Par dzīves un nāves noslēpumiem 
spriežam kopā ar Pēteri Kļavu 
Mīliet visu, jo viss tūlīt pāries! 
Par dzīves un nāves noslēpumiem spriežam kopā ar 
Pēteri Kļavu – bērnu ārstu reanimatologu, filozofu un zinātnieku. 
Katrs no mums kaut reizi ir 
aizdomājies par esības lielāko mīklu: vai mūsu dzīve beidzas līdz ar fiziskā 
ķermeņa nāvi. Un, vai tā ir taisnība, ka dvēsele ir nemirstīga? Vai eksistē 
”cita saule”? Pēteris Kļava meklē un atrod atbildes uz šiem 
jautājumiem. 
Katras savas dežūras laikā Bērnu klīniskās 
universitātes slimnīcas reanimācijas nodaļā Pēteris Kļava saglabā dzīvību tiem 
bērniem, kurus var noturēt šajā pasaulē, un pavada viņsaulē tos, kam vairs nav 
iespējams palīdzēt. No vienas puses, viņš ir mazliet Dievs, bet no otras – 
bezpalīdzīgs vērotājs. Strādājot tādu darbu, ārsti kļūst vai nu par ciniķiem, 
vai vienaldzīgajiem, vai arī filozofiem. Citādi nav iespējams katru dienu 
mēģināt atbildēt uz jautājumu ”Vai es izdarīju visu, lai šis bērns dzīvotu?” un 
”Kāpēc cilvēkiem tik daudz jācieš?” Pēteris Kļava ir izvēlējies filozofijas 
ceļu. Kopš 1985. gada viņš nopietni pievērsies dzīves un nāves jautājumu 
pētīšanai un labprāt dalās ar mums savās zināšanās. 
Mūsu saruna notiek biroja telpās Rēriha ielā. Es 
ievēroju, ka Pētera Kļavas acis un skatiens ir kā bērnam jeb, precīzāk, – kā 
cilvēkam, kurš dzīvē ir daudz redzējis, taču nav tajā vīlies un vēl arvien tic 
brīnumiem. Un tad es atcerējos izcilā amerikāņu rakstnieka Dž. D. Selindžera 
romānu “Uz kraujas rudzu laukā”. Tā galvenais varonis ir pusaudzis, kurš sapņo 
par to, ka, izaudzis liels, strādās par cilvēku, kas stāv kraujas malā un ķer 
rudzu laukā spēlējošos bērnus, lai neviens no viņiem nenokristu lejā. Un man 
ienāca prātā doma: ”Jauneklis ir izaudzis, un viņa sapnis ir īstenojies.” Kā jau 
katrs īstenots sapnis, arī šis atšķiras no ideāla: izrādās, ne visus un ne 
vienmēr izdodas glābt. 
Pēteris Kļava ir dzimis 1964.gada 20.jūlijā. Pabeidzis Rīgas Medicīnas 
institūta Pediatrijas fakultāti un ieguvis anesteziologa reanimatologa 
specialitāti. Nu jau vairāk nekā divdesmit gadus strādā par ārstu reanimatologu 
Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā. Kopš 1985. gada pēta globālus 
jautājumus, kas saistīti ar dzīves–nāves fenomenu, ārpusķermeņa pieredzi un 
cilvēka attīstību. 2001. gadā bija Dalailamas vizītes Latvijā galvenais 
iniciators un organizētājs. Vairākus gadus vadījis televīzijas sarunu raidījumu 
"Šeit un tagad". Dibinājis biedrību 
Reanimare, kas meklē atbildes uz mūžseno jautājumu: kā padarīt 
dzīvi harmonisku. Lasa lekcijas, vada seminārus. 
– Pēteri, varbūt uzreiz ķersimies pie 
globāliem jautājumiem – kas ir nāve? Kāpēc tā mūs biedē? 
Cilvēkus biedē neziņa un notikušā 
neatgriezeniskums. Es strādāju bērnu reanimācijā, redzu mirstam simtiem bērnu. 
Un esmu ievērojis, ka vecāki, kuri zaudē savu bērnu, ļoti reti uzdod sev 
jautājumu ”Kas ir nāve?”. Viņi domā tikai par to, ka ”vairs nekad”, cieš, rīko 
bēres, iet uz kapiem un gadiem ilgi skatās uz fotogrāfijām. Zaudējuma bēdas ir 
milzīgas. Taču tiem, kas uzdod sev jautājumu ”Kas ir nāve?”, un meklē uz to 
atbildi, ciešanas mazinās, jo cilvēks sāk saprast: nāves nav. Ir pāreja citā 
eksistences formā, saplūšana ar to balto gaismu, kuru redzējis katrs, kas 
piedzīvojis klīnisko nāvi. 
Daudzi gudrie to zina. Kad Cīrihē nomira Einšteina 
draugs, zinātnieks savā dienasgrāmatā ierakstīja: ”Mums, fiziķiem, nāve neko 
nenozīmē. Tu aizgāji pirmais, es tev sekošu. Pagātne, tagadne un nākotne ir 
uzmācīga ilūzija.” To reizēm intuitīvi jūt bērni. Astoņgadīga meitenīte, kuru es 
ārstēju... nav svarīgi, no kā... tad, lūk, viņa neilgi pirms savas aiziešanas 
teica saviem vecākiem pārsteidzošus vārdus: ”Mamma un tēti, jums jāsaprot, jūs 
tikai nebaidieties, bet mūsu nav! Kad Dievs domā pats par sevi, mēs parādāmies 
viņa prātā.” Šī meitene un Einšteins runāja par vienu un to pašu: mūsu materiālā 
eksistence šajā pasaulē ir liela ilūzija, bet nāve – pāreja. 
Uz jautājumu ”Kas ir nāve?” ir vairāku līmeņu 
atbildes. Tik sarežģītas zināšanas jāskaidro tā, lai cilvēki ar dažādu 
attīstības pakāpi saprastu viņiem pieejamo informācijas daļu un lai šī sapratne 
sniegtu viņiem mierinājumu. Pirmais līmenis – cilvēks piedzīvojis zaudējumu, 
atbilstoši savas reliģijas likumiem atzinis, ka mirušais nonācis paradīzē vai 
ellē, ātri apracis vai sadedzinājis aizgājēju, noskaitījis lūgšanas, ticis vaļā 
no atmiņām un sācis taisīt jaunus bērnus. Tas ir normāls process, kas nodrošina 
iedzīvotāju skaitu, cilvēku biomasu. Starp citu, jēdzienā ”biomasa” nav nekā 
slikta – no tās rodas viss labais un vērtīgais. Reliģiskais institūts ir 
vērtīgs, jo tiem, kas palikuši dzīvi, palīdz pārdzīvot zaudējumu, bet tiem, kas 
aizgājuši, – veikt pāreju. 
Augstākā attīstības līmenī, kad galva nav aizņemta 
ar nepārtrauktām ciešanām vai neapstrīdamiem reliģiskiem uzskatiem, kad tajā ir 
pietiekami daudz vietas, lai uztvertu jauno, cilvēks apzinās, ka nāve ir 
vienkārši atbrīvošanās no miesas un pāreja citā dimensijā. Turklāt var būt 
vairākas šādas dimensijas un tās nav ne paradīze, ne elle. 
Un vēl bez parastās gudrības ir arī augstākais 
viedums – izredzētajiem. 
– Tad pievērsīsimies gudrībai! 
Augstāko viedumu varbūt šoreiz neaplūkosim, bet parunāsim par nāvi mazliet 
dziļāk nekā parasti. Pašreiz vērojama interesanta parādība, kuras liecinieki mēs 
esam: jautājumu ”Vai eksistē dzīve pēc nāves?” apcer mūsdienu zinātne. Turpretī 
reliģija, kas it kā nodarbojas ar garīgiem meklējumiem, pamatīgi atpaliek. Vai 
tas nav dīvaini? 
Tā nu ir sanācis, ka pašlaik fiziķi teorētiķi ir 
tuvāk šo jautājumu izpratnei, nekā garīgie darbinieki. Arvien mazāk vietas 
paliek filozofijai, un rodas arvien vairāk zinātnisko pētījumu. Tikai 4 % 
iedzīvotāju piemīt ģenētiska nosliece uz garīgumu, tikai 16 % – uz biznesu un 
sistemātisku darbu. Taču bez iedzimtām nosliecēm mūsos ir ielikta arī tieksme 
pēc daudzpakāpju attīstības dažādos virzienos. Mūsdienu rietumu sabiedrība ar 
mākslas, kino, teātra izrāžu, interneta starpniecību mūs pakāpeniski attīsta, 
padarot garīgākus un strādīgākus. Tāpēc rietumu cilvēks ir uzņēmīgāks un 
izglītotāks nekā indietis vai tibetietis. Viņš ir gatavs uzsūkt zināšanas, to 
skaitā arī garīgās. Viņš ir radījis zinātni. Tāpēc jau Dalailama tā tiecas uz 
Rietumiem. ASV Dalailama ik gadu tiekas ar pirmrindas zinātniekiem: uzaicina 
kādus septiņdesmit, astoņdesmit zinātniekus – neirofiziologus, ģenētiķus, kvantu 
fiziķus, matemātiķus – un brīvas diskusijas veidā apspriežas ar viņiem par to, 
kas ir apziņa, dzīve un kas atrodas aiz tās robežām. 
Nāves Baltā gaisma, kuru mēs visi agrāk vai vēlāk 
ieraudzīsim, ir Visuma reliktā enerģija, kas eksistējusi pirms visa cita. Šis 
jēdziens ir kopīgs kvantu fizikai un visām reliģiskajām mācībām, to skaitā 
kristietībai. Gan zinātnieki, gan garīgie līderi vienā balsī apgalvo: gaisma ir 
visa pamats, tā ir tīra enerģija, kura kaut kādā veidā ir pārvērtusies par 
materiālo pasauli. Tā ir visur, arī mūsos. 
”Es 
nekad nesaku mirstošiem bērniem, ka viņi nomirs. Un nekad nevienu nemānu, solot 
šīs dzīves turpināšanos. Es cenšos ļoti īsi atklāt bērnam patiesību: ”Nāves nav. 
Tu aizej no sava ķermeņa un pārej citā stāvoklī.” Un bērns saņem no manis 
apstiprinājumu savām izjūtām, ka viņš eksistēs arī turpmāk, tikai 
citādāk.” 
– Daži neirofiziologi apgalvo, ka 
cilvēku smadzenes nav apziņas avots. Tās darbojoties kā uztvērējs. Ko jūs 
domājat par šo teoriju? 
– Profesors Stjuarts Hamerofs, Arizonas 
Universitātes anesteziologs un psihiatrs, un viņa Oksfordas kolēģis Rodžers 
Penrouzs radījuši apziņas kvantu teoriju. Viņi uzskata, ka cilvēku smadzenes ir 
kvantu dators, bet apziņa – tā programmnodrošinājums, kas nāk no ārpuses, no 
Visuma, savukārt dvēsele ir informācija, kas uzkrāta kvantu līmenī. Līdzīgs 
viedoklis tika pausts jau sen, taču šiem pētniekiem ir izdevies rast tam 
zinātnisku pamatojumu: apziņas jeb informācijas nesēji ir miljardiem smadzeņu 
nervu šūnās izvietoto olbaltumvielu mikrocaurulīšu (microtubules), kurām līdz šim tika atvēlēta vien necila 
armatūras un šūnu iekšējo transporta kanālu loma. Kvantu informācija tajos 
uzkrājas un nevar tikt iznīcināta pat pēc ķermeņa bojāejas. Kad ķermenis iet 
bojā, šī informācija saplūst ar Visumu. Un eksistē bezgalīgi. Profesors Stjuarts 
Hamerofs šo informāciju sauc par ”dvēseli”. 
– Iznāk, ka cilvēks ir biorobots ar 
ārēju enerģijas avotu. Un kā tad ar apgalvojumu, ka Dievs radīja cilvēku pēc 
sava tēla un līdzības. 
Es šeit nesaskatu pretrunu: apziņas dzirksts viņā 
ir no Dieva. Lai cilvēks varētu kļūt līdzīgs Dievam, viņam jāiepazīst sevi, un 
to var izdarīt, mīlot, kalpojot un cienot citus cilvēkus. Šo ideju ir grūti 
iegalvot tiem, kas pār mums valda, kā arī miljardiem citu cilvēku, kuri dzīvo 
līdzīgi zivīm, neapzināti kopojoties, un tāpēc katru dienu 40 000 bērnu mirst no 
bada. Būtu labi, ja šo tautas masu varētu vest pie prāta, pacelt augstākā 
attīstības līmenī. Attīstības process ir lēns un sarežģīts, tomēr tas ir 
iespējams! 
Zināšanas par nāvi maina mūsu dzīvesveidu. Bet mēs 
šīs zināšanas atgrūžam. Viduslaikos Eiropā aizliegtais temats bija sekss, toties 
nemitīgi tika runāts par nāvi. Mūsdienās visi runā par seksu un par aizliegto 
tematu kļuvusi nāve. Sabiedrībā atliek vien izrunāt šo vārdu, un visi paziņas 
novērš no tevis skatienu un aizbēg, it kā, ja viņi šo vārdu neizrunās, tad 
dzīvos uz Zemes mūžīgi. 
Iedomājieties: cilvēks nevar nomirt pavisam. Nāves 
brīdī zūd tikai viņa materiālā izpausme. Mēs zaudējam fizisko ķermeni, bet tas, 
kas mēs esam, – personība – paliek. Mūsu enerģētiskā būtība, kas uztver visas 
parādības un reaģē uz tām, turpina dzīvot un nav ierobežota ne telpā, ne laikā. 
Tā ceļo pa citām pasaulēm un saplūst ar Dievu. 
”Vienpadsmitajā klasē es redzēju sapni: sieviete atnesa man melnu 
grāmatu, kurā ”viss ir uzrakstīts”. Pēc dažiem gadiem šis sapnis piepildījās. Es 
studēju medicīnas institūtā, un kāda sieviete man piedāvāja nopirkt melnu 
grāmatu, kurā ”viss ir uzrakstīts”. Grāmata saucās Bhagavadgīta – indiešu Bībele 
par realitāti. Grāmata maksāja trīsdesmit piecus rubļus, bet mana stipendija 
tolaik bija četrdesmit rubļu. Tomēr es vienalga to nopirku un naktīs lasīju 
kopmītņu istabiņā zem segas, jo baidījos, ka man šo ”reliģisko literatūru” 
atņems.” 
– Kādi notikumi mudināja jūs uz 
pārdomām par nāvi un tās izzināšanu? 
– Dzīvē mēdz gadīties tādi notikumi, kurus nav 
iespējams aizmirst, bet par kuriem ir neērti stāstīt. Šādi gadījumi parasti 
notiek ar ārstiem, lidotājiem, kosmonautiem: ”Redzēju neizskaidrojamas lietas, 
taču nevienam par to neteikšu, citādi vēl nosauks par jukušu vai narkomānu, 
nepielaidīs pie darba, dežūrām, lidojumiem.” 
Pirms vairāk nekā divdesmit gadiem, kad es tikko 
biju sācis strādāt par reanimatologu, Daugavpilī kādā dzīvoklī bija sprādzis 
gāzes balons. Māte uzreiz bija gājusi bojā, bet dēlam bija 90 % ķermeņa 
apdegumu. Zēnu atveda uz reanimāciju. Izglābt cilvēku, kuram ir tik plaši 
apdegumi, pat mūsdienās nav iespējams. Zēna dzīvība nebija glābjama. Es gāju pa 
gaiteni un grasījos ieiet pie viņa palātā – pirmajā pa labi. Pirms manis tur 
iegāja māsiņa ar gariem, izlaistiem matiem, ģērbusies baltā halātā. Es nodomāju: 
”Interesanti, kas tā par jaunu māsiņu, kas šodien dežurē?” Pēc piecām sekundēm 
arī es iegāji palātā. Taču tajā, izņemot pacientu, neviena cita nebija. Bet es 
taču skaidri biju redzējis palātā ieejam jaunu sievieti tādā dīvainā, garā un 
brīvi krītošā halātā! Pēkšņi monitors sāka rādīt strauju slimā zēna stāvokļa 
pasliktināšanos: viņa sirds pukstēja arvien lēnāk un lēnāk. Es uzsāku 
reanimēšanu, taču zēns nomira. Un man nav nekāda cita skaidrojuma notikušajam, 
kā vien tas, ka zēna māte bija atnākusi, lai palīdzētu viņam iziet no 
ķermeņa. 
Bija vēl viens gadījums, kas ilgi man nedeva miera. 
Trīsgadīga meitenīte nomira pēc ļoti sarežģītas sirds operācijas. Un pat pēc 
vairākām dienām māsiņas un sanitāres tukšajā palātā dzirdēja meitenītes 
raudāšanu. Pat tie, kas nejauši nokļuva palātā un neko nezināja par notikušo, 
arī dzirdēja, kā meitenīte sauc mammu. Mazulīte nespēja veikt pāreju, jo viņu 
nelaida vaļā no šīs pasaules un noturēja nāves vietā tuvinieku, galvenokārt 
mammas, ciešanas un vaimanas. 
Visiem būtu jāzina, ka cilvēka nāve ir ilgs un 
sarežģīts process nevis acumirklīgs akts: bija cilvēks – bums, un viņa vairs 
nav, viņš ir anihilējies! Mēs visi saprotam, ka embrijs mātes miesās jāaudzina, 
jālolo, lai viņam būt iespēja klausīties labu mūziku, siltus vārdus, dziesmas. 
Un tad viņš piedzims vesels un būs labs cilvēks. Mirstoša dvēsele arī jālolo, 
tai jāvelta rūpes un uzmanība, taču bez puņķiem un skaļām vaimanām. Jo šai 
dvēselei priekšā ir garš ceļš un atdzimšana citā ķermenī. 
– Tātad nevajag ļauties neapturamām 
bēdām, vaimanāt ”kam tu mani esi pametusi” un lūgt šo tuvinieka dvēseli 
neaiziet? 
– Nē, nevajag, jo citādi tā tiešām var palikt. Un 
būs lemta ciešanām. Nelaimīgo un neizglītoto tuvinieku kliedzieni brīdī, kad 
dvēsele pārceļas garīgajā dimensijā, traucē šo procesu. Pārejas process ir 
svētlaimīgs, tam jānotiek klusumā, gaišās, cēlsirdīgās skumjās. Citādi aizgājējs 
var palikt par spoku un klīst zemes dzīvē, pieķeroties savai mājai vai 
radiem. 
Lūgšanas, vēršanās pēc palīdzības pie tā, kurš prot 
pāriet no fiziskā ķermeņa garīgajā, – pie jebkuras reliģijas Dieva – ir labākā 
palīdzība mirstošajam. Lūgšanām jābūt līdz pat četrdesmit dienu ilgām, kamēr 
norisinās ēteriskās miesas sašķelšanās, kurā mitusi dvēsele šajā, zemes dzīvē, 
un dvēsele pilnībā pāriet citā dimensijā. 
Jūs ar tādu mīlestību un pašatdevi 
rūpējaties par svešiem bērniem! Vai jums pašam ir bērni? 
– Esmu divpadsmit gadus precējies un audzinu divus 
bērnus, zēnu un meiteni, – tie ir manas sievas bērni no pirmās laulības, un viņi 
man ir ļoti svarīgi. 
– Labs veids, kā tikt pie minimālas 
atbildības par bērniem, gūstot no tiem maksimāli daudz prieka. 
– Vienpadsmit gadu vecumā es nesapratu, kā var mīlēt 
vienu sievieti visu mūžu. Bet ja nu otrā vai trešā izrādītos labāka? Skolā 
četrus gadus pēc kārtas mums bija trīspadsmit krievu valodas un literatūra 
stundu mēnesī. Es aizgūtnēm lasīju krievu klasiķu darbus, kuros nav atrodami 
mīlas stāsti ar laimīgām beigām. Lepnais un vientuļais Pečorins no Ļermontova 
romāna "Mūsu laika varonis" bija mans virtuālais fantoms, ar kuru es domās 
sarunājos. Es ļoti agri sajutu, ka nevaru būt laimīgs parastā ģimeniskā līmenī. 
Un tajā pašā laikā es vienmēr esmu ļoti labi sapraties ar bērniem. Pedagoģe Ilze 
Arhipova, kura manā skolā mācīja krievu valodu un literatūru, ieteica man kļūt 
par bērnu ārstu. Es biju kategoriski pret. Par ārstu – jā, bet tikai 
pieaugušajiem! Stājos Vispārējās ārstniecības fakultātē, taču man pietrūka pus 
punkta, un mani uzņēma pediatrijā, un par to es liktenim esmu no sirds 
pateicīgs. 
Daudzus gadus strādādams reanimācijā, esmu sapratis, 
ka ir ļoti viegli radīt bērnus un tādējādi apmierināt savu egoismu. Radi tādu 
mazulīti, paauklē, noskūpsti, noglāsti... Bet ko vēl tu viņam vari dot? Es redzu 
šos nodzērušos deģenerātus, kuri, protams, arī ir dievišķi radījumi, taču 
vairojas kā zivis dīķī, un viņu bērni pēc tam cieš un mirst. Es saprotu, ka kāds 
varbūt ir audzis šausmīgos apstākļos un kļuvis par ģēniju vai svēto, kāds cits 
kopš bērnības dzīvojis milzīgā trūkumā un kļuvis par Deva avatāru. Es saprotu, 
ka materiāli psiholoģiskais komforts bērna audzināšanā ne vienmēr ir 
svarīgākais. Taču man ir sava, personiska attieksme pret ciešanām. Un es nekādā 
gadījumā nevēlos tām pakļaut cilvēkus. 
Katrs pats izvēlas savu atbildības mērauklu. Un es 
esmu izvēlējies atbildību par pieņemtiem bērniem un saviem pacientiem. 
Īpašie Happy Nation 
jautājumi 
– Kurš ir svarīgākais cilvēks jūsu 
dzīvē? 
– (Ilgi klusē.) Ja jau 
man par to ilgi jādomā, – tātad man tāda nav. 
Jūsu mīļākā filma? 
– Tās ir visas filmas ar Ņikuļina piedalīšanos. 
Kāpēc Ņikuļins? Tāpēc, ka sarežģītais, pārpasaulīgais Tarkovskis vai ”Matrix”, 
protams, ir kolosāli! Bet man tā visa ir pietiekami daudz manā dzīvē un darbā. 
Turpretī, kad skatos Ņikuļinu, saprotu, kā esības pārpasaulīgā gudrība pārtop 
par ģeniālu vienkāršību. Man tā ir atklāsme. Kādā no pēdējām intervijām 
Ņikuļinam jautāja: ”Kas ir laime?” Un viņš atbild: ”Tas ir ļoti vienkārši. No 
rīta es pieceļos. Mēs ar sievu dzeram kafiju. Brokastojam. Un es dodos uz darbu 
uz cirku.” Ilga pauze, un visa Krievija pamirts, pieplakusi televizoru ekrāniem, 
– un kas tālāk. Pēc pauzes Ņikuļins turpina: ”Pēc tam es strādāju cirkā. Vakarā 
atgriežos mājās. Mēs ar sievu ēdam vakariņas. Dzeram tēju. Un es eju gulēt.” 
Punkts. Viss tiek uztverts kopumā, tā, kā tas ir, bez naida, bez nožēlas. Un 
ikdienas pelēkumā kļūst redzama Visuma pilnība. Ņikuļins ļauj notikt visam 
daiļajam – bez nervozēšanas, bez histērijas, bez sabrukuma. Viņš prot 
pasmieties, viņš mums rāda dziļu esības prieku. Kā Dieva Bērniņš – tāds ir viņa 
tēls. 
– Kāda ir jūsu dzīves 
jēga? 
– Dzīvei nav jēgas. Kāda jēga ir sapnim? Kur ir tie 
cilvēki, kuri dzīvojuši pirms mums? Viņu nav un nekad nav bijis! Mēs atnākam no 
tukšuma un tukšumā atgriezīsimies. Nekam nav jēgas, pat daiļradei. Pati esība 
stāv pāri visam, pāri Mocartam un Baham. Vienkārši ir jādzīvo. Un jādara tas, ko 
proti. Jāiepazīst pašam sevi. Ļoti interesanti ir cilvēku stāsti par 
ārpusķermeņa pieredzi. Viņi apmeklē citas pasaules, stāsta par to, cik tur ir 
labi, – daudz labāk nekā te. Un liekas: cik aizraujoši, liekas, ka tās, citas 
dimensijas var apmierināt arī tevi. Vajadzētu tās apmeklēt. Apmeklē – man ir 
bijuši tādi mirkļi, un pienāk laiks, kad tu saproti, ka arī tās citas diženās 
pasaules nespēj apmierināt tavas prasības. Un tu nonāc pie secinājuma, ka ir 
vienkārši jādzīvo, jādara, ko vari, un viss lai ir tā, kā ir. 
– Ko jums nozīmē 
laime? 
– Laime ir īss zibsnis, kad prāts ir mierīgs, bet 
garīgais intelekts izjūt mūžīgā spēka klātbūtni, kuram mirdzot atsaucas tava 
iekšējā gaisma. Iekšējā un ārējā harmonija. Un tu saproti, ka šādā mierpilna 
prieka stāvoklī vajadzētu atrasties vienmēr. Kas mums traucē? Protams, mūsu 
mūžīgi rosīgais prāts. 
Vēl man laime ir tad, kad slims bērns lūdz ūdeni un 
es ar karotīti viņu padzirdu un remdēju viņa slāpes. Laime ir tad, kad redzu 
gudrus, inteliģentus un labsirdīgus vecākus, kuri mīl savu bērnu. 
– Vai jums ir svarīgi, lai citi 
cilvēki jūs mīlētu? 
– Man ir svarīgāk mīlēt pašam. Mīlestība ir tad, ja 
jums ir kopīgas intereses, jums viens un tas pats ļoti patīk vai nepatīk. Uz 
šādiem pamatiem veidojas pieņemama ģimenes dzīve. Bet vispār, katrs aizmieg un 
mirst vientulībā. Tāpat kā Dievs ir viens, tā arī tu esi viens. Ja kādam izdodas 
savā vientulībā integrēt otru cilvēku, – tas ir lieliski. 
– Vai vientulība ir 
nelaime? 
Jautājums ir – kāpēc tu esi viens. Daudzi pilnību 
sasnieguši cilvēki, piemēram Mahariši, iesaka cilvēkiem ģimenes dzīvi. Jēzus 
Kristus bija Tibetā un teica vīriešiem: ”Labākais klosteris tev ir tava ģimene. 
Tā ir lieliska kalpošanas skola, jo, darot labu citam cilvēkam, tu dari labu 
Dievam.” Man pašam patīk mazgāt traukus, gludināt kreklus. Es izmantoju šos 
mirkļus, lai praktizētu koncentrēto apzināšanos 
– Ja jūs būtu visvarens, ko jūs 
mainītu mūsu dzīvē? 
– Es pajautātu Dievam: ”Skaidrs, ka viss ir 
ilūzija, bet, mīļo Dieviņ, kāpēc Tev vajadzēja radīt ilūziju, kurā bērni un 
pieaugušie cieš, mirst badā, un tas ir izjūtams fiziskajā līmenī? Radi citu 
sapni apziņai! Šajā Tavā murgā mums ir slikti. Kāda velna pēc tas mums un Tev ir 
vajadzīgs?” 
Zinātnieki, to skaitā astrofiziķis Stīvens Hokings, 
uzskata, ka Dievs nav radījis Visumu. Varbūt arī nav radījis. Varbūt to radījuši 
kritušie eņģeļi un citi nemākulīgie Dieva mācekļi, lai realizētu savus 
kompleksus. Viņi iemet Dieva radītās dvēseles materiālajās pasaulēs, kuras paši 
radījuši. Un pēc tam vēro, kas no tā ir sanācis, un rāda saviem draugiem. Svēto 
skolotāju – Jēzus, Budas – uzdevums ir šīs Dieva dzirkstis vilkt ārā no svešām 
pasaulēm un atdot Dievam. 
Buda ir teicis, ka radīšana ir Dievu tumsonība. Ko 
viņš ar to domājis? Ļevs Tolstojs sarakstījis ”Karu un mieru”. Viņam bija 
interesanti rakstīt. Mums – interesanti lasīt. Bet ,ja iedomājamies, ka viņa 
grāmatu varoņi dzīvo rakstnieka radītajā pasaulē, kur mirst karā, dzemdībās, 
viņus nomoka slimības? Arī viņi kurnētu un pārmestu radītājam: ”Kāpēc tu 
neizdomāji labestīgu grāmatu ar labām beigām?” 
Ja es būtu Visvarenais, tad izdarītu tā, lai 
pasaulē nebūtu sāpju un fizisku ciešanu. Bet ar morālām problēmām, kā ”mīl – 
nemīl”, cilvēks gan jau tiks galā pats. 
Gaļina Zaiceva speciāli Happy 
Nation 
 
