Kāda īsti ir Ziemassvētku eglītes un Salatēva 
(Ziemassvētku vecīša) tēla simboliskā nozīme un no kurienes tā cēlusies?
Pastāstiet, lūdzu, ko Jums nozīmē Ziemassvētki, kā 
Jūs tos izjūtat? Kā būtu jāsvin Ziemassvētki? Paldies. 
Caur sidraba birzi gāju 
ne zariņa nenolauzu. 
Būt’ zariņu nolauzusi, 
visa ietu sidrabota. 
Viss nāk ar un caur Radītāju. Tas iet pie katra pēc 
viņa spējām to saņemt un vajadzībām pēc tā. Tie, kuriem ir vajadzīgs ūdens, to 
saņem, tāpat kā gaismu saņem tie, kuriem vajadzīga gaisma, bet tie, kuri grib 
dzīvot ēnā, var to izmantot un būt ar to mierā. Tie, kuri grib dzīvot vienkāršu 
dzīvi, to var darīt, tāpat kā tie, kuri grib tiekties pēc visa tā, kas visam 
stāv pāri vai ir aiz horizonta. 
Radītājs, pats būdams visā un būdams šis viss, 
katru mīļu brīdi rūpējas par katru savu sīkāko daļu tāpat, kā aprūpē lielāko no 
tām. Tas, būdams Gudrība, darbojas ar Gudrību, caur Gudrību un visā iemieso savu 
Gudrību. Katra sīkākā būtnīte ir Tā Gudrības iemiesojums. Tas dalās savā Gudrībā 
ar katru pēc viņa spējām šo Gudrību likt lietā. 
Radītājs, pats būdams Tīra Mīlestība, to savieno ar 
savu Gudrību visur, kur vien ir kāds viņa Gudrības iemiesojums. Katrā ir 
Radītājs, Gudrība un Mīlestība tādā veidā, kādā tas viņam nāk par labu. Vieni to 
jūt, citi redz, vēl citi to pieņem kā Gaisu, ko elpo, bet citi saprot, ka viņu 
spējas piepildīties ar šo Gudrības un Mīlestības sintēzi bezrobežīgi 
palielinātos, ja viņi spētu paši tiekties pēc šīs sintēzes un varētu kā Draugi 
iegrimt sarunā ar Gudrības un Mīlestības Avotu, ja vien viņi varētu nesavtīgi to 
dāvāt Avotam kādā Tam vajadzīgā un pareizā veidā tur un tādā mērā, kādu to vēlas 
Avots. 
Avota Draugi – Gudrības un Mīlestības sapratēji un 
sargi, Tā valgmes uzturētā Dārza kopēji kopš seniem laikiem nes sev vien zināmas 
zīmes un pieprot darbus, kurus to nepratēji dēvē par brīnumiem vai par 
neauglīgām dīvainībām. Tomēr, laiku pa laikam, pasaule iegrozās tā, ka Gudrības 
un Mīlestības sintēze – Filosofija ieņem tajā savu īsto vietu, un Viedie ir 
stipri tajā tāpat, kā stiprie tad tur ir arī Viedi. 
Katras tautas stiprums nāk no 
tās Viedajiem. Kamēr tauta 
turas pie saviem Viedajiem, tikmēr tā ir droša savā zemē un zeme tai bagātīgi 
atlīdzina viņas darbu. Tā tauta, kura grib būt, būt stipra un būt vēl ilgu mūžu, 
grūtību brīdī taujā pēc padoma pie saviem Viedajiem. Ja tā, kā bērns Māti 
pazaudējis, ir apjukusi izbīlī un svešu ļaužu samulsināta, tad tā meklē pēc 
saviem Viedajiem tāpat, kā bērns stiepj rokas pēc Tēva un Mātes 
aizgādības. 
Ja kāds ir sevi un savu vietu pazaudējis, tad viņš 
lūkojas apkārt un meklē tur kaut ko pazīstamu, pēc kā aprisēm atkal var 
apskaidroties prātā un sajūtās tiktāl, ka atskārš, kā ceļu vai pavadoni 
pazaudējis un kur ar to atkal var rokās sadoties. Viņš lūko pēc kaimiņiem un pēc 
tur atrodamā, domā par to, kas pats ir, jo Radītājs savā Gudrībā savieno 
saskanīgo un tālu šķir atšķirīgo. 
No kontinenta rietumiem, no Īriem, Skotiem, 
Logriem(Kornvoliešiem), Velsiešiem, Gēliem, Valahiem un Galliem līdz tālākajām 
Slāvu zemēm austrumos, no Ziemeļnorvēģijas klintīm līdz Melnajai jūrai Jāņu 
naktī mums sveicienus sūta balti vīri un sievas, 
vienus un tos pašus Dievus katrs savā valodā piesaucot, Uguni, Ūdeni un visu 
dzīvo cienījot. Mums apkārt ir senās Koku Brālības – Druīdu kultūras un 
reliģisko tradīciju piemiņas zīmes. 
Tūkstošiem sīku pavedienu no mūsu tradīcijām, 
rotām, pasakām un teikām stīdz pie viņiem un no turienes pie mums, mūs cieši 
ieaustus turot savu senču sakņu audumā tāpat, kā koku saknes mežā ir savā starpā 
saaudušās, saaugušas un savijušās. Mūsu reliģija ir Druīdu 
Filosofijas radīta, uzturēta, barota un stiprināta. Mūsu senči bija 
Druīdi, Druīdi bija starp viņiem, Ozolu birzīs sastopami un uzklausāmi. Tie paši 
Druīdi citos tērpos un apstākļos neredzami šeit vienmēr ir bijuši, savas takas 
mežos minuši un arī tagad Dārznieki ir tepat. Arī tagad Druīds Jums par to var 
teikt, kas ir viņa radīts un pasaulē laists. 
*** 
Tā Druīds saka: 
- Man Ziemas Saulgrieži ir tas, kas tie ir 
Radītājam, un es cenšos savās izjūtās uztvert to, kas šajā dienā piepilda 
Radītāja esību šajā Viņa esības daļā uz Zemes, pie Baltijas jūras. Jautājums par 
pareizu Saulgriežu svinēšanu izriet no jautājuma: 
- Kā pareizi dzīvot? 
Bez atbildes uz šo pamatjautājumu nav un nevar būt 
atbildes uz Jūsu jautājumu par svinēšanu. Tradīcija bez sava satura ir tikai un 
vienīgi atkārtota fiziska rosīšanās, stumdīšanās pa pasauli un emocionāla 
saviļņošanās. Tradīcijai saturu piešķir tā Reliģija, no kuras 
izriet šī Tradīcija. 
Katram laikam ir sava Filosofija. Katras 
Filosofijas praktiskais pielietojums ir tās veidotā Reliģija. Reliģijas ikdienas 
prakse ir no tās izrietošā Tradīcija. Reliģija bez savas telpas, tautas un 
prakses ir bezmiesīga, visādi staipāma, grozāma un skaidrojama ideoloģija. 
Tradīcijai nav piepildījuma, virzības un pastāvības bez to piepildošās 
Reliģijas. Bez reliģijas prakse – tradīcija izvirst par rituālu un sāk kalpot 
katras Reliģijas pretmetam un visu Cilvēku ienaidniekam – maģijai, ar kuru, 
piekopjot sātanisma filozofiju, savā ikdienas 
praksē operē sātanisti. 
Tātad – turpina Druīds: 
- Kāda ir Jūsu Reliģija, tāda ir arī Jūsu 
Saulgriežu tradīcija, bet – ja Jums nav Reliģijas, tad kam Jums vajadzīga un kā 
var kalpot Tradīcija? Jūs dzīvojat tā, kā dzīvi virza Jūsu Reliģija tad, kad Jūs 
to piekopjat ikdienā caur tās praksi – Tradīciju, vai maisoties pa pasauli kā 
bezdievji bez savas dzimtenes, tautas un Reliģijas, un Tradīcijas zināšanas. Kā 
Jūs ikdienā dzīvojat, tas Jūs arī esat, kādu praksi – Tradīciju piekopjat – 
tādai Reliģijai piederat. Kam kalpojat, ko bīstaties un pēc kā tiecaties, ko 
vārdos piesaucat, ko biežāk savās domās pieminat un ikdienas darbos godināt – 
Tas ir Jūsu Dievs. 
Ja Jums nav tradīcijas un nav nekā cita, ar ko 
svētkus piepildīt, kā vien ar savām tā brīža sajūtām un vēlmes pēc svētkiem, tad 
vai Jums nav vienalga, ko tādā brīdī darīt? Ja viss, kas tādā brīdī nāk, nāk 
tikai un vienīgi no Jūsu prāta un vēlmēm pēc sajūtām, tad izdomājiet pati, ko, 
kā un cik vēlaties darīt, cik varat un gribat atļauties. Tad 
viss, ko Jūs darīsiet, atspoguļos Jūsu priekšstatus par Saulgriežiem, un tāpēc 
būs Jums pareizs un derīgs – būs vēl viens viedoklis pie 
neskaitāmajiem viedokļu variantiem par un ap šo tēmu. 
Bet, bez Reliģijas, neviena visstingrākā un 
precīzākā Tradīciju priekšrakstu ievērošana pati par sevi neko Jums nedos, būs 
tikai mehāniska roku un kāju kustināšana, vārdu izrunāšana un smaidiņu 
izdāļāšana, eņģelīšu pirkšana un papagailiska no kanceles skandētu frāžu 
deldēšana. 
Tikai Jūsu senču Reliģija var Jums pateikt kāds 
sakars ir starp Lāčplēsi, bitēm, Avotu, Upes nesto Ozolu, Dravenieka līgaviņu, 
viņas asarām, Ievainoto Karali, zobenu akmenī, aizmigušajiem varoņiem salā pie 
Ābeles, Svētajām asinīm pildīto kausu, Jāni ozollapu vainagā un baltu Balodi ar 
zelta zariņu knābī. Bez šīs reliģijas Jums nekad nebūs to Zināšanu, kuras ļautu 
asociatīvi saistīties Jūras vidū uz akmeņa miltus maļošajai čūskai ar 
nerimtīgajām sāls dzirnaviņām un katliņu, kurš labiem 
cilvēkiem pagatavo visu, ko vien viņi var iedomāties, un to strautu, 
kurā malku uz akmeņa skalda. 
Bez šīs reliģijas Jums nevar būt to Zināšanu, kuras 
dod zināt – kāds sakars ir starp pilno galdu Saulgriežos, klusējošo Dravenieka līgaviņu, Sidraba birzi, kurā kāda 
netika sidrabota, un teicienu – “aizej tur – nezin kur, atnes to – nezin ko”. 
Bez šīm zināšanām galds ir tikai neiztrūkstošas pieēšanās vieta, bet izteiciens 
ir tik pat bezsakarīgs, un liekas, tikpat semantiski tukšs, kā piedziedājumi 
“KaLaDū – KaLa Dū (SaNaDu)”, “Ram Tai Ri Di Ra La La”, vai mistiski 
nesaprotamais “Līgo, Līgo”, par kuriem var spriedelēt pēc sirds patikas riņķī un 
apkārt, krustām un šķērsām, bet tā arī palikt tikai daudzo viedokļu līmenī, 
nekad neuzzinot to, ko nevar izdomāt, bet var 
tikai un vienīgi Zināt tad, kad tas ir Zinošo 
atklāts tam, kurš ir šīm zināšanām Derīgs. 
Jums apkārt virmo Jūsu senču reliģija tūkstoš zīmēs 
un tēlos, kurus Jūs neprotat un nejēdzat salikt kopā tāpēc, ka nesaprotat vienu 
vienkāršu patiesību – tikai tas, kurš ir nolicis savu lepnību 
malā – var kails un visu pieņemošs ieiet Dieva Dārzā, tur sastapt 
Dārznieku, un, atbildot uz viņa trim jautājumiem, cerēt tikt 
pielikts pie visnecilākā darba un tajā atrast savas pērles un sudraba 
lāsteciņas, kurās klausoties reiz pienāk tā prāta apskaidrība, kura liek iet Sidraba birzī sidraboties. Bet Jūs jau gribat būt 
“Kungi šai zemē” un labi dzīvot... 
Sidrabošanās dod Zināt – kāpēc Jūsu un mūsu 
dvēseles “pie Priedes lūgšanā augšup raujas, Bērzu birzī līksmojas, bet Egļu 
pazarēs mirstot smok”. Tad Jūs nekad nesajauktu Egles bioloģiskas vitalitātes elpu ar patiesi Garīgo Priedes 
strāvojumu, kurš vienīgais dod Cilvēka dvēselei dzīvinošo Radītāja sūtījumu. 
Kaut arī egle sveķo, tomēr dzintaru tā nedod. Padomājiet par to un tas Jums 
daudz ko atklās Mūsu Brāļu Koku un Māsu Puķu dzīvē. 
*** 
Mūsu “bluķa (priežu zaru) vilkšanas” – vecā gada 
savstarpējo parādu dzēšanas tradīcijas (kas nav līdz tam atdots – tas pāriet 
Dieva ziņā – “Man pieder tā atlīdzināšana...”) aizguvums “kristīgajā baznīcā” 
pārtapis par “krusta nešanu” pirms Kristus (Saules) nāves un tai sekojošās 
augšāmcelšanās. Bez veco parādu atdošanas vai nolīdzināšanas(“izpirkšanas”) – 
dzēšanas nav iespējama jaunā atnākšana. 
Bez tā nevar būt ne jauna gada (turpinās vecais), 
ne dzīves cikla, ne vecās dzīves uzlabojuma, un otrādi – katrs uzlabojums ir 
parāda atlīdzinājums saviem Skolotājiem un Audzinātājiem – viņu cerību 
piepildījums, ko ar savu “augšāmcelšanos” Saule (Kristus) apliecina gan saviem 
priekštečiem un Radītājam, gan sekotājiem – Dzīvības saņēmējiem un 
lietotājiem. 
Parādu saistību veidošana ir savstarpēja likteņa 
saistīšana – atbildības uzņemšanās aizdevējam un sevis nodošana aizdevēja rokās 
parāda ņēmējam (mums nevienam nekas nepieder – mēs kaili 
nākam šajā pasaulē, kā Dieva Dārza kopēji – strādnieki, kur saņemam visu darbam 
vajadzīgo, saudzīgi to lietojam un nododam tālāk citiem. Mums nepieder ne Dārzs, 
ne darba rīki, ne mūsu darba augļi šajā Dārzā, vien tas, ko varam no tā iznest savā Sirdī – tāpēc mēs nepieķeramies ne Dārzam, ne 
darba rīkiem, ne darbam, ne arī tā augļiem, bet pēc labākās Sirdsapziņas daram 
vien to, kas mums ir uzticēts. Tādā gadījumā katra lieka manta ir apgrūtinājums 
un atbildības nasta par saņemto, ko sev neviens labprātīgi nenovēl, jo nekad 
nezina, kāds ir viņa patieso iespēju mērs), kas ir pamatā arī līgavas 
pūra saņemšanas vai atdošanas tradīcijai. 
Vīrietis saista sevi ar Sievieti, pieņemot viņas 
pūru, un ar to nozīmē viņu par savas dzīves galveno vērtību – vadītāju, kuras 
atbildībā būdams, ir viņas gribas un uzdevumu izpildītājs. No tā cēlusies 
“sliktā zīme” – no rīta pirmo satikt svešu sievieti, kas draud ar to, ka no 
viņas pieņemtais uzliks vīrietim papildus saistības, bet no dotā atteikties viņš 
nedrīkst, jo Vīrietim Sieviete ir Dieva pārstāvis zemes 
virsū.(Baznīca, kā savas draudzes kalpone, protams, to ir apgriezusi 
otrādi, izdabājot ļaužu zemiskajai attieksmei pret Sievieti visur, kur vien 
ļauži ar savu maģiju un sātanismu izspiež Reliģiju). 
Savukārt, pamošanās blakus Sievietei ir zīme par 
šādu saistību neizbēgamību – no rīta pieņemtais dienas laikā ir jāatlīdzina. 
Tas, ko pirmo ierauga vai izdzird – Sieviete, Saule vai darbība visai dienai 
uzliek savu zīmi. “Izkāpt ar kreiso kāju” nozīmē iezīmēt slikto – “netīro” ceļu. 
“Kreisā” kāja un roka (pēc čakru piramīdas) nozīmēja “netīro” – pasaulīgo un 
materiālo – rūpju un vajadzību apmierināšanu – attālināšanos no Dieva, tāpat kā 
svešas Sievietes sastapšana. 
Sieva – Sieviete, kā harmoniskā – augstākas kārtas 
būtne, ir Vīrieša un Dieva starpnieks, tāpēc Sievas klātbūtne ir Dieva un 
Vīrieša saistības (pilnvērtības) apliecinājums, bet sveša Sieviete var atnest 
jaunus papildu uzdevumus un rūpes vai ievirzīt visu dienu “kreisajā ceļā” – 
zemāko čakru atkarībā. Tādēļ Cilvēki vēršas pie Priedes – Saules tiešā pārstāvja 
– Dieva Garīgā (Vīrišķā) principa, bet ļaudis izmanto 
starpnieku – Egli – materiālo (Sievišķo) principu, kā iespēju iegūt 
to, ko nevar iegūt tiešā ceļā. 
Parādu saistību dzēšana ir Brīvības atgūšana 
augstāko – Dievišķo attiecību uzturēšanai ar Radītāju un tiem, no kuriem visu 
saņem kā velti – par Brīvu un par Velti. Ar pūru Sieviete apliecina savas tiesības būt 
Saimniecei (darba mīlestība un spējas vien jau ir Garīgās un psihiskās 
pilnvērtības – Dievišķās klātbūtnes zīme), bet dāvinājums (Velte) ir 
savstarpējas Brīvības un Cieņas zīme – “Tu esi brīvs, man no Tevis neko nevajag” 
(pašiem visa kā ir gana). 
Labas Cilvēciskās attiecības ir augstākās kārtas 
vērtība un veselības ķīla, un to uzturēšanai kaimiņi ar prieku ziedoja savus 
mantiskos parādus, nododot to atlīdzināšanu Radītāja ziņā – dot vai ņemt pēc 
Viņa ieskatiem un Taisnības. Neaizmirsīsim, ka vēl ilgi pastāvēja “Dieva tiesa”, 
kurā katra likteni lēma Augstākās providences pārraudzība pār tiesā 
iesaistītajiem. 
Savstarpēja Uzticība, Cieņa un Sadarbība ir 
iespējama tikai Brīvu Cilvēku attiecībās, un to apliecina ar Dāvanu apmaiņu. 
Dieva dāvana “zem eglītes” (priedes zarā) vai zeķē ir Radītāja apliecinājums 
saņēmējam par to, ka šis Cilvēks neko nav Radītājam parādā – ir bijis krietns gada mācības apguvējs. Tādēļ vēl šodien 
bērni Salatētim skaita dzejolīšus, dejo un dzied – ja to prot darīt. Viņi 
parāda, ko ir iemācījušies. Katrs gaida vērtējumu – 
atzīmi, kura viņam parāda gada garīgās dzīves augšupeju un kalpo par 
uzskatāmu pierādījumu pilnvērtības pieauguma 
dinamikai. 
Tas, ka Jūs pieaugot vairs “neticat” Salatēva 
eksistencei, izriet no Jūsu bezdievības, ir Jūsu atkrišanas un tumsonības zīme. 
Tās ir Reliģijas un Zināšanu trūkuma sekas. Salatēvs ir viena no četrām Radītāja 
– Saules sejām, ar kuru Tas nāk savus bērnus un pasauli apraudzīt. Mēs to zinam, tādēļ mums Salatēvs ir Radītāja klātbūtne. 
Neticēt Salatēva eksistencei, nozīmē noliegt Radītāja eksistenci un tā jau ir 
elementāras loģikas trūkuma zīme. 
Mēness ir neiztrūkstošs Saules pavadonis un 
vīrišķīgās auglības nesējs, kuru mums, Druīdiem, pārstāv Briedis. Ziemā, kad 
nakts ir gara – Saules gaismas atstarotājs –nesējs (vedējs – piegādātājs) ir 
Mēness, un tāpēc Salatēvs ierodas Brieža vilktās kamanās. Kamanas, tāpat kā 
divriči, ir Dievišķās darbības atribūts, un tajās iejūgtie un to skaits pārstāv 
attiecīgo enerģiju un tās darbības aspektus. 
Druīdiem “pa mežu pastaigājas Briedis, kuram starp 
ragiem mirdz Saule” (islāma simbolā attiecīgi ir mēness sirpis ar astoņstūra 
zvaigzni tajā). Baznīca uztaisīja no tā stāstiņu par svēto Hubertu, kura dēļ 
Druīdu Saules vietā tagad tur esot krusts, bet barons Minhauzens (rožkrustieši) 
izsmēja baznīciešus stāstiņā par “ziedošo ķiršu kociņu”. 
Atgriežoties pie parādu dzēšanas, jāpiemin arī 
“gada beigu cīņa” ezera, upes vai jūras krastā – pāru un kolektīva dūru cīņa par 
zīmi savstarpēja aizvainojuma dzēšanai un izlīgumam, lai varētu atbrīvoties no 
nevajadzīgu attiecību nastas. 
Tagad baznīcieši to ir aizstājuši ar kladzināšanu 
par lielo ziemassvētku piedošanu. Jāsaprot, ka “kristīgā” baznīca nav neko no 
Radītāja saņēmusi, neko nav radījusi un nekādu attīstības soli nav spērusi. Tā 
vienkārši ir izmantojusi politisko konjunktūru Romas impērijas sabrukuma un 
savas tapšanas (pašuztaisīšanās) laikā piesavinājusies to, kas bija brīvi 
pieejams – Mūžvecus Filosofiskos sacerējumus un doktrīnas, ko, pieskaņojoties 
tās neizglītoto iedzīvotāju prasībām, pielāgoja – izplūkāja, apgraizīja un 
pārrakstīja pēc savas saprašanas un vajadzības. 
Visi Kristus izteicieni, līdzības un “dzīves 
gaitas” ir aprakstīti neskaitāmos senos pirmskristus Filosofu darbos, kā šo 
doktrīnu elementi. “Kalna sprediķis” ir apgraizīta un 
saīsināta Sibillas Grāmatas nodaļas versija. Viņu “svētā Lūcija” ir 
kosmogoniska principa “Materia Lucida” krustojums ar 300 gadu agrāk par 
“Kristus” dzimšanu dzīvojušas Haldejietes filosofes dzīves un darba 
pārfrāzējumu. 100 gadu “pirms Kristus dzimšanas” Jūdu inteliģences vidū 
“Kristus” idejas sludināja Tiānas Apolonijs, bet nekādus panākumus tur 
neguva. 
Ciklu noslēgumā katras tautas “eliti”, tieši tāpat 
kā tas ir Latvijā šodien, aizņem Garīgi un dvēseliski impotenti radījumi, kuri 
pašapmierinās ar savu dvēseles brūču laizīšanu, no kungu galda krītošo kauliņu 
dalīšanas jezgu un savu bohēmisko paģiru murgu augļu izrādīšanas savstarpēju 
apspriešanu, vai spriedelēšanu par sev pilnīgi nesaprotamām un svešām lietām 
sliktā (kroplā) latviešu valodā. 
Kā jau krietnai austrumu 
reliģiju atdarinātājai, baznīcai viņas sākotnējais dogmāts bija 
daudzdievīgs, bet nespēdama tikt ar to galā, tā daļu no Dieviem un to atribūtiem 
pārvērta par svētajiem, daļu par eņģeļiem, citus eņģeļus, to hierarhijas un 
atribūtus pabāza zem viena vārda “Kungs”, līdz beidzot “aizņēmās” no mūsu 
brāļiem Mitraistiem viņu centrālo Dievu – Sauli – Mitru, un paziņoja, ka, lūk, 
tas gan esot tāds varoņdarbs, ar kuru tā esot spērusi milzu soli pasaules 
kultūras un reliģiju attīstībā. Nekas tāds nekad agrāk neesot bijis. Ir gan 
bijis, un kā vēl! Vēsturē ir ne mazums pseidoreliģiju, kuru 
izmantotāji tās ir sameistarojuši no zagto Dievu kauliem. 
Visur, kur ļaužu interesēm izdabājot, uz viņu 
pleciem tika ienesta šī sērga, baznīcieši, iznīcinot to saturu, pārņēma vietējo 
reliģisko formu ārējo veidolu, bet garīgo aristokrātiju, Filosofiju un 
priesterus – garīgo inteliģenci pakļāva atklātai vajāšanai un fiziskai 
iznīcināšanai, ko veica ar ļaužu – maģijas rituālu piekopēju rokām. Baznīca 
vienmēr ir bijusi maģisko rituālu izmantotāja kā pati savos “dievkalpojumos”, tā 
politikā, un sadarbībā ar maģijas piekopējiem, kuri vienmēr ir sastādījuši tās 
galveno apmeklētāju un ārējās darbības (svētku) kuplinātāju pulku (mūsdienu 
“folkloristi” vienotā baznīcas svētku svinēšanā un folkloras izpratnes 
piezemēšanā). 
Bet atgriezīsimies pie “vīru cīņām”. Šādās cīņās 
nav un nevar būt uzvarētāju – tās kalpo par līdzvērtības un pilnvērtības 
apliecinājumu sev un viens otram. Mūsu laikos cīņā viens pret otru stājās tikai 
ar cienījamu un līdzvērtīgu pretinieku. Uzbrukšana vājam vai sitiens mugurā bija 
sevis pazemošana. 
Ūdens tuvums simbolizē “lielo pārcelšanos” – nāves 
robežu, aiz kuras sākas jauna dzīve. 
Mūsu senči piekopa ugunskapus – mirušo sadedzināšanu, bet mēs, Dārznieki, un 
Aristokrātija to vienmēr veicām ar sārta iekārtošanu laivā vai uz plosta atklātā 
ūdenī. Tāpēc nekādu liecību par viņu apģērbiem, amata rīkiem un citas detaļas 
tagad atrast nevar. Nav vairs ko un kur izrakt. Uguns visu labi nokopj. Ko 
nevarēja paņemt uguns – to izlaupīja, izvazāja un izkropļoja ļaudis un viņu 
sabiedrotā – baznīca. 
Nevar iesākt jauno, neaizejot no vecā. “Mirsti šeit 
– jauns dzimsti tur”. Tādēļ katra Iesvētīšana notika 
izmantojot šo – miršanas un atdzimšanas 
simbolu (Lācara piecelšana no miroņiem, ko esot veicis Kristus). 
Saule, mirstot Miķeļos (rudens ekvinokcijā), gatavo savu “augšāmcelšanos” 
lieldienās. 
Jaunais dzimst tad, kad vecais ir visspēcīgākais – 
tad, kad ir visdziļākā tumsa un tās pārsvars ir vislielākais, dzimst Gaisma un 
atjauno savu ceļu jaunā lokā. Tumsa ir tikai Gaismas trūkums un atgādinājums 
Gaismas vērtībai. Tā ir katra iespēja atiet no dienas aktīvajiem darbiem, 
ielūkoties sevī, redzēt un rādīt savu patieso seju un atdot tur atrastos 
parādus. 
Miesas cīņām sekoja dvēseles un prāta “derināšanās” 
kopības uzturēšanai (tāpat kā pirms kāzām – iedibināšanai) – dziesmas 
(“sadziedāšanās”) un dejas (“sadancošana”) vai “sadiešana” – kopīgas rotaļas un 
mīklu minēšana, pēc kā attīrīti (attīrījušies) uzklausīja Viedos – viņu teikas 
(dziedājumus, līdzībās tērptas reliģiskās dzīves un tautas vēstures mācības), 
pieņēma viņu nodoto Radītāja Gudrību – Vērtību orientierus un Ideālu 
atgādinājumus. 
Viedie nepiedalās cīņās un sacensībās. Viņi pārstāv 
pasaules Dievišķo daļu – Harmoniju un Vienotību. Viņi spriež tiesu un atdod 
Veselību. Viņi atnāk un tiem, kuri ir atdevuši – nolīdzinājuši savstarpējos 
parādus, sniedz to daļu Gudrības, kurai tās saņēmēji ir gatavi. Tā ir viņu Velte 
Dzirdīgajiem, Redzīgajiem un Saprotošajiem. 
Lieki atgādināt, ka darbībās, tērpos, dziesmās un 
dejās katrs cenšas parādīt labākos sasniegumus – katrs savus augstākos Ideālus 
un tieksmes, pēc kurām Viedie spriež par tautai sniedzamo nākošā gada mācību 
saturu. 
Vēlāk izvirtušā veidā tas tiek piekopts kā 
zīlēšana, pareģojumi un ļaužu maģiskajos rituālos 
kā “auglības” vai “kailuma rituāli” tiem, kurus Dievs ir “atstājis” – izspļāvis 
savā vaļā iznīkšanai, un tādēļ viņiem pašiem par savu auglību 
un sevi ir jārūpējas, cenšoties sev kaut ko ar šo rituālu palīdzību pagrābt no 
neatturamā un varenā dabas enerģiju cikliskā ritējuma, kad viņi to dara palīgos 
piesakoties. Muša taisās vērsim palīgos viņa ragus nest! 
*** 
Folklora ir Kultūras vai 
subkultūras mutvārdu saite. 
Nav tādas vienas vispārējas visaptverošas folkloras. Tāda eksistē tikai 
vēsturiskos un Garīgos procesus nepārzinošu “kabinetu folkloristu” galvās, 
rakstos un “pētījumos”. Tauta ir kā daudzslāņains un brīžiem daudzvirzienu 
interešu pildīts ezers ar saviem līčiem, plašumiem un dziļumu 
maiņām. 
Katrs slānis un virziens atbilstoši savām interesēm 
un spējām, pasaules izpratnei un vajadzībām – atšķirīgajam dzīves ritumam 
veidoja, uzturēja un attīstīja savu folkloru. Tieši tam jau folklora kalpo – 
uzturēt savu īpatnību aizsardzību – savu savrupību. Folklora nav muzeja krātuve 
– folklora ir ik dienas, ik brīža darba rīks, kurš vienmēr ir pa rokai, kad 
vajadzīgs mērs, proporcija un skaits. 
Ar laiku nekopti – Dieva pamesti ezeri aizaug, 
pielūžņojas, pārpurvojas un izzūd. Mainās zivis, putni un citas dzīvās radības. 
Vieni aiziet, citi atnāk, un tur, kur bija ezera līcis, tagad ir pļava vai mežs, 
bet zivju dzelmju vietās vēl ir pa kādam akacim. Tas, kas bija svarīgs un 
nozīmīgs ezera apdzīvotājiem, nav vajadzīgs pļavu un koku būtnēm mežā. Vieta zem 
Saules tā pati, bet jau pavisam cita dzīvība, notikumi, vajadzības un mērķi, 
citas iespējas – citi iedzīvotāji. 
Jaunajiem iedzīvotājiem neko neizsaka laika gaitā 
sagrozītās ezera apdzīvotāju folkloras paliekas. Tās ir interesantas un 
eksotiskas – par tām var domāt, runāt, skaitīt un grupēt to 
elementus, var izspēlēt atsevišķu folkloras slāņu saglabātas dzīves 
ainiņas, bet īsta un dzīva – ar jēgu piepildīta šī folklora vienmēr būs tikai 
ezera iemītniekiem. Pļavu pelēm un vabolēm zivju un putnu folklora ir tikai 
interesanti pārdzīvojumi un izklaide, kā čigānu ansamblis kupču ballē – asa 
piedeva, par kuru var samaksāt un atkal aizmirst līdz nākamai reizei. 
Zivju un Putnu reliģija nav peļu, tārpu un vaboļu 
maģija. Folkloras saturu piepilda Reliģija. Bez 
savas reliģijas tāda folklora ir tikai sausas sīpolu mizas un tukšas raibu 
lieldienu olu čaumalas. 
Ūdens ar eļļu 
nesajaucas. Ir tautas – 
Cilvēku folklora, tāpat kā ir ļaužu folklora. Katra atspoguļo savu radītāju 
dzīves izpratni, vajadzības, zināšanas un mērķus. Vārdi var būt vieni un tie 
paši, bet konteksts tiem piešķirs citu nozīmi. Pētniekiem jāprot redzēt, nošķirt 
un nesajaukt dažādo šīs zemes apdzīvotāju folkloru slāņus. Kas der vienam, nav 
attiecināms uz citu. Katra slāņa folklorā ir cita tradīcija. 
Lielākā un nesamierināmā robežšķirtne ir starp 
Tautu (Cilvēkiem) un to antagonistiem – ļaudīm(izstumtajiem). Tāpēc ir Cilvēku folkloras tradīcijas un ir no tās atšķirīgie 
ļaužu folklorā saglabātie rituāli. 
Zemei ir sava dzīvības elpa, savs pulss, savas 
auglības augšupejas, darba un miera vietas, no kurām ir aizgājusi dzīvība, dodot 
atpūtu pirms jauna dzīvības pulsa viļņa. Katras tautas dzīves telpā ir tādas – 
Svētās, apdzīvojamās vai dzīvei nederīgās teritorijas. Katrā notiek savi procesi 
– katra prasa citu attieksmi un kārtību tajā. 
Katrā tautā bija tās aristokrātija, inteliģence un 
roku darba meistari. Katrā bija Garīgā un laicīgā darba darītāji. Katrā – gan 
Garīgajā, gan laicīgajā pusē bija savi kareivji un miermīlīgie zemkopji. Visur 
bija Atklājēji, apguvēji un tālāk pasniedzēji, tāpat kā darba prasmes, zināšanu 
un noslēpumu sargātāji. Savi sliņķi un likuma pārkāpēji. 
Likuma pārkāpēji kļuva par izstumtajiem – ļaudīm, 
un tika izraidīti uz Cilvēku dzīvei nederīgām vietām – viņi 
zaudēja Radītāja noliktā Dzīvības likuma aizsardzību. Ar savu 
pārkāpumu viņi paši sevi izslēdza no Dzīvību sargājošā Likumu loka. Ļaudis ir 
bezdievji – atkritēji un Radītāja noliktās kārtības noliedzēji – grāvēji. 
Reizēm, parādoties masveidīgai pagrimuma sērgai, veselas ciltis un tautas tika 
izstumtas, tā kā tas savulaik notika ar Jūdiem un čigāniem, kurus par noziedzīgu 
dzīvi padzina no tagadējās Indijas teritorijas. 
Visi ļaudis ar laiku čiganizējas vai savā rīcībā, 
interesēs un metodēs tuvinās Jūdiem. Ļaudis, tāpat kā čigāni un Jūdi, reliģiju 
ir aizstājuši ar maģijas praksi, kaut gan paši to aizvien vēl turpina dēvēt par 
Dieva vārda daudzināšanu, Gribas izpildīšanu un ticību. 
Viņi ir ticīgie, bet reliģiozie 
ir Zinošie. Viņi tiecas uz 
noteikta mērķa sasniegšanu, bet Reliģija paver Tīras Dzīves 
Telpu. Reliģijā nav mērķa, tā pati kalpo par Dzīvi, Dzīvību un ir 
Gaita - Ceļš savā dabiskajā gaitā. Ceļu iet tāpēc, ka tāds ir Ceļa Kārtības 
Likums. Ceļam nav un nevar būt mērķa – tas nekur neved, ir visur un nonāk tur, 
kur kāds iet. 
Mērķis ir Cilvēkam – tam, kurš iet. Cilvēks var 
izraudzīties savu mērķi, vai, izpildot Augstāko Gribu, iet Tās Mērķu izpildei. Pa Ceļu 
var iet uz un var būt 
gaitā – Ceļā. Visi, kuri “iet uz”, ir 
ļaužu maģijas varā. Visi, kuri “ir Gaitā”, zina, kas ir Reliģija. Reliģija dod Gaitu, maģija dod mērķa sasniegumu. 
Robeža starp Reliģiju un maģiju ir mērķu 
sasniegšanas un Ceļa saturā – tajā, kas uzstāda mērķi un iezīmē ceļu – Cilvēks 
vai Dievs. Tas, kurš rīkojas tāpēc, lai ar savu rīcību sasniegtu kādu paša 
uzstādītu mērķi, ir Māgs. Tas, kurš rīkojas, izpildot Radītāja viņam uzticēto 
Gribu – iet Tā Ceļu, ir Reliģijas Dzīves telpā un Cilvēku lokā. 
Maģija attīsta augstprātību, Reliģija dod 
sadarbību. Sadarbība ir tur, kur katrs zin savu 
vietu. Maģija apmiglo Cilvēku tiktāl, ka viņš sāk domāt sevi par 
pasaules nabu un Sauli ar dakšām Debesīs ceļošu. Viņam liekas, ka viņš ir tas, 
kurš dod Zemei auglību un nosaka tās kārtību. 
Viņam ļoti gribas darboties pašam uz savu roku. 
Viņam liekas, ka robežas ir tāpēc, lai tās pārietu, bet kārtība tāpēc, lai to 
mainītu. Tad viņam sāk likties, ka bez viņa darbības šī kārtība sabruks un 
robežas mainīsies, vai tas, ka viņš labāk par Dievu izdarīs to, ko Dievs 
viņaprāt pārāk lēni vai netaisni dara. Tad tāds sevi iedomājas par Dieva soģi 
vai par viņa ieceltu vietnieku Zemes virsū. Tad tāds Dieva vaigu sāk šķobīt pēc 
savas saprašanas un Dieva darba rīkus pēc sava pleca pārtaisīt. Tad tāds sevi 
sāk iedomāties par izredzēto – Dievam līdzīgu būtni, kaut gan tādā ceļā ir 
nonācis Viņa izspļauto atkritumu kaudzē. 
*** 
Katra skaņa tiecas uz 
Klusumu. Katra forma tiecas 
sadalīties savos pirmelementos un atbrīvot tur iemiesoto Ideju. Pirmelementi 
tiecas uz savām telpām, bet Idejas – apvienoties ar savu Radītāju. Viss tiecas 
veidot veselumus un Vienību. 
Tas, kas rodas, nāk pasaulē savā rupjākajā formā, 
un šī forma iziet savu attīstību un pilnveidošanos izsmalcinātībā tāpat, kā 
Ideja izsmalcinās Evolūcijā. Izsmalcinātība dod ciešāku un daudzveidīgāku 
saskari, saplūsmi, vienotību un atgriešanos Radītājā – TĀ MONĀDĒ. 
Sadarbība, Saskaņa, Vienotība un 
Evolūcija ir nesaraujami saistītas ar Izsmalcinātību, kas ir tās visas vienojošā un centrālā daļa. Tur, 
kur ir Izsmalcinātība –tur ir Evolūcija, un otrādi – kur ir Evolūcija, tur ir 
vērojama Izsmalcinātība. 
Visur, kur darbojas Involucionārie spēki, ir 
vērojami rupjo formu skaļie, nelīdzsvarotie, agresīvie spēki un egoistisko 
enerģiju ekspansīvā darbība – kuplas miesas, raibas krāsas, rupji, vienkārši 
izteiksmes līdzekļi, plaši žesti un skaļas balsis. 
Katras tautas Evolucionāro attīstību vispirms 
iezīmē tās Garīgā izaugsme Uztverto un Īstenoto Ideju bagātībā – Ideālu augstumā 
un tīrībā, kā arī Identitāšu skaidrībā. Tas dod dvēseles dzīves pilnību, 
dzīvesprieku, prāta stingrību, asumu un skaidrību. Cilvēks saskata parādību 
daudzveidību, to savstarpējās sakarības un cēloņus. Cilvēks visam dod vārdu un 
ietērpj savas domas valodā. 
Cilvēka un Dievišķās valodas dabas saskaņa pievērš 
viņa uzmanību tur atrodamajai Gudrībai un liek meklēt šīs Gudrības Skolotājus. 
Tā Cilvēks iegūst Filosofiju. Šī Filosofija nekad netiek pierakstīta – tā ir 
Filosofu folklora, kura mutvārdos tiek nodota pārbaudes izturējušiem un 
klusēšanas zvērestu devušiem. 
Katras tautas Filosofija aug līdz ar tās labāko – 
spējīgāko Cilvēku dvēseles tīrību un prāta skaidrību vai mirst reizē ar tās 
pagrimšanu, neatstājot sevi necienīgo rokās. Ārpus Filosofu loka izkļūst tikai 
un vienīgi Filosofijas secinājumi un pamācības dzīves uzdevumu risināšanai. 
Lielākoties tie nav domāti vidusmēra Cilvēku domāšanai, tāpēc bieži tiek lietoti 
pašiem saprotami simboli vai ietērpti izteicienos bez 
atslēgas vārdiem, kuri atklāj to īsto jēgu un pielietojumu. Bez šiem 
atslēgas vārdiem un Filosofisko doktrīnu Zināšanas no pasaulē cirkulējošo 
Filosofisko domu elementiem Filosofiju atpakaļ “salīmēt” nevar. 
Bieži vien tieši maskētā veidā izteiktās visi 
uzskata par sadzīviskām, bet patiesi sadzīviskajām domām piedēvē kādu dziļu 
saturu. To, ko Iesvētītais atstājis citam Iesvētītajam, 
neiesvētītais atrast nevar. Doktrīnas zināšana ļauj redzēt tās 
pielietojuma sekas, bet nezinātājam sekas nedod zināt to rašanās cēloni. 
Problēma nav tikai atšķirīgajā Zināšanu apjomā, bet vairāk nesamērojamajā 
sapratnes līmenī un asociatīvajā komplicētībā – apziņas stāvoklī, kādu dod 
Dievišķā sūtņa – Ģēnija klātbūtne. 
Filosofija ir iekšējs process un tai nav formālu 
tradīciju, bet tā var izveidot tautas raksturam atbilstošu Reliģiju, kuras 
mācības īstenošanas prakse kļūst par tautas dzīves tradīciju. 
Es saprotu, ka Jūsu šodienas izpratne par Reliģiju 
un reliģisko dzīvi – tās tradīcijām – balstās tajā pieredzē, kādu Jums par to, 
uzdodot savu surogātu par īstu reliģiju, ir sniedzis “svētdienas klubiņš” – 
“kristīgā” baznīca, tāpēc Jums ir grūti sajust, kāda ir īsta reliģija un tās 
vadītas tautas dzīve. Baznīcas darbība no īstas Reliģijas atšķiras tāpat, kā 
puišeļa dūkšana smilšu kastē, stumdot savu auto, no īsta šofera darba. 
Rotaļlietas var būt pat ļoti dārgas, spēļu laukumi 
lieli, pamatīgi un vareni iekārtoti, labi apmeklēti un stingri uzraudzīti, tomēr 
rotaļa nekad nedod darba rezultātu, kaut arī tajā tiek izmantoti darba elementi 
vai īsti darbarīki. Rotaļa ir un paliek darbības imitācija, kura īsta ir tikai 
tajā iesaistītajiem rotaļu biedriem. 
Īsta reliģija ir katras tautas vienīgais dzīves 
pamats un saturs. Katra darbība tajā izriet no Reliģijas, notiek caur to, tās 
dēļ un ar to. Viss, ko dara šī tauta, ir šīs Reliģijas 
prakse, un tai nav nekā ārpus tās. Neviena cita darbība nevar tajā 
ienākt un būt, tāpēc, ka šīs tautas Reliģija viņai ir tas, kas ir, kas dod un 
piepilda visu. Bez šīs Reliģijas tai nekā nav un to, ko šī Reliģija nepiepilda, 
tādai tautai nevajag. 
Tur Cilvēki un viņu ikdiena ir kā kokiem mežā, 
kuriem Reliģija ir augsne, no kuras tie izaug un elpo Reliģijas doto gaisu un ir 
tās centrālās Idejas – Ideāla – Saules apmirdzēti. Reliģija baro, notur 
vertikāli, ļauj putniem lidot, dziedāt un vīt ligzdas šo koku zaros. Reliģija 
ļauj kalpot un būt derīgiem – dod katra koka vērtību un katram vajadzīgo Saules 
Gaismu. 
Savā Reliģijā tauta 
nostiprinās, atplaukst un 
izsmalcinās – Cilvēciskojas. Muguras iztaisnojas, galvas paceļas, skatieni 
atraujas no zemes un pasaule vairs netiek uzlūkota caur pieri. Acis pievēršas 
apkārtnei un Debesīm. Tautieši viens otru uzlūko tieši, brīvi, labvēlīgi un ar 
cieņu. Smaids rotājas viņu sejās. Acīs parādās Saprāts, Jūtas un pieredzes 
vadīta drosme. 
Kustības kļūst plastiskas un precīzas, gaita viegla 
un mērķtiecīga – jaunībā lidojošā dejas solī, bet vecumā cieņas un Goda 
pilna. 
Tādas tautas Evolūcija ir dzirdama valodā un balss 
skaņās. Evolūcijas rītausmā tā ir piesmakusi, pilna rīkles skaņām, šņāceņiem un 
līdzskaņiem – aprauti rejoša, nāk no dziļuma ar ņurdoņu un grūdieniem. Ir 
neskanīga un neskaidra. 
Vēlāk tajā parādās vairāk patskaņu un modulāciju. 
Tā kļūst skaļāka un skaidrāka. Bet tikai tad, kad tā sāk izsmalcināties, mēs 
varam runāt par īstu Cilvēka klātbūtni šajā ķermenī. Tad balsis kļūst dzidras, 
dziedošas un siltas. Attīstīta Cilvēka balss ir 
spēcīga tad, kad vajag, un klusināta, maiga un saudzīga 
ikdienā. Katras tautas un Cilvēka attīstības pakāpi norāda balss 
maigums un modulāciju līdzsvarotība. Augsti attīstītas tautas 
dziesmas ir līganas, vijīgas un klusināti maigas – bezmiesīgi 
“caurspīdīgas”. Viņa lieto klusinātus stīgu un koka pūšamos instrumentus. 
Bungas, grabekļi, tarkšķi un metāla rīki tai ir sveši un nepieņemami. 
Klusās dziesmas dziedot, augsti attīstītas tautas 
dziesminieki audzina – izsmalcina savus klausītājus. Viņi liek tiem 
ieklausīties, koncentrēties, censties smalkāk un labāk saklausīt, saprast mūziku 
un dziedāto vārdu nesto jēgu. Viņi tad runā uz labāko un augstāko Cilvēkā. 
Sirds atveras Klusumā, bet tūlīt aizveras, ja 
tuvumā jūt dzīvnieku modinošo troksni un bravūru. Sirds 
tiecas pēc sarunas. Sirdi nomāc rupja vara, dzelzs skaņas, graboņa, 
rupji vārdi, skatieni, ainas un domas. 
Druīdu kultūras un tajā augušo tautu dzīves, 
pasaules uztveres un apģērba pamatkrāsas bija Baltā, Zaļā un Zilā. Dievišķi 
Svinīgais, Dzīvais un Modrais. Šo krāsu salikums svītrās Druīdu mācekļiem ir 
licis pamatu brunču svītrojumam un rūtojumam novadu tautas tērpos. Savu vietu 
tur ieņēma Siltums, Prieks un Enerģija, kas kopā raksturo Mīlestību – Dzeltenās, 
Zelta un Sarkanās krāsas elementi. Zeltu un varu Druīdi nekad (izņemot 
atsevišķus iesvētītus darba rīkus) te neapspriežamu iemeslu dēļ nelietoja. To 
aizstāja bronza, bet rotas lietās plaši tika izmantots sudrabs. 
*** 
Tagad, lai celtu savu autoritāti, “svētdienas 
klubiņš” izplata dažādus izdomājumus, viltojumus un melus par Druīdu kultūru un 
reliģiju. Baznīca, sakuplojusi uz Romas impērijas pilsētu neizglītoto padibeņu 
rēķina, dabiski aktīvi vērsās pret lauku(pagus) iedzīvotājiem, kuri pilnīgi 
pamatoti netaisījās no saviem senču Dieviem atteikties un necieta pilsētnieku 
izlaidīgo, dīkdienīgo un baudkāro dzīves veidu. “Svētdienas klubiņš” tos saukāja 
par pagāniem un vēlāk šo apzīmējumu pārnesa uz visiem, kuri dzīvoja paši savu 
Kultūras dzīvi. 
Viens no baznīcas izdomājumiem, kuru vēl šodien 
kultivē atsevišķi “klubiņa” apmeklētāji, ir par to, ka neizglītotie un 
tumsonīgie bīskapi esot ienesuši Kultūru pagānu zemēs laikā, kad viņi te 
skraidījuši ādās ar koka rungām rokās un ēduši no rupjiem māla traukiem. Tad ir 
jāsaka tā – bija, kas ēda no māla, bet bija, kas ēda no sudraba traukiem. Bija 
tie, kas staigāja ādās, rupjās vai zagtās drānās un rotās, bet bija arī tie, kas 
staigāja smalkās, tīrās un paši savās. Bija tie, kas dzīvoja purvos un gravās, 
bet bija arī tie, kas druvas kopa, skaistas mājas un pilsētas cēla, tām akmens 
pamatus liekot. Bet bija, kas to visu nīda un centās dubļos iemīt, un bija 
Tauta, kas lepni nesa savu reliģisko dzīvi, tradīcijas un folkloru. 
Druīdiem bija divu tipu rakstība – rūnu un koku 
lapu simboliskā (vietām mezglu raksts, kuru tomēr vairāk piekopa līvi un citi 
somugri), un parastais rūnu raksts, ko lietoja tauta ikdienas vajadzībām. Skola 
un izglītība bija tautas ikdienas dzīves norma. Tieši ar baznīcas ienākšanu un 
ļaužu slinkuma izplatību izzuda Skola, rakstība, zināšanas un smalkās amata 
prasmes. Viduslaiku tumsa ir likumsakarīgs iznākums – ļaužu masveidīgās 
savairošanās un dzīvesveida izplatības rezultāts. 
Ļaudis – izstumtie atkritēji, tie, kuri negribēja 
ievērot likumus un nespēja dzīvot tīrajā Reliģiskās tradīcijas gaisotnē, 
mitinājās dzīvei nederīgās teritorijās un pārtika no laupīšanas, prostitūcijas 
un netīriem, rupjiem darbiem, medībām un zvejas. Nodevīgā rakstura un netīrā 
dzīvesveida dēļ viņus neielaida zemnieku sētās, pilsētās un nedeva tiem 
darbu. 
Netīru roku pieskāriens apgāna katru priekšmetu, 
netīra balss apgāna katru izdvesto skaņu tāpat, kā netīrs skatiens apgāna veselo 
un nes tam slimību. Bērnus, lopus, jaunas un grūtas sievietes slēpa no viņu 
acīm. Ļaudis piekopa maģiju un uzturēja paši savu – ar to 
saistīto folkloru. 
Te iezīmējas galvenā dažādo folkloru atšķirība, 
pat, ja tās vēl saglabā atsevišķas kopīgas saknes un elementus. 
Reliģiskā tradīcija Cilvēku virza uz Radītāja dotās 
Dabiskās Kārtības izpratni, tāpēc tajā galvenā ir Ideja, kura tiek izteikta caur 
abstrakto formu. Pat augu un dzīvnieku veidolos svarīgs ir tikai un vienīgi 
elementu skaits un to ģeometriskā forma. 
Maģija savus ļaudis ved uz pasaules sniegto iespēju 
apgūšanu, tāpēc tās rituālos viss tiek izteikts caur dabā noskatītām formām, 
ritmiem un skaņām. Reliģiskajā tradīcijā valda Estētika, Miers un klusums, bet 
maģijas rituāli(izņemot slēptos) nāk ar rupjību apģērbā, izdarībās un darītājos. 
Tas uzbudina un padara rupjākus kā dalībniekus, tā vērotājus. 
Cilvēku folklora ir saistīta ar Reliģisko tradīciju 
un tiecas uz Ētisku, Estētisku un Idejisku izsmalcinātību. Reliģija dod Dievišķu 
harmoniju un smalku enerģiju Ceļu. Ļaužu folklora uztur maģisko rituālu varu un 
tiecas uz čigānisku ārišķību, uzbāzību, rupjību un apskurbušu ālēšanos. Tajā 
izmanto skaļus instrumentus, bet Cilvēka balsi – asu skaņu izkliegšanai un 
brēkšanai. Maģija darbojas caur ļaužu spēka 
varu. 
*** 
Otrs baznīcas mīts par savu pārākumu pār pagāniem 
(Druīdiem) un uzvaras gājienu pret tiem, daļēji līdz šai dienai tiek arī ļaužu 
atbalstīts un uzturēts. Vāci un “krustneši” (baznīcas vajātie Templieši – Druīdu 
vēsturiskā leģitimizācija), kuri te pieņēma Livonijas ordeņa veidolu, un 
“svētdienas klubiņa ” lektori – bīskapi esot tie, kuri, lūk, esot apkarojuši 
senču Dievestību un iznīcinājuši Druīdu kultūru. Ka tik ne tā!!! 
Tagad jau, protams, vainu cenšas uzvelt tiem, kuri 
tikai izmantoja radušos vēsturisko situāciju un ļaužu tieksmi atbrīvoties no 
apgrūtinošās Druīdu Kultūras klātbūtnes un spiediena. Te vietā piebilst, ka Līvi 
un citi Somugri nepiederēja pie Druīdu kultūras, bet tāpat ņēma aktīvu dalību 
tās iznīcināšanā. Atcerēsimies kaut vai tikai to vien, kā rīdzinieki ieņēma un 
nodedzināja Zemgaļu Sidrabeni tikai tad, kad viņiem palīgā atsteidzās Kurši un 
Vidzemnieki. Atcerēsimies, kā Vācu algotņus sev palīgos no Vāczemes izsauca mūsu 
pašu tautieši, kad gāja Igaunīšus laupīt. 
No vēstures mācībām atcerēsimies, ka tie bija 
Maiju, Acteku un Inku pagrimušie un barbariskie kaimiņi, kuri ar savu ieroču un 
skaitlisko pārākumu Spāņu apvienoti un iedvesmoti 
iekaroja, sagrāva un izlaupīja šīs kulturāli augstākās un organizētākās, tomēr 
skaitliskā ziņā vājākās valstis. Tas, ka Spāņi pēc 
tam viegli tika galā ar katru “sabiedroto” atsevišķi un piesavinājās visu 
laupījumu, ir tikai likumsakarīgs kaimiņu naida gala iznākums. 
Lai atceramies Krusta karus un vienīgo īsto kristīgo (Kataru) valsti 
Dienvidfrancijā, kuru baznīctēvu vadībā iznīcināja un izlaupīja tai apkārtesošo 
baronu karaspēks. Lai atceramies baznīctēvu uzkurināto tumsoņu pūļu uzbrukumus 
Filosofu skolām, “pagānu” sētām un tempļiem. Lai atceramies Dievišķo Ipātiju, 
kuru burtiski sašķaidīja fanātiķu pūlis 
Aleksandrijā un citus Filosofus, kuri mira ļaužu akmeņu krusā. 
Ne jau mūki un bīskapi Bērtuļa naktī slepkavoja 
citus savus ticības brāļus, bet viņu iedvesmotie un “Dievam patīkamiem darbiem” 
svētītie ierindas katoļi. Lai atceramies to, ka inkvizīcija uz saviem moku 
kambariem veda gudrākos, skaistākos un bagātākos pēc kaimiņu 
un kaimiņieņu denunciācijām. 
Ne jau “svētdienas klubiņa” mazskaitlīgie aģitatori 
iznīcināja Druīdu kultūru, bet no purviem un čūkslājiem izlīdušie noziedznieki, 
māgi, riebēji un raganas, zagļi un laupītāji – ļaudis bija tie, kuri grāva, 
laupīja dedzināja un slepkavoja tautas sētās un Druīdu tempļos tad, kad 
“kristīgā” baznīca tiem ļāva vaļu – atlaida grēkus un deva tiesības uz to. 
Pašu valodā runājošie – ne sveštautieši nogremdēja Gaismas pili un par to tagad maksā un maksās vēl 
ilgi Dieva priekšā nenomazgājamo noziegumu parādu. Mēs Zinam 
– Dievs Svētīs Latviju! 
*** 
Esiet apļa priekšā. Tā ir Zemes orbīta un Radīšanas 
Bezrobežība. Pārdaliet to ar vertikālu rokas kustību. Ar to Jūs iezīmējāt 
vasaras un ziemas Saulgriežus Zemes orbītā ap Sauli un nodalījāt apļa labajā 
Sievišķo, bet kreisajā daļā Vīrišķo sākotni. Tad novelciet horizontālu līniju. 
Ar to Jūs tagad iezīmējat pavasara un vasaras ekvinokcijas un ierādāt vietu 
Vīrišķajai (Garīgajai) ziemas principu daļai augšā, tāpat kā Sievišķajai 
(vasaras) principu daļai apakšā. 
Vasaras Saulgriežos mēs pinam ozolu vainagus, 
rotājamies ar tiem un, mājās pārnestos, liekam sveces tajos punktos, kurus Jūs 
iezīmējāt ar savu krusta zīmi Zemes riņķojuma orbītā. 
Tas ir mūsu Saules dzīvības vainags, kuru tagad par savu sauc adventisti. Katru 
reizi, kad Zeme ienāk kādā no šiem punktiem – rudenī, ziemā un 
pavasarī mēs aizdedzam vienu attiecīgo sveci, 
liekam šo vainagu galvā vienai no priesterienēm un viņa, Zemes kustību 
attēlojot, iet templī ap altāri. Te nu Jums ir “svētdienas 
klubiņa” svētā Lūcija! 
Bīskapi ilgu laiku netika galā ar Kristus dzimšanas 
laiku un nevarēja izvēlēties viņam labāko dzimšanas brīdi – vai to likt pēc Jūdu 
būtības – rudenī (tuvāk skorpionam), vai pēc grieķiskā astroloģiskā auna 
pavasarī, līdz beidzot nolika pa vidu – pēc mūsu tradīcijas un īstās būtības – 
Ziemassvētkos. 
Baznīca jau neko nerada, “Klubiņā” paņem, izrauj no 
konteksta, apgraiza pēc sava ģīmja, līdzības un vajadzībām, un tad iesprauž to 
citā, būtībai neatbilstošā, vietā. Baznīca nobīda ritmus, rada disonanses, atņem 
sapratni un pārrauj saites starp Radītāja radīto Īstenību un viņas tīklos 
nonākušajiem. Baznīca tādā kārtā cenšas iznīcināt visas atmiņas par to vecāku 
eksistenci, kuru ligzdā šis dzeguzēns ir ieperinājies. 
Saule valdīja no pavasara līdz rudens ekvinokcijai. 
Rudenī tā “mira”, Ziemassvētkos “dzima”, bet pavasara ekvinokcijā “augšāmcēlās” 
– stājās pie savas zemes valdnieka pienākumu izpildes. Katru reizi Saule nāca 
apraudzīt savus bērnus citā – gadalaika stihijai 
atbilstošā veidolā. 
Jāņa veidolā nāca Uguns stihijas nesta. Miķeļos – 
ražas un atbildības (tiesas), Ūdens stihijas laikā, Saule “pārceļas pār Ūdeni” 
uz mirušo valstību un tādēļ nāk raudzīt, kādā iztikā tā savus bērnus ziemai 
atstāj. 
Ziemassvētki ir Zemes stihijas varā, tādēļ Saule 
aukstuma (Zemes stihija uztur matēriju cietā veidā – sastindzina) radītāja – 
Salatēva veidolā aprauga savu bērnu gada rēķinus, izaugsmi un atlīdzina katram 
pēc viņa nopelniem. 
Pavasarī Saule “augšāmceļas” Gaisa stihijā – tādēļ 
visa tā šūpošanās gaisā un ir arī citas ar gaisu un šo Brīvības principu 
saistītas izdarības. Piemēram, Ola laiž brīvībā cālēnu (tāpat, kā Kosmiskā Ola 
Dzīvību vispār) un arī pati atbrīvojas – izkrīt – izriet no Gaisa būtnes – putna 
ķermeņa. 
Katra norise ir saistīta ar savu koku. Gada riņķis 
kā centrālais un sintētiskais ir Ozols. Ar to iezīmē virsvadību. Liepa ir Jāņu 
laika koks. Egle – Miķeļu – “nāves dienas” nesēja, bet Priede – Saules tiešais 
pārstāvis, ir Ziemassvētku koks. 
Lieldienu – Gaisa stihijas koks ir Bērzs, kurš 
“atbrīvo” rudens “ūdeni” – nolīdzsvarojas ar rudens ekvinokciju saderībā. Bērzs 
ir Domu tīrības un gaisa atsvaidzinātājs – pavasara vēstnesis un tālāk nodevējs 
vasarai vasaras svētkos. 
*** 
Egle baznīcā nonāca divu iemeslu 
dēļ. Katram kokam ir savas 
vibrācijas un enerģiju strāvas. Bērzs ceļ augšup, Priede harmonizē un līdzsvaro, 
bet Egle ved lejup uz mirušo valstību – Egle stāv 
pie kapu vārtiem un sagaida aizgājēju. Vēl nesen, mirušo gaidot, viņa ceļu 
iezīmēja ar eglītēm. Egles spēki pazemina apkārtesošo vibrāciju frekvenci – 
novada zemē. 
Te daudzi teiks – bet mājās ienesta eglīte..., bet 
svecītes... Te jau ir tā lieta, ka “svecītes un greznojumi” un tas, ka jebkura 
jaunienākusi bioloģiska enerģija atdzīvina telpu... sākumā. Taču tas, kurš ir 
izbaudījis Priedes vieglo augšupejošo strāvu, nekad to nemainīs pret Egles 
smagumu. Protams, ja tikai viņš ir tik jūtīgs, lai šīs atšķirības 
sajustu. 
Caur savu “miršanu” Saule ir saistīta ar Egli rudenī, bet tad, kad notika Saules (Kristus) dzimšanas 
dienas “piemērīšana” rudenim, baznīca, daudz nebēdājot, sasaistīja divas 
pretējas parādības. Viņi “klubiņā” pie tā ir pieraduši – nojaukt lietu kārtību 
tādā veidā, ar kuru, pārņemot vienu tradīciju, izstumtu citu. Ir arī tāda 
tradīcija, kurā jauns gads sākas tūlīt pēc ražas novākšanas, bet tai ir tīri 
saimniecisks raksturs. Tai nav nekāda Garīga satura un sakara ar Sauli – Gaismas 
dzimšanu. Pa pasauli blandoties, baznīcas lektori ņem visu, kas pa rokai pagadās 
un, to maisot kopā, haosu taisa, kurā paši pēc tam peldās. Tādā veidā viņi bija 
sapinuši “dzimšanu” ar Egli(“miršanu” pārtaisot par “dzimšanu”), bet Saulei 
atņēmuši tās simbolu – Priedi. 
Otrs iemesls ir ļaužu attieksmē 
pret Egli. Priede ir saistīta 
ar Vīrišķo – Garīgo principu un aukstumu. Ļaudīm nav tīkams ne Garīgais – 
likumus un ierobežojumus uzliekošais princips, ne aukstums, ne smalkās un viņiem 
svešās Priedes vibrācijas. Cita lieta ir Egle ar viņiem sajūtamajām vibrācijām, 
kuras paver durvis uz maģijai atsaucīgo mirušo pasauli. Ļaudis interesē 
materiālā pasaule ar tās vajadzībām, iespējām un veselību, kura bieži vien 
netīrības un netikumu dēļ pārvēršas par slimībām, zaudējumiem un 
trūkumu. 
Purvos, mežu biežņās, ezeru un avotu krastos viņiem 
bija iekārtotas tikšanās vietas ar aizkapa būtnēm un gariem, kuri tur tika 
pielabināti palīdzēt nebūšanā vai vienkārši tāpat, lai no viņiem atpirkušies, 
ļaudis kādu laiku varētu mierīgi dzīvot. Arī veļu barošana ir daļa no 
nekromantiskās maģijas rituāliem. 
Vajadzības gadījumā ļaudis gāja uz šīm vietām un 
tur koku (pēc iespējas - Egles) zaros par savu lūgumu zīmi piesēja dzīpariņus un 
lentītes, tāpat arī veltes un pārtiku tiem gariem, kurus pielabināja. Ļaudis 
bija slinki “klubiņa” apmeklētāji, bet pie saviem gariem tomēr gāja, jo 
“klubiņa” runāšanās jau nekādu citu reālu labumu nedeva, kā vien ļaundarību – 
grēku piedošanu un pēcnāves dzīves apsolījumu – to, par kā eksistenci viņi arī 
bez tā nemaz nešaubījās, bet pie “veselības” tomēr varēja tikt, ja egles pazarēs 
ar aizkapa mošķi parunājās. 
Tā kā baznīca turējās uz apmeklētāju ziedojumiem, 
tad tai bija vitāli svarīgs katrs ienācējs un “klubiņš” darīja visu, lai tikai 
tos pie sevis ievilinātu. Tā baznīckungi ņēma un nesa Egli uz baznīcu, rādot, ka 
te ir ļaudīm pazīstama un droša vieta, kurā viņi var nākt un savus niķus 
turpināt. Viņi to sāka darīt rudenī, kad Egle bija šajā vietā un laikā tur 
saprotama – Saule taču “mira” (arī Druīdi Eglei piešķīra tādu nozīmi un iznāca, 
ka te “klubiņš” mūs kopēja tāpat, kā mūsu sagrauto tempļu vietās viņi vēlāk cēla 
savas baznīcas), bet, pārceļot “dzimšanu” uz ziemu – vienkārši paņēma Egli 
līdzi. 
Ar to viņi “nošāva divus zaķus” – pietēlojās 
Druīdiem, no kuriem, krāsas nomainot, jau bija aizņēmušies apģērba šuvumu un 
lietojumu, un ievilka baznīcā ļaudis ar viņu pekles garu barošanai domātajiem 
dzīpariņiem, ābolīšiem un kliņģerīšiem, ko baznīckungi no savas puses krietni 
pabalstīja ar tiem tāpat tīkamā vīraka kvēpināšanu. 
Tā Egle nonāca baznīcā un tās zari, maģiskos 
rituālus piekopjot, tika piekarināti ar gariem domātajiem labumiem, kas, laikam 
ritot, pārvērtās par spožiem nieciņiem un svecītēm pēc analoģijas ar tām, 
kuras vēl tagad liek pie svētbildēm, lai nu jau svētajiem 
pielabinātos. Šajā rituālā (bet ne saturā) baznīca kopēja Romas augurus, kuri tieši tāpat senču gariem – 
“lariem” lika svecītes savu māju altāros. Pēc savas iekšējās būtības 
pielabināšanās “svētajiem” ir tas pats, kas ļaužu pielabināšanās purvos un 
čūkslājos vai (Druīdu simbolismu burtiski saprotot) “avotu iztekās dzīvojošajiem 
gariem”. 
*** 
Bet vīraka kvēpināšana mūs uzvedina uz citu stāstu 
– par Salatēva apģērbu un tā krāsu. Salatēvs – viņu valodā Santa Klauss – nāk no 
Ziemeļiem. Visu Indoeiropiešu tautu pamatdoktrīnās Ziemeļos ir svētais Meru 
kalns (budistu Šambala), no kura nāk viss labais un svētīgais. Šo doktrīnu 
iemiesojot, katrai tautai ir savs svētais kalns, kuru apdzīvo Dievi un viņu 
radītie varoņi pēcnāves dzīvē. 
Kosmosā valda analoģijas likums – viss ir būvēts 
ievērojot vienus un tos pašus principus. Saules sistēmai ir augša un apakša – 
“Virs” un “Zem”. Zeme “peld” savas orbītas plaknē un kā liels kalns no šīs 
“Jūras” paceļas tās ziemeļu puslode. Ziemeļi ir augšā – tas ir “Virs” Jūras un 
tur “Melna čūska miltus maļ, kurus būs ēst tiem kungiem, kas bez Saules 
strādināja”. 
Tāpat kā mūsu planēta paceļas pār savas orbītas 
plakni, tāpat Cilvēks kā kalns paceļas virs Saules pinuma iezīmētās robežas 
starp tā zemāko – dzīvniecisko un augstāko – Cilvēcisko daļu. Tāpat kā Zemes 
ziemeļpols Ziemeļblāzmas (Ziemeļmeitas) veidā saņem Saules sūtījumus, tāpat 
Cilvēks savā galvā saņem savas Saules – Garīgās Monādes sūtītās domas. Viss labais nāk ar un caur Radītāju. Grieķu mītiskais 
Olimps ir Cilvēka galva un tā Dievi ir Cilvēka radošie spēki. Zevs ir Saprāts, 
Atēna – Intelekts, Hermejs ir viņa psihiskā enerģija, paklausīga domu 
darbam. 
Cilvēka galvā tiek uztverti Radītāja sūtījumi un no 
turienes ar Mēness augstākā principa – intelekta palīdzību izplatīti pa visu 
“zemi”. Katras labas rīcības un darbības pamatā ir Cilvēka 
doma un labā griba. 
Mūsu ķermenis kustas pateicoties “Debesu kokam”, 
kuram saknes ir Debesīs, bet zari apakšā. Šī koka zaros dzīvo Cilvēki (darbīgās 
saprātīgās būtnes – šūnas) un dzīvnieki (psihes daļas ar savām elementālēm). Šis 
“Debesu koks” ir centrālā nervu sistēma un tās kontrolētais nervu tīklojums 
ķermenī, bet meklētais “Austras koks” ir veģetatīvā nervu sistēma. Abu šo “koku” 
saskaņota darbība paver ceļu Cilvēka spēju pilnvērtīgai realizācijai. 
Viss labais nāk caur 
labdabīgajām Cilvēka domām par tik, cik skaidra ir viņa 
apziņa. Apziņas skaidrība ir 
atkarīga no apziņas līdzsvarotības(miera) un spējas uztvert “Ziemeļblāzmas 
Gaismu” – augstāko principu sūtījumus – “Ziemeļmeitas dziesmu”, kuru Skalbes 
varonis meklē savā Ziemeļmeitas lūkojumā. Apziņas 
skaidrību un Augstāko Sūtījumu uztveres spēju dod 
Svinīguma, Modrības un Prieka sintēze – kas ir vesela Cilvēka apziņas 
dabiskais normālstāvoklis – to nes, attiecīgi Baltās, Zilās un Zeltainās krāsas 
salikums. 
Tāpēc mūsu Salatēvs nāk Zilā tērpā ar Baltiem 
rotājumiem un Zelta zvaigžņu mirdzumā. Ar Zvaigžņu zīmēm savu apģērbu rotāja 
mūsu Astrologi, un Salatēvs ar to saka, ka viss viņam līdzi nākošais labums nav 
uz zemes, bet zvaigžņotajās Debesīs meklējams. Zvaigzne ir 
Cilvēka Ideāla simbols. Jūsu Ideāli Jums dod visu, kas Jums ir, bet, 
ja dzīvojat trūkumā, tad tādēļ, ka esat savus Ideālus zaudējuši. 
Izkrītot no šī dabiski līdzsvarotā sintēzes 
stāvokļa, sākas apziņas apmiglošanās – sašaurināšanās, kas beidzas ar 
dezaferentāciju un sabrukumu. Līdzsvaru zaudējot, tāds nelaimīgais var nonākt kā 
uzbudinājuma, tā arī nomāktības procesu ceļos. 
Līdzsvara zudums pieaugoša uzbudinājuma procesā 
virzās caur optimismu uz aizgrābtību un beidzas ar 
pilnīgu dezaferentāciju apziņas sašaurinātībā un identitāšu zaudējumā kā ekstāze. Ekstāzē tiek sadedzināti psihiskās enerģijas 
uzkrājumi. Atkārtota vai pārspēcīga ekstāze noved nervu sabrukumā. Tā saucamā “profesionālā izdegšana” ir viens no šī “ceļa” 
variantiem. 
Otrs – nomāktības ceļš iet caur pesimismu uz dusmām 
– naidu – dezintegrāciju, līdz personības sabrukumam. Sevišķi bīstama ir 
mētāšanās starp šiem diviem – uzbudinājuma un nomāktības ceļiem. Uzbudinājums 
nāk ar gaidām, nepamatotām cerībām, krāsu spožumu, skaļumu un bravūru vai 
seksuālu spriedzi. Optimisms labākajā gadījumā beidzas ar frustrāciju un to, ko 
sauc par “pēcsvētku depresiju” – apziņas sašaurināšanās rezultātā pārtrauktās 
Garīgās enerģijas plūsmas un psihiskās enerģijas izšķērdēšanas sekām. 
Nomāktību nes tumšas krāsas un vienmuļi ritmi, 
gaismas, skaistuma trūkums, egocentrisms, zināšanu trūkums, izolētība un 
Reliģiskās dzīves izkropļojumi vai tās trūkums, kas beidzas ar dzīves jēgas 
zudumu. Viņu tagadējā “Santa Klausa” Sarkanās un Baltās krāsas tērpa vienmuļais 
uzbudinājums nāk no šīs krāsas līdzsvarojošo un harmonizējošo elementu trūkuma. 
Svētku dziesmiņu surogāti vēl vairāk pastiprina virspusēji tukšo raibumu. 
Krāsu izvēle nav nejauša – tā veicina optimismu, ar 
to saistīto nelīdzsvarotību un tālāk jau naudas tēriņus dāvanu iegādei. Tāpēc 
modernais “Santa Klauns” ir tikai baņķieru 
izbāzenis bez Ziemeļzemes satura, kaut arī viņš vēl arvien Rūdolfu izkalpina 
savu veikalu labumu izvadāšanai. Tāpat baznīca savulaik ienesa Egli savās 
telpās, caur to tā nonāca pilsētu ielās un tālāk to iebāza katra pilsētnieka 
mājā, bet savus Ideālus zaudējušie zemnieki, viņu “smalkumam” pakaļ skrienot, to 
pēcāk iestiepa arī pie sevis. 
Tā mošķi vismaz reizi gadā tagad atrod savu mitekli 
katra svinētāja mājā un tieši tajā saņem sev domātos pienesumus. Tas, ko ļaudis 
toreiz zināja turamu tālu no savām mājām, tagad viņu dumjajiem pēctečiem ir 
tieši klāt. 
Uz baznīcas sirdsapziņas ir nepārtraukta 
piedalīšanās arī citu maģisko rituālu un to elementu lietošanā. Tieši maģiskās 
prakses satuvināja, saradoja un norādīja kopīgo – sātanisko izcelsmi kā ļaužu 
dzīves veidam, tā “klubiņa” piekoptajiem niķiem, un norāda “uz ko tie 
velk”. 
Baznīcā kvēpinātais vīraks pievelk astrālos mošķus, 
apmiglo apziņu un izraisa ekstātiskus stāvokļus, kas baznīcai labi noder viņu 
ziedojumu vākšanas laikā. Tur vīraks, salikumā ar 
maģiskajiem rituāliem, tā piesaistīto astrālo būtņu ietekmi un emocionāli 
pavedinošu muldēšanu no kanceles kalpo par klasisku psihes 
pakļaušanas tehnisko elementu. Ar to lielveikals 
un baznīca parāda savu kopīgo būtību un saturu – to, ka tie ir vienas 
monētas divas puses un kalpo vienam un tam pašam – 
Naudas Velnam. 
Mēs nekad neizmantojam vīraku, bet tam pretējas 
iedarbības – apskaidrojošo viršu zariņus. Tāpat arī kadiķi, vērmeli, vībotni, 
kalmes sakni, timiānu, baziliku, izopu, lavandu un Rozi. Lauru lapas stiprina un 
apskaidro domāšanu, tādēļ pie tādas vajadzības lietoja lauru vainagus, ar kuriem 
par atzinības zīmi viņu domai atzīmēja izcilu domātāju galvas. 
*** 
Ziemassvētki ir jauna gada sākums. Pirmajā jaunā 
gada dienā Balti sēdās pie galda tikai pēc tam, kad bija redzējuši kaut ko 
brīnumainu vai brīnumaini skaistu. 
Otrajā dienā Balti pie galda sēdās tad, kad bija 
snieguši palīdzīgu roku kopīgā darbā kaimiņam. Otrajā dienā gāja ciemos un nesa 
Veltes. 
Trešajā dienā, pirms sēsties pie galda, Balti 
pabeidza kādu agrāk iesākto darbu. 
Ceturtajā dienā Balti sanāca kopā, lai klusējot 
domātu par to, kas visu dod, piepilda visu, kas nav vārdos izsakāms, un tikai 
pēc tam ēda. 
Piektajā dienā mēs – Dārznieki – iznācām no savām 
birzīm un mežiem – gājām ap pilsētām, caur laukiem un sētām, nesām karogus un 
savas svētās zīmes, bet pēc tam atgriezāmies atpakaļ pie Avotiem, upēm, mežos un 
birzīs. 
- Tā runāja Druīds. 
Pauls Stelps 
Sociopsiholoģijas 
asociācija 
http://www.philos.lv/Par_Ziemassvetkiem.html