| 
Berta Helingera sistēmfenomenoloģiskās 
metodes sāls  
Mana iepazīšanās ar 
metodi  
Kopš 2005.gada 8.septembra ir sācies mans garīgās 
izaugsmes, attīstības posms, kurš, manuprāt, šajā dzīvē vairs nebeigsies. Šis 
dzīves pavērsies man ir bijis „nejaušs”, es saņēmu piedāvājumu e-pastā no vienas 
savas bijušās augstskolas pasniedzējas, kura aicināja piedalīties divu dienu 
psiholoģijas seminārā „Senču mantojums”. Tā kā psiholoģija man līdz tam bija 
šķitusi ar testu pildīšanu saistīts jauks vaļasprieks, tad arī piekritu. Bet 
minētais seminārs manas iekšas burtiskā nozīmē izgrieza uz āru – diezin vai es 
būtu uz kaut ko tādu piekritusi, ja iepriekš jau detaļās zinātu, kas ar mani 
notiks. Dažreiz neziņa ir labāka par zināšanām un tāpēc drošu prātu, cerot uz 
jauku laika pavadīšanu, arī devos uz semināru. Semināra tika strādāts ar Berta 
Helingera sistēmfenomenoloģisko metodi – es to dēvētu par netradicionālās 
psiholoģijas metodi, jo tā būtiski atšķiras no tradicionālās psiholoģijas ar 
savu izpildījumu, kas brīžiem šķiet nereāls, vairāk uz ticību balstīts. Jā, 
ticība terapeita teiktajam, uzticēšanās ir galvenais metodes iedarbības 
rādītājs. Metodes iedarbību es jau pirmajā seminārā izbaudīju pati uz sevis – 
tas bija solis pāri bezdibeņa malai, jo man pirmo reizi nācās publiski stāstīt 
savu problēmu, lai terapeits un grupa palīdzētu to risināt. Man tobrīd pati 
aktuālākā problēma bija bailes no nāves – šīs bailes bija tik reālas, ka es pat 
skaidri iedomājos, kā manu roku ēd tārpi un man no šī skata nāca šermuļi. Par šo 
problēmu es nebiju nevienam – par savam vīram – stāstījusi, jo es uzskatīju, ka 
šīs bailes beigsies tikai tad, kad es fiziski nomiršu – uzskatīju, ka nav jēgas 
runāt par to, ko nevar mainīt. Ai , kā es kļūdījos! Izrādās pateicoties Berta 
Helingera sistēmfenomenoloģiskās metodes terapijas aptuveni vienas stundas 
garumā mana mūža problēma, manuprāt, neatrisināmā problēma, tika veiksmīgi 
atrisināta. Izrādījās panisko nāves baiļu iemesls bija tas, ka es nebiju 
atvadījusies no sava vectēva – vectēvs man bija (un ir!) īpaši tuvs un mīļš – es 
biju viņa pirmais mazbērns, viņš mani auklēja, lasīja pasakas. Tad , kad vectēvs 
nomira, man bija 11 gadi, bet tad, kad es piedalījos seminārā, kas atbrīvoja no 
nāves bailēm, man bija 30 gadi. Izrādās šos 19 gadus es biju atradusies šoka 
stāvoklī, kas rodas pēc kāda tuvinieka nāves fakta, bet manā gadījumā sēras pēc 
vectēva man arī nebija sākušās – es staigāju kā zombijs – ne dzīva, ne mirusi. 
Tagad es saprotu, kāpēc man nebija nekādas intereses par dzīvi visus šos gadus – 
es to vienkārši nedzīvoju, jo visus šos 19 gadus atrados šoka stāvoklī. 
Terapijas laikā semināra vadītājas atbrīvoja manas sēras – „palaida” tās vaļā. 
Es sāku ļoti raudāt – raudāju un raudāju – var teikt raudāju nedēļu no vietas 
jau pēc terapijas, bet tas arī bija tas dziednieciskais efekts – jo vairāk es 
raudāju, jo gaišāks skats uz dzīvi man atausa. Pēc asaru straumes man atvērās 
„otrā elpa” es SĀKU dzīvot, sāku domāt, ko es patiesi vēlos, kas man ir 
nepieciešams, sajutu sevi dzīvu esam. Tās bija milzīgas, prātam neaptveramas 
izmaiņas manā apziņā, attieksmē pret sevi, ģimeni, cilvēkiem, darbu. Manī vairs 
nebija vienaldzības, bet bija līdzatbildība, līdzcietība – interese par dzīvi. 
Pēc B.Helingera metodes bailes no nāves ir bailes no dzīves un to es izjutu 
pilnībā caur sevi. Es atsāku dzīvot un no sirds pateicos Dievam par šo 
pavērsiena punktu.  
Metodes ārējā izpausme – ieskats 
terapijas grupas darbā  
Man bieži nākas atbildēt uz jautājumiem un skaidrot 
cilvēkiem – kā darbojas šī metode. Grūti ir definēt, kāda ir metode, pat vieglāk 
ir pateikt, kāda tā nav. Varu teikt ar personiskās pieredzes pārliecību – 
hipnoze tā nav. Apziņa netiek izmainīta , par to nav jāsatraucas. Metodes 
nosaukumā ir vārds „sistēma” (sistēmfenomenoloģiskā metode), kas norāda uz to, 
ka metode pēc būtības apskata cilvēku un viņa problēmu vienotā sistēmā. Mēs visi 
dzīvojam, jau piedzimstam noteiktā sistēmā – pirmkārt ģimenē, tad dzimtā. Un 
tieši šīs ģimenes, dzimtas saites, attiecības vai attiecību neesamība ir tas, 
kas ietekmē mūsu dzīvi, veselības stāvokli, individuālo laimes sajūtu vistiešāk 
un no tā nevar izvairīties. Nevar piedzimt un definēt, ka es esmu viens – man 
nospļauties uz savu ģimeni, vai ģimenes locekļu kļūdām, likteņiem, attiecībām. 
Jā, to var darīt apziņas līmenī, bet zemapziņa uz to nereaģē . Zemapziņai ir 
savi, nerakstītie darbības likumi, kuru neievērošana noved pie dažādām problēmās 
, slimībām, krīzes situācijām. Kā teikt – likumu nezināšana neatbrīvo no to 
neievērošanas sekām. Ir tā sauktie „apburtie loki” – cik nav dzirdēts par to, ka 
tēvs bija dzērājs, dēls tāds pats un iespējams arī , ka mazdēls. Arī daudz tiek 
runāts par slimību un nelaimīgo likteņu pārmantojamību. No dotās metodes 
viedokļa ne jau gēni ir tie, kas nosaka, ka būs vai nebūs tā slimība, bet gan 
konkrētā cilvēka lēmums – aiz mīlestības pret savu senci – slimot un ciest, it 
kā tādā veidā varētu mainīt senča nelaimīgo likteni. Šāda veida ilūzijas vada 
cilvēku dzīvi un noved pie bezjēdzīgām ciešanām, bet ir arī otrs ceļš – 
veselības ceļš, bet tas ir saistīts ar attieksmes maiņu, ar veco stereotipu 
graušanu, kas ir pa spēkam garā stiprajiem cilvēkiem.  
B.Helingera sistēmfenomenoloģiskā metode ir grupas 
terapija –psiholoģijas/psihoterapijas metode. 
Vēlamais grupas dalībnieku skaits ir no 7- 20 dalībniekiem, lai vadītājs varētu 
optimāli veltīt laiku un uzmanību visiem. Darbs grupā tiek organizēts ievērojot 
zināmus noteikumus, kas svarīgi personīgās drošības garantēšanai. Noteikumi 
pirmkārt paredz konfidencionalitāti – viss , kas tiek pārrunāts grupā netiek 
„nests” ārpus grupas. Ir atļauts, protams, runāt piemēru līmenī, bet neminot 
konkrētu cilvēku vārdus. Varu teikt no personīgās pieredzes, ka esot grupā nemaz 
nerodas vēlme aprunāt un pļāpāt apkārt par cilvēku nelaimēm. Tieši otrādi, 
atklātība rada cieņu pret cilvēku drosmi, uzdrošināšanos. Otrs svarīgs grupas 
noteikums ir – runāt tikai par sevi un darīt to pirmajā personā, lai neradītu 
sev iespēju „aizbēgt” no sevis, kas parasti notiek runājot otrajā personā – „tu 
–jūties, dari, domā…..” vai arī caur frāzēm – „cilvēki parasti…….”, „visi jau 
…..”, „pasaule…….” utml.. Ne mazāk svarīgs grupas noteikums ir – nevērtēt, 
nekritizēt, nedot padomus nevienam grupas dalībniekam. Tas ir svarīgi, lai 
dalībniekus iedrošinātu atklāties, nebaidoties no mūžīgā vērtējuma. Grupā ir 
vienošanās, ka viens otru uzrunā uz „tu” arī tādēļ, lai varētu vieglāk 
uzticēties viens otram un sajust grupas vienotību. Un pēdējais noteikums – būt 
šeit un tagad, atļaut sev justies kā jūtas – raudāt, smieties grupā un 
nekautrēties no tā. Gadījumā, ja grupas dalībnieki tomēr aiztur asaras (smieklus 
jau parasti neaiztur!), tad vakarā pēc nodarbības ,ļoti iespējams , ka 
parādīsies galvassāpes – aizturētas mīlestības plūsma, kas netiek laista uz 
āru.  
Grupas nodarbību vēlams organizēt tā, ka visi 
grupas dalībnieki ir tērpušies ērtā apģērbā, kas neierobežo kustības, bez 
apaviem kājās , sēžot aplī uz grīdas. Ērtībai var izmantot spilvenus, 
matracīšus, lai dalībnieki var kaut vai gulēt nodarbības laikā . Jo ērtākā pozā 
atrodas ķermenis un tuvāk zemei, visi vienā līmenī ar vadītāju, jo vieglāk 
katram individuāli atklāties un uzdrošināties risināt savu problēmu. Arī apavu 
neesamība vieno grupu – vienotības sajūta vairo uzticēšanos grupai un vēlmi 
atklāt un risināt savu problēmu.  
Nodarbība sākas ar iepazīšanos un katrs ir tiesīgs 
runāt tik daudz par sevi – cik vēlas un ir gatavs runāt. Nekāda piespiedu 
atklātība netiek uzspiesta. Lai iesildītu grupas darbu un rosinātu katram 
aizdomāties par savas dzīves stūrakmeņiem, vadītājs parasti pielieto dažādus 
psiholoģiskos vingrinājumus, kas saliedē grupu kopīgam darbam. Tiklīdz ir 
pirmais gribētājs no dalībnieku puses, tas ir cilvēks, kurš ir atnācis rast 
risinājumu konkrētai problēmai – darbs var sākties . Vadītājs un grupa uzklausa 
dalībnieku, kurš vēlas risināt savu problēmu, sauksim viņu par „klientu”. Jo 
patiesāk, neslēpjot faktus un neizpušķojot klients stāsta savu stāstu, jo 
vieglāk un raitāk vadītājs spēj virzīt sarunu līdz problēmas šķietamajiem 
cēloņiem. Es saku šķietamajiem, jo parasti klients nemaz nevar iedomāties 
patiesos cēloņus, kuri atrodas zemapziņā, īstenībā viņam pat nav ne jausmas par 
patiesajiem cēloņiem. Piemēram: klients ir sieviete, kura stāsta, ka viņai ir 
nepamatots naids pret savu brāli – viņai ir iekšējā vēlme skriet viņam virsū ar 
nazi. Vadītājs un klients tad vienojas, kuras ir problēmā iesaistītās personas: 
pirmkārt kliente pati, viņas brālis un naids. Metodē arī lietas, notikumi, 
slimības, jūtas tiek personificētas, jo terapijas gaitā atklājās, ka katra šī 
nedzīvā lieta ir neizbēgami saistīta ar kādu cilvēku – ģimenes vai dzimtas 
locekli. Tā arī dotajā situācijā terapijas dinamikā atklājās, ja jūtas – naids – 
pieder vecmāmiņai, nevis klientei. Vecmāmiņai tiešām bija reāls pamats naida 
jušanai – kara laikā viņas vīrs tika nošauts mazgadīgā dēla acu priekšā un 
dēliņš no pārdzīvojuma nomira! Vecmāmiņa bija ticīga sieviete un apspieda sevī 
šo naidu, jo ienīst ir grēks, bet viņas mazmeitiņa savukārt pārmantoja 
vecmāmiņas jūtas un bez iemesla bija gatava ar nazi skriet virsū savam brālim. 
Kad ir noskaidrotas iesaistītās personas, klients lūdz grupas dalībniekiem 
aizvietot šīs iesaistītās personas . Klients intuitīvi izvēlas kādu grupas 
dalībnieku un viņu uzrunā: „Vai tu , lūdzu, vari aizvietot manu 
brāli/mani/naidu?”. Katram dalībniekam ir tiesības arī atteikties, ja iekšēji 
nevēlas vai nav gatavs aizvietošanas darbam. Aizvietošana kā tāda ir absolūti 
nekaitīga – esmu to darījusi simtiem reižu un man tas pat šķiet īpaši mīļi, jo 
tas ir darbiņš, ko es veltu cilvēkam, kuram klājas grūti. Kad aizvietotāji ir 
izvēlēti, klients nostājas katram aizvietotājam aiz muguras , uzliet plaukstas 
uz pleciem un viegli, ļoti lēnām, soli pa solim novieto aizvietotāju kādā vietā 
telpā, vadoties vienīgi pēc savām iekšējām sajūtām. Kad visi aizvietotāji ir 
izvietoti telpā, klients apsēžas malā un skatās. Vadītājs ļauj katram 
aizvietotājam iejusties tajā vietā, kurā viņš ir novietots un tad izvaicā par 
pašsajūtu. Aizvietotāja uzdevums ir vienkārši nodot visu informāciju, kas nāk 
caur viņu. Tas ir domāts – burtiski – ja aizvietotājs jūt, ka viņam, piemēram 
tirpst roka, tad viņš to pasaka, ja jūt smagumu kājās – pasaka. Aizvietotāja 
uzdevums ir translēt caur sevi aizvietojamā – piemēram brāļa – sajūtas un 
vadītājs atkarībā jo šīs ķermeniskās sajūtas „pārtulko” dvēselisko jūtu līmenī. 
Piemēram, kamola sajūta kaklā nozīmē , ka ir kāda slēptā tēma, kas netiek 
atklāta, par ko nedrīkst runāt. Bieži vien sāpju sajūta aizvietotāja ķermeņa 
kādā daļā – piemēram, kājā, norāda uz aizvietojamā kāju problēmām. Tas vai, 
aizvietotāju sniegtā informācija atbilst patiesībai, ļoti viegli pamana pats 
klients un bieži vien ir pārsteigts par to, cik precīzi aizvietotāji translē 
caur sevi informāciju par aizvietojamo. Pārsteidzoši ir tas, ka aizvietotājs 
izsakot savas sajūtas, lieto tieši tādas pat frāzes, vārdus, kādus ikdienā lieto 
aizvietojamais. Šī informācijas translēšana noteikt pateicoties informatīvajiem 
torsionu laukiem, kuru eksistence ir pierādīta ar fizikas metodēm, tomēr sīkāk 
par šī fenomena būtību nezinu teikt. Tas tiešām ir fenomens, jo manā pieredzē 
vēl nav nācies saskarties ar melīgu informāciju, kuru sniegtu aizvietotājs – 
informācija ir patiesa vienmēr. Ir gan nācies sastapties (vienu reizi!) ar to, 
ka aizvietotājs cenšas būt labs aktieris un „piespēlē” savu viedokli, bet to 
vadītājs pamana uzreiz – arī grupas dalībnieki to var redzēt no malas. Tādā 
gadījumā aizvietotājs tiek nomainīts pret citu drupas dalībnieku un terapija 
turpinās. „Piespēle” rada maldus – tā nav patiesās informācijas translēšana, bet 
gan sava viedokļa pielikšana klāt, kas izkropļo patieso informāciju par 
problēmu, tomēr pieredzējis vadītājs nekļūdīgi uzķer šo piespēli un nomaina 
aizvietotāju.  
Terapijas gaitā var rasties nepieciešamība pēc 
jauniem aizvietotājiem – piemērā , kur sākotnēji bija klientes aizvietotājs, 
brāļa un naida aizvietotājs, radās nepieciešamība iesaistīt citu saistīto 
personu aizvietotājus – vecmāmiņas, viņas vīra, vīra slepkavas aizvietotājus 
u.c.. Aizvietotāju iesaisti koriģē grupas vadītājs, vadoties pēc esošo 
aizvietotāju izteiktajām sajūtām – bieži vien kāds no esošajiem aizvietotājiem 
neatlaidīgi lūkojas zemē- tas liecina par to, ka viņš skatās , ir saistīts ar 
kādu mirušo dzimtas locekli. Tādā gadījumā tiek iesaistīts mirušā aizvietotājs 
un no viņa sajūtām tiek saņemta informācija par viņa dzimumu, vecumu, radniecību 
ar citiem. Parasti klients atpazīst mirušos pēc aizvietotāju sniegtās 
informācijas, bet gadās arī tādas situācijas, kad mirušais ir vairākas paaudzes 
pirms klienta – var būt pat padsmitajās paaudzēs pirms. Tādā gadījumā ir nereāli 
identificēt mirušā personību un tas arī netiek darīts, jo galvenais 
terapeitiskais uzdevums – cieņas un mīlestības izrādīšana sencim – ir paveicams 
arī bez mirušās personas identifikācijas. No pieredzes varu teikt, ka vienlīdz 
veselībai un apziņai nekaitīgi ir aizvietot kā dzīvos , tā mirušos. Terapija 
parāda, ka mirušie dus mierā, viņi netīko mūsu- dzīvo upuru, viņiem tie nav 
vajadzīgi. Mirušais guļ mierā, ja redz, ka viņa bērni un mazbērni dzīvo laimīgi 
savu dzīvi un nesteidzas nomirt.  
Vadoties pēc aizvietotāju sniegtās informācija par 
viņu pašsajūtu un domām, kuras viņi nodot par aizvietojamo, grupas vadītājs 
turpina vadīt terapeitisko procesu līdz tādam rezultātam jeb aizvietotāju 
izvietojumam telpā attiecībā vienam pret otru, kad visu iesaistīto aizvietotāju 
pašsajūta liecina par sirdsmiera un laimes stāvokli. Konkrētajā piemērā kliente 
„atdeva” savai vecmāmiņai viņas naidu – ar cieņu pret vecmāmiņu, jo būtībā bija 
zagusi – svešu jūtu piesavināšana ir zagšana, kaut arī aiz mīlestības, bet 
zagšana. Un līdzsvars atjaunojas tad, kad atdod nozagto un lūdz piedošanu. 
Terapija parādīja arī to, ka slepkava un upuris ir kopā – viņi ir nedalāmi , 
viņu liktenis ir – būt vienam priekš otra – upuris nevar bez slepkavas un 
slepkava nevar būt bez upura. Var teikt tā ir svētas karmiskās saites, kuras 
darbojas pašas par sevi un dzimtas žēlumam vai nosodījumam ar to nav nekāda 
sakara. Terapijas noslēguma etapā klientei tiek piedāvāts pašai nostāties sava 
aizvietotāja vietā, lai izjustu „happy end” garšu. Tas nenoliedzami palīdz 
klientei atbrīvot savu naidu, dvēselisku šīs jūtas atdodot pēc 
piederības.  
Metodes sāls ir tajā, ka no zemapziņas tiek 
“izrakts” problēmas pirmcēlonis un tas tiek neitralizēts – neitralizēšana notiek 
psihologam piemeklējot situācijai atbilstošus vārdus, kas klientam sniedz 
dvēselisku mierinājumu, atvieglo izvēli kritiskā situācijā. Atbilde uz visiem 
jautājumiem jau ir katra paša zemapziņā – ar metodes palīdzību vienkārši grupas 
vadītājs un aizvietotāji palīdz pašam izvilt šo atbildi dienas gaismā – apziņas 
līmenī. Savukārt apziņas līmenī katrs jau var risināt savu problēmu pats , 
veicot reālas darbības dzīvē un attiecību uzlabošanā ar dzimtas un ģimenes 
locekļiem. Paradoksāli ir tas , ka jebkura problēma, kas sākotnēji tiek definēta 
kā problēma darba kolektīvā, mājokļa jautājumos vai naudas pelnīšanas lietās, 
galu galā terapijas gaitā noved pie cēloņa , kas pamatojas ģimenes attiecību 
nesaskaņās un risinājums tiek rasts atrisinot tieši attiecību jautājumus ģimenes 
locekļu starpā.  
Dzīves pamatlikumi 
 
Gribu uzsvērt galvenos dzīves pamatlikumus, kurus 
esmu definējusi saistībā ar savu pieredzi terapijas grupās un kuri, manuprāt, 
rada nosacījumus laimīgas, veselīgas dzīves esamībai:  
1.Mīlestības likums. 
Svarīgi ir pieminēt un mīlēt visus ģimenes locekļus. Tas nozīmē arī tad, ja 
vecāki ir šķīrušies un piemēram, māte audzina bērnu viena, viņai ir jāļauj 
bērnam tikties ar tēvu, jo tēvs ir tikai viens, vienīgais, bet audžutēvs, lai 
cik labs būdams nevar aizstāt īsto tēvu. Šīs doma mīlēt un pieminēt visus 
ģimenes locekļus attiecas arī uz abortētajiem un pirms dzimšanas vai agri 
mirušajiem. Tikai viņus mīlot un dodot vietu viņiem savā sirdī , vecāki pasargā 
savus dzīvos bērnus no dažādām problēmām, avārijām, slimībām, kurās tie mēdz 
iekulties tādā gadījumā, ja vecāki nepilda vecāku lomu – nemīl un nepiemin 
mirušos bērnus. Tad dzīvie bērni dodas glābt mirušos – vēlas dusēt blakus savam 
mirušajam brālītim vai māsiņai. Bērniem vispār tas ir raksturīgi – glābt pasauli 
– tāpat viņi parasti slimo, ja vecāku starpā ir kādas nesaskaņas un mīlestības 
trūkums, tāpat arī citus tuviniekus vēlas izglābt ar savu mīlestību it kā sakot 
mirušajam: „Ja tu esi miris, tad es arī iešu tev līdzi, jo tevi mīlu”. Bieži 
vien šāda iešana nāvē aiz mīlestības vērojama ar vēzi slimajiem. Viņi iet nāvē 
aiz mīlestības pret kādu, iespējams pat septītās paaudzes senci tādā veidā 
rīkojoties kā bērni, kuri domā, ka ar savu nāvi pierāda savu mīlestību. Bet 
upuri nevienam nav vajadzīgi – ne dzīvajiem, kur nu vēl mirušajiem. Pēc prakses 
varu teikt, ka ar vēzi slimajam tikai tad ir atpakaļceļš uz dzīvi, ja cilvēks 
pārdomā un pieņem lēmumu dzīvot dēļ saviem bērniem, nevis iet nāvē aiz savas 
aklās mīlestības uz senci. Ja saprot, ka mīlēt var arī nenesot upurus, tad 
izveseļojas.  
2.Došanas-ņemšanas 
likums. Tiem, kas pieņem visas dotās dāvanas pateicībā, dzīve dod 
nākamās un bieži vien vērtīgākas dāvanas. Ja noliedz un atraida to, ko dod, 
nākamreiz dod mazāk. Tādēļ ar pateicību ir jāpieņem visas dāvanas, nenoniecinot 
ne sevi, ne devēju. Ņemot un dodot tiek veidota savstarpējā enerģiju plūsma, kas 
rada pozitīvu dzīves fonu. Vienīgais izņēmums ir vecāki un bērni, kā arī 
skolotājs un skolnieki. Vecāki dod , bet bērni ņem, jo pēc definīcijas bērni 
nevar dot to, ko ir saņēmuši – viņi nevar dot dzīvību vecākiem. Tā rezultātā 
rodas vainas sajūta, ko bērni var dzēst dodot dzīvību tālāk – dodot dzīvību 
mazbērniem un tādējādi rodot līdzsvaru. Terapiju gaitā esmu novērojusi tādas 
dzīves ačgārnības, kas rada reālas problēmas un slimības, piemēram, meita 
uzvedas kā savas mātes māte – pārāk daudz rūpējas par savu māti, kā rezultātā 
viņa nevar izveidot savu ģimeni, jo viņas vīra/bērna vietu jau ir aizņēmusi 
viņas māte. Atrisinājums terapijā ir – pagriezt muguru mātei un atbrīvot vietu 
topošajam vīram/bērnam savā klēpī un savā sirdī. Līdzīgi arī skolotājs dod , bet 
skolēni ņem – viņu pienākums ir ņemt, nevis dot.  
3.Hierarhijas likums. 
Cilvēku un lietu svarīguma hierarhijas ievērošana veido pozitīvu dzīves fonu. 
Pēc svarīguma pirmajā vietā ir dzīvesbiedrs, tad bērni, tad savi vecāki, tad 
dzīvesbiedra vecāki, tad brāļi, māsas, tad citi radi, draugi un tikai tad – 
darbs. Prakse rāda, ka problēmas rodas no šīs kārtības neievērošanas, ar ko 
īpaši grēko sievietes pirmajā vietā izvirzot bērnu, nevis vīru, bet tas jau ir 
sākums kopdzīves nesaskaņām. Līdzīgi arī darba izvirzīšana pirmajā vietā – 
darbaholisms ir bēgšana no dzīves un patiesām attiecībām ar sevi un 
ģimeni.  
4.Jūtu nezūdamības 
likums. Svarīgi ir katram uzņemties atbildību par savām jūtām, nevis 
tās apspiest, jo nekur jau šīs jūtas nepazūd. Jūtu apslāpēšana (kā piemērā ar 
klienti un viņas vecmāmiņu), ierobežošana būtībā neatrisina problēmu, vienīgais 
risinājums ir piedošana pāridarītājam un naida atbrīvošana. Terapijās diezgan 
bieži iet runa par pārmantotām jūtām, ja cilvēkiem ir neadekvāta reakcija uz 
notiekošo. Šādos gadījumos terapeits terapijā liek „atdot” pārmantotās jūtas to 
īstenajam saimniekam (mazmeita atdod vecmāmiņai) un lūgt piedošanu par zagšanu, 
jo pēc būtības tā ir jūtu zagšana, kad paņem to, kas nav tavs.  
5.Cieņas likums. 
Laime un saskaņa partnerattiecībās ir iespējama vien tad , ja abi partneri ciena 
un mīl savus vecākus. Sieviete savu sievišķību saņem no mātes, viņu cienot un 
mīlot, bet vīrietis savu vīrišķību ņem no tēva – viņu cienot un mīlot. 
B.Helingers uzsver „Mēs saņemam savu partneri jau gatavu” un vēlme viņu 
pāraudzināt ir tikai un vienīgi cieņas trūkums pret partneri un viņa vecākiem, 
uzskatot, ka vecāki partneri ir slikti audzinājuši.  
Secinājumi  
Pateicoties tam, ka organizēju un pati piedalos 
B.Helingera metodes terapeitiskajās grupās Rēzeknē kopš 2005.gada rudens, esmu 
praksē iepazinusi daudzu metodes pamatlikumu iedarbību uz cilvēkiem, kuri 
izvēlās šo metodi. Gribu uzsvērt metodes īpatnības ņemot vērā cilvēcisko 
faktoru.  
Pirmkārt metode ir piemērota DROSMĪGIEM cilvēkiem. 
Es to domāju tādā ziņā, ka cilvēks atklāti stāsta visu par savu problēmu, atklāj 
savus „nesmukumus”. Pretējā gadījumā, ja cilvēks noklusē kādu apkaunojošu faktu 
– piemēram, to , ka viņam pašam ir mīļākais, ko viņš slēpj, terapijas laikā 
neizbēgami nāk gaismā šīs fakts un cilvēkam tāpat neizbēgami nākas publiski 
atzīties. Tāpēc metode nav piemērota tiem, kuri vēlas izlikties labiņie, kaut ko 
noslēpt, bet vaino tikai citus savās likstās.  
Otrkārt metode ir piemērota TICĪGIEM cilvēkiem. Bez 
ticības terapijā teiktajam un terapeitu izklāstītajam problēmas patiesajam 
cēlonim , nekas cilvēka dzīvē nemainās. Ja cilvēks nenotic – viņš paliek turpat, 
kur bijis, rezultātā visa grupa un terapeits ir veltīgi tērējuši savu laiku un 
uzmanību konkrētās problēmas risināšanai.  
Treškārt METODE IR NEEFEKTĪVA, ja kāds no grupas 
dalībniekiem tiek atvests uz semināru piespiedu, pierunāšanas kārtā. Jā – 
cilvēks piedalās, paskatās, bet tomēr nereaģē uz notiekošo, tas viņu neskar un 
neaizkustina, jo cilvēks nav atvērts pārmaiņām. Šāda situācija var radīt pat 
pretēju efektu – neuzticību jebkura veida terapijām.  
Noslēgumā  
B.Helingera sistēmfenomenoloģiskā metode ir viens 
no garīgās izaugsmes ceļiem, kas iesakāma gadījumos, ja cilvēks nevar noteikt 
savu nelaimju, slimību un problēmu cēloņus, veicot pastāvīgu savas dzīves 
analīzi. Metode palīdz apskatīt savu dzīvi ir kā no malas, jo esot tanī iekšā, 
bieži vien domu skaidrība ir apšaubāma, jo emocijas ņem virsroku pār jūtām. 
Savukārt terapija fokusējas uz emociju mazināšanu un jūtu izcelšanu gaismā, 
tādējādi attīrot graudus no pelavām un parādot dzīves patiesās vērtības. 
Terapija uzskatāmi parāda, ka no katras bezizejas VIENMĒR ir izeja – REĀLA 
IZEJA!  
Autore: Brigita  | 
 
