Mūzika atslābina, relaksē un uzmundrina - grūtniecības laikā klausītāja ir ne tikai topošā māmiņa, bet arī viņas mazulis. Arī pēc dzimšanas mūzika ieņem nozīmīgu lomu bērna prasmju un sajūtu attīstībā.
Kā t/c "Domina" organizētajā seminārā "Gaidību 
4dienas" topošajām māmiņām norāda "Veselības centra 4" filiāles "Bērnu veselības 
centrs" mūzikas un attīstošo grupu pedagoģe Dace Geidmane, mūzika jau no agrīna 
mazuļa vecuma kalpo ne tikai dziedātmācīšanās, ritma izjūtas, klausīšanās, 
kustību un citu iemaņu veicināšanai, bet arī bērna individualitātes 
attīstībai. 
Mūzika - kustībām, izziņai 
un gara spējām 
Mūzikai ir neatsverama loma bērna izaugsmē, jo tā 
sasaista abas smadzeņu puslodes (loģisko kreiso un radošo labo), rokas un mutes 
motoriku, attīsta labās-kreisās puses koordināciju. Klausoties mūziku un pašam 
muzicējot, bērns mācās dažādas tehnikas (mūzikas augstums, temps, 
dinamika), 
kā arī iegūst estētisko un psiholoģisko 
pārdzīvojumu. 
Agrīnā vecumā mazulim ir svarīga darbošanās ar 
priekšmetiem, tāpēc veiksmīgai mūzikas materiāla apguvei un muzikālās dzirdes 
attīstīšanai izmanto gan instrumentus (koka, metāla, sitaminstrumentus), gan 
dažādus sadzīves priekšmetus (lakatus, bumbas, kastes, maisiņus u.c.). 
Semināra "Gaidību 4dienas" speciāliste norāda, ka 
bērni, kuri ar mūzikas pasauli saskārušies jau no mazotnes, 2-3 gadu vecumā paši 
meklē skaņu avotus un, apzināti ieklausoties, eksperimentē ar skaņu un ritma 
veidošanu. 
Savukārt mūzikas speciālisti atzīst, ka 
mūzikas klausīšanās ir pamats, no kura vēlāk veidojas 
bērna spēja muzicēt. 
Jo vairāk maņu iesaista izziņas procesā, jo tas ir 
pilnīgāks. Spēja ieklausīties mūzikā, sadzirdēt un atšķirt dažādas skaņas, 
trokšņus un ritmus saistīta arī ar psiholoģiskajiem procesiem – uzmanību, 
uztveri, domāšanu un atmiņu. 
Zinātnieki norāda, ka savlaicīga muzikālo spēju 
veicināšana ir nozīmīga cilvēka harmoniskai attīstībai. Daudzās valstīs 
pirmsskolas apmācības programmas veidotas, balstoties uz muzikāli psiholoģiskiem 
pētījumiem, kuros novērots, ka pats agrīnākais mazuļa vecums ir 
vispiemērotākais, lai sāktu attīstīt bērna muzikalitāti. 
Dace Geidmane topošās un esošās māmiņas aicina 
atcerēties, ka darbošanās mūzikā – dziedot, brīvi kustoties, rotaļājoties, 
klausoties skaņdarbus, skandinot mūzikas instrumentus un skaņu rīkus – bērnos 
rada laimes un pārsteiguma izjūtas. Tās savukārt ir ļoti būtiskas veselīgai 
mazuļu attīstībai un psihoemocionālā stāvokļa regulēšanai. 
Kā norāda zinātnieki, pozitīvas emocijas – prieks, 
pārsteigums, atklājuma brīnums un gandarījums par 
savu varēšanu - paātrina elektrisko impulsu pāreju neironu sinapsēs, iezīmējot 
jaunas takas, kas, saistoties ar jau esošo informāciju, bagātina bērna 
pieredzi. 
Cilvēka emocionālā pieredze veidojas bērnībā gūto 
iespaidu mijiedarbībā, un 
uz tās pamata balstīsies visa tālākā cilvēka 
emocionālā dzīve. 
Tādēļ gan ģimene, gan audzinātāji un pedagogi ir 
atbildīgi par to, kāda veidosies bērna emocionālā dzīve turpmākos gadus. 
Mūzika un mazulis 
grūtniecības laikā 
Mazulis dzird skaņas un mūziku, vēl atrodoties mātes 
vēderā. Pirmā mūzika jeb skaņas, ko bērns dzird, ir māmiņas balss. Mammas 
sirdspukstus un balss tembru bērns atpazīst piedzimstot, un uz šā pamata tālāk 
slāņojas visa skaņu un mūzikas pasaule. Citu tuvinieku balsis, priekšmetu 
skaņas, ikdienas rituālos dzirdamās skaņas, kā arī pašas mammas dziedātās 
dziesmas ievada bērnu plašajā skaņu pasaulē. 
Tāpēc ir jārūpējas par to, lai bērna ausīm pieejamās 
skaņas ir veselīgu attīstību veicinošas. Jo, 
tāpat kā bērns dzird skaņas, viņš dzird arī apkārtējo 
strīdus vai mammas raudāšanu. 
Protams, ja mamma ir satraukta un mazulim dzirdamā 
"mūzika" izraisa negatīvas emocijas, tās jūt arī bērniņš. Tāpēc der padomāt par 
to, lai mūzika, ko māmiņa klausās, viņai pašai patīk un sagādā prieku. 
Ja mamma jūtas labi, klausoties, piemēram, "Prāta 
Vētru", un tas viņā raisa pozitīvas emocijas, saistās ar kādām patīkamām 
atmiņām, tad šo informāciju viņa nodod tālāk arī bērniņam. Daudzi speciālisti 
iesaka klausīties klasisko mūziku, piemēram, Mocartu, jo tā uz bērniņu 
iedarbojas nomierinoši un piedzimstot mazulis pat spēj atpazīt dzirdēto 
mūziku. 
Taču mūzikas stilam nav tik liela nozīme kā mūzikas 
emocionālajam saturam un iespaidam, kādu tā atstāj uz topošo māmiņu. Grūtniece 
var ieklausīties arī bērniņa raidītajos signālos, dzirdot konkrētu mūziku - vai 
viņš jūtas labi vai spārdās, varbūt apklust jeb pretojas tā, ka vēders 
saspringst? Tāpat 
būtiska nozīme ir arī mūzikas skaļumam, skanēšanas 
ilgumam un biežumam. 
Augsti decibeli un skaļa mūzika var nogurdināt kā 
māmiņu, tā bērniņu mammas puncī. 
Šūpuļdziesmas pirms 
gulētiešanas 
No psiholoģiskā aspekta šūpuļdziesmu dziedāšana ir 
pozitīva, kas paredz to, ka, pirmkārt, mamma ir ar bērnu, tātad pilnībā velta 
savu uzmanību viņam. Otrkārt, tā veidojas gulētiešanas rituāls, kas ir būtiski, 
lai bērns aizmigtu harmoniskā un mierīgā vidē. Un nav svarīgi, vai mamma dzied 
precīzos skaņu augstumos vai ne. Būtiski, ka 
ar šo dziesmu viņa rada mazulim drošības 
izjūtu, 
jo nereti bērni, klausoties šūpuļdziesmas, vēlas, lai 
tos ņem klēpī vai glāsta muguriņu, tur rociņu, un vecākiem tas ir jādara. 
Tādējādi bērna apziņā gulētiešana iegūst pozitīvu 
izjūtu visam tālākajam mūžam, jo ķermenim piemīt kustību un pieskārienu atmiņa. 
Tas nozīmē, ka šos mammas glāstus un dziedāto dziesmu bērns atcerēsies visu 
dzīvi, un tas var palīdzēt viņam arī nomierināt pašam sevi jau lielākā vecumā, 
kad mammas nav klāt. 
Mūzika caur 
rotaļām 
Speciāliste Dace Geidmane atgādina, ka mūzika veicina 
bērna valodas un motorikas attīstību, palīdz paplašināt bērna kustību 
koordināciju – kāju, roku un mutes motorās spējas, savu ķermeņa izjūtu, kā arī 
uzlabo loģisko domāšanu. Papildus muzikālajai darbībai tiek attīstīta arī bērna 
domāšana, trenēta griba, rosināta sava "es" apzināšanās. Cenšanās precīzi 
savienot dziesmas melodiju un tekstu, spēt to izpildīt ar kustībām, dziedāt 
ritmiski precīzi - tas viss prasa lielu koncentrēšanos, kā arī labas novērošanas 
un atdarināšanas spējas. 
Muzikālas rotaļas agrīnā vecumā veicina muzikālās 
atmiņas attīstību. Lielai daļai bērnu tā ir izteikti laba, un viņi spēj 
atcerēties garas dziesmas līdz pat pieciem pantiņiem, ja mūzika tajās kombinējas 
ar kustību un skandēšanas elementiem. 
Savukārt skandēšanas elementi paplašina vārdu 
krājumu, 
attīsta ritma izjūtu, uzlabo dikciju, kā arī palīdz 
apgūt konkrēto darbību. 
Rotaļājoties tiek attīstīta arī bērna iztēle – 
klausoties mūziku, bērns savā iztēlē rada jaunas emocionālas saites atbilstoši 
mūzikas raksturam, palīdz atsaukt atmiņā agrāk pārdzīvotus emocionālus brīžus un 
dzīves situācijas. Būtu svarīgi saprast, ka rotaļājoties bērns attīsta sevi 
dažādās jomās, apgūst iemaņas un prasmes, kas viņam būs nepieciešamas, lai 
adaptētos jaunās dzīves situācijās. 
Nākamās t/c "Domina" 
organizētās "Gaidību 4dienas" notiks 24.novembrī, kad eksperti stāstīs par šādām 
tēmām: kāju tūska grūtniecības laikā, vīrietis dzemdībās, pirmās dienas pēc 
dzemdībām aprūpes iestādē, automašīnā divatā ar bērnu un citiem 
tematiem. 
http://www.tvnet.lv/sievietem/maminam/397937-ka_muzika_ietekme_mazula_veselibu_un_attistibu 
 
