrumu pusē ir Māras upes sākums deviņiem 
avotiem. /.../Ja iesāktais gads beigtos 9 mēnešos ( no 21.marta līdz 24 
decembrim), tad pietiktu ardeviņiem avotiem ( putnu ceļa deviņas zīmes!). Bet 
Mēness gads, kurā ir 354 dienas, nesakrīt ar Saules gadu, kurā 365 dienas. Tādēļ 
jānākčetras reizes pa deviņi, kas būs36 mēneši. Dalīti ar 12, būs trīs gadi. 
Tālabad, bez mazgāšanās, drēbes jākaltē koka deviņoszaros, izkaltētās drēbes 
jārullē deviņiemruļļiem un drēbe jānoglabā deviņās lādēs. Tikai pēc tam varonis 
var atkal drēbes apvilkt un kāpt pa debesukoku pie Dieva dēla. 
Pēc citiem variantiem Pērkons Mēness kāzās ar Saules 
meitu vārtos sasper zelta ozolu. (Atgādina ēģiptiešu mītu par 
gabalos sacirsto Ozirisu – Usiru) Pērkona dusmas labi saprotamas, jo 
šim pavasara varonim atņem tā iecerēto līgavu: Saules meitai nodzer kāzas rudenī 
tālāzemē, kur to aprec Mēness. (Atgādina helēniskās 
mistērijas) Bet arī Saule ir nosodīta par mānīšanos; pat Saules meita 
nepaliek sveikā. Abas raud, lasīdamas saspertā ozola zarus: 
„Trīs gadiņus Saule raud, 
Zelta zarus lasīdama; 
Ceturtajā gadiņā 
Uzjem pašu galotnīti.” 
Skaidrs, ka trīs Saules darba gadi ir četridarbi pa 
deviņiem mēnešiem: drēbju mazgāšana, kaltēšana,rullēšana un glabāšana. Šistriju 
gadu laiks ir sīki noteikts, jo „Ceturtajā gadā Saule uzjempašu galotnīti” 
Tiešām, 36 lunārie mēneši ir 3 Mēness gadi, bet tie ir tomēr īsāki nekā3 Saules 
gadi, par vienu mēnesi un dažām dienām ( 365 – 3=33). Tātadjāpaiet apmēram, 
līdz, beidzot, būtu atnācis jauns Saules gads. Paturot Prātā šos dienu atlikums, 
var izskaidrot dažu labu tautasdziesmu. Tā teic, ka „vakar Saule segloja 
trīsdesmit kumeliņu”, jautā „vai būs jel Ausekļam trīsdesmiti jājējiņu”. Citā 
vietā dzirdam, ka „vakarSaule samērkusi treideviņu vilnānīšu”. 
Vēl interesantākas ir dziesmas, kas runā par liekajām 
trim dienām jeb trim naktīm, jeb pat par divām dienām ar pusi jeb tikai divām 
dienām. Šais no mēneša pāri palikušajās dienās cīnās Mēness ar Sauli par skaisto 
planētu – Saules meitu. Tauta tā izskaidrofaktu, ka gads ir beidzies, bet rīta 
zvaigznes vēl nav, ka zvaigzne ir bijusi ieslēgta „kambarī”. Arī citu tautu 
senajā folklorā 
Šo triju gadu laikmeti ir ievēroti. Tā zināms, ka 
romiešiem jaunā gada simbols bijis lauru koks. Ar lauru lapuvaiņagiem izgreznoja 
dievnamus jaunajā gadā. Kā par brīnumu, arī latviešu dziesmās lasām: 
„Trīs gadiņi Saule lēca 
Caur lozbera lapiņām 
Saules meitas kroņus vija 
No lozbera lapiņām. ” 
Pēc cita variantanav viss trīs dienasun trīs naktis, 
bet gan sešas. Tiešām – atņemot no33 – 6=27 tātad sidērisko ( zvaigžņu) mēnesi, 
kāmēr sidoniskajājeb apaļajā mēnesī ir 30 dienas. Tātad pieminētais variants ir 
daudz senāks, jo saistās ar sidērisko laika skaitījumu. Nebūs lieki vēlreiz 
atgādināt, ka Saules ( laika skaitīšanas) sistēma 
ir jaunāka par Mēness ( laika skaitīšanas) sistēmu. 
Saule baras ar Dieva dēli, trīs dienas un trīs naktis. Uzvar Dieva dēli, tātad 
Mēness un tā dēli ir īstie varoņi: 
„Dieva dēli nomaukuši 
Saules meitas gredzentiņu.” 
Citāvariantā lasām trīs gadus, pēc kuriem nomauc 
gredzenu jeb salauž Saules meitas vaiņadziņu. Bet dažreiz arī Saule ir 
uzvarētāja: tās meita pārlauzusi Dieva dēla zobentiņu. 
Tā, pirmajā gadījumā, gada rudens sākumā , Dieva dēli 
– rudens Zodiaka zīmes- nolaupīja Venēras gredzenu Jeb vaiņagu, un Saule nespēja 
aizsargāt savu meitu. Otrajā gadījumā, kad gads pavasarī , uzvarēja Saule un tās 
meitas salauza Mēness dēla zobenu. Cik skaisti un gleznaini ir tautas dziesmu 
simboli!/.../ Tāpatvar saprast ozolu (Pērkona koks) 
, kas simbolizē lunāro kalendāra laiku , bet liepa noderējusi Saules kalendāram. 
( Ozols kā vertikālā – laicīgā- Pasaules koka ass, bet saule 
kā horizontālā – pasaulīgā – Pasaules koka ass) Liepa un Ozols – 
Saule un Mēness. Arī šo vārdu dzimtes brīnum labi sakrīt. /.../ Bet pienāks 
laiks un šo ozolu saspers Pērkons. Sāksies jauns laiks un būs arī jauns ozols no 
saules salasītajām vecā ozola šķēpelēm. /.../ 
Visām tautāmZodiakālais laika koks nav viens un tas 
pats: romiešiem tas ir lauru koks, japāņiem koks, kas stāv pašā jūrmalā, 
latviešiem – Ozols un Liepa. /.../ Tā cilvēce savās dziesmās un 
reliģiskajāscermonijās izteic savus uzskatus par lielo debesu pasauli( lielais 
kalns, koks, debesu trepes, jūra). Bet blakusšiem augstajiem tēliem dziesminieks 
protnostatīt ne mazāk skaistus zemes tēlus. Tauta ne tikai vēroja un prātoja, 
izveidoja tēlus,bet dzīvoja šiemradījumiem līdzi. /.../ 
( Šeit es beidzu citēt V. 
Sinaiskaraksta fragmentu.) 
Tantra kā mācība par juteklisko pasauli – par 
parādību pasauli ir izprotama tikai caur labo smadzeņu puslodi – tātad mistiskā 
ceļā. Galvenais mistikas izteiksmes veids ir metafora, kura kalpo nevis kā 
līdzeklis valodas izteiksmīgumam un daiļskanībai, bet funkcionē kā alegorisms 
simbolu veidojošie jutekliskie dotumi kalpo it kā par spoguli, kurā savācas 
garīgā realitāte un rāda sevi. 
Atšķirību starp smadzeņu puslodēm nosaka nevis tas 
kādu informāciju tās saņem, bet kā šo informāciju tās pārstrādā. Kreisā strādā 
diskrēti un pa etapiem, bet labā domā acu mirklīgi un sintezē no kopuma. Tātad 
cilvēkam jāaktivizē labās puslodes domāšana – tā ir tā pati „acumirklīgā 
domāšana” par kuru tik daudz runā zintniece Anželika Zelma Tamaša. Savukārt 
kreisās smadzeņu puslodes darbību vēlams „piebremzēt”. Tieši tāpēc mums ir tik 
svarīgi izprast Senās Eiropas Mistēriju kultūru, ka tā ir kultūra, kura 
balstījās uz labās puslodes darbību. 
Ja labā puslode ir dominējošā cilvēks iegūst spēju 
manipulēt ar laika uztveres mērogu. ( Bet nav izslēgts ka pa tiešo iespaidot 
laika struktūru). Kamēr kreisā puslode 1 sekundē pārsrtādā100 informācijas 
vienības labā ir tikusi galā ar 10 000 000 – jūtama atšķirība? 
Apziņas orientācija uz sevi un kvalitatīvās izmaiņas 
tajā ir raksturīga mistiskās pieredzes īpatnība. Tādejādi jutekliskie dotumi 
tiek uztvertikā noteiktas neredzamās pasaules simboli un tiek radoši pārveidoti 
zīmēs, lai orientētos šajā Pasaulē. Velkot paralēles ar biosfēru un nanosfēru 
mēs šādu Pasauli varam nodēvēt par „Dainu sfēru”. – Dainu sfēru var uzskatīt par 
vienotu mehānismu vai varbūt organismu? Tāpēc šajā gadījumā primārs būs nevis 
viens vai otrs „ķieģelītis”, bet gan dainu sfēra kā organisms. Paskaidrošu ar 
piemētu – ja salīmē kopā daudzus atsevišķus bifštekus – nevar iegūt teļu, bet no 
teļa var iegūt daudzus bifštekus. 
Dainu sfērai piemīt norobežotība un induvidualitāte. 
Loģiski tā ir norobežota no citām garīgajām sfērām, kuras eksistē tai kaimiņos. 
Lai ne-dainu sfēras teksti jēdzieni vai simboli kļūtu reāli dainu sfērā tos 
nepieciešams tulkot dainu valodā un otrādi: 
Lūk fragments no Jogatava upanišada( jogas būtības 
slepenā mācība): „To krūti, kas viņu zīdījusi, nu , kaisles pārņemts viņš 
sažņaudz, un klēpī, kas viņu reiz dzemdināja, viņš tagad ir atdevies baudai. Un 
tā, kas reiz bija par māti, ir viņam sieva, bet sieva ir atkal par māti, kas 
viņamreiz bija par tēvu, tagad ir dēls, un bijušaisdēls tagad viņam par tēvu. Tā 
radības riņķo līdzīgi ūdens smēlēja kausasiem, viņš maldās šeit, iedzimstot 
mātes klēpī, un pasaulē pārnāk.” – tātad šeit izteikta reinkarnbācījas ideja. 
Blakus liekam latvisko variantu.- 
Pie pupiņa roku liku, 
Kā pie zelta gredzentiņa: 
Pupiņš mani izaudzēja 
Lielu vīru arājiņu. 
Tādejādi dainu sfēras robežpunktus var salīdzināt var 
salīdzināt ar receptoriem, kuri ārējo kairinājumutulko mūsu nervu sistēmas 
valodā. 
Tāpat kā cilvēka seja var atspoguļoties veselā 
spogulī vai tikai tā lauskā dainu pasaules uzskats var atspoguļoties gan visā 
sfērā, gan atsevišķā dainā. Visā Pasaulē un visos laikos, pie jebkuriem 
apstākļiem cilvēkiem piemīt tieksme veidot mītus. Viss ko radījis cilvēka rokas 
un prāts ir mūsu iedvesmas augļi – iztēles, kura pasmelta mītu avotā. Mīts ir kā 
brīnumains kanāls caur kuru kosmiskās enerģijas un informācija apaugļo cilvēces 
kultūru visās tās izpausmēs.- Reliģijā, filozofijā, mākslā, tādos sociālajos 
veidojumos kā valsts; zinātnes un tehnikas atklājumi un mūsu sapņi – tas viss 
nāk no mitoloģijas Pasaules. No kādām smadzeņu dzīlēm nāk mīts? Kāpēc mīti visām 
Pasaules tautām, savā dziļākajā būtībā ir tik līdzīgi? Ko tie grib mums 
iemācīt? 
Saules Meita kā Māra Tā ir robeža, kura nosaka 
sakārtotās Pasaules robežu – vieta, kurā eksistē telpa, laiks un cēloņsakarība 
(3 lietas kuru nav Haosā) .Tā ir „Kosmiskās olas” čaumala – spēks kurš ar savu 
pievilcību aicinājis Dievu/ Mēnesi uz radīšanas aktu. 
Ja Mēness un Dieviņš ir sinonīmi, tad Dieva (Mēness) 
Suņi – vilkači ir sinonīms Dieva dēliem un tātad zvaigznēm... 
Arī Maori leģendās Mēness ir Dievs un vienlaicīgi 
pirmais cilvēks vārdā Muvetsi viņa sieva un visu augu māte ir Massassi – Rīta 
zvaigzne. Rīta zvaigzne bijusi Mēness sieva 2 gadus, pēc 2 gadiem un 8 dienām 
Mēness dabūja par sievu- Morongo – Vakara zvaigzne – visu dzīvnieku un cilvēku 
pirmmāte. 
Šumēru mitoloģijā Pasaules Māte asociējas ar planētas 
Venēra fāzēm: kā Rīta zvaigzne – viņa ir jaunava, kā Nakts Debesu pavēlniece 
viņa ir Mēness dzīves biedre, kā Vakara Zvaigzne – viņa ir tempļa prostitūcijas 
aizgādne (Latvju daināsšisaspekts nav tik viegli atrodams), kad planēta Venēra 
noslēpjas Saules staros tā kļūst par raganu, bet iznākot no tiemtā atkal kļūs 
par Saules meitu – jaunavu. Iespējams ka tieši no šejienes radies viens no 
visvairāk diskusiju izraisījušajiem Krīvu krīva dotajiem likumiem – „Katram 
vīrietim var būt līdz trim sievām, bet ja tas ņem ceturto- tas norīdams ar 
suņiem...” Varbūt tieši tāpēc šī dīvainā attieksme pret 4. sievu. 
Mīta attainojums ir rituāls. 
Debesu kāzas – Mēness un Saules Meitas darbības 
atkārtojums uz Zemes ir kāzu rituāls. Līgavas nolūkošana, saderēšana, zagšana, 
panākstnieki, Goda vārti, pūra izpirkšana ( par zelta gabalam uz katra pūra 
lādes stūra – varbūt ziedojums 4 debesu pusēm un Pūrs kā Pasaules simbols?), 
kāzu dzeršana un mičošana – t.i. vaiņaga noņemšanas rituāls, Un pēc tam 
vienkārši iet gulēt un „visi dzīvoja ilgi un laimīgi līdz pašam mūža galam...”? 
Un nekā vairāk? Maz mūs latviešu ir palicis, bet izmiruši tomēr vēl 
neesam! 
Noteikumi, kuri jāievēro lai notiktu 
pilnvērtīgs dzimumakts: 
Nu es iešu sētiņā, 
Nu man sava līgaviņa, 
Nu mēs abi gulēsim, 
Rokas kājas salikuši. 
1.Kad?- Tad, kad sievietei ir vēlēšanās, bet vīrietim 
ir iespēja. 
2. Kāpēc?- Lai apmierinātu savas un partnera 
fiziskās, emocionālās un garīgās vajadzības. 
3. Kas? – Darbojošās personas ir vīrietis un 
sieviete. 
4. Kur? – Intīmos apstākļos. T.i. ērtā, pasargātā 
vietā. Šīm prasībām atbilst Pajumte pēc sistēmas Ozols- Liepa.Jēdziens Pajumte 
sevī vel ietver nozīmi „pasargāt ” – kavēt ārējo apstākļu kaitīgo iedarbību uz 
mūsu augumiem. Jumts mūs sargā no lietus un sniega, sienas no vēja un aukstuma. 
Viss ir pareizi, taču šīs mākslīgi novilktās robežas kavē arī dabīgo varas 
plūsmu vai cirkulāciju. 
Sistēmas Ozols – Liepauzdevums tātad ir sakārtot 
Pasauli un Pajumti tā , lai vara veidotos Pajumtes iekšpusē un tās daudzums būtu 
lielāks nekā Pajumtes ārpusē. Tas ir lai jūsu Pajumte spētu ātri un efektīvi 
atjaunot jūsu spēkus. Tai jāpasargā jūs ne tikai no sliktiem laika apstākļiem, 
bet arī no slimībām, priekšlaicīgas nāves, no ļauniem ļaudīm (cietoksnis), no 
ekonomiskām katastrofām (klēts). Ja pajumte ir pareizi veidota tā palīdz 
cilvēkiem labāk saprasties vienam ar otru, mīlēt vienam otru un gala rezultātā 
stiprināt dzimtu un ja vēlaties – pat valsti. 
5. Ar kādiem līdzekļiem? – Kontaktējoties ar 
dzimumorgānu palīdzību, kas savukārt modina sievietē vairāk vēlēšanās, bet 
vīrietī – iespēju. 
Seksuālā akta laikā garīgajā sfērā notiek kontakts 
smalko sajūtu līmenī ar skaisto kas stimulē mākslu un notiek energo informatīvā 
apmaiņa ar Kosmosu un Zemi. Raksturīgā sajūta –siltums. 
Aun, meitiņa, baltas kājas 
Jāj man līdzi pieguļā! 
Tu kumeļu paganīsi; 
Es sakuršu uguntiņu. 
( mazliet atgādina „Uzakmeņa malku cirtu 
Srautā kūtu uguntiņu” ?) 
Cilvēcisko enerģiju sfērā notiek organisma 
attīrīšanās un atveseļošanās pateicoties pozitīvām emocijām un ritmiskai 
elpošanai. Šajā līmenī notiek energo apmaiņa starp aktā iesaistītajiem 
subjektiem. Ja tās nav – nav arī prieka un svētlaimes sajūtas pēc akta beigām. 
Fizisko ķermeņu līmenī notiek fiziskā sprieguma nomešana, apaugļošanās. Vienmēr 
aktā tiek iesaistīti visi šie līmeņi, taču kāds no tiem var būt vairāk vai mazāk 
uzsvērts. 
Dzimuminstinkta mērķis ir apaugļošanās, kura notiek 
dzimumakta ceļā. 
Lai varētuveikt dzimumaktu vīrietim ir nepieciešama 
erekcija. 
Apaugļošanās ir iespējama, ja sievietes olšūna 
vajadzīgajā attīstības fāzē saskaras ar vīrieša spermu. 
Stimuls, kas mudina veikt dzimumaktu ir orgasms. Pēc 
orgasma var iestāties nirvānai vai samathi līdzīgs stāvoklis. Kas ir arī 
augstākais sasniegums pareizi veiktai meditācijai. Tāpēc pareizi veiktu 
dzimumaktu var uzskatīt par efektīvu un visiem pieejamu spēcīgas meditācijas 
formu. – Katrā ziņā daudz efektīvāku par askēzi. 
Mīļais tēvs, mīļā māte, 
Do’ man savu mīļo meitu; 
Es pie viņas tā gulēšu 
Ūdens cauri netecēs. 
Dzimumakta kvalitāti var iespaidot liels daudzums 
faktoru.- Barība, vieta, kurā tiek veikts dzimumakts , abpusēja vēlme, partneru 
veselības stāvoklis, partneru pieredze un fiziskā pievilcība. 
Cilvēks ir enerģētiska sistēma, kuru var raksturot ar 
attiecību starp ienākošo un izejošo enerģijas (varas) daudzumu. Viens no 
tantrisma mācības mērķiem ir palielinot ienākošās enerģijas daudzumu un 
samazinot izejošās enerģijas daudzumu, kas atļauj palielināt organisma 
enerģētisko potenciālu. 
Dzimumakta laikā, tāpat kā erotisko sapņu un 
fantāziju laikā, caur dzimumorgāniem un nervu centriem ( čakrām) tiek izstarots 
liels enerģijas daudzums. Daļa no šīs enerģijas nonāk pie partnera, ja tāds ir. 
Pateicoties aktīvai elpošanai, domu un jūtu koncentrācijai uz seksuālo objektu 
liels enerģijas daudzums pieplūst no apkārtējās telpas... vai no iekāres 
objekta. T.i. no objekta kurš stimulē šo situāciju. Atkarībā no ienākošās un 
izejošās enerģijas proporcionālajām attiecībām dzimumakts var būt 
veselībailabvēlīgs vai kaitīgs. Tas var veicināt organisma atjaunošanos vai 
gluži pretēji – paātrināt tā novecošanu; nest baudu vai vilšanos. 
Vīrieši visvairāk enerģijas patērē uz ejekuāciju 
orgasma laikā. Lai šo energo zudumu novērstu vīrietim ir izdevīgāk veikt vienu 
ilgstošu dzimumaktu nekā vairākus īsus. 
Minimālais dzimumakta ilgums pie kura notiek 
pozitīvas izmaiņas kā vīrieša tā sievietes organismā ir 20 minūtes. Tas ir 
minimālais nepieciešamais laiks, lai iesildītu ķermeni, nomierinātu nervu 
sistēmu un panāktu pilnīgu enerģētisko kontaktu starp partneriem. 
Apdomā, līgaviņa, 
Kā mēs mīļi runājam 
Visu cauru garu nakti 
Viens uz otra gulējam. 
Miedziņš nāk, miedziņš nāk, 
Izgāj’šu nakti negulēju, 
Visu nakti sienu pļāvu 
Tai melnā’i pļaviņā. 
Daudziem vīriešiem šāds laiks šķiet par ilgu. Tam par 
cēloni var būt sekojoši iemesli: 
Vāja veselība, 
Vairošanās sistēmas slimība, 
Pārāk spēcīga vēlme, 
Slikti ārējie apstākļi, 
Nepietiekama pieredze, 
Jauna partnere, 
Nepiemērota partnere. 
Daži padomi: 
Priekšspēles laikā partneru jostas vietām jāatrodas 
siltumā t.i. telpai jābūt pietiekami siltai vai jāizmanto sega. Pirms dzimumakta 
vēlams veikt masāžu īpaši pievēršot uzmanību tam lai jostas vietas rajons 
sajustu siltumu. Jāveicina asiņu un enerģijas pieplūdums iegurnim un nierēm 
nevis rokām, mugurai, krūtīm vai kaklam. Tas zināmā mērā ierobežo pozu izvēli. 
No šī aspekta labākās ir pozas, kurās abi partneri sēd. 
Lai panāktu ilgstošu dzimumaktu sākuma stādijā, kamēr 
šo mākslu apgūst elpas un sirdsdarbības kontrole ir obligāta – līdzīgi kā 
skrienot garās distances. Atcerieties – sekss nav sports – tajā neuzvar tas kurš 
pirmais pabeidz distanci! Uzmanīgi sekojiet sievietes reakcijai, jo erotika ir 
māksla diviem nevis vienam –( tad to sauc savādāk.) Vāciet un kolekcjonējiet 
pozitīvos pārdzīvojumus. Ievērojiet patīkamos momentus un nostipriniet tos. 
Distancējties no traucējošajiem un nepatīkamajiem momentiem. 
Dabai nav izdevīgs ilgstošs dzimumakts. Dzimumakta 
mākslīgā pagarināšana ir līdzeklis ar kuru sasniegt jaunas enerģijas un baudas 
virsotnes. Šeit vajadzīgs kompromiss starp diviem. 
Dzimumakta laikā enerģijas plūsma viļņveidīgi pieaug 
un atslābst .Parasti laikā kad tuvojas orgasms vīrietim enerģijas kritumi notiek 
arvien retāk, visas darbības un iespaidi sablīvējas, jo tuvāk nāk akta 
noslēgums. ( Tas atgādina principu uz kura darbojas impulsa lāzeris). Ja 
vīrietis grib pagarināt dzimumaktu viņam periodiski jāmazina sava uzbudinājuma 
pakāpe, pie kam vadoties pēc principa – labāk par ātru nekāvēlu. Iepriekš vēlams 
nodrošināties ar partneres sapratni un atbalstu. Ilustrēsim šo darbību ar 
ritmiskās elpošanasvingrinājumu – pieņemsim ka dvēsele ir vīrietis, augums – 
sieviete, bet elpa 
izpilda dzimumlocekļa lomu. Izdariet bez pārtraukuma 
15 – 20 ieelpas un izelpas. – Sākas hiperventilācija ,jūs apreibstat sirds 
darbība ir nedabīga. Atpūtieties. Tagad pamēģiniet elpot pavisam citādi – 
Apmēram 6 sekundes – ieelpa 3 aizture, 6 izelpa, 3 aizture. Tikko jūsu 
sirdsdarbība nomierināsies, jūs šādā ritmā varēsiet elpot ļoti ilgi ( ņemsim par 
robežu tās pašas 20 minūtes – pagaidām...) Uztvērāt līdzību. Ko jūs sākat izjust 
jau pēc pirmām 5- 6 min. šādas elpošanas? Pareizi mieru un patīkamu 
atslābumu. 
Puiši meitas neņemat, 
Līdz pupiņus apraugat; 
Man kaziņa vienu ragu, 
Vienu pupu līgaviņa. 
Ir saglabājušās ziņas ka amazones, lai tām vieglāk 
šaut ar loku un mest šķēpu izdedzinājišas sev labo krūti. Vai šī daina norāda uz 
līdzīgu tradīciju karasievām.? 
Meitu mākas. 
Palaid mani, māmuliņa, 
Brūklenītes palasīt, 
Lai es augu tik sarkana 
Kā sarkana brūklenīte. 
Dziedi, dziedi ganu meita, 
Lai aug pupi lielumā; 
Ja tu labi nedziedāsi, 
Saruks ruku rukumā. 
Ganīdama es uzgāju 
Divi puiši pieguļā 
Es vidū ielaidos 
Siltumiņa gribēdama. 
Man priekšā izaugusi 
Maza melna papardīte 
Jāņu nakti puiši nāca 
Zelta ziedus lūkoties. 
Šķiet, šeit vēl ir zināma īstā papardes zieda nozīme 
un tā papardīte, kas meitai priekšā alegoriski salīdzināta ar kaut ko tai laikā 
visiem zināmu... 
Es meitiņa zema, resna 
Ar apaļu vēderiņu. 
Ciči mani sudraboti 
Kūsis zelta lapiņām. 
No sirmas senatnes līdz 20. gs. trīsdesmitajiem 
gadiem – tieši tāds bija vispār pieņemtais skaistuma ideāls. 
Dod , Laimiņa, man maizītes 
Dod ir savu arājiņu: 
Bez maizītes gara diena, 
Bez arāja grūts mūžiņš. 
Uzkalniņa dziedāt gāju, 
Uz akmeņa gavilēt. 
Lai dzird mans arājiņš 
Lai zviedz viņa kumeliņš. 
Nāc ,puisīti, tu pie manis 
Es tev došu medu ēst; 
Man bitīte iešuvusi 
Vēderiņa galiņā. 
Mans mīļais , mans jaukais, 
Kam tu kāpi ozolā? 
Vai tev trūka salda medus 
Manā liepas šekumā? 
Vilkaču leģenda. 
Vilkači – saukti arī par Dieva Suņiem, pēc V. 
Sinaiska raksta tas varētu skanēt kā Mēness Suņi.Dievs senos lakos esot savus 
suņus barojis. Kas varētu būt šī Mēness barība?- „Tāda kā balta pupa”... 
Kā vilkači radušies? Viena no leģendām ( interesanti, 
kurā laikā radusies?) vēsta: 
Laiku pa laikam cilvēku asinis sāk maitāties. Tad 
Pērkons sūtot Mēra mātes dēlu Vilkati uz Zemes. Viņš uzsūc sevī Pasaules ļaunumu 
un iznīcinot sevi kopā ar to tā attīrot Pasauli no ļaunuma. ( Uz jaunu ciklu). 
Tad nocirstā svētozola celmā iespēris zibens (Pērkona bulta?) no tā izkūņojotoes 
maziņš vilkacis ne lielāks par peli (šādas ziņas ir arī „Latviešu buramajos 
vārdos” par vilkača amata „uzdzeršanu” – alus kausā atrasts mazs vilks „maziņš 
kā pele” ) un ieracies zem ozola saknēm. Pēc trīssimt gadiem viņš iznāks 
virszemē, lai sāktu savu darbu. 
Dieva Vārti. 
Tā ir vieta Debesīs (Pelēkajā Akmenī – pēc 
indoeiropiešu ticējumiem), kur Diena ar Nakti satiekas . Pa šiem vārtiem Gaisma 
nomaina Tumsu. Šis mistiskais apgabals atrodas tai vietā, kurā Debesu Daugava – 
Piena ceļš sazarojas „Y” veidā. Šajā vietā atrodas Ērgļa zvaigznājs. Pavasarī 
,kad sākas Gaišais laiks tas atrodas Austrumos un Pasaule ir savā kārtības fāzē. 
Rudenī Ērgļa zvaigznājs ir Rietumos un pasaules kārtība ir izjaukta – pienākuši 
Tumsas un Haosa laiki, kuros jāveic īpaši aizsardzības rituāli ( mūsu senči 
piemēram gāja ķekatās). Laiks kad Saule atkal sāk lekt Ērgļa zvaigznājā varēja 
tikt uzskatīts par gada sākumu. 
Mistiskajā Pasaules uzskatā Zemi apņem Jūra – 
Pasaules Okeāns, kas savienots ar Debesu Daugavu – Piena ceļu. Pa šo upi augšup 
uz Debesīm ( un tām cauri ) veļu laivās dodas mirušo dvēseles. Šķiet ka ir 
bijušas tikai dažas dienas gadā, kurās dvēseles varējušas šķērsot Dieva vārtus – 
noteiktā laikā visas dvēseles, kurām šajā gadā jādzimst ienākcauri Dieva vārtiem 
un nomirušās- iziet. 
Pasaules koks Ozols – 
Ozolam zelta lapas 
Zelta rasa galiņā 
Tur Saulīte noiedama 
Ik vakaru jostu kāra. 
Vasaras vakaros Saulei rietot Ērgļa zvaigznājs – 
Dieva Vārti atrodas Rietumu pusē, bet no rīta - Austrumu Pasaulē valda kārtība, 
kad otrādi – Haoss . 
Dieva Dēli ir divas zvaigznes, kas rītausmā glābj 
Sauli no Nakts ūdeņiem. 
Uguns Zobens. 
( Nezinu cik sena ir šī leģenda – vai tā radusies 19. 
gs. romantisma ietekmē, Pirmās Republikas laikā, varbūt tā ir vēl jaunāka vai 
daudz senāka – spriediet paši...) 
Debesīs kādu nakti parādījusies ugunīga zīme – tāda 
kā zobens. Aiztraukusies ar lielu troksni un pazudusi rīta pusē. To redzēdams 
kuršu virsaitis teicis saviem ļaudīm, ka nu tiem esot laiks aut kājas un doties 
meklēt jaunu dzimteni Dieva zemi(par Dieva zemēm sauktas zemes bez saimnieka – 
tās kuru saimnieks bijis pats Dievs – pēc augstāk minētā teksta Mēness?). 
Kurši devušies ceļā savā karogā šūdinot šo zīmi – no 
tā laika kuršu kara karogā mēs redzam uz mēļa fona šķērsu sarkanu svītru ar 
baltām malām – ceļu ko naksnīgajās debesīs izcirtis Uguns Zobens. Dodoties 
pretim Rītiem viņi taujājuši pēc zemes, kuru tiem Dieviņš apsolījis: „Kurzeme?” 
– Tā arī jaunā Dievzemīte nosaukta par „Kurzemi.” Bet pati tauta sevi sākusi 
saukt par kuršiem. 
Interesanti vai šeit domāts meteorīts – planētas 
Fajatons atlūza – tad – tas bijis labi sen un diez vai runa varētu būt par 
kuršiem, vai varbūt kāda komēta? 
Kuršu ceļš. 
Žurnālā „Zvaigžņotā debess”1988. – 1989.g.numuros var 
atrast rakstu sēriju par latvju Dainu izpēti ar asrtonomijas palīdzību – pētot 
Dainās aprakstītās astronomiskās parādības raksta autors nācis pie slēdziena, ka 
latvju dainas ataino notikumus , kas pie debesīm risinājušies pirms vairāk kā 65 
000 gadu. – Nu ko pirms noliegt ir vērts ieklausīties. 
Pirmo reizrakstu avotos tauta no kuras radušies Kurši 
minēta ir Ninēves ķīļrakstu bibliotēkā, kad Bābeles valdnieks Ašurbanapals 
padzina no Mesopotāmījas tautu Kimbri (šis fakts esot minēts arī Bībelē). 
Nesenie zinātniskie pētījumi pierādījuši ka Divupes 
tautām raksturīgie gēni ir no Eiropas tautām ir atrasti tikai baltu tautām (un 
igauņiem, kuri ģenētiski arī ir baltu tauta). 
Iespējamie baltu cilmes vārdi Palestīnā (iz Bībeles 
ņemti): 
Māras4. Mozus grāmata33. nod. 9.p (iespējamais 
pierakstīšanas laiksap 1250.g.p.m.ē.) 
Acerota33. nod. 9.p 
Ritma 33. nod. 9.p 
AinaJozus gr.15.nod. 32.p. 
Asna Jozus gr.15.nod. 33.p. 
Lūķis Jozus gr.15.nod.39.p. 
EglonsJozus gr.15.nod.39.p. 
UzdotsJozus gr.15.nod.47.p. 
Gozens Jozus gr.15.nod. 51.p. 
Ģilus Jozus gr.15.nod.51.p. 
JanumaJozus gr.15.nod.52.p. 
Karmelis Jozus gr.15.nod.55.p. 
Sīva Jozus gr.15.nod.55.p. 
JutaJozus gr.15.nod.55.p. 
Aluls Jozus gr.15.nod.58.p. 
ElkateJozus gr.19.nod.25.p. 
Alus Jozus gr.19.nod.25.p. 
Betene Jozus gr.19.nod.25.p. 
AskaveJozus gr.19.nod.25.p. 
Zīdana Jozus gr.19.nod.28.p. 
OsaJozus gr.19.nod.29.p. 
CeraJozus gr.19.nod.35.p. 
Amata Jozus gr.19.nod.35.p. 
RākataJozus gr.19.nod.35.p. 
ĶēdesJozus gr.19.nod. 37.p. 
ĒdējiJozus gr.19.nod.37.p. 
Turpināt? 
:Sema,Bāla,Ķesils,Silima,Jarmute,Sukus,Āsena,Adītaima,Ģedara,Ģederota,Adasa,Maķēda,Lībna,Asana,Ķeila, 
Nacibe,Maresa,Gaza,Sekaka,Enzeme,Azeme,Bētule,Saruēne,Saride,Dabasēta,Īte, 
Kaziņi, Ķezulote, Suname, Gnūda, Ramate, Aksība, Jelata, Elteķe, Balāte, Rakona, 
Lēzma, Pārvara, Sarona, Loda un ... Galileja. 
Kādas asociācijas tagad jums, latvieši, izraisa vārdi 
5. Mozus grāmatā 12.nod.2. :” Izpostiet visai visas tās vietas, kur tie pagāni, 
ko jūs uzvarēsit, kalpojuši saviem dieviem, uz augstiem kalniem, uz pakalniem un 
apakš zaļiem kokiem. ” 
3.p. „ Un viņu altārus jums būs apgāzt un viņu stabus 
salauzt, un viņu elku kokus nocirst , un viņu elku tēlus sadedzināt, un viņu 
vārdus izdeldēt no tās vietas.” 
20.nod16.p „Bet no šo ļaužu pilsētām, ko tas kungs, 
tavs Dievs, tev dospar īpašumiem, tev neko nebūs atstāt dzīvu, kam ir dzīva 
dvaša.” 
17. p. „Bet izdēldi tos pavisam: etiešus, 
amoriešus,kanāniešus , veresiešus , eviešus un jebuziešus ,itin kā tev tas kungs, tavs Dievs ,tev ir pavēlējis.” 
Leģendārais farons Ramzes III esot Vidus jūrā 
uzvarējisjūras tautu kimbrus, taču...pēctam ēģiptieši pārstājuši būvētciedra 
kokakuģus un iziet Vidusjūrā ,šim nolūkam tika līgti tikai feniķiešu jūrnieki un 
kas ir viss dīvainākais uzvarētāji zaudētājiem snieguši bagātīgas dāvanas kas 
taj laikā (kā arī mūsu dienās) tā īsti nav pieņemts.Vai nav ticamāk domāt ka 
ziņas par leģendārā farona spožo uzvaru ir mazliet ”pārspīlētas ”? (Ziņas ņemtas 
no grāmatas „Jūras tautas”- krievu valodā iznācis apcerējums par pirātisma 
vēsturi). 
Latviski skanošie vārdi 
Ēģiptē: 
Dzalt (dzēlējs)-skorpionu pavēlnieks, 
Sati (šaut)- šāvējaDieviete ar loku un bultām, 
Taf – tēvs, 
Taf-taf – (ēvu tēvs)-vectēvs. 
Vai pārliecinoši – manuprāt nevisa, bet pagājuši gadu 
tūkstoši un pierādījums tam ka mūsu senči kādreiz būtu iekarojuši Ēģipti, laikam 
vēl nav manīts...Varbūt vienota pirmvaloda, bet varbūt 
vienkārši sakritība?... 
Tikai viens fakts, pirms nosliecamies par labu tam 
vai citam pieņēmumam rakstniece un okultisma pētniece Diona Forčūna savāgrāmatā 
„Jūras priesteriene” min ka Izīdas (Ēģiptes dievība) slepenais, tikai 
augstākajiem priesteriem zināmais vārds bijis...Māra. Nezinu kurš no sen 
mirušajiem priesteriem viņai to pasacījis , bet mani tas ieinteresēja. 
Aleksandrs Asovssavā grāmatā „Slāvu Dievi un 
Krievijas pirmsākumi” izdevniecība VečeMaskavā1999.g ir publicējis karti, kurāuz 
rietumiem no Volgas un Kamas esošās zemes apzīmētas kā kimbru zemes. Spriežot 
pēc Marijas Gimbutienes grāmatā „Balti aizvēsturiskos laikos”1994.g.Rīga 
izdevniecība Zinātne 17l.p.p. publicētās kartes kurā atainota baltu hidronīmu 
izplatība – man šķiet ka teritorijas sakrīt. .No tā es atļaujos secināt ka vai 
nu kāduā vēstures posmā baltu tautas (tai skaitā Kuršusenči) ir apdzīvojuši tās 
pašas teritorijas ko kimērieši, vai ...(kas man patiktu daudz labāk) ka mēs esam 
atraduši zemes kuras kādreiz apdzīvojuši mūsu senči... 
Kimērijas karte pēc A.Asova. 
Indoeiropieši ienāk Kimēriešu zemēs. 
Arkaima senākā pagaidām zināmā indoeiropiešu 
pilsēta. 
Lasot Simona Grūnava „Prūsijas hronikas” (diemžēl 
manā rīcībā ir tikai žurnālā Viedas Vēstis1993. gadā publicētais saīsinātais 
variants) un manuprāt nopietnākā druīdisma (sena ķeltu reliģija ,vai varbūt 
mistiski - ētiska mācība, kura manuprāt maz atšķirās no mūsu senču senās 
ticības) es esmu nonācis pie slēdziena kadaļa kimēriešu , kuri pameta Britāniju 
un Brutēna (vēlāk pazīstams kā Krivo Krivaitis vai Krīvu Krīvs) vadībā atceļoja 
uz zemi kuratagad tiek dēvēta par Prūsiju dibinot tur savu svēto pilsētu Rāmavu 
(Romuve). 
Pērkona tēls No Rāmavas ( Retras) tempļa. 
Elfu tēli no Rāmavas ( Retras) tempļa. 
Figūra no Rāmavas ( Retras) tempļa 
Pērkona tēls no Rāmavas (Retres) tempļa. 
Kāpēc daļa? – Tāpēc ka atlikušie turpina mierīgi 
dzīvot Britānījā ,Velsā ,jo velsiešu senais nosaukums ir. .kimbri. Tātad mēs 
zinām arī karogu zem kura viņi gājuši cīņās – balts ar zaļu un virsū sarkans 
pūķis. 
Es rakstu par kuršiem, tad kādēļ runāju par prūšiem? 
Prūši ir rietumbaltu cilšu kopējais nosaukums. No prūšiem savā laikā izdalījās 
profesjonālu karavīrurobežsargu kārta – kurši, kā jau nojaušat viņi ar laiku 
kļuva par atsevišķu tautu. Ja šis mans pieņēmums ir pareizs –tad viegli 
izskaidrot dažas kuršiem piemītošās rakstura īpašības. 
Par mūsu iespējamajām saiknēm ar velsiešiem var 
atrast manuprāt pārliecinošu vai vismaz interesantu ziņu latviešu tautas 
pasakās. Dievs ar Velnu saderējuši, kurš ātrāklidz desmit noskaitīs .Velns sācis 
skaitīt : „Vimpum, PUMPUM – tas man viens ... Vimpum, PUMPUM – tas man divi”, 
bet Dievs skaitījis pavisam ātri :”Viens – PIECI , div’ pieci – tas man desmit”. 
–Tā Dievs kārtējo reizi apkrāpis lētticīgo Velnu . Atliek tikai piezīmēt ka 
PIECI velsiešu valodā ir PUMPUM.(Vai varētu būt tā ka vārds” Velns” 
atvasinātsnevis no vārda „ velis „ ,bet gan no vārda „velsietis”? – vai mūsu 
tautas pasakas tad neparādītos pavisam citā gaismā?) 
Un vēl par britu ieceļotājiem Latvijas vēsturē varētu 
liecināt arī tāds vards kā „neģēlis„ – ja jau kādu sauc par ne-ģēlitātad 
runātājs ir bijis ģēlis (ģēļi ir cilts no kuriem radušies skoti) ir vērts 
paskatīties vai ko pazīstamu nevar atrast seno ģēļu valodā. 
Lūdzu : 
- cleath (klēts) – slēpt slepus turēt ,glabāt 
-uasal (ozols) –dižciltīgs, gudrs – arī 
vasalis 
- ach + men (akmens) – lauks+akmens 
- fainneag (vainags) – mazs riņķis 
- fer’hunn (Pērkons) – laistīt , liet 
- naomh (nams) –svētums , svēts Varbūt tāpēc saka 
„Dievnams” nevis” Dieva māja” 
-gealik (gailītis, gaidelis) – ģēlis 
- naomhach ( Namejs) – svētītais ( viens no ķeltu 
virsaišiem, kas J. Cezara”Piezīmēs par Gallu karu.” arī tika saukts par 
Nameju.) 
-lugh (lūgšana) – zvērests + draudzība. 
Ja sakritības ir vairāk par vienu – tad ticamāk ka tā 
jav ir likumsakarība... 
Ģēļu tuvākie kaimiņi Īri – ja jau tad jau . 
Rig’a – karaļkalns 
Duntz (duna, Dunalka) – dziesma 
Duana + guthu (dungot ) – dziesma + balss 
Senajiem Īriem bija slavens karotājs un valdnieks 
Fīnskurš ticis nogalināts 283.g.p m.ē. 
Ja ņem vērā ka mūsu senči dīvaini necietuši burtu „F” 
un to visur aizstājuši ar „P” Tad latviskots viņa vārds skanētu Pīns un ar kuršu 
galotni „iķis ” – man nez kāpēc pēkšņi sāk atgādināt kuršu ķoniņu uzvārdu 
„Peniķis”. 
Thenga (ķengat, Ķengarags) – mēle 
Smer(l ) ( Šmerlis) – kazenes 
Dagda – Dieva vārds Īrijā un vietvārds 
Latvījā. 
Tacīts darbā „Ģermanija” ir minējis , ka aistiem 
blakus dzīvojot kāda tauta fenni „Fenorum” kas īsti – somi (fīni ),lībieši vai 
...finajieši ? 
Ko par šīs zemes vēsturi saka arheologi? 
Senās Eiropas civilizācija esot bijusi matri lineāra 
(mantoja pa mātes līniju) un egalitāra ( vīriešiem un sievietēm bijušas vienādas 
tiesības . Šie ļaudis nepazinuši zirgus un metāla (vismaz dzelzs) ieročus , 
viņiem bijusi augsti attīstīta keramika un skulptūru veidošana. Viņi ir bijuši 
mongolīdas rases un viss vairāk pēc aprakstaatbilst ķeltu leģendu elfiem vai 
skandināvu vāniem – meža ļaudis kuri pieprot meža burvības medīt, slēpties,dzīt 
pēdas saindēt bultas, uzbrukt no slēpņiem, bet galīgi nezin kas ir ierinda un 
karš. 
Trīs viļņos pār seno Eiropu vēlās indoeiropiešu 
iebrukuma vilnis: 
4400 – 4200 .g. p. m.ē. 
3400 – 3200.g .p.m.ē. 
3000. – 2800.g.p.m.ē. 
Šie iebrucēji pazina zirgus, lietoja vairogus un 
daudz pilnīgākus ieročus. Viņi nesa sev līdz citu kultūru un citus dievus. Viņi 
nāca ar patriarhālām idejām. Iebrucēju bija maz bet viņi spēja uzspiest savu 
kultūru un reliģiju vietējiem .Viss ticamākais viņi uzspieda arī savu valodu. 
Daļēju priekšstatu mēspar šo procesu varam gūt lasot „Seno Ēdu”- skandināvu 
svētos rakstus .Parkaru starp Asiem un Vāniem. Latvijas senticībā arī šie 
notikumi ir atstājuši savas pēdas kāpēc tik grūti dievturiem izveidot vienotu 
latvisku pasaules uzskatu – pavisam vienkārši – vīrieši pārņēma indoeiropiešu 
patriarhālo reliģiju, bet sievietes saglabāja senās Eiropas matriarhāloreliģiju 
tāpēc blakus Dieviņam un pērkonam parādās Māra un Laima. Vīriešiem un sievietēm 
pat bijuša dažādas svinamās dienas. Kā piemēru var minēt līdz mūsu dienām 
nonākušo paražu Mārtiņus svinēt puišiem, betKatrīnas – meitām. Vai Māras diena 
un „”Usiņ diena. 
Tad kas ir tauta – miesa vai gars?Pamēģiniet atbildēt 
uz šo jautājumu, kad ar atnācēju indoeiropiešu zirgu cilvēkbērns ,kuram ir lemts 
kļūt par kursi tiek vests (jāšus – visas sakrālās darbības tikai jāšus, Kurzemes 
mūžamežos mūža mežos ,kur pat kājniekiem grūti iziet?) Māras baznīcā vārdiņu 
meklēt. Kas notiks ar viņu notiks Xlll g.s. un kas XVIII g.s. kad pār Kurzemi 
nāk mēris? Vai viņa ceļš būs galā ? Vai tas turpināsies ? Tagad XXl g.s. 
Templiešumīkla. 
Svētais Bernards (1091 – 1153) savā sacerējumā „Jaunā 
karaspēka godam” rakstīja: „Nav tāda likuma, kas aizliegtu kristietim pacelt 
zobenu. ... Evanģēlijs ir aizliedzis tikai netaisnus karus kristiešu starpā. 
Priekš tiem, kas izvēlējušies sev karavīra taku nav cēlāka uzdevuma, kā 
nogalināt pagānus,...Lai ticības bērni ņem katrā rokā pa zobenam un ceļ tos pret 
ienaidnieku! ” 
1104. gads grāfa Igo de Šampaņa pils. Notiek slepena 
tikšanās , kurā piedalās no 1. krusta kara atgriezušies dižciltīgākie Francijas 
bruņinieki. Dzīmst pārdrošs plāns – atrast svēto Grālu JeruzālemēZālamana tempļa 
drupās, vietā kur kadreiz atradies Derības šķirsts. Pēc šīs apspriedes grāfs Igo 
kopā ar savu brāļa dēludodas uz Svēto zemi, kur piecus gadus veic priekšdarbus 
projektam „Templis” Pēc 5 gadiem viņš atgriežas ar blāķi vecu dokumentu, no 
kuriem daudzi rakstīti ebreju un aramiešu valodā. Francijā tie tiek nodoti pirms 
septiņiem gadiem dibinātā cisterciešuordeņa abatam Etjēnam Hardingam.Ordenis 
uzsāk ebreju tekstu rūpīgu tulkošanu, šajā darbā pēc padoma griežoties pat 
pieAugšburgundijasrabīniem – neparasts solis tikai 10 gadus pēc lielajiem ebreju 
grautiņiem. Tulkojuma rezultātā rodas vairāk jautājumu nekā atbilžu. UnIgo 
brāļadēlam nojauna jāmēro ceļš līdz Jeruzālemei.1114. gadā viņš no turienes 
atgriežas, šķiet atradis kāroto. Grāfs Igo bagātīgi atalgo cisterciešu mūkus 
dāvinot tiem Barsiboras mežu. Klervo tiek 
dibināta otrā cisterciešu abatija. Par abatu ieceļ 
jaunu mūku Bernardu – vēlāk pazīstamu kā Bernardu no Klervo vai svēto Bernardu - 
pāvesta HonorijaII uzticības personu. 
1118.gadā Jeruzālemē 9 franču bruņinieki apvienojās „ 
lai aizsargātu svētceļiniekus un ūdens cisternas no laupītājiem.” Viņus vadīja 
nabadzīgs augstmanis no Šampaņas Hugo de Peins un kopā ar viņu Gotfrīds de 
Sentomērs, Andrē de Monbārs ( svētā Bernarda tēvocis), Penjēns de Mondibjē, 
Ašambā de Sentamāns, Gotfrīds Bizols un kāds vārdā nenosaukts bruņinieks. Viņiem 
pievienojās divi cisterciešu mūki Konrāds un Gundemārs. Jertuzālemes karalis 
Balduīns otrais deva viņiem pajumti savā pilī , bet jau nākošajā gadā atvēlēja 
kanoniķa māju, kura bija uzcelta uz Zālamana tempļa drupām. Jeruzālemes 
patriarhambruņinieki paziņoja par savu apvienību , kas domāta garīgiem 
meklējumiem un deva solījumu dzīvot nabadzībā, pazemībā un tikumā, kā arī 
nepagurstoši cīnieties ar neticīgajiem. Tā radās Templiešu ordenis. Pilns šī 
ordeņa nosaukums ir: „Tempļa kareivju brālība, tempļa bruņinieki, nabadzīgie no 
Zālamana tempļa, kuri cīnās kopā.” Viņi bija zvērējuši 9 gadus neuzņemt jaunus 
bruņiniekus savā ordenī. Kad noliktais laiks bija pagājis Hugo devās uz Franciju 
pēc jauniem brāļiem ordenim. Francijā viņš saņēma atbalstu no tā laika 
garīgajiem līderiem sv. Bernarda un Klervo un no laicīgās varas, pirmām kārtām 
no Šampaņas grāfa. Kā rezultātā viņš atgriezās Palestīnā 300 bruņinieku 
priekšgalā. Tajos laikos tas bija ievērojams spēks – jāņem vērā ka tajos laikos 
bruņinieka zelta pieši kotējās kā mūsdienu īpašo uzdevumu vienību kapteiņa 
pakāpe. Un reāli prast viņiem vajadzēja ne mazāk. Jeruzālemes karaļa armijā tai 
laikā bija ap 300 bruņinieku un 2000 kājnieku. Pateicoties jaunpienācējiem 
ordenis vienā mirklī pārvērtās par spēcīgu militāro organizāciju. Atbilstoši 
paplašinājāsviņu darbības sfēra: kristiešu valsts robežu apsardze, tuvāko 
musulmāņu valstu iekarošana, iedzīvotāju dumpju apspiešana jauniekarotajās 
zemēs. 
Templieši kopā ar Joanītiem ( Hospitaljēriem, 
vēlākais Maltas ordenis) sāka spēlēt nopietnu lomu visos kristiešu militārajos 
pasākumos. Šie 300 jaunpienācēji patiesi devās visgrūtākajos uzdevumos – 
uzbrukumā pirmie, bet atkāpjoties – pēdējie. 
1187.g. pēc Jeruzālemes krišanas Templieši vispār 
bija palikuši kā vienīgā kaujas spējīgā vienība arābu Austrumos. Nav brīnums ka 
viņu pārvaldē nonāca daudzas nocietinātās vietas, īpaši pierobežā. Tā 1150. gadā 
Templiešiem uz mūžu tika piešķirts Gazas cietoksnis. 1152.g. – Tortozu cietokšņa 
drupas. Viņu īpašumos nonāca pilis : Bet Žibelina un Toron de Ševaljē. Templiešu 
skaļā militārā slava pulcināja zem viņu karogiem daudzus bruņiniekus. 1306. gadā 
Templiešu bija jau 30 000. Tas ir gads, kad Ordeņa vadība atgriezās Francijā. 
Templiešu īpašumi un ordeņa brāļi bija izklīduši pa visu Eiropu. Ordeņa vadībā 
bija Lielmaģistrs, kuru izvēlēja 13 vēlētāju kolēģija. Lielmaģistra tuvākie 
palīgi veidoja ģenerāl kapitulu. Tiem bija pakļauti reģionālo nodaļu maģistri. 
Maģistriem pakļāvās priori – vietējo nodaļu priekšnieki, bet prioriem – komutori 
( pils vai cietokšņa komendanti). Visus no Lielmaģistra līdz vienkāršajam 
bruņiniekam savā starpā saistījadzels disciplīna un noslēpums. Bet par šo noslēpumu – mazliet vēlāk. 
Eiropā Templiešiem piederēja simtiem piļu un 
desmitiem tūkstošu citu ēku (dzīvojamās ēkas, noliktavas, tirgi, dzirnavas, 
darbnīcas), milzīgi zemes īpašumi. Austrumos templiešu garnizoni atradās gandrīz 
visās Jeruzālemes, Antiohijas, Tripoles un Edaessas pilsētās. Tāpat viņiem 
piederēja daudzi ciemi ar visiem zemniekiem – dzīmtļaudīm. Ordenim piederēja 
desmitiem kuģu ar kuriem par maksu tie pārvadāja preces un svētceļiniekus. Uz 
templiešu ordeni kā no pārpilnības raga no visām pusēm bira dāvanas, ziedojumi, 
atvieglojumi. Romas pāvests Inokentijs II 1135. gadā ieviesa nodokli – visiem 
Eiropas bīskapiem un abatiem ik gadus par labu Templiešiem bija jāmaksā viena 
marka zeltā vai sudrabā. Viņiem nebija jāmaksā muita un nodokļi, pat no desmitās 
tiesas un jebkuras citas baznīcas nodevas viņi bija atbrīvoti kopš 1139.gada. ( 
Šādas privilēģija, bet tikai attiecībā uz desmito tiesu vēlāk tikusi piešķirta 
arī divām tagadējās Latvijas pilsētām – Rīgai un Kuldīgai – interesanti kāpēc?). 
Vēl templieši drīkstēja paturēt pilnībā bez nodevām jebkuru kara laupījumu. Francijas karalis Ludviķis VII1138. 
gadā atbrīvo Templiešu ordeni no jebkurām nodevām Francijas valstij. Aragonas 
valdnieks Raimunds IV dāvā Templiešiem veselu piļu virteni un desmito daļu no 
saviem ienākumiem. Anglijas karalis Henrijs II1217. gadā dāvā ordenim dāvā 42 
000 markas sudrabā un 500 markas zeltā. No valdniekiem savā dāsnumā neatpalika 
arī mazāki feodāļi. Un tas vēl nav viss! Turīgie svētceļiniekidodoties 
svētceļojumā uzticēja Templiešiem iegādāties priekš viņiem zemes īpašumus 
Jeruzālemē un atgriežoties mājās viņi šo īpašumu dāvināja ordenim. 
Uzkrājuši sākuma kapitālu Templieši sāka nodarboties 
ar augļošanu aizdodot naudu pret lieliem procentiem. Bagātāku par viņiem 
kristīgajā pasaulē toreiz nebija. 1191. gadā Templieši par 100 000 bezantiem 
nopirka no Ričarda Lavassirds Kipras salu. ( Par vienu bezantu varēja nopirkt 
jaunu un spēcīgu vergu). Bet 1306. gadā – laikā kad viņi atgriezās Francījā viņu 
gada ienākums bija 112 miljoni franku (!) tam laikam neaptverama summa. 
Kāpēc Templiešiem bija tik vajadzīgs zelts? Kā sv. 
Bernars raksturoja tos pirmos 300 bruņiniekus, kuri devās uz Jeruzālemi? Priekš 
ticības bruņiniekiem diezgan dīvains raksturojums no viņu garīgā aizgādņa puses: 
„Bezgoži, svētuma zaimotāji, zvēresta lauzēji, izvirtuļi, laupītāji un 
slepkavas! ” Viņš atklāti priecājās, ka attīrījis Franciju no tik nevēlamiem 
elementiem un atradis viņu „talantiem” cienīgu pielietojumu Austrumos. Jo pēc 
viņa vārdiem nogalinot neticīgos un sagrābjot viņu zemes bruņinieki veikuši 
Dievam tīkamu darbu. Ordenim nostiprinot savas pozīcijas tam pievienojās daudzi 
bruņinieki no visa Eiropas. Arī starp viņiem netrūka neliešu. Kristīgā ticība 
tos interesēja vismazāk. Piederība pie Templiešu ordeņa ļāva nogalināt, laupīt, 
izvarot un spīdzināt ļaudis soda vietā par to saņemot vispārēju atzinību. 
Neticīgie ir sliktāki par suņiem! Nekādi žēlsirdības likumi uz viņiem nevar tikt 
attiecināti! 
Ja gūstā nokļuva laicīgais bruņinieks musulmāņi par 
to labprāt ņēma izpirkumu, vai mainīja pret saviem sagūstītajiem tautiešiem. 
Templiešus gūstā vienmēr sagaidīja tikai lēna nāve pēc ilgstošas spīdzināšanas, 
jo paši viņi bija sliktāki par zvēriem. 
http://www.draugiem.lv/blogs/#/blogs/?p=9696653
 
